Gå til innhold

Førstegangsfødende og overtid - irriterende myte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk min første 8 dager før termindato, men alle utenom 2 venninner har gått over. Av de to som ikke gjorde det fødte den ene på termindato og den andre i uke 32...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min jordmor sa at man ofte kan se på sin egen noe og hennes fødsler og sammenligne.

Min mor fikk førstemann en dag(eller var det to) dager over termin og nr 2 og 3 kom som premature.

Jeg fikk min sønn litt over midnatt etter min termin, altså datoen etter termindatoen. Og vi hadde like fødsler. Så jeg går utifra at neste gang så kan jeg forvente at jeg kan føde litt tidligere eller jeg kan gå over.

Jeg var veldig klar over at førstegangsfødende "ofte" gikk over termin, så jeg tenkte aldri noe over det, men jeg planla aldri noe sånn langt unna sykehus ting de siste par ukene før fødsel. De fleste vet at selv om mange går overtid så er det også mange som føder før tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg faktisk litt at dette for mange synes å ha blitt en "sannhet" - det er spesielt dem som ikke har fått barn selv, eller ikke har fått barn de siste 20 år (minst) som sier at "de fleste" førstegangsfødende går over tiden.

Svigermor har fått det for seg at dersom man føder før termin (bare en uke før liksom) så er det noe galt. Dette synes jeg er ekstremt provoserende! Hun mener også at "de fleste blir satt i gang". Hun ble selv satt i gang begge gangene hun skulle føde, så hun har vel bare forestillet seg det. Det irriterer meg virkelig at hun har et så snevert syn på det - det virker nemlig ikke som hun tar innover seg det jeg sier heller.

Jeg har ikke noen problemer med å tro på at de førstegangsfødende i gjennomsnitt går litt over termin, men det irriterer meg at folk er så forutinntatte uten å ha sett noen statistikk, og at de bare regner med at jeg vil gå over.

Fikk til og med høre fra svigerbror at det burde jo ikke være noe problem for meg å feire jul som normalt og overnatte andre steder ei uke før termin, da det jo var slik at man gikk over første gang.

Jeg forholder meg til pluss/minus 14 dager. Har flere venninner som har fått første barn både en og to uker før termin.

Anonymous poster hash: 27ee5...0fe

Det fikk jeg også høre. Både fordi de som selv opplevde det tenker at det er sånn, og fordi man sier det så ikke de stakkars førstegangsfødende skal bli for utålmodige, tror jeg? Min første fødsel startet på terminen, og grytidlig dagen etter var den ferdig. Lykke til!

Anonymous poster hash: 93113...a06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var gravid med førstemann, så var jeg så klar for å gå to til tre uker over termin. Mamma og mormor hadde gått langt på overtid. Så da vannet gikk 11 dager før termin var jeg ikke klar. Hun kom dagen etter. Nr to ble fødd på termin og sistemann vet vi ikke helt, da jeg ble gravid uten å merke det før noen spurte om jeg var gravid. Han kom ca 10 dager på overtid.

Anonymous poster hash: 359ee...d67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt. Det er en litt irriterende myte at "alle" går over termin med sitt første barn. Joda, statistikken er klar nok den - et flertall av førstegangsfødende føder etter termindatoen. Men "et flertall" er jo et vidt begrep - det eneste du kan si sikkert fra dét alene er at andelen er over 50%. Problemet (hvis man kan kalle det dét) er når folk oversetter "flertall" til "(så godt som) alle", og derfor ikke tar deg på alvor når du snakker om muligheten for fødsel før termin. Som de to over her påpeker så er gjennomsnittet 40+5 dager, og 30% føder før termindato. Sannsynligheten for å føde før termindato er altså ikke spesielt lav (og milevis fra å være neglisjerbar) selv om den riktignok er høyere etter. Men det er dessverre ikke alltid så lett å få folk til å forstå statistikk riktig…

Er i samme situasjon selv, forøvrig - har termin litt over nyttår, så årets juleferie faller innenfor termin-perioden. Håper og forventer at det drøyer til over nyttår, men det kan jo faktisk skje når som helst, så det vil være dumt å ikke ha det i tankene. Det kan for eksempel være på sin plass at noen (andre enn meg) holder seg edru i tilfelle man plutselig blir nødt til å kjøre til sykehuset - sånne ting bør man ihvertfall ta stilling til, og det blir jo litt vanskelig hvis alle bare ler av deg når du lufter muligheten...

Hei, så tenker vi likt om saken.

På juleaften var det ingen i svigerfamilien som holdt seg edru til å kjøre, men vi hadde bestilt en taxi hjem da. Så det var ikke noe problem. Men jeg er i motsetning til dem hele tiden i "beredskap". Kjæresten min er forståelsesfull, men han endte jo allikevel med å ta et glass for mye i går ;) Jaja. Det gikk jo fint.

Håper faktisk jeg går litt over termin, baby er innenfor normalen når det gjelder fødselsvekt, men kan godt vokse litt mer, da han ikke er en stor baby..ennå ;)

TS

Anonymous poster hash: 27ee5...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fikk jeg også høre. Både fordi de som selv opplevde det tenker at det er sånn, og fordi man sier det så ikke de stakkars førstegangsfødende skal bli for utålmodige, tror jeg? Min første fødsel startet på terminen, og grytidlig dagen etter var den ferdig. Lykke til!

Anonymous poster hash: 93113...a06

Anonymous poster hash: 27ee5...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over, de fleste førstegangsfødende føder etter den berømmelige termindatoen. Det er fakta. Slik er det. Og det er bedre å være forberedt på det, så blir ikke den siste ventetiden så himla lang.

Jeg fødte 4 dager før termin som førstegangsfødende, og jeg gidder da vel ikke irritere meg over at jordmødre, mødre, leger, helsesøstre og svigermødre mener førstegangsfødende går over tiden. Jeg gjorde ikke det, punktum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...