Gå til innhold

Nyfjøset.

Sauen Shaun

Anbefalte innlegg

1 time siden, Sauen Shaun skrev:

Spekulasi? Hva i all verden er det? :klo: 

Vet ikke du det? Kakebakemester og i tillegg med trønderske aner? Det er de nede til venstre som er skåret ut som snipper. De ble solgt på alle landhandler før i verden, i pakker på 5 eller 6, og bestemor hadde alltid noen liggende i kjøkkenbenken for å ha til ettermiddagskaffen eller om noen stakk innom. Klarte riktignok ikke google de pakkene. 

spekulasi3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Cata skrev:

Vet ikke du det? Kakebakemester og i tillegg med trønderske aner? Det er de nede til venstre som er skåret ut som snipper. De ble solgt på alle landhandler før i verden, i pakker på 5 eller 6, og bestemor hadde alltid noen liggende i kjøkkenbenken for å ha til ettermiddagskaffen eller om noen stakk innom. Klarte riktignok ikke google de pakkene. 

spekulasi3.jpg

Ah... Sånne som nabokona pleide å servere, og som vi spiste av ren høflighet... :hoho: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spekulasi var et fullstendig ukjent ord for meg også, så jeg prøvde selvfølgelig å google for å se om jeg ble noe klokere, og kan bringe dere følgende fra Sunnmørsposten:

Sitat

Ryslett fortel at ein årsak til det kan vere at julemenn har røter i Bergen.

– Det er spekulert i at julemannen er ein variant av kaka spekulasi som i si tid kom til Bergen frå Tyskland og Holland. Denne blei baka i forskjellige variantar, og tek ein vekk sirup og krydder, så får ein oppskrifta på julemenn, seier ho.

Spekulasi blei spreidd langs kysten av mellom anna fiskarar, og fekk dermed fotfeste på Vestlandet.

Dessuten fant jeg kaken spekkoek eller spekuk fra Indonesia/Nederlandsk Øst-India, så her er det bare å spekulere (utover kake-betydningen kan jeg fortelle at spekulasi er indonesisk for forutsigelse/profeti/spekulasjon...) på sammenhenger og opprinnelse...

mvh
Darias opplysningstjeneste
(motto: Intet tema er for lite til å nerdes om...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Daria skrev:

Spekulasi var et fullstendig ukjent ord for meg også, så jeg prøvde selvfølgelig å google for å se om jeg ble noe klokere, og kan bringe dere følgende fra Sunnmørsposten:

Dessuten fant jeg kaken spekkoek eller spekuk fra Indonesia/Nederlandsk Øst-India, så her er det bare å spekulere (utover kake-betydningen kan jeg fortelle at spekulasi er indonesisk for forutsigelse/profeti/spekulasjon...) på sammenhenger og opprinnelse...

mvh
Darias opplysningstjeneste
(motto: Intet tema er for lite til å nerdes om...)

Jeg forutser at Sauen ikke lar seg omvende til å like spekulasi av den grunn, men at hun kanskje kunne tenke seg å prøve spekkoek. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*internminnet har kun lagret "spekuk" fra posten til Daria, og hjernen må vaskes*

Bakverk kan da ikke kalles spekuk? :klo: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Roadrunner skrev:

*internminnet har kun lagret "spekuk" fra posten til Daria, og hjernen må vaskes*

Bakverk kan da ikke kalles spekuk? :klo: 

Siden jeg valgte å holde meg på den anstendige siden så sørget jeg også for å velge den mest indonesiske skrivemåten. :gullengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, loffen skrev:

Jeg bare leste spekekuk 🙈

Samme her, før jeg lese spe-kuk. "Stakkars Line, hun er jo så liten og spebygd". "Stakkars Anders, han er jo så liten og spekuka, det kan ikke være lett" 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:skratte::rulle::hoho::skratte:  *lo så jeg satte kaffen i vranga*

God morgen :kaffekopp: *tørker kaffe av skjermen* 

Sånn start på dagen gjør utrolig godt. Ikke noe er som å starte dagen med en god latter. :helen:  Her skal det straks lages røre til krumkaker. Den må jo stå i to timer før jeg begynner å steke kakene... Etter at de kakene er lagt i bokser, går ferden til byen. Adventstoner i en kirke der i kveld. :tree: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte: 

Er visst ikke bare jeg som har litt skitten tankegang her! Hjertelig velkommen til kofferten - her er rom for alle :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Roadrunner skrev:

:skratte: 

Er visst ikke bare jeg som har litt skitten tankegang her! Hjertelig velkommen til kofferten - her er rom for alle :fnise:

Øyh, ny dagboktittel? "Kofferten"?

Evt. kan "Vaskemaskina" være et alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...