AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #1 Del Skrevet 13. desember 2013 For å ta et eksempel: "Da kan du gjøre det", kan jeg oversette det til "THEN you can do that", eller "Da er det ikke noe moro lenger", "Then it won't be fun anymore", hvis dere skjønner? Er then'en korrekt? Evt. hva annet skal man bruke? Anonymous poster hash: 1e8fe...35c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea2 Skrevet 13. desember 2013 #2 Del Skrevet 13. desember 2013 Kommer litt an på kontekst synes jeg. For meg høres det mer naturlig ut å putte Then på slutten: You can do that then It won't be fun anymore then Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #3 Del Skrevet 13. desember 2013 Then er et tidsadverb, men i denne setningen synes jeg ikke "da" fungerer som det, men kanskje heller mer i denne sammenhengen: i så fall, i den sammenhengen da blir det verre / da kan det være det samme / (ja) da så / hvordan da? / Nord-Norge, og da særlig Troms I alle fall ikke i det første eksemplet, i andre kan det fungere avhengig av kontekst. Anonymous poster hash: 1da13...4d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #4 Del Skrevet 13. desember 2013 Jeg synes det høres stakkete ut. Korrekt er det kanskje, men det høres fremdeles ikke bra ut i mine ører. Ville heller sagt "Then yes, you can do that," og "It wouldn't be fun anymore" eller "Where's the fun in that?" Å oversette direkte fra norsk til engelsk fungerer ofte dårlig. Anonymous poster hash: 18a8d...3d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fråde Skrevet 13. desember 2013 #5 Del Skrevet 13. desember 2013 Det korrekte her er selvsagt you can do it, then. - direkte oversatt. mere korrekt betydning er go on, then. eller betyr you can do that then at - du kan gjøre det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Swirly Skrevet 13. desember 2013 #6 Del Skrevet 13. desember 2013 Begge deler er korrekt i riktig kontekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fråde Skrevet 13. desember 2013 #7 Del Skrevet 13. desember 2013 Begge deler er korrekt i riktig kontekst. Strengt tatt er det vel det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #8 Del Skrevet 14. desember 2013 For å ta et eksempel: "Da kan du gjøre det", kan jeg oversette det til "THEN you can do that", eller "Da er det ikke noe moro lenger", "Then it won't be fun anymore", hvis dere skjønner? Er then'en korrekt? Evt. hva annet skal man bruke? Anonymous poster hash: 1e8fe...35c Kommer også ann på om han er i stand til og utføre handlingen. May refers to permission Can refers to ability Det blir vel det samme som. She teaches me, and i am learning so much from her. Anonymous poster hash: 7da05...392 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #9 Del Skrevet 26. desember 2013 "You can/may do that/this/it later"/"You can/may do that/this/it when ..." Anonymous poster hash: d3bc4...d95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #10 Del Skrevet 27. desember 2013 "Then you can do that" høres litt merkelig ut, "then you can do it" Can I kill the rabbit? Have you got your trousers on? Yes, mommy dearest. Then you can do it / then you can do that? :S Anonymous poster hash: 1852d...8ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erazor Skrevet 27. desember 2013 #11 Del Skrevet 27. desember 2013 Rent teknisk sett går det greit, men om det vil være det riktige å bruke avhenger helt av hvilken kontekst disse setningene står i. Begge de to setningene kan tolkes på flere forskjellige måter, og i noen tilfeller vil det være mer korrekt å oversette på en annen måte. Med andre ord vil du kunne få et mer presist svar om du setter setningene dine i kontekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå