Gå til innhold

Hva er greia med grøt? Noen andre som ikke gir det?


Gjest pysepusen

Anbefalte innlegg

Der har du oppskriften på dårlig tarmhelse med alt det innebærer.. grøten er laget med fokus på profitt, det er billig og enkelt, og så er det tilsatt de billigste, dårligste formene for mikronæringstoffer som kan godkjennes av et tvilsomt regelverk.

Anonymous poster hash: 75b7b...c41

Noen ganger er det enkle ofte det beste ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min baby er 7 mnd, og kommer aldri til å smake kjøpegrøt! Jeg er snart ferdiged ernæringsutdannelsen min, og fatter ikke hvorfor den grøten er så hyper opp. Tilsatte, kunstige vitaminer og mineraler, denaturerte råvarer, antibeitestoffer, gluten, melkeprotein og sukker..

Der har du oppskriften på dårlig tarmhelse med alt det innebærer.. grøten er laget med fokus på profitt, det er billig og enkelt, og så er det tilsatt de billigste, dårligste formene for mikronæringstoffer som kan godkjennes av et tvilsomt regelverk.

Jernet i kjøpegrøt er vegetabilsk ikke-hem-jern, det tas nesten ikke opp, og må i tillegg konverteres i kroppen for å kunne nyttes. Dette er funksjoner som er dårlig utviklet hos spedbarn.

Babyer produserer heller ikke tilfredsstillende mengder av enzymet amylase, som må til for å bryte ned større mengder stivelse.

Av bøkene jeg har lest om spedbarnsernæring (mange!) er Sally Fallons "Nourishing Traditions for baby and childcare", langt på vei den beste, og vi følger den.

Så her er det lever og innmat (som inneholder både jern, b12, A og D-vitamin, i former som baby kan ta opp), eggeplomme, avokado, kjøtt og kylling, kraft, marg og litt div frukt og grønt det går i. Samt tilskudd av fermentert fiskleverolje (hun ELSKER det!), og jus fra melkesynede grønnsaker.

Ordentlig mat, som vil gi all næringen den uutvklede tarmen tåler, og alt hun trenger for å vokse og utvikle seg opptimalt.

Men såklart, ingen vil høre at det de gir babyen sin er næringsfattig søppel, så det er best å ikke si noe irl. :)

Ikveld blir det ribbe og eplemos med kokosolje. Økologisk alt sammen. Noen sier jeg er hysterisk, jeg har bl.å fått hoderisting fra en venninne som gir sin 9 mnd gamle datter pepperkaker omtrent hver dag. Jada.. vi får sammenlikne om en 10-15 år! ;)

Anonymous poster hash: 75b7b...c41

Haha, om det er SÅ ille som du skal ha det til så ville det vært mange syke, ussle, svake, dumme barn (eller hva du nå enn mener denne grøten gjør med dem) barn der ute!

Grøt har blitt gitt til barn i "alle" år, og tro det eller ei, men flesteparten av de barna går det faktisk veldig bra med!

Noen av dere tar virkelig av når det gjelder kosthold og babyer, og du tar virkelig kaka! :wow:

Jeg lurer også veldig på hva du mener når du sier du skal sammenligne ungen din med venninna di sin om 10-15 år oga. hva barna får av mat!

Naboen min døde i fjor. Av kreft. Hun var erneringsfysiolog og ekstremt opptatt av helse og mat. Supersporty dame. Ble 49 år, døde av kreft i leveren! (Kanskje hun fikk kjøpegrøt som liten!!!!)

Anonymous poster hash: 8425c...509

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, om det er SÅ ille som du skal ha det til så ville det vært mange syke, ussle, svake, dumme barn (eller hva du nå enn mener denne grøten gjør med dem) barn der ute!

Grøt har blitt gitt til barn i "alle" år, og tro det eller ei, men flesteparten av de barna går det faktisk veldig bra med!

Noen av dere tar virkelig av når det gjelder kosthold og babyer, og du tar virkelig kaka! :wow:

Jeg lurer også veldig på hva du mener når du sier du skal sammenligne ungen din med venninna di sin om 10-15 år oga. hva barna får av mat!

Naboen min døde i fjor. Av kreft. Hun var erneringsfysiolog og ekstremt opptatt av helse og mat. Supersporty dame. Ble 49 år, døde av kreft i leveren! (Kanskje hun fikk kjøpegrøt som liten!!!!)

Anonymous poster hash: 8425c...509

Sikkert sunnest å lage grøten selv men om ferdiggrøten var farlig så hadde de ikke blitt solgt i Norge :) Så enig med du!

Anonymous poster hash: efbea...32d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, om det er SÅ ille som du skal ha det til så ville det vært mange syke, ussle, svake, dumme barn (eller hva du nå enn mener denne grøten gjør med dem) barn der ute!

Grøt har blitt gitt til barn i "alle" år, og tro det eller ei, men flesteparten av de barna går det faktisk veldig bra med!

Noen av dere tar virkelig av når det gjelder kosthold og babyer, og du tar virkelig kaka! :wow:

Jeg lurer også veldig på hva du mener når du sier du skal sammenligne ungen din med venninna di sin om 10-15 år oga. hva barna får av mat!

Naboen min døde i fjor. Av kreft. Hun var erneringsfysiolog og ekstremt opptatt av helse og mat. Supersporty dame. Ble 49 år, døde av kreft i leveren! (Kanskje hun fikk kjøpegrøt som liten!!!!)

Anonymous poster hash: 8425c...509

...og der har vi grunnen til at det er håpløst å diskutere ting på nett. Helt greit å vær uenig med hun du siterer. Men hvorfor svare med usakligheter og fullstendig irrelevante tog basert på en voldsom overtolkning av det hun sier og stråmannsargumentasjon? :klo: Hvorfor ikke bare rolig og saklig påpeke det du mener er feil og kontre med fakta? Hva har det at naboen din døde av kreft i fjor å gjøre med at den type jern som er i kjøpegrøt ikke tas så godt opp av kroppen?

Anonymous poster hash: 0d183...4f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor utenlands og her brukes ikke grøt. Ungene vokser opp helt fint :-)



Anonymous poster hash: e3aed...12e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...