Gå til innhold

Du som er for abort, men

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort, og poenget er nettopp at den skal være SELVbestemt. Derfor vil jeg ikke gå inn for å nekte folk abort innen de første 12 uken uansette grunn.

Og, folk som ikke engang klarer å holde styr på en såpass enkel ting som prevensjon bør kanskje heller ikke tvinges til å ha ansvaret for et barn de ikke ønsker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen på abort og annen prevensjon ligger i blant annet hormonmengde, mindre risiko for sterilitet samt påkjenninger for kroppen. En abort kan skade kroppen mer over tid, og det er derfor ikke ønskelig.

Men hvis man bruker abort som prevensjon, er man kanskje ikke den første som ønsker seg (eller fortjener) barn uansett?

Anonymous poster hash: a4bf8...2f3

Skrevet

Jeg er for selvbestemt abort, og poenget er nettopp at den skal være SELVbestemt. Derfor vil jeg ikke gå inn for å nekte folk abort innen de første 12 uken uansette grunn.

Og, folk som ikke engang klarer å holde styr på en såpass enkel ting som prevensjon bør kanskje heller ikke tvinges til å ha ansvaret for et barn de ikke ønsker?

Hva har det med abort som prevensjon å gjøre, hva mener du da, at det er greit så lenge det tas før uke 12?

Skrevet

Jeg personlig mener at abort ikke bør brukes som prevansjon, både av hensyn til kvinnen og samfunnet. Jeg vil derfor argumentere for at abort ikke skal brukes som prevansjon, samtidig som jeg aldri vil nekte noen å gjøre det. Selvbestemt abort er det grunnleggende, så kan man av mange årsaker argumentere for at abort ikke bør brukes som prevansjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg personlig mener at abort ikke bør brukes som prevansjon, både av hensyn til kvinnen og samfunnet. Jeg vil derfor argumentere for at abort ikke skal brukes som prevansjon, samtidig som jeg aldri vil nekte noen å gjøre det. Selvbestemt abort er det grunnleggende, så kan man av mange årsaker argumentere for at abort ikke bør brukes som prevansjon.

Men da er du en av dem som mener at det skal være gode grunner for at abort er greit? Siden "gidder ikke gå på pilla" ikke er gyldig grunn. På lik linje med annet jeg nevnte.

Skrevet

Hva har det med abort som prevensjon å gjøre, hva mener du da, at det er greit så lenge det tas før uke 12?

Loven sier at vi har selvbestemt abort de første 12 ukene av svangerskapet. Hvilke grunner folk måtte ha for å ta abort i løpet av de ukene er uvesentlige, de får abort når de spør om det, og jeg ønsker ikke at det skal begrenses. Selv klarer jeg å håndtere prevensjon, men hvis man av ulike grunner ikke takler det skikkelig og blir uønsket gravid gang på gang, mener jeg at man allikevel skal få abort. Det kan være ting som rus og psykiske problemer som gjør at man ikke takler prevensjon skikkelig, men uansett mener jeg at det ikke er noen god ide å tvinge folk som er uønsket gravide til å gjennomføre svangerskapet for å lære dem en lekse. Ingenting godt kommer ut av det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes at det bør være en begrensning på abort, fordi det ikke skal misbrukes enkelt og greit. I dagens samfunn hvor de fleste er godt informert om andre alternativer ser jeg INGEN god grunn til å bruke abort som prevensjon.

Jeg må si meg enig i denne kommentaren.

For meg er abort siste utvei. Den er en løsning når man har overveid alle andre muligheter og kommer frem til at man rett og slett absolutt ikke kan gjennomføre et svangerskap.

Anonymous poster hash: 97e69...196

Skrevet

Er ikke direkte i mot abort, skjønner at det kan være vanskelige situasjoner som gjør at man må ta det valget. Men ville helst unngått det hvis mulig. Det er jo et begynnende liv og syns man skal ha respekt for liv. Og å misbruke abort som "prevensjon" er veldig uetisk i mine øyne. Forstår ikke hvorfor noen kvinner ville sette seg i en slik situasjon heller!?

