Gå til innhold

Kan jeg gi babyen vann? 4mnd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei

Kan jeg gi vann til baby 4 mnd?

Varmt eller kaldt?



Anonymous poster hash: 8478f...3c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal du gi? Barnet trenger jo ikke mer en melk, uansett om det er mme eller mm.

Men jeg har gitt litt vann etter smaksprøver om det er det du mener? Har gitt lunket vann :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Nei det er sånn at på kveldstid blir hun helt hol og det finnes ikke stopp hos henne. Altså går hun over den anbefalte liter-grensen av MME, og helsestasjonen sier at det ikke er så bra, og at vi må forsøke å holde henne under 1 liter om dagen. Hun spiser bra frem til 18.30, men etter det kan vi måtte dra frem 3 flasker av småtte-mengder selv om hun er god og mett etter 200ml klokken 18.30. Og det er ikke sutring som kan hjelpes med trøst. Nekter smokk, og kan kun roes ned med flaske...

Skal tilbake igjen første uka i januar, men mitt spørsmål er altså; Kan jeg, eller kan jeg ikke gi babyen vann? Hun får i seg mer enn det som er vanlig.



Anonymous poster hash: 8478f...3c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pysepusen

Hei..

Nei det er sånn at på kveldstid blir hun helt hol og det finnes ikke stopp hos henne. Altså går hun over den anbefalte liter-grensen av MME, og helsestasjonen sier at det ikke er så bra, og at vi må forsøke å holde henne under 1 liter om dagen. Hun spiser bra frem til 18.30, men etter det kan vi måtte dra frem 3 flasker av småtte-mengder selv om hun er god og mett etter 200ml klokken 18.30. Og det er ikke sutring som kan hjelpes med trøst. Nekter smokk, og kan kun roes ned med flaske...

Skal tilbake igjen første uka i januar, men mitt spørsmål er altså; Kan jeg, eller kan jeg ikke gi babyen vann? Hun får i seg mer enn det som er vanlig.

Anonymous poster hash: 8478f...3c4

Kanskje det er på tide med fast føde? Man gir jo ikke vann til en baby som er sulten. Det er helt normalt at de er mer sultne på kvelden.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er på tide med fast føde? Man gir jo ikke vann til en baby som er sulten. Det er helt normalt at de er mer sultne på kvelden.

Har blitt fortalt at det er anbefalt med fast føde fra 4 mnd når babyen kun får mme, men man kan gjøre det uansett.

Anonymous poster hash: 5ec3b...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pysepusen

Har blitt fortalt at det er anbefalt med fast føde fra 4 mnd når babyen kun får mme, men man kan gjøre det uansett.

Anonymous poster hash: 5ec3b...5fe

Det er vel veldig normalt at barn dom får mme starter med fast føde tidligere enn barn som får mm? Uansett er rådet at om barnet har behov for mer etter fire måneder så skal man introdusere fast føde. Grøt eller grønnsaker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men fast føde tar jo noen uker å komme opp i mengder som faktisk metter (en skje eller to gir ikke akkurat så mye metthetsfølelse).

Vi har akkurat samme problem her, har foreløpig ikke gitt vann, er nå kommet opp i en full grøtporsjon på kvelden, men hun må fortsatt ha påfyll med melk noen ganger før hun får sove.

Helsesøster her har forvørig ikke sagt noenting om noen grense på mengde MME (selv om hun har lagt på seg 5,5kg på 4 mnd...), så var først på forum jeg så det ikke var anbefalt, så vi har bare gitt melk så lenge hun vil ha, så får hun bare bli god og rund nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gi vann, men burde absolutt koke det først og det burde holde ca 37 grader :)

Her sa hs at koking var unødvendig, i alle fall på så gamle barn. Det med at ting skal holde 37 grader er også mye viktigere på premature enn (som her) en baby på 4 mnd. Det er fordi de ikke skal bruke energi på å varme det opp selv. Og det er ikke så farlig med en så gammel baby.

Man trenger ikke gjøre alt så komplisert!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gamle hus med kobberrør, der bør man koke før man gir. Ellers er det bare å gi, men ikke iskaldt.

Vi ga litt vann fra ca 1 uke alder, for å venne barnet til det. En skje om dagen, ca i starten, og fra hun var 5mnd fikk hun vann på flaske når hun kun var tørst. Sugde to-tre ganger, ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker mat (babymat=melk) når jeg er sulten, ikke vann. Du kan forresten begynne å gi litt fast føde, mme bør erstattes med det etter 4mnd.



Anonymous poster hash: 8b6f3...5f1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker mat (babymat=melk) når jeg er sulten, ikke vann. Du kan forresten begynne å gi litt fast føde, mme bør erstattes med det etter 4mnd.

Anonymous poster hash: 8b6f3...5f1

TS her; helt enig med deg! Men siden fødsel har sugebehovet vært enormt, og vi ble anbefalt smokk, som bare hjalp i noen dager. Så etter å ha inntatt 1 liter melk og likevel kun vil kose-suge på små mengder så tenkte jeg det kanskje er det som kan hjelpe, siden det ikke står på at det er lite mat å få.

Anonymous poster hash: 8478f...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har ikke vurdert å prøve å legge barnet til brystet på kvelden da? Vet ikke hvorfor du ikke ammer, og det er ikke for melka jeg tenker, men for å dekke sugebehov og nærgetsbehovet til baby? Magen blir jo fort alt for full hvis baby egentlig er mett men trenger å suge og ikke vil ha smokk.. :)

Anonymous poster hash: c4dc1...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert å prøve å legge barnet til brystet på kvelden da? Vet ikke hvorfor du ikke ammer, og det er ikke for melka jeg tenker, men for å dekke sugebehov og nærgetsbehovet til baby? Magen blir jo fort alt for full hvis baby egentlig er mett men trenger å suge og ikke vil ha smokk.. :)

Anonymous poster hash: c4dc1...0c1

Hallo..takk for tips!

Jeg sliter med sopp og sår i brystvortene etter at jeg stoppet å amme, det er nå 12 uker siden. Jeg må daglig smøre på krem for brystvortene og det er altså sår på begge brystvortene som aldri gror. Har vært hos lege 3 ganger pga dette men det er jo en annen sak, så kan da ikke legge til heller.

Ja, derfor tenkte jeg på dette med litt vann, slik at sugebehovet blir stilnet litt, men smokk er jo ikke alternativ, og ikke pupp heller :(

Takker for svar, møte med helsestasjonen om 1,5 uke så får ta det opp der. På tide å begynne med litt annet mat tenker jeg.

Anonymous poster hash: 8478f...3c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel veldig normalt at barn dom får mme starter med fast føde tidligere enn barn som får mm? Uansett er rådet at om barnet har behov for mer etter fire måneder så skal man introdusere fast føde. Grøt eller grønnsaker.

Jeg vet ikke hva som er normalt men flere venninner som fullammet begynte å gi fast føde fra 4 mnd uten at det var det at babyen la på seg for lite, de ville bare gjøre det.

Anonymous poster hash: 5ec3b...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke vurdert å prøve å legge barnet til brystet på kvelden da? Vet ikke hvorfor du ikke ammer, og det er ikke for melka jeg tenker, men for å dekke sugebehov og nærgetsbehovet til baby? Magen blir jo fort alt for full hvis baby egentlig er mett men trenger å suge og ikke vil ha smokk.. :)

Anonymous poster hash: c4dc1...0c1

Gir folk pupp uten melk i puppene? Bare lurer da jeg ikke har hørt det før.

Anonymous poster hash: 5ec3b...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...