Gå til innhold

Spare i BSU selvom man eier bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier boligen min og har nedbetalt alt lån. Lurer nå på hva jeg skal gjøre med sparepengene etterhvert. Er det noe vits i å spare i BSU? Jeg kommer nok ikke til å flytte på ihvertfall mange år. Jeg er i starten av tyveårene så jeg kan ha BSU i enda mange år. Hva ville dere gjordt?

Anonymous poster hash: 54fa0...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke bruke de eventuelle oppsparte midlene på BSU på en bolig du allerede eier (når du åpner kontoen), så det lønner seg bare om du skal kjøpe ny bolig en eller annen gang.

Men BSU lønner seg jo.

Jeg eier bolig, men har fortsatt BSU-kontoen i behold.



Anonymous poster hash: e6377...ae2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med BSU-midlene etter at man har fyllt 33 egentlig? Kan man bruke pengene fritt da?

Hvis jeg sparer penger i BSU, men aldri kjøper ny bolig hva skjer egentlig med pengene da?

Anonymous poster hash: 54fa0...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selvfølgelig ikke bruke pengene fritt. De blir stående på en sperret BSU-konto til du ENTEN kjøper bolig og bruker pengene på boligen ELLER du kan få pengene tilbake igjen, men da må du betale tilbake skattefradraget du har fått i årenes løp.



Anonymous poster hash: e6377...ae2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruke bsu midlene på å nedbetale boliglån :)



Anonymous poster hash: 11877...89e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at du vil kjøpe en større bolig eller rett og slett investere i eiendom nr. 2 i fremtiden hvis du eier allerede i en alder av under 30.

Bare spar videre og la pengene ligge til du har behov for dem på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan selvfølgelig ikke bruke pengene fritt. De blir stående på en sperret BSU-konto til du ENTEN kjøper bolig og bruker pengene på boligen ELLER du kan få pengene tilbake igjen, men da må du betale tilbake skattefradraget du har fått i årenes løp.

Anonymous poster hash: e6377...ae2

Jeg har full BSU og er 33 år.

Om jeg aldri kjøper meg bolig, kan jeg da ta ut pengene? Hvor mye må jeg betale tilbake, da da?

Anonymous poster hash: c9d73...1e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at du vil kjøpe en større bolig eller rett og slett investere i eiendom nr. 2 i fremtiden hvis du eier allerede i en alder av under 30.

Bare spar videre og la pengene ligge til du har behov for dem på en eller annen måte.

Man kan ikke bruke BSU på fritidseiendom, og uansett eier jeg allerede en hytte uten lån.

Tror jeg dropper det hele. Det virker ganske kronglete for meg å ha alle penge låst slik at jeg er nødt til å flytte om jeg skal få brukt de.

Anonymous poster hash: 54fa0...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Jeg har full BSU og er 33 år.

Om jeg aldri kjøper meg bolig, kan jeg da ta ut pengene? Hvor mye må jeg betale tilbake, da da?

Anonymous poster hash: c9d73...1e4

Hvis man tar ut pengene må man betale tilbake alt skattefradrag man har mottatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar ut pengene må man betale tilbake alt skattefradrag man har mottatt.

Men man får beholde rentene?

Anonymous poster hash: c9d73...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke bruke BSU på fritidseiendom, og uansett eier jeg allerede en hytte uten lån.

Tror jeg dropper det hele. Det virker ganske kronglete for meg å ha alle penge låst slik at jeg er nødt til å flytte om jeg skal få brukt de.

Anonymous poster hash: 54fa0...ef3

30 000 kr

Anonymous poster hash: 61e6e...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også bruke bsu midlene på å nedbetale boliglån :)

....men ikke på en bolig du eide da kontrakten ble inngått.

Hadde jeg vært tidlig i tyveårene, hadde jeg nok benyttet BSU-ordningen.

Dersom du så om 10 år finner ut at du nok ikke kommer til å flytte, får du heller betale tilbake skattefradraget. Du har likevel fått med deg den høye BSU-renten.

Hvis du allerede har gjeldfri leilighet og hytte, har du sikkert råd til å binde den summen.

Endret av nojac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lar det seg ikke gjøre å ta opp en lån med sikkerhet i nedbetalt bolig, f.eks for oppussing, så så innfrii lånet med BSU pengene? Jeg har ikke gjort dette selv, men ville tro det er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar det seg ikke gjøre å ta opp en lån med sikkerhet i nedbetalt bolig, f.eks for oppussing, så så innfrii lånet med BSU pengene? Jeg har ikke gjort dette selv, men ville tro det er en mulighet.

Det er absolutt en mulighet, og jeg tenker å gjøre noe lignende selv snart. Neste år, faktisk.

Det hadde ikke fungert hvis jeg var i TS' situasjon der boligen ble kjøpt før BSU-kontoen ble opprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 000 kr Anonymous poster hash: 61e6e...ecb

Hva?

Anonymous poster hash: 54fa0...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lar det seg ikke gjøre å ta opp en lån med sikkerhet i nedbetalt bolig, f.eks for oppussing, så så innfrii lånet med BSU pengene? Jeg har ikke gjort dette selv, men ville tro det er en mulighet.

Smart! Tror alikevel at jeg dropper det. Hva hvis jeg plutselig trenger sparepenger om noen år fordi jeg blir syk e.l. Man vet jo aldri hva som skjer.

Anonymous poster hash: 54fa0...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...