Gå til innhold

Gravid, først i køen?


Adelia

Anbefalte innlegg

Hei. Vet ikke om jeg har postet på rett plass, flytt den gjerne.

Har et tilfelle hvor jeg og noen i klassen kom over noen spørsmål som vi måtte svare på. Et av de var "har du noen gang følt at du har rett til å gå først i køen"? Da begynte to å si at man har rett til å gå først i køen når man er gravid. At hun ene hadde stått i kø med bekkenløsning og at ingen frivillige hadde sluppet henne frem i køen, og da hadde hun blitt sint. Hun mente det at folk skulle se at hun var gravid og derfor få rett til å gå først.

Er det bare meg men er ikke dette urimelig? Hun mente at jeg ikke forsto det siden jeg aldri hatt vært gravid før.

Jeg tenker også at hvis hun absolutt hadde så vondt og måtte betale fort så kunne hun vel spurt om hun kunne få først.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I alle dager :klo:

Jeg har aldri opplevd å få annen særbehandling som gravid enn å få sitte på busseb. Det er også det eneste jeg har følt meg "berettiget" til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man har rett til å komme først i køen bare fordi man er gravid. Er helt enig med deg om at hvis man føler det er et problem å stå i kø så får man selv spørre pent om man kan få komme først.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet selv med store bekkensmerter og brykte krykker nesten hele svangerskapet, men det falt meg aldri inn at jeg burde slippe forran i køen av den grun. Alle andre på butikken ønsker å bli like fort ferdig som meg. Ble veldig glad de gangene folk viste hensyn, det skal sies. Men jeg forventet aldri noe og hadde aldri blitt sur (!) fordi folk ikke slapp meg frem.

Anonymous poster hash: b8c19...a51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo flere som har null plager som gravid, og dette kan man jo ikke se. Har man store plager og ikke orker stå i kø kan man jo bare spørre som du sier, så vil jeg gå ut i fra man møter fin forståelse for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke gravide har noen automatisk rett til å komme først i køen. Hvis jeg hadde sett at en gravid hadde smerter, eller en gravid hadde spurt pent om å få komme først pga. bekkenløsning, ville jeg selvfølgelig sluppet dem frem, men jeg slipper ikke automatisk gravide foran meg i køen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har spurt en gang som gravid med bekkenplager, og fikk komme foran, den dagen var verre enn vanlig (eskalerte mens jeg var ute). Har aldri tenkt at de er en "rett" jeg har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sluppet folk som har spurt om det (rekke bussen, småbarn som gråter, gamle mennesker med åpenbare problemer med å stå) før meg i køen. Det er bare vanlig høflighet. Men de må jo spørre.

Og hvordan kan en vite at den bak deg i køen er gravid? Det vises jo ikke under en tykk jakke f.eks. Og de fleste snur seg vel sjelden for å se hvem som står bak i det hele tatt. Jeg studerer ikke folk nok til å se om de har babymage. Ville ikke det være litt rart å stirre på midjen til fremmede damer? :klo:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første gang jeg hører noen mene at de har rett til dette. Hvis man har vondt, så må man jo spørre, det er ikke noe folk automatisk skjønner. Syns det blir noe annet på kollektivtrafikk, hvor man kan bli stående lenge og ustødig. Men tror aldri jeg ble spurt da heller, faktisk, i forrige graviditet hvor jeg reiste en del kollektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så utrolig merkelig av henne. Om hun var så dårlig at hun ikke klarte å stå i kø kunne hun vel sendt mannen for å handle. Om hun ble verre mens hun var ute og handlet kunne hun bare gjort som hjärtedam, spurt om hun komme foran i køen. Jeg har null plager som gravid, og mener selv at ingen skal måtte ta ekstra hensyn til meg bare fordi jeg har en kul på magen. Den dagen jeg trenger det skal jeg klare å si fra (på en pen måte) selv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har opplevd å stå med en hylende unge i køen, hvor noen har spurt om jeg vil slippe forbi. Det har jeg satt veldig pris på, aller mest fordi jeg ikke syns det er morsomt å plage andre med barnegråt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med alle andre her: har man et problem med å stå i kø, så får man spørre om man ikke kan komme foran.

Jeg hadde ikke tenkt at "oi, hun er gravid så da må hun gå foran alle sammen i køen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar folkens! Hadde nesten begynt å tro at jeg hadde gått glipp av noe jeg ikke visste om. For i diskusjonen hørtes det nesten ut som at det var helt vanlig å slippe gravide først. Og da tenkte jeg at jeg må være en uhøflig jævel som aldri har gjort det. Har selvfølgelig sluppet folk med et par varer, folk som har hastverk og sånn foran i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forventet det nei.

Men i Spania har jeg opplevd å bli vinket fram i køen på butikken ene og alene pga magen! Jeg snudde meg først og lurte på hvem det var bak meg de vinket på. :ler: Forfjamset gikk jeg fram. Det føltes nesten frekt å ikke følge oppfordringen. Og (de eldre) damene i køen syntes åpenbart det var helt riktig ;) Uvanlig, men så klart hyggelig! Jeg opplever generelt at de er mer opptatte av gravide og småbarn i middelhavslandene. Her bør man helst unnskylde seg om man trenger mer hjelp enn andre.. ;) Satt på spissen så klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg ikke tenkt på, egentlig.

Har hatt mye vondt og sterkt ubehag(type nesten ikke klare å stå på bena selv) i køer, men har ikke bedt eller forventet å komme først. Har liksom satset på at det verste skulle gi seg før det var min tur så jeg faktisk klarer snakke/gjennomføre når jeg faktisk klarer snakke for meg.

Men på kollektivtrafikk vil jeg gjerne ha sitteplass, ikke så mye pga smerter(det har jeg og), men fordi jeg ikke har lyst å falle på magen og risikere barnets liv.



Anonymous poster hash: 5ae34...9b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En høygravid dame hadde jeg sluppet frem tror jeg, vet hvor slitsomt det er..

Mn sitte på bussen? Ikke EN person reiste seg for meg da jeg var høygravid (med dritvond bekkenløsning, men det visste jo ikke dem)

Anonymous poster hash: 915c9...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg mener gravide har "rett på" må være toalettet! Og barselskvinner definitivt. For det er jo noe som kan gå riktig ille om køen er veldig lang:p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er slitsomt å stå i kø når man er høygravid og med kynnere og hele pakka, men med mindre noen stavrer rundt med krykker og tydelig plages langt over gjennomsnittet, ville det aldri falt meg inn å gi fra meg plassen til noen fordi de er gravide. Som regel har jeg et par slitne og/eller sultne unger i bilen på vei hjem om ettermiddagen, som ikke synes det er sånn voldsomt stas å sitte og vente lenger enn nødvendig.

Jeg vil heller stå i kø med barn inni magen enn barn utenfor, for å være ærlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...