Skrevet

Hvordan kan man kalle abort for prevensjon? Et prevensjonsmiddel skal jo HINDRE graviditet, ikke avslutte en graviditet. Til og med en angrepille kan vel til nøds kalles prevensjon.. (Kanskje derfor det kalles nødprevensjon..)

Jeg er for selvbestemt abort (men tror ikke at jeg hadde klart å ta det selv), men har man blitt gravid fordi man bevisst ikke har brukt prevensjon, synes jeg det skurrer litt å ta abort. Ubeskyttet sex = mulighet for å bli gravid. Vil du ikke bli gravid = bruk prevensjon når du har sex. Blir man gravid ved et uhell (prevensjonssvikt, voldtekt e.l.) er abort greit.
(Og med så mange "prevensjon" i et innlegg, høres hele ordet bare merkelig ut, gitt).

Skrevet

Men hvis man bruker abort som prevensjon, er man kanskje ikke den første som ønsker seg (eller fortjener) barn uansett?

Når man bruker abort som det det faktisk er: avslutte et uønsket svangerskap har jeg ingen problemer med abort. Da har de det angår mest sannsynlig tenkt over valget sitt før beslutningen ble tatt. De som derimot bruker abort som prevensjon misbruker denne retten til å velge abort/ikke abort. Personlig tror jeg ikke nødvendigvis at de ikke ønsker seg barn frem i tid, men at man ikke tenker langt nok. Om man fortjener barn eller ei kan jeg egentlig ikke ta stilling til, da jeg aldri har misbrukt retten til selvbestemt abort.

Skrevet

..som ikke synes abort skal bli brukt som prevensjon, hvorfor det? Hvorfor skal man ikke bruke det dom prevensjon?

Det vil jo være som å si at fordi man synes at det er greit å drepe noen i nødverge så er det også greit å la være å låse døren, løpe, gjemme seg, ringe politiet eller whatever om noen kommer med et våpen og prøver å komme seg inn, men heller bare åpne døra og slippe dem inn for så å drepe dem.

Anonymous poster hash: 19bd5...010

Skrevet

Men da er du en av dem som mener at det skal være gode grunner for at abort er greit? Siden "gidder ikke gå på pilla" ikke er gyldig grunn. På lik linje med annet jeg nevnte.

For meg, personlig, bør det være gode grunner for å ta en abort. Det ville ikke vært et enkelt valg for meg, og når jeg diskuterer gjør jeg det selvfølgelig ut fra mine personlige meninger og holdninger.

Hva som er en gyldig grunn er, heldigvis, kun opp til den kvinnen som velger å ta abort. Jeg kan mene at andres grunner er dårlige, og på generelt grunnlag argumentere mot abort av slike grunner, men jeg vil alltid forsvare retten en kvinne har til selv å definere hva som er gode nok grunner for henne.

Jeg skjønner at det er vanskelig å ta inn, men for meg er ikke det en dobbelthet som ikke er problematisk for meg, jeg trenger ikke å legge meg opp i de valg andre tar i en slik situasjon.

Skrevet

Dyrt. Om mange skulle drevet med det hadde det medført store og helt unødvendige kostnader.

Anonymous poster hash: 4a1ae...358

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Abort ER jo ikke prevensjon. Prevensjon = å hindre graviditet, abort = å avslutte graviditet. Uttrykket "å bruke abort som prevensjon" er derfor meningsløst.

Samfunnsøkonomisk er det jo negativt med mange aborter som kunne ha vært hindret hvis personene hadde brukt prevensjon - det tar mye tid og ressurser. Ellers synes jeg folk skal få ta abort akkurat så ofte eller sjelden de ønsker.

Skrevet

For meg er "gyldige" grunn feks når man bruker prevensjon og denne feiler, at man blir uønsket gravid veldig ung (kanskje fordi man tror det ikke kan skje / er lite opplyst om sånt). Synes også det er ok om man egentlig ikke er seksuelt aktiv (dvs ikke i forhold og ikke har jevnlige ons o.l.) og derfor ikke bruker prevensjon, men at det skjer et uhell.. i et blondt øyeblikk...

Jeg synes ikke det er ok om man gjentatte ganger har slike blonde øyeblikk og ender med å ta abort flere ganger. Etter den ene gangen burde man ha lært og skaffer man seg prevensjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...