Gå til innhold

Forskjeller mellom krigføring inder 7 års krigen og Napoleons krigene


Gjest Gunfreak

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak

Så starter nytt prosjekt om 7års krigen, og det gir meg en unnskyldning om å lære om den.

Så først hva er likhetene?

Hærer var bygd opp ca. likt.

Så bataljoner var standard enheten og var ca 700 mann. noen ganger mindre andre ganger større.

Ofte var 2 eller flere bataljoner sammen i et regiment, vanligste var 2 bataljoner.

Flere bataljoner og/eller regimenter var sammen i en brigade, 2 eller flere brigader ble en divisjon. Flere divisjoner ble en hær.

De bruke også korps under 7 års krigen, men var da midlertidige formasjoner laget for et angrep osv. ikke de faste hær korpsene som ble brukt under Napoleons krigene.

De brukte ca. samme våpen, musketter med bajonett for infanteri, kanoner og kavaleri hovedsaklig med sverd.

Den største teknologiske forskjellen var i artilleri, artilleri under 7 års krigen, var tyngre og mindre mobilt. De eneste mobile artilleri våpnene var 3 punder kanoner og nye 6 punder kanoner, 8-24 punder kanoner ble vanligvis plasert på en høyde og sto der meste parten av tiden under slaget for lang distanse bombardering, eventuelt forsvare senter av hæren.

3 pundere og 6 pundere ble også brukt som "batallion guns"

Dette var en enkelt kanon, hver infanteri bataljon hadde med seg, kanonene ble trukket av hest til slagmarken, men ble så dratt av et knippe soldater sammen med infanteriet. Dette ble delvis brukt under Napoleons krigene, men mistet moten da infanteriet beveget seg fortere under den senere krigen.

Hvor effektiv bataljon kanonene var er usikkert, men hadde ihvertfall en moral effekt på infanteriet.

At artilleriet var mindre effektivt og mobilt sammen med bedre trente soldater, gjorde at antall drepte og skadde fra musketter var langt høyere enn under Napoleons krigene, (prosent vis)

Selv om hærene var bygget opp ca. likt var taktikkene annerledes.

7 års krigen brukte såkalt lineære taktikker. Infanteri beveget seg i 3 rank dyp linje. Mens infanteriet brukte div kolonner og linjer.

En annen forskjell var at Under napoleons krigene var brigader og divisjoner mer selvstendige, de fikk "oppgaver" og opererte til en hvis grad for seg selv.

Mens under 7 års krigen, beveget hærer seg som oftest som et, hærene var plassert i lange linjer og hele linja beveget seg sammen, unntak var jo ved angrep på landbyer osv, hvor det var umulig å holde koordinasjonen på den måten. Så brigader og divisjoner opererte ikke på egenhånd, de var alltid rett ved alle de andre.

Noe som gjorde at slag ble kjempet veldig annerledes og førte til nye taktikker.

Fordi brigader var delvis selvstendige under Napoleons krigene, måtte de nå og da forme firkant formasjon til forsvar mot kavaleri.

De lærte denne formasjonen under 7 års krigen, men ble sjeldent brukt. Det var fordi mens enkelt bataljoner kunne bli omringet og flanket under Napoleons krigene, Hva aldri infanteri bataljoner langt vekk fra andre under 7 års krigen, de hadde enten andre bataljoner på høyre og venstre flanke eller om de var siste bataljon på linen ville de da ha en annen bataljon på en flanke og kavaleri på andre. Så de kunne aldri bli angrepet fra siden eller bakfra. og angripe infanteri rett forfra var en dum ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei jeg så en dokumentar på history channel tror jeg hvor napoleon brukte luftballonger og luftskip? Funka det i krig eller blei det bare tull? Kan være at jeg spurt om det før, men bare gjenta!

Ellers takk for informativt innlegg. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg så en dokumentar på history channel tror jeg hvor napoleon brukte luftballonger og luftskip? Funka det i krig eller blei det bare tull? Kan være at jeg spurt om det før, men bare gjenta!

Ellers takk for informativt innlegg. =)

Ble interesert og googlet litt rundt.

Ser ut som ballonger stort sett ble brukt til rekognisering på Napoleon sin tid. Det kan heller ikke vært udelt effektivt siden Napoleon la ned satsingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Hei jeg så en dokumentar på history channel tror jeg hvor napoleon brukte luftballonger og luftskip? Funka det i krig eller blei det bare tull? Kan være at jeg spurt om det før, men bare gjenta!

Ellers takk for informativt innlegg. =)

Bare hyggelig.

Jeg husker ikke nøyaktig men jeg tror første ballongferd med varmluft ballong var i 1789(om jeg husker monty pythonen min riktig.)

Og som med alle nye ideer og tanker, måtte man se om det var en militær bruk for det, og de prøvde det, men funka ikke så bra, så Napoleon ga opp, derimot lagde han et stort semafor system, det gjorde at om Storbritannia feks invaderte normandie ville Napoleon i paris vite det i løpet av 15 minutter.

Så noen ideer prøves ut for å se om det funker, som Ballonger, fly og radar, alle disse var ganske nye før/under en stor krig, ballongen gikk det dårlig med, fly og radar har vart en god stund som militære verktøy.

Andre som semaforen, funker, men blir så oppgradert, i dette tilfelle til telegrafen, som igjen ble oppgradert med radio, og så nå digitale/satellitt saker.

Krim krigen og Amerikanske borgerkrigen krangler om hvilken som var den første "moderne krig"

Begge krigene så ny bruk av 2 store ting, tog og telegrafer. Folk i London viste om de vant eller tapte et slag en halvtime etter slaget var kjempet 300 mil unna i Ukraina(da russland)

Dette var ganske revolusjonerende saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig.

Jeg husker ikke nøyaktig men jeg tror første ballongferd med varmluft ballong var i 1789(om jeg husker monty pythonen min riktig.)

Og som med alle nye ideer og tanker, måtte man se om det var en militær bruk for det, og de prøvde det, men funka ikke så bra, så Napoleon ga opp, derimot lagde han et stort semafor system, det gjorde at om Storbritannia feks invaderte normandie ville Napoleon i paris vite det i løpet av 15 minutter.

Så noen ideer prøves ut for å se om det funker, som Ballonger, fly og radar, alle disse var ganske nye før/under en stor krig, ballongen gikk det dårlig med, fly og radar har vart en god stund som militære verktøy.

Andre som semaforen, funker, men blir så oppgradert, i dette tilfelle til telegrafen, som igjen ble oppgradert med radio, og så nå digitale/satellitt saker.

Krim krigen og Amerikanske borgerkrigen krangler om hvilken som var den første "moderne krig"

Begge krigene så ny bruk av 2 store ting, tog og telegrafer. Folk i London viste om de vant eller tapte et slag en halvtime etter slaget var kjempet 300 mil unna i Ukraina(da russland)

Dette var ganske revolusjonerende saker.

Ja det var jo det første "nettet".

Det jeg liker best med nye oppdagelser og oppfinnelser, som for eksempel gattling-gunnen som bare den ene siden hadde, husker ikke detaljene med en eller annen opiumskrig mellom england og kina rundt 1900-??? Kan det stemme at den har blitt brukt der?

Og kanskje på amerikanske fastland på indianere? Men dette her kan jeg ingenting om, men kunne for eksempel gatling-miltralijøse- eller hva det nå er og hvordan den brukes og om det stemmer at den ble brukt mot kinesere av engelskmenn? Var det på grunn av den for eksempel afrika ble underkastet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Ja det var jo det første "nettet".

Det jeg liker best med nye oppdagelser og oppfinnelser, som for eksempel gattling-gunnen som bare den ene siden hadde, husker ikke detaljene med en eller annen opiumskrig mellom england og kina rundt 1900-??? Kan det stemme at den har blitt brukt der?

Og kanskje på amerikanske fastland på indianere? Men dette her kan jeg ingenting om, men kunne for eksempel gatling-miltralijøse- eller hva det nå er og hvordan den brukes og om det stemmer at den ble brukt mot kinesere av engelskmenn? Var det på grunn av den for eksempel afrika ble underkastet?

Tja, de har gjort tester, og en gattling gun er ca like effektiv som 40 mann med munnlader rifler på ca. 150 meter.

Så det var ikke super våpen, bruket av bakladere og flerskudds rifler hadde mye større effekt, men så klart jo mindre en hær er jo mer effektiv vil du merke den, om du har 20 000 soldater med rifler, vil 2-5 gattlings ikke gjøre store forskjellen, vil kanskje funke bra til å holde strategiske punkter osv.

Den krigen du kanskje tenker på er Boxer opprøret, som var 1899. div vestlige land invaderte kina fordi kina ble veldig zenofibiske og anti kristene. men tror ikke brittene brukte gattling da, siden krigen er så sen vil jeg tro de faktisk brukte ekte maskingevær, antagligvis maxim eller noe, som da ikke var håndsvevet men brukte belte og var rekyldrevet som moderne automat våpen.

En av de mest ekstreme tilfellene der en ny teknologi har drastiske effekter, var under krigen mellom Texas(før texas var en stat) og indianerne, 50 Texas rangers ble angrepet av 200ish indianere, men Texas Rangers hadde et nytt leketøy, Colt Patterson revovler, den førte revolveren i verden, med 5 skudd før du måtte lade om, hadde ikke indanderene en sjangse, og dette var enorm go reklame for colt, som da ble veldig populær.

Brittene hadde gattling guns under Zulu krigen i 1879, stakkars zuluer hadde ikke sjangse, de løp med skjold laget av skin og små spyd, veldig gode våpen mot andre stammer i området, ikke så bra mot Martini Henry Rifles og Gattling guns. Men zuluene var ikke dumme, de vant jo et slag der de utslettet 1800 Britter, Brittene hadde splittet hæren sin, og de 1800 var hovedsaklig kokker, speidere osv, 25 000 zuluer stormet og massakrerte nesten alle sammen. Men de mistet jo sånn 3000 drept og skadet, Og det gjorde bare Brittene sure, Så de kom tilbake mer flere soldater og gatlinguns, og cuttet ned zuluene.

En Martini henry rifle, hadde en stor svartkrutt patron som skjøt en .45 kaliber kule, den kunne blåse et et stort hull i en mann på 1000 meters hold. Brutale jævlige våpen, moderne kulehull er som kirurgi i forhold.

Men selv om gattlingen ikke lever enda, har den fått noen barne barn, og tippoldebarn og noen av de etterkommerne har blitt virkelige store.

GAU-8_meets_VW_Type_1.jpg

GAU-8 Avenger, 4500 30mm prosjektiler i minuttet, en er nok til å sprenge en T90 tanks men du skyter aldri bare en men sånn 100 om gangen(som tar ca. 1.1 sekunder å fyre av) Det vil "teppebombe" et lite område og vel drepe alt og alle innen for det området, tanks, biler, mennesker, onde Transformers ect.

Hver kule/prosjektil veier nesten en halv kilo, det er bare kula, ikke hele patronen med krutt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...