Gå til innhold

Amming og innføring av fast føde


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har begynt med fast føde denne uka. Jeg ammer før hun får mat. Begynte med en skje, så to neste osv. Noen steder leser jeg at man skal alltid amme før måltid, andre steder står det at det skal man ikke. Hvordan har dere gjort det?

Anonymous poster hash: 1b957...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ammet alltid etterpå siden datteren min er så småspist og gikk sakte opp i vekt, så jeg ville hun skulle være litt sulten når hun prøvesmakte så hun holdt seg interessert i maten. Det fungerer fint her :) Du kan jo bare prøve deg frem, så lenge de får like mye mat uansett så har det nok ikke så mye å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt med fast føde denne uka. Jeg ammer før hun får mat. Begynte med en skje, så to neste osv. Noen steder leser jeg at man skal alltid amme før måltid, andre steder står det at det skal man ikke. Hvordan har dere gjort det?

Anonymous poster hash: 1b957...51d

Jeg har selv akkurat begynt å gi fast føde til mini. Vi har mottatt en bok fra helsedirektoratet med opplysninger om nettopp dette.. "spedbarnsmat"!! Der står det som følger: anbefaler å gi fast føde til baby 30 minutter før egentlig mat-tid.. Da vil barnet få kunne smake fast føde når det er sulten - og viser interesse. Samt at den deretter kan drikke ønsket mengde melk, for å tilfredsstille metthetsfølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har jo aldri "mattid". Har alltid ammet når hun er sulten.

Anonymous poster hash: 1b957...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har jo aldri "mattid". Har alltid ammet når hun er sulten.

Anonymous poster hash: 1b957...51d

Ok. Det vanlige når man går over til fast føde er å få på plass rutiner. Som regel skal barnet spise 4 - 5 måltid i løpet av dagen. (skal ikke være nødvendig om natten lengre)!! Eksempell: 07.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00! Men så klart må barnet få mat når det viser tegn til sult.

Her er en link (fra den boken jeg snakket om) - du kan lese den som pdf fil..

http://www.matportalen.no/artikler/article2336.ece/BINARY/Mat+for+spedbarn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Det vanlige når man går over til fast føde er å få på plass rutiner. Som regel skal barnet spise 4 - 5 måltid i løpet av dagen. (skal ikke være nødvendig om natten lengre)!! Eksempell: 07.00 - 11.00 - 15.00 - 19.00! Men så klart må barnet få mat når det viser tegn til sult.

Her er en link (fra den boken jeg snakket om) - du kan lese den som pdf fil..

http://www.matportalen.no/artikler/article2336.ece/BINARY/Mat+for+spedbarn

Å nattamme lenge er da bare bra?

http://mammalivet.blogg.no/1381420348_har_noen_fortalt_deg_.html

Jeg håper i hvert fall at jeg nattammer når jeg introduserer barnet for fast føde ved firemånedersalder.

Anonymous poster hash: d5d58...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammet alltid etterpå siden datteren min er så småspist og gikk sakte opp i vekt, så jeg ville hun skulle være litt sulten når hun prøvesmakte så hun holdt seg interessert i maten. Det fungerer fint her :) Du kan jo bare prøve deg frem, så lenge de får like mye mat uansett så har det nok ikke så mye å si :)

Samme her. Tror nok egentlig de fleste sier man skal amme først, ettersom morsmelk fortsatt skal være hovednæring. Men hadde jeg gjort det (utover de gangene vi prøvde) så hadde det blitt lite fast føde som hadde gått ned. Hun har alltid vært småspist, er det fortsatt som 3-åring. Heldigvis er hun ikke kresen overhode.

Anonymous poster hash: 8a247...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å se det an og gjøre det som passer best ifht. våre måltider ellers. Jeg har alltid litt for lite melk, så for meg er det best å amme først for å opprettholde produksjonen.

Stresser heller ikke med å avslutte nattamminga. Erfarte fra forrige unge at det kan ta lang tid å komme opp i fire skikkelige måltider pr. dag (11mnd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nattamminga stresser jeg ikke med. Hun får holde på så lenge hun vil. Tenker vi fortsetter med amming rett før eller en halvtime før til neste kontroll. Så får jeg høre med hs. Hun er for en like treg innføring av mat som vi har begynt med.

TS

Anonymous poster hash: 1b957...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...