Gå til innhold

Er alle gravide redd for å gå opp i vekt?


LaToya

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid, riktignok ikke mer enn 12 uker. Synes jeg leser stadig vekk at folk er redd for å gå opp i vekt, viktig å poengtere at de kan bruke samme klær hele svangeskapet osv Er det virkelig så krise om man skulle legge på seg noen kilo? Jeg trodde det var ganske normalt i svangerskapet. Ikke at man nødvendigvis må legge på seg masse, men ikke at man er nesten hysteriske på å ikke gå opp heller.

Selv kjenner jeg at jeg er veldig avslappet til det hele.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har en fin instilling :)

De fleste damer er vel sånn innerst inne ikke særlig glade i vektoppgang. Men de aller fleste burde jo vite at et svangerskap medfører en viss "fare" for å legge på seg noen kilo, og det skal man jo også! :)

Jeg likte ikke å gå opp selv...Særlig fordi jeg er så utsatt for strekkmerker, men da jeg ble gravid så visste jeg jo at dette er bare sånn det er og jeg får ikke gjort noe med det, utenom å prøve å spise sunt og variert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for å gå opp i vekt. Det er jo en del av det å gå gravid og få et barn. Dessuten er det jo ikke en permanent vektoppgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for å legge på meg. :-) Det skal man jo gjøre! Helt normalt å gå opp 10-15 kg, mye går raskt av igjen på de fleste. :-) Eneste jeg følger litt med på er hvis det det nærmer seg 20 kg eller mer, da blir det nok litt tøffere i etterkant.

Nå er jeg 17 uker og har gått opp 5 kg, bekymrer meg ikke det grann. :-)

Bra at du har litt avslappet forhold til det! Tida man er gravid er ikke tida for å slanke seg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid i uke 33, jeg er avslappet og har gått opp lite. Det går an det og nemlig. Går jeg opp 20 kg så gjør jeg det, går jeg opp 10 så gjør jeg det...

Har til nå gått opp fem og ja, jeg kan bruke klær fra før jeg ble gravid, noe jeg og gjorde forrige gang.

Om det provoserer noen får det være deres sak, jeg går ikke inn for å ikke gå opp, men går heller ikke inn for å gå opp når alle vetdier og målinger tilsier at barnet har det bra :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig så hopper jeg ikke i taket av glede av å se at vekta tikker oppover i svangerskapet, og jeg må si at jeg tenker litt ekstra gjennom hva jeg putter i meg slik at jeg ikke går opp mer enn nødvendig.

Jeg var fornøyd med kroppen min før svangerskapet, og jeg har ikke lyst til å ende opp med en typisk "mamma-kropp" med strekkmerker, noen ekstra kilo og overflødig hud her og der kun pga unødvendig høy vektøkning i graviditeten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg nok litt for å gå opp i vekt, men jeg og litt bekymret for at kanskje går ned i vekt. Vi har ikke badevekt så jeg vet ikke sikkert.

Noe av grunnen til at jeg bekymrer meg litt for vektoppgang er noe som sitter igjen fra jeg ble mobbet da jeg var yngre. Jeg hadde uren hud, fett hår, tannregulering og var ellers litt rar. Men jeg var slank. Og det har jeg alltid vært. Nå er ikke huden uren lengre, håret er heller litt på den tørre siden grunnet mye bleking og rarheten har utviklet seg til selvsikkerhet. Men det henger igjen. Det eneste jeg faktisk er happy med er det faktum at jeg er slank og ikke har særlig problemer med å finne klær som jeg tar meg godt ut i.

Nå er det ikke sikkert jeg vil bry meg noe særlig om en eventuell vektoppgang når jeg sitter med verdens nydeligste jente i fanget i en sommerkjole som egentlig ikke passer lenger;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for å legge på meg noen kg, men er redd for å legge på meg alt for mye så det ikke er sendt for babyen. 12 uker på vei og 2kg opp. Litt kjipt siden di to kg jo er fett og jeg allerede veide 84 første jeg ble gravid... spiser sunt og prøver bevege meg mest mulig så er ikke baby kiloene så ille tenker når jeg da

Anonymous poster hash: 12177...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Så lenge man ikke går inn for å sulte seg/legge på seg lite, og spiser sunt, så er vel det viktigst? :-)

Ingen kvinner liker vel å legge på seg, men de aller fleste aksepterer jo at det skjer likevel.

Jeg er en av de som har lagt på meg lite, ikke bevisst. Nesten 7 kilo på 35 uker. Skulle egentlig ønske jeg hadde lagt på meg litt mer, amming kommer jo sannsynligvis til å ta noen kilo også :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei...Jeg spiste det jeg ville, gikk opp 13 kilo var det vel. Jeg liker ikke godteri, og hvis jeg koste meg var det pizza eller MnM..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste jeg kjenner som har vært gravide og jeg har sett kroppen til etter fødsel/en stund etter hadde så store endringer at jeg var engstelig for å øke mer enn normalt i vekt og ikke klare ta det av innen normal tid, ja.

