Gå til innhold

Trenger et sted å bo, men har ikke råd! Hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hør på Snop!

Bor du i gangavstand til f.eks sentrum o.l. er du jo mer "tilgjengelig" til det meste også, og kan muligens droppe månedskort med kollektiv. Man må veie opp mot hva man vil ha i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blomst83

Stiller oppfølgingsspørsmål da temaet er interessant:

Hvilke regler stiller Nav for bostøtte? Kan man leie "hur dyrt som helst" og Nav plukker opp regninga? Synes det høres rart ut at man kan leie seg noe til 8000, velge å ikke bruke egne sparepenger på husleien men sende regninga videre. Førchar det vært sagt at unge alenemødre har en tendens til å leie seg noe koselig og sentrumsnært som Nav får dekke opp, fordi det er lite regler om hvor høyt det er fornuftig å støtte. De som trenger bostøtte kan jo f.eks. bo en halvtimes busstur unnaom det koster Nav 3000 mindre i mnd. Håper noen kan gi innsikt her.

Nå er det ikke NAV som har med bostøtte å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Snop!

Bor du i gangavstand til f.eks sentrum o.l. er du jo mer "tilgjengelig" til det meste også, og kan muligens droppe månedskort med kollektiv. Man må veie opp mot hva man vil ha i området.

Jeg får dekket mnd.kort siden jeg er på tiltak, så det er ingen problem så lenge jeg kommer meg rundt meg kollektiv. Skal være på tiltak frem til neste jul.

Anonymous poster hash: cdb30...2fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som andre her, legg ut bilde av deg og forklar situasjon.

Kanskje du treffer en forståelsesfull husvert som kan leie ut. Det opplevde jeg en gang, da jeg havna i en vanskelig situasjon og trengte ett billig sted å bo. Jeg leide i ett år, før jeg kom meg på beina og fikk kjøpt mitt eget. Dette er 4 år siden og husverten og jeg har fortsatt god kontakt.

Nå leier jeg ut den første leiligheten jeg kjøpte til en som er i samme situasjon som deg. De leier for billig penge nå, men betaler mer når de har kommet seg av uføre. 1. desember tok de kontakt og fortalte meg at de nå har fått mer penger i måned og betaler 1000kroner mer.

Når de flytter ut fra leiligheten min, så håper jeg de også gir andre folk en ny sjanse, slik de har fått.

Anonymous poster hash: 8c858...003

For en fin gest! Jeg ble glad når jeg leste dette. Det fins håp for menneskeheten likevel.

Hvordan fant du disse menneskene som leide hos deg?

Og når du trengte et sted å bo, så la du ut bilde av deg selv med forklaring?

Anonymous poster hash: cdb30...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her feks (det ligger masse på finn.no akkurat nå, ser jeg!)

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=45694117

6300 kr inkl strøm i supersentralt og fint område. Får du da 2000 eller 2500 i bostøtte, blir det bare rundt 4000 i boutgifter (minus internett).

Bare som et eksempel for å vise at det slettes ikke er umulig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her feks (det ligger masse på finn.no akkurat nå, ser jeg!)

http://www.finn.no/finn/realestate/lettings/object?finnkode=45694117

6300 kr inkl strøm i supersentralt og fint område. Får du da 2000 eller 2500 i bostøtte, blir det bare rundt 4000 i boutgifter (minus internett).

Bare som et eksempel for å vise at det slettes ikke er umulig :)

Takk! :)

Har selv sett på den igår natt...har sett mye, men jeg blir liksom aldri fornøyd. Har levd et liv i luksus hele livet, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymous poster hash: cdb30...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forresten ikke mye utgifter.

Jeg betaler 1000 kr mnd på studielån, og mobil og nett blir vel kanskje 300? Aner ikke hvor mye jeg bruker på det i mnd, men jeg bruker mest nett og lite mobil.

Ellers klarer jeg fint å bruke 2-3000 på mat i mnd.

Ønsker å spare mest mulig på BSU og sparekonto.



