Gå til innhold

Halshuggingen på TV


Saeria

Hva synes du?  

  1. 1. Hva synes du?

    • Det burde ikke blitt vist
      13
    • Helt greit
      5
    • Vet ikke/så det ikke
      11
    • Tvilsomt
      5


Anbefalte innlegg

Har ikke sette hva TV2 sendte av videoen, men at de ikke engang kom med en advarsel først??

Jeg har sett HELE videoen. Jeg vet ikke hva jeg skal si, vet ikke helt hva jeg føler...Jo jeg er kvalm. Jeg vil ikke forstå at dette er virkelighet. Denne typen "virkelighet" er sånn man bare hører om, men så lenge man ikke har sett det med egne øyne blir det allikevel ikke så ille. Nå har jeg sett hva et menneske kan gjøre mot et annet. Man kan skylde på religøs og politisk overbevisning...dette er ikke mennesker. Det er heller ikke dyr, dyr gjør ikke sånt mot hverandre. Her er det ikke snakk om en "kjapp" halshugging heller, uten at jeg skal gå i detaljer. Det hele er så bestialsk og fremmed...Det jeg føler vanskeligst er ikke å tenke bort disse stygge scenene, men å overbevise meg selv om at dette er enkeltindivders handlinger, at disse ikke på noen måte representerer flertallet av sitt folk. På samme måte som de amerikanske soldatene som har "tatt vare på" irakiske fanger...at de heller ikke skal gå foran som eksempler på The Average Joe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Har ikke sette hva TV2 sendte av videoen, men at de ikke engang kom med en advarsel først??

Jeg har sett HELE videoen. Jeg vet ikke hva jeg skal si, vet ikke helt hva jeg føler...Jo jeg er kvalm. Jeg vil ikke forstå at dette er virkelighet. Denne typen "virkelighet" er sånn man bare hører om, men så lenge man ikke har sett det med egne øyne blir det allikevel ikke så ille. Nå har jeg sett hva et menneske kan gjøre mot et annet. Man kan skylde på religøs og politisk overbevisning...dette er ikke mennesker. Det er heller ikke dyr, dyr gjør ikke sånt mot hverandre. Her er det ikke snakk om en "kjapp" halshugging heller, uten at jeg skal gå i detaljer. Det hele er så bestialsk og fremmed...Det jeg føler vanskeligst er ikke å tenke bort disse stygge scenene, men å overbevise meg selv om at dette er enkeltindivders handlinger, at disse ikke på noen måte representerer flertallet av sitt folk. På samme måte som de amerikanske soldatene som har "tatt vare på" irakiske fanger...at de heller ikke skal gå foran som eksempler på The Average Joe.

Bestialsk er det. Men det som forundrer meg er at dette vekker så voldsomme reaksjoner. Hva med de mange sivile i Irak er det som er drept eller lemlestet i såkalte "ulykker"? Dette skjer hver dag....

Spørsmålet er om vi egentlig ønsker å lukke øyne og ører for verden utenfor når den blir for brutal - eller forklare det med at det er ikke mennesker som utfører disse handlingene.

Faktum er at under de rette omstendigheten kan vi alle utføre slike handlinger - det har forskning etter folkemord som Holocaust, Rwanda, Kambodsja vist gang på gang.

Er vårt forsvar mot denne ubehagelige sannhet å forklare det med religion, hjernevask, umenneskelighet eller annet.

Om det å vise denne menneskelige elendighet på tv hjelper noe særlig er en annen sak.

PS: Jeg har selv sett hele det uredigerte opptaket av henrettelsen av Berg. Han får umiddelbart skåret over halspulsåren. Man kan stille seg spørsmålet om ikke denne døden er å foretrekke fremfor å få sprengt bort en arm og sakte blø til døde, eller dø sakte av blodforgiftningen som følger av et skudd i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor i nettverdenen er det mulig å få sett den forferdelige hendelsen? Jeg fikk ikke sett nyhetene igår, og sitter her med en vemmelig smak i munnen. Det er akkurat som om jeg vil plage meg selv med å se slike tragiske hendelser :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair
Hvor i nettverdenen er det mulig å få sett den forferdelige hendelsen? Jeg fikk ikke sett nyhetene igår' date=' og sitter her med en vemmelig smak i munnen. Det er akkurat som om jeg vil plage meg selv med å se slike tragiske hendelser :-([/quote']

Det er akkurat derfor diskusjonen er som den er. Hvilken hensikt er det å vise den? Er det fordi vi har "krav" på å vite hva som skjer i verden eller er det vår "fornøyelse" å se ting som opprører oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

aline skrev:

Dette har ikke bare med religion å gjøre Esther, det blir for snevert å faktisk tro det!!

Dette var en reaksjon, fra en gruppe som står nært al quida altså gansek ekstrem!!

Ja, du har rett - dette er fundamentalistiske muslimer. Og en fundamentalist er en som tar sin religion ytterst alvorlig, dvs praktiserer læren konsekvent og bokstavlig.

Jeg skjærer selvsagt ikke alle muslimer over samme kam - her er det snakk om fundamentalister - og deres mål er faktisk å ødelegge oss, drepe alle som nekter å underkaste seg deres religiøse lederes vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

det var ganske grotesk ja..

for de hogde ikke av hodet..

det skjærte det av..

noe som seff er mer smertefullt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Ja, du har rett - dette er fundamentalistiske muslimer. Og en fundamentalist er en som tar sin religion ytterst alvorlig, dvs praktiserer læren konsekvent og bokstavlig.

Jeg skjærer selvsagt ikke alle muslimer over samme kam - her er det snakk om fundamentalister - og deres mål er faktisk å ødelegge oss, drepe alle som nekter å underkaste seg deres religiøse lederes vilje.

Eller er det slik at de føler seg tråkket på av vestlig imperialisme? Er det ikke slik at vi i vesten lenge har jobbet med å tre vår kultur over hodet på resten av verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Jeg tror nok heller at det er mullahene som frykter at folk skal foretrekke vestlig kultur framfor den tradisjonelle kulturen. Fundamentalistene kjemper for å eliminere all vestlig innflytelse i Midtøsten fordi de frykter at folk fritt og på egenhånd skal komme til å velge vestlige verdier og produkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg tror nok heller at det er mullahene som frykter at folk skal foretrekke vestlig kultur framfor den tradisjonelle kulturen. Fundamentalistene kjemper for å eliminere all vestlig innflytelse i Midtøsten fordi de frykter at folk fritt og på egenhånd skal komme til å velge vestlige verdier og produkter.

De stemmer nok, men vi i vesten er også redd for fundamentalister og islamister skal bli for populære.

Amerikanernes tilstedeværelse i IRak er i stor grad begrunnet med en tvangsinnføring av demokrati, som er så paradoksalt som det høres ut.

Deres tidligere offisielle argumenter om masseødeleggelsesvåpen og linker til Al-qaida er i stor grad avslørt som løgn.

Mange mener at amerikanernes nærvær i Irak har ført til styrket oppslutning rundt islamistene. Og dette kan, igjen paradoksalt nok, føre til at IRakerne ved sine første frie valg velger en totalitær stat.

Å tvangspåføre dem våre verdier er så selvmotsigende at det må mislykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har også sett hele den uredigerte videoen.. Det er så trist, at mennesker kan gjøre dette mot hverandre. Da jeg først hørte om det trodde jeg de brukte øks, men da jeg hørte de brukte kniv tenkte jeg ikke mer over det egentlig. Helt til jeg så det selv. De bruker laaaang tid på å skjære det av. Helt forferdelig. Jeg er helt kvalm og uvel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phair
Jeg har også sett hele den uredigerte videoen.. Det er så trist' date=' at mennesker kan gjøre dette mot hverandre. Da jeg først hørte om det trodde jeg de brukte øks, men da jeg hørte de brukte kniv tenkte jeg ikke mer over det egentlig. Helt til jeg så det selv. De bruker laaaang tid på å skjære det av. Helt forferdelig. Jeg er helt kvalm og uvel..[/quote']

Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om dere som sitter å "lider" dere gjennom dette jeg. Forklar meg heller hvorfor dere ønsker å se disse grusomhetene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jeg fant denne videoen da jeg lette etter skriftlig stoff om denne saken, og sitter nå og angrer veldig på at jeg "måtte" se den. Den uredigerte versjonen ja. Jeg spydde på gulvet ved datamaskina etterpå, og den oppvasken var til pass til meg, kunne godt latt være å sett den. Men: Det er noe med det å vite hva som EGENTLIG skjer. Man hører jo om tortur og faenskap hver dag, men det er bare blitt noen ord i vokabularet. Så lenge man er ellers normalt utrustet med vett og forstand tror jeg man har "godt" av å se hva som ligger i ordene. Det er helt surrealistisk å se på, det prikker ekkelt kaldt i huden og maten velter seg i magen. Men hva er det, i forhold til hva stakkaren på videoen gjennomgår? Og mange hundre tusen andre, som ikke får sin død på film?

Har ikke noen konklusjon her. Det er vanskelig å vite hvor grensen går mellom hva man har "godt av" å vite og når man har sett for mye. Den er for individuell til å kunne trekkes i det hele tatt. Media trekker den lenger og lenger mot den ene retningen og selvsagt blir en del inspirert av å se det og synes det er spennende. Det er garantert en eller annen idiot, enten ensom eller i gjeng, som vil prøve å gjenskape dette med den dumme gutten i gata, et eller annet sted. For andre, som undertegnede, gjør det at jeg vil hjem og smile ekstra mye til alle naboene mine, gjøre meg ekstra flid med middagen og fortelle mine kjære barn og min kjære mann en ekstra gang at de betyr mye for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg må nok "skuffe" noen med å fortelle at denne videoen er fake.

Den mannen (som liksom er Berg) i orange dress, er nok allerede død. Det er bekreftet av flere leger og medisinske eksperter. Se også klokka på skjermen og "krølleriene" på filmen, like før udåden skjer

Hvirkeligheten er nok mye mer blodig enn dette. I det avkappingen kommer til det stadiet at hovedpulsåren til hjernen blir kuttet, så ville det sprute blod i store mengder utover gjreningsmennene, gulv og vegger.

Dette er sannheten, jeg skriver ikke for å være guffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
aline skrev:

Ja, du har rett - dette er fundamentalistiske muslimer. Og en fundamentalist er en som tar sin religion ytterst alvorlig, dvs praktiserer læren konsekvent og bokstavlig.

Hallo, hallo.......

Det finnes INGEN beviser på at extreme muslimer gjorde dette!

Derimot, så er det mer trolig at amerikanere ELLER ekstreme sionister (Mossad) gjorde dette.

Tro ikke allt du leser i avisene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...virkeligheten er nok mye mer blodig enn dette. I det avkappingen kommer til det stadiet at hovedpulsåren til hjernen blir kuttet, så ville det sprute blod i store mengder utover gjreningsmennene, gulv og vegger.

Dette er sannheten, jeg skriver ikke for å være guffen.

Vet du, det har jeg også tenkt på!! Jeg har riktignok bare sett stillbildene, men det siste bildet der så skal jo liksom ugjerningen ha skjedd og hode skal ha vært kappet av, men det FINNES jo ikke blod!!!!!!!!! :o

Det er skrekkelig rart om ett levende menneske med hovedpulsåre får den avskåret uten at det engang drypper litt?

Men det var nok ikke noe bedre måte han døde på dessverre, så det er vondt alt som skjer der nede uansett falske videoer og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det finnes også andre ting som er "galt" her.

1. Stolen som Berg sitter på er av samme type som den kvinnelige torturisten i Abu Ghraib fengselet, sitter på.

2. Veggmalingen fra bildene som er tatt i Abu Grhaib fegselet og Berg-videoen, er besynderlig lik.

+++++++++++

Resten finner du her:

http://inn.globalfreepress.com/modules/new...php?storyid=218

Enda mer lesestoff her:

http://inn.globalfreepress.com/modules/new...php?storyid=269

Babu babu babu.....General warning about mass media!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous
Jeg må nok "skuffe" noen med å fortelle at denne videoen er fake.

Den mannen (som liksom er Berg) i orange dress, er nok allerede død. Det er bekreftet av flere leger og medisinske eksperter. Se også klokka på skjermen og "krølleriene" på filmen, like før udåden skjer

Hvirkeligheten er nok mye mer blodig enn dette. I det avkappingen kommer til det stadiet at hovedpulsåren til hjernen blir kuttet, så ville det sprute blod i store mengder utover gjreningsmennene, gulv og vegger.

Dette er sannheten, jeg skriver ikke for å være guffen.

Hva av dette gjør denne saken bedre? Og på hvilken måte blir det bedre av at det er amerikanere som har gjort det? Synes ikke det er poenget i det hele tatt jeg. Det gjør det hele bare enda mer makabert; da må noen ha tatt livet hans før, og hvis det er amerikanske soldater som gjør det, ja da trenger vi en gud som kan hjelpe og befri oss fra den makten USA har her i verden!

Ble om mulig enda kvalmere og videoen ble om mulig enda mer bestialsk... og det har ikke noe med skuffelse å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Det finnes også andre ting som er "galt" her.

1. Stolen som Berg sitter på er av samme type som den kvinnelige torturisten i Abu Ghraib fengselet, sitter på.

2. Veggmalingen fra bildene som er tatt i Abu Grhaib fegselet og Berg-videoen, er besynderlig lik.

Dette blir litt vel konspiratorisk for min del. Hvis noe slikt var iscenesatt av amerikanske myndigeheter (eller hva du insinuerer) så hadde de nok tenkt litt mer gjennom det hele. Det er vel ikke akkurat regissører av Ed Wodds kaliber man ansetter for å drive med slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette blir litt vel konspiratorisk for min del. Hvis noe slikt var iscenesatt av amerikanske myndigeheter (eller hva du insinuerer) så hadde de nok tenkt litt mer gjennom det hele. Det er vel ikke akkurat regissører av Ed Wodds kaliber man ansetter for å drive med slik.

De trenger jo tydeligvis ikke gjøre det bedre! Du sier jo selv: "Dette blir litt vel konspiratorisk for min del". Hvor mange er det ikke, som mener akkurat det du mener? De fleste antageligvis.

You see? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

De trenger jo tydeligvis ikke gjøre det bedre! Du sier jo selv: "Dette blir litt vel konspiratorisk for min del". Hvor mange er det ikke, som mener akkurat det du mener? De fleste antageligvis.

You see? :roll:

Sant det. Tipper at Abu Grhaib fengselet er i Area 52.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...