Dette og store hudendringer/endringer underliv.

De fleste blir jo ikke så påvirket fysisk, men når jeg mest har sett skikkelige trekkspillmager, særdeles kraftig heng i tomme bryster og dyyyype lille strekkmerker overalt så ønsker jo ikke jeg det samme.

Ikke fordi jeg vil se perfekt ut, men fordi jeg så hvor mye de ødela selvtilliten deres fullstendig - og det føles jo ikke godt.

Jeg har slitt med dårlig selvfølelse ifht kropp før - og det var tungt. Så jeg ønsker ikke at det skal skje igjen, og jeg vet av erfaring at tankeendringer ikke holder alene.

Jeg har behov for å være normalvektig for å trives normalt i min egen kropp(altså at jeg ikke gikk opp mer enn normalt, og klarte greit å ta de av innen en normal tidsperiode).



Anonymous poster hash: 07e52...5c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke redd for å gå opp i vekt, det er vel en del av greia.. Men jeg håper jo at det ikke blir for mye, derfor vil jeg forsøke å fortsette med treningen og tenke på hva jeg spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jo det et litt rart å gå opp, og vil helst ikke gå opp unødvendig mye. Rundt 12 kg er vel det som er anbefalt for meg som er normalvektig. Nå er jeg 28 uker på vei og har gått opp 6 kg. Kan ikke annet enn å si meg fornøyd med det (selv om en kg sikkert er sjokolade :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke redd for det i forrige svangerskap. Var undervektig da jeg ble gravid og innen for normal vekt ved slutten av svangerskapet. Legen min forberedte meg på at jeg med stor sannsynlighet ville legge på meg en god del. La på meg 25 kg, men en del av det var vann. Til tross for stor vektøkning kunne ikke folk se at jeg var gravid dersom de så meg rett bakfra.

Denne gangen var utgangsvekten min høyere og jeg håper ikke vektøkningen blir så stor. Men opp mot ti kilo er ok.

Anonymous poster hash: 94cee...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke egentlig redd for å legge på meg, er redd for å slite med å få det av igjen! Sånn sett glad jeg får vårbaby, mye enklere å komme seg ut på tur da enn midt på vinteren kan jeg tenke meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da vel ikke lyst til å gå opp for mye? Mange sier at de må spise for to, men fosteret trenger strengt tatt ikke så mye mat og den tar det den trenger. Jeg passer på å ikke gå opp for mye ved å spise sunt og trene, man får tross alt et liv etter graviditeten også, og for min del vil jeg føle meg vel etter det også uten for mange strekkmerker, og overflødig hud.

Kan noen fortelle meg hvorfor det er så ille egentlig? Blir man automatisk en dårligere mor? Støter man noen som ikke har kontroll på matinntaket under graviditeten og gir seg litt hen "fordi man må unne seg alt når man er gravid", får man et sykt barn..? :klo:



Anonymous poster hash: de7e1...247
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nervøs for å gå opp i vekt. Tenker det må til for å gi lille baby et godt og trygt miljø. Men tar det ikke som en unnskyldning for å kunne spise masse dritt og gå opp mange kilo, for så å skylde på at jeg er gravid. Føler jeg har et sunt forhold til graviditet og kilo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da vel ikke lyst til å gå opp for mye? Mange sier at de må spise for to, men fosteret trenger strengt tatt ikke så mye mat og den tar det den trenger. Jeg passer på å ikke gå opp for mye ved å spise sunt og trene, man får tross alt et liv etter graviditeten også, og for min del vil jeg føle meg vel etter det også uten for mange strekkmerker, og overflødig hud.

Kan noen fortelle meg hvorfor det er så ille egentlig? Blir man automatisk en dårligere mor? Støter man noen som ikke har kontroll på matinntaket under graviditeten og gir seg litt hen "fordi man må unne seg alt når man er gravid", får man et sykt barn..? :klo:

Anonymous poster hash: de7e1...247

Spørsmålet her er ikke FOR MYE. Det er opp i vekt. Det har vært mange tråder her i det siste der folk har vært hysteriske fordi de legger på seg 8 kilo. Det er helt insane. Dersom man ikke tåler å gå normalt opp i vekt, så bør man oppsøke terapi før man blir gravid. Når folk driver og spør om kaloriinntak som ligger langt under grensen for hva som er bra for en gravid, så er det noe forbanna galt i skallen på de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...