Anonymous poster hash: cdb30...2fb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Har selv sett på den igår natt...har sett mye, men jeg blir liksom aldri fornøyd. Har levd et liv i luksus hele livet, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymous poster hash: cdb30...2fb

Ja, man må nok senke kravene litt om man er vant med en annen standard fra før og skal bo alene med AAP-inntekt, men legger du ut en fin annonse med maks 7000 i ønsket husleie, kan jeg nesten garantere deg at du får noen tilbud på gode leiligheter - gjerne ikke særlig store, men ofte ganske fine og nye, som du lett kan gjøre hjemmekoselige og pene selv.

Når det gjelder størrelsen, må du nesten bare tenke at ja, det er smått, men det er sannsynligvis større enn du ville fått i kollektiv i tillegg til at du har eget bad og ikke behøver å bo oppi noen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg la ut annonse selv fikk jeg forresten tilbud om et lite, superkoselig hus (!) i en hage til 6000 kr hos et gammelt ektepar på Nordstrand. Nå betaler jeg 7000 inkl alt i en splitter ny leilighet på 35 kvm. Keep your head up! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da forskjell på AAP og bostøtte.

Jeg går selv på AAP, så du trenger ikke fortelle meg hvordan man gjør det.

Hva er det du egentlig ikke forstår her? Du kan neppe gå på AAP slik du synser og vrenger på alt.

Anonymous poster hash: 1dfb1...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får dekket mnd.kort siden jeg er på tiltak, så det er ingen problem så lenge jeg kommer meg rundt meg kollektiv. Skal være på tiltak frem til neste jul.

Anonymous poster hash: cdb30...2fb

Det kan være lurt å tenke på maks reisetid fra tiltaket og til leilighet. Har selv vært på AAP som deg og hadde en periode omtrent to timer pendling hver dag, noe som var ekstra tøft med tanke på min situasjon. Etter en tid flyttet jeg nærmere så reisetiden ble kortere, og det var en god forbedring for meg.

Anonymous poster hash: 1dfb1...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :)

Har selv sett på den igår natt...har sett mye, men jeg blir liksom aldri fornøyd. Har levd et liv i luksus hele livet, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...

Anonymous poster hash: cdb30...2fb

Alt er en overgang. Det å bo magert i noen år er en gave verdt gull! Det vil lære deg så mye om deg selv, og hva du faktisk klarer å få til om du bare vil det nok. Kanskje vil overgangen føles stor fra det du sier er luksusliv til ditt nye liv, men jeg tror du etterhvert vil kalle ditt nye liv for luksusliv også ;)

Anonymous poster hash: 1dfb1...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som flere her. Flytt heller litt ut av Oslo sentrum,. Blir jo billigere da :) Tviler på du bo i Oslo sentrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Hva er det du egentlig ikke forstår her? Du kan neppe gå på AAP slik du synser og vrenger på alt.

Anonymous poster hash: 1dfb1...e98

Nei, jeg bare juger om at jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin gest! Jeg ble glad når jeg leste dette. Det fins håp for menneskeheten likevel. Hvordan fant du disse menneskene som leide hos deg?Og når du trengte et sted å bo, så la du ut bilde av deg selv med forklaring? Anonymous poster hash: cdb30...2fb

Jeg fant dem på hybel.no

Jeg så egentlig etter potensielle leietakere, men fikk øye på annonsen deres og klarte ikke å legge det bak meg. Så ærlig men likevel så var det ingen som brydde seg om dem. Jeg tapte jo 2000 i måned i ett år men følte at det var verdt det. De står virkelig på og takker meg hver gang vi treffes.

Jeg la ut bilde av meg og beskrev situasjonen min og det var en eldre herremann som tok kontakt. Enkemann, bodde i en altfor stor leilighet i Oslo vest. Han lot meg være i fred og vi hadde hver vår etasje i leiligheten. Grunnen til at jeg fikk leien billig var at jeg skulle spise middag med han en gang i måneden og han lagde middag. Etterhvert ble det hver uke. Det er som sagt en stund siden dette, men vi har fortsatt middagsavtalen vår en gang i måneden. Innimellom tar vi en tur på kafé, i parken og mathallen.

Anonymous poster hash: 8c858...003

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...