Gå til innhold

Stakkars lille Dennis!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nja. Det skal overhode ikke forundre meg at det går ut over en unge!!! Hvis maktfolk får en ripe i lakken kan de fort tråkke på lik. Synes det er bra at slike sider blir belyst!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Filmen var usmakelig, javisst. Man legger ikke ut slike filmer av sine barn. Og beskyldinger om kidnapping, hevn osv er rimelig "far out" og får foreldrene til å virke useriøse. Men jeg skjønner jo at de er desperate og kanskje ikke tenker så fornuftig.

Men jeg må si at jeg synes at det er hårreisende at en lege gir et medikament til en pasient, etter å ha blitt informert om at pasienten ikke tåler det.

Vi vet ingenting om hvorfor gutten skulle ha dette, men må jo kunne anta at det var for å unngå/redusere spasmer, altså ikke livsviktig behandling. Vi vet jo ikke hvor mye spasmer han hadde før behandlingen, men det må da finnes andre spasmedempende medisiner?

Var dette kun etter en dose beclofan? Hvis gutten har fått flere doser, er det jo helt forferdelig at de har fortsatt behandlingen etter at man kunne se de store bivirkningene. Og at legen ikke kom innom og så til barnet? Jeg har litt vondt for å tro at det stemmer, for leger går jo visittrunder osv. Samtidig... hvis legen var innom og så dette, og ikke gjorde noe, er det jo skremmende. En treåring som gråter i 15 timer i strekk... uff, mammahjertet mitt...

Man kan mene hva man vil om filmen, foreldrenes formidling, sannhetsgehalten i den infoen vi får osv, men slik feilbehandling skal jo ikke forekomme, aller minst mot barn.

Skrevet

Det er jo bare å se på dagens nyheter om 16-åringen med shunt som døde grunnet mulig legefeil, for å se at det skjer.

Skrevet

Det er mye her som skurrer, men jeg har definitivt manglende tiltro til helsevesenet, så det kan godt være helt korrekt at legen fortsatt ga medisin som barnet ikke tålte.

Jeg har selv opplevd å gråte natten gjennom som voksen gangpasient pga. feilmedisinering eller mangel på medisin - uten at noen gidder å gjøre noe med det. Ignoransen er enorm, og jeg tror ikke folk som ikke har opplevd det selv kan se for seg hvor jævlig medisiner kan være dersom man får ekstreme bivirkninger. Jeg tviler ikke på at feilbehandling forekommer ofte på norske sykehus, og man kan jo lure på hva som er årsaken... For lite ressurser på rette områder? For få sykepleiere på vakt? Mangel på empati og omsorgsevne? Jeg vet ikke. Føler leger går for langt når de alltid skal "tåle alt på jobb" - rett og slett bli en stein følelsesmessig. De lærer seg det for å ikke ta med ting hjem, men jeg tror ikke det er en positiv egenskap når de står der og se noen kaldsvette eller gråte i smerter, for så å deretter være i stand til å bare gå sin vei for å "avvente" det hele. Det er bare for ille.

Anonymous poster hash: 5131a...295
Skrevet

Det er vel ytterst få som tror at slikt ikke skjer - det får vi jo vite i medier stadig vekk. Og ingen av oss syns det er greit at et barn har smerter og har det vondt.

Men jeg velger å være skeptisk til en så ensidig sak som bl.a denne videoen, av grunner både jeg og andre har nevnt tidligere. Det er på ingen måte naivt.

Anonymous poster hash: 1ba04...0a8
  • Liker 2
Skrevet

Hvis man googler så er den nok historien sann da frivillige i Troms har gitt støtte til familien da de har vært i utlandet for behandling av sønnene. Og de har lukket gruppe på FB som heter "Dennis og Kaspers kamp". Men hvem sin sannhet det er, er uvist, da det kun er foreldrenes side av historien vi får høre.

Anonymous poster hash: ca523...f44

Skrevet

Her er det mye som skurrer, føler jeg. Før "tvangsmedisineringen" ser vi kun stillbilder av gutten. Etter medisineringen ser vi film, og det påsås at han ikke har sovet på 36 timer, men hvordan vet vi at det stemmer? Vi ser aldri at barnet ligger, kun at han vugges i farens (onkels?) armer. Har de sitter sånn i 36 timer? Har de i det hele tatt forsøkt å legge ham ned i en seng? Har han sovet innimellom, eller holder de ham rett og slett våken, eller filmer de bare de gangene han faktisk er våken?? Overstimulerer de ham? Om gutten virkelig har enorme smerter er vanskelig for utenforstående å få tak ved å se filmopptak,selvsagt.

Jeg savner også opplysninger om hva slags medisin som er gitt, og hvorfor de mener den skal gis. De gir vel ikke et lite, sykt barn en medisin det ikke tåler for moro skyld, eller av ren ondskap? Her kan jo heller ikke lege eller barnevern uttale seg på annet enn generelt grunnlag, noe de heller ikke har fått muligheten til i filmen. I tillegg er det lagt på en del virkemidler her, som lyd og musikk, som jeg tenker er lagt på for å få det hele til å fremstå som enda verre enn virkeligheten. Jeg kan heller ikke forstå hva det er som får disse foreldrene til å lage denne filmen og spre den på sosiale medier. Det man gjør, hvis urett er begått, er å skaffe seg en advokat, og ta saken der den hører hjemme.

Jeg ser det er flere i min venneliste som har delt denne saken på Facebook, og det er de samme vennene som delte saken om de 15 og 16 år gamle foreldrene som ble fratatt babyen sin og kjemper for å få den tilbake. Naive mennesker som fullstendig uten en kritisk tanke deler og kommenterer og mener i øst og vest. Det er stort sett de samme menneskene som for noen uker siden delte saken om korset i flagget, så kom saken om korsnekt på gravstøtter, og nå er det nisseluenekt på skolen, en to år gammel sak som egentlig ikke var noen sak. Jeg fatter ikke at folk ikke tenker lenger enn som så, men bare sluker rått alt de får presentert.

Det er ingen her som sier at de har delt dette på sosiale medier, ingen som sier at dette er den absolutte sannhet heller.

Men det jeg ser er at alle som stiller seg kritisk til filmen, ikke stiller seg kritisk til sykehus/lege/barnevern. Hvorfor?

Hvorfor er det sånn i dag at vi automatisk tror at leger og andre i autoritære stillinger alltid gjør det som er riktig?

Og jeg har som sagt før i denne tråden; det kan godt være at disse foreldrene ikke snakker sant, men det kan også være at de gjør det...

Men uansett så er vi i Norge i dag veldige naive som ikke tror at sånne ting skjer...

Skrevet

Det er da nok her som stiller seg kritisk til både det ene og det andre. Men ingen av oss her sitter på noen fasit når det gjelder denne saken. Jeg tror gjerne at de kan ha et poeng, men jeg syns den overdramatiserte fremgangsmåten deres er feil. Mulig de opplevde situasjonen desperat, men da burde de meldt legen til rette instanser. Ikke gå via youtube.

Skrevet

Det er da nok her som stiller seg kritisk til både det ene og det andre. Men ingen av oss her sitter på noen fasit når det gjelder denne saken. Jeg tror gjerne at de kan ha et poeng, men jeg syns den overdramatiserte fremgangsmåten deres er feil. Mulig de opplevde situasjonen desperat, men da burde de meldt legen til rette instanser. Ikke gå via youtube.

De har skrevet skriftlige klager til alle mulige steder.. (Så det på gruppen deres).

Skrevet

De har skrevet skriftlige klager til alle mulige steder.. (Så det på gruppen deres).

Vel, som sagt; jeg aner lite om hva de har gjort eller ikke gjort. Jeg syns uansett fremgangsmåten er merkelig, spesielt med måten de har lagt rammen rundt hele videoen. Uansett så er jeg fullstendig klar over at det finnes mange rævhøl til leger og jeg tviler ikke et sekund på at gitte lege har trumfet gjennom sin mening.

Skrevet

Vel, som sagt; jeg aner lite om hva de har gjort eller ikke gjort. Jeg syns uansett fremgangsmåten er merkelig, spesielt med måten de har lagt rammen rundt hele videoen. Uansett så er jeg fullstendig klar over at det finnes mange rævhøl til leger og jeg tviler ikke et sekund på at gitte lege har trumfet gjennom sin mening.

Jeg må innrømme at jeg synes generelt det har blitt en merkelig form for eksponering av små og syke barn via nettet. Men det har virket for mange, så sikkert derfor flere gjør det?

Skrevet (endret)

Jeg vet det er vanskelig å skulle overbevise skeptikere, og det er dessverre ikke første gang jeg går inn på KG, og leser tråder om kjente folk som blir kritisert, spekulert i og mistenkeliggjort ut i fra det som kommer frem.

Jeg har kjent til denne saken i flere år, fra starten av reisen deres fra friske barn til at de begge fikk denne tragiske og skjeldne sykdommen MLD diagnosert.

Det jeg ønsker å skrive, er at de ikke delte videoen for "moro skyld". Dette dere ser er et rop om hjelp, støtte og oppmerksomhet i deres vanskelige situasjon, hvor de uten tvil har blitt overkjørt og ignorert flere ganger av instanser de stolte på.

Det at barnevernet er koblet inn er ikke på grunn av at de som foreldre ikke er skikket. Jeg ser en tendens i saker som
f.eks denne at mange holder med barnevernet, "fordi det er alltid to sider av en sak". Enig i det, men det er skremmende hvor ofte barnevernet får støtten helt ukritisk. Skal ikke gå mer inn på dette nå uansett,jeg ville bare nevne kort at videoen ikke lyver i tekstene og informasjonen som kommer frem.

Å blottlegge barn på denne måten er jeg motstander av, men jeg vet historien bak og skjønner at foreldrene gikk det skrittet til slutt. Musikken og evt lydeffekter skal jeg ikke uttale meg for sterkt om, annet enn at jeg ville nok droppet det å lage et filmprosjekt ut av dette, og bare lagt ut klippene med tekst. Det er en lyd som ikke er effekt, men som mange tror er det. Det er barnet selv.

Vet ikke helt hva mer jeg skal skrive, og jeg ga ikke ut så mye mer informasjon eller fakta enn filmen gjør. Det overlater jeg til foreldrene, alt jeg vil var bare det å svare noe i en tråd der jeg ser de blir feilaktig mistenkliggjort.

Anonymous poster hash: 56681...9ed

Endret av Stjernesol
Skrevet

Barnevernet i Tromsø har et utrolig dårlig rykte.. Jeg synes det er ganske skummelt at man kan få så mye makt av en liten bachelorgrad.. Alle som jobber i barnevernet bør ha master for å forsøke å sikkre at dette er mennesker med større kompetanse!

UNN er forvidt kjent for å "tviholde" på spesielle saker for å vise at de er like gode som andre store sykehus, jeg vet av to tilfeller der de har indirekte nektet folk å søke om behandling ved andre sykehus.

Man skal ikke ta alt for god fisk, men hvorfor skulle denne familien ønske å eksponere seg på denne måte og gjøre seg så upopulær i disse instansene om de ikke følte seg dårlig behandlet? Filmen er smakløs, men det står respekt av foreldre som tørr å stå på sitt for å forsvare barne sitt. Foreldrene viste jo at barnet reagerte negativt på den aktuelle medisinen.

Anonymous poster hash: 8fdbe...0e3

Skrevet

Vits i å ha lukket gruppe med over 3000 medlemmer ...

Skrevet (endret)

Det er ingen her som sier at de har delt dette på sosiale medier, ingen som sier at dette er den absolutte sannhet heller.

Men det jeg ser