Gå til innhold

*bakepulver*s hevebok

*bakepulver*

Anbefalte innlegg

Hmmm. Kildejakten har ikke resultert i så veldig mye enda dessverre. Fant dette her:

90% af alle fødsler går i gang efter 37 fulde uger og før der er gået 42 uger. Ca. 6% af alle fødsler går i gang for tidligt, dvs. før 37 uger, og ca. 5% har endnu ikke født, når der er gået 42 fulde uger. Førstegangsfødende er statistisk set gravide i længere tid end fleregangsfødende. Mere end halvdelen af førstegangsfødende går over tiden.

Og dette her (og dersom du ikke blir babysyk av DET bilde, begynner jeg å lure litt. :fnise: )

Førstegangsfødende føder i gjennomsnitt fire dager etter termindatoen

Men altså...HVORFOR? Og HVA? Og HVORDAN? Nå er jeg helt besatt på å finne mer! :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det en del interessant lesning.

Tabellen nedenfor viser at 48,5% fødte før termin (om jeg leser tabellen riktig :sjenert: ). Men her er det ikke tatt med hvor mange barn de fødende har fra før av. (Hnng, tabellene mine ble så fine før jeg publiserte!)

Total births: 5977 Week All births % of total Running total % Spontaneous % of total Running total % 35 72 1.2 1.2 55 0.9 0.9 36 169 2.8 4 140 2.3 3.2 37 391 6.5 10.5 302 5.1 8.3 38 783 13.1 23.6 616 10.3 18.6 39 1490 24.9 48.5 1184 19.8 38.4 40 1765 29.5 78 1419 23.7 62.1 41 1088 18.2 96.2 736 12.3 74.4 42 209 3.5 99.7 99 1.7 76.1 43 10 0.2 99.9 7 0.1 76.2 The "running total %" basically tells you how many babies have been born by the end of the week. For example, 38.4% of women went into labor spontaneously before they hit week 40.

Så. Ikke så mye klokere egentlig. MEN! Her dukker denne opp: 39+5 i gjennomsnitt både på de som har 0 og 1 barn fra før. 39+1 på de som har flere. Men her er det luket ut de som ble satt i gang, og jeg har ikke helt klart å finne ut hvorfor det er gjort. :klo:

Average length of pregnancy, by number of subsequent previous births # of previous births # of births Average Arrival 0 3269 39W,5D 1 947 39W,5D 2 81 39W,1D

Og dette:

There's a popular rumor out there that first time moms are very likely to go past their due dates... sometimes even way past. I had people tell me to expect to go a week overdue. Here's what I found in the survey. Considering only births resulting from spontaneous labor:

• The average first time mom had her baby at 39W,5D. 55.2% of first time moms delivered their babies on or before their due date. This is based on 3269 first time moms who filled out the survey.
  • The average second time mom had her baby at 39W,5D. 56.1% of second time moms delivered their babies on or before their due date. This is based on 947 second time moms who filled out the survey.
  • For mothers with more than one previous birth, the delivery was at 39W,1D. 60.2% of these moms delivered their babies on or before their due date. This is based on 81 births.
So why the rumor about first time moms going late? There are articles all over the web that say the average first time mother goes eight days overdue and doesn't have her baby until 41 weeks, 1 day. I say hold off, people. There's only one study that suggested this median: The length of uncomplicated human gestation (Mittendorf et al). The study was simply a record of a few hundred women at one private practice. Only 31 of those women were first time mothers. The study itself calls for further research. You can read it here. Given the small sample size and drastic deviation from the large-scale studies cited in my introduction, I'd suggest we dispell the rumor a bit and calm everybody down. And teach bloggers to read medical studies. Due date statistics are much better looked at as an epidemiology topic than a medical one, anyway

Nå vet jeg naturlignok ikke om den nettsiden jeg har linket til (og funnet dette) har noe særlig hold i seg, det er visstnok bare en veldig gravid nerd som helt på slutten av svangerskapet lurte på dette. :ler:

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du gleder et nerdehjerte, Belle :hjerte: (har ikke samvittighet til å lese alt det der på jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Av og til når jeg er fysisk aktiv (går til jobb, trener, baler med å bære ting) så blir jeg litt sånn stiv og rar nederst på magen. Helt nederst, og ikke mye - bare bittelitt. Går over ganske fort, og er på ingen måte vondt, kan knapt kalles ubehagelig. Er det kynnere? :klo: Eller går det inn under "nok en rar ting kroppen din gjør om dagen"-kategorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres ut som kynnere, ja! Så tidlig var det som om man strammet knyttneven, bare i magen :fnise: etterhvert ble det jo litt mer basketballstørrelse på den neven.

Endret av Pasadena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sære greier. Det blir ikke sånn kjempestivt/hardt heller, fjes nesten mest som om jeg plutselig får VELDIG VELDIG TØRR HUD akkurat der. Eller som om jeg har trent bittebittelitt. Typ, én sit-up. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjasefys er ufyselige greier, så jeg håper at det ikke er det ;)

Endret av Pasadena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Er kl 10:15! :) Vi har jo fortsatt alle planer om å IKKE vite da, så det kan jo hende du må vente en god stund til. Vel, om det blir robot eller alien eller gud vet hva enkelte av dere gjetta på, så kan det jo hende vi ser det i dag :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tekola

Er kl 10:15! :) Vi har jo fortsatt alle planer om å IKKE vite da, så det kan jo hende du må vente en god stund til. Vel, om det blir robot eller alien eller gud vet hva enkelte av dere gjetta på, så kan det jo hende vi ser det i dag :lol:

var det jeg tenkte på :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...