Gå til innhold

*bakepulver*s hevebok

*bakepulver*

Anbefalte innlegg

18 uker allerede :strix:

Er det på ordinær UL du får vite termindato? Eller vet du det allerede? :klo:

På UL'en får man vite hva som er den ''offisielle'' datoen som leger og jordmødre følger. :Nikke:

Men altså...jippi! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 uker allerede :strix:

Er det på ordinær UL du får vite termindato? Eller vet du det allerede? :klo:

Man får en dato da, ja - men den er basert på størrelsen på fosteret. Det er ultralydtermin. Også har man menstermin, som er basert på første dag i siste mens - og det er 25. august. Også vet jeg når eggløsning og unnfangelse skjedde også, og ut fra det er det 26/27. august. :opplyser: Ultralyden i uke 12 da 23. august, så vi får se hva de påstår denne gang. Har skjønt de ikke er noe flinke til å ta hensyn til at enkelte faktisk VET når unnfangelsen skjedde, det virker jo litt...rart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får en dato da, ja - men den er basert på størrelsen på fosteret. Det er ultralydtermin. Også har man menstermin, som er basert på første dag i siste mens - og det er 25. august. Også vet jeg når eggløsning og unnfangelse skjedde også, og ut fra det er det 26/27. august. :opplyser: Ultralyden i uke 12 da 23. august, så vi får se hva de påstår denne gang. Har skjønt de ikke er noe flinke til å ta hensyn til at enkelte faktisk VET når unnfangelsen skjedde, det virker jo litt...rart.

Grunnen til dette er at de måler størrelsen på fosteret og sannsynlig restlengde på svangerskapet. Termindato er uansett +/- 2 uker omtrent. Til og med IVF'ere kan få flyttet på terminen sin og der er man ihvertfall sikker på når unnfangelsen skjedde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel litt om at man ikke vet når egget festet seg, selv om man vet dato og klokkeslett for :sengekos:

Uansett skal det tas hensyn til hvis det er stort avvik mellom menstermin og ul-termin. Jeg skulle vært på overtidskontroll i dag selv om det bare er to dager siden ul-termin :Nikke:

Endret av Mazilla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg skjønner logikken bak det, og den er jo god. Og de fleste jordmødre/sykehus bruker helt sikkert sunn fornuft. Men jeg synes jeg etterhvert har hørt endel "skrekkhistorier" om folk som blitt flyttet tilbake ganske mye og så går voldsomt over tiden med konsekvenser både for mor og barn, til tross for ivrige protester. Så jeg tar i grunn ikke sunn fornuft for gitt. Men det gjør jeg jo i grunnen aldri uansett :P

(jeg synes de kan flytte terminen litt tilbake. Vil ha barnehageplass! :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På UL'en får man vite hva som er den ''offisielle'' datoen som leger og jordmødre følger. :Nikke:

Men altså...jippi! :hoppe:

Grunnen til dette er at de måler størrelsen på fosteret og sannsynlig restlengde på svangerskapet. Termindato er uansett +/- 2 uker omtrent. Til og med IVF'ere kan få flyttet på terminen sin og der er man ihvertfall sikker på når unnfangelsen skjedde!

Takk, det var oppklarende! :Nikke: Og ikke så rart at jeg ikke har helt oversikt skjønner jeg :)

Da blir det jo spennende å høre hva de sier på UL! I forhold til barnehageplass, hva er den magiske datoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for 18 uker :strix: Snart halvveis jo :) Digg

Magiske datoen for barnehagestart er vel 1 september :lur:

Endret av Kakaoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Dumt det ikke blir så mange septemberbarn ut av det da pga barnehageplass, jeg kan si at det er veldig fint å være septemberbarn uansett! :)

Spennende på fredag :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nå jeg skal være kjip og si at som førstegangs går du mest sannsynligvis over termin uansett? :fnise: Neida, jeg forstår at det kan være greit å få barn før september altså. Teite regler. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere altså! :fnise: Men statistisk sett, hører dere? :ler: Jeg selv fødte henholdsvis 7 og 6 dager over termin. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Joa, jeg er klar over det :lol: (selv om jeg sliter med å finne ordentlig tall og undersøkelser på det, kun henvisning til disse tallene som visstnok finnes. Hrmf, dårlig nerdemateriale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, jeg er klar over det :lol: (selv om jeg sliter med å finne ordentlig tall og undersøkelser på det, kun henvisning til disse tallene som visstnok finnes. Hrmf, dårlig nerdemateriale)

Det har jeg faktisk aldri tenkt på. Kildehenvisning altså. :sjenert: Det har liksom alltid bare vært sånn. :lol: Som Barney Stinson sier: challenge accepted! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte ei uke før, min mor to uker før, og svigerinna mi tre uker før termin med førstemann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk aldri tenkt på. Kildehenvisning altså. :sjenert: Det har liksom alltid bare vært sånn. :lol: Som Barney Stinson sier: challenge accepted! :opplyser:

Kjekt å ha. Og overraskende ofte gøy å lese. Som sagt: nerd. :plystre:

Jeg ble født noen uker før termin, men mamma ble igangsatt fordi det så ut som om jeg var så himla svær på ultralyden. Og det var jeg jo ikke, jeg var helt normal. Luuurte dem! :lol:

Endret av *bakepulver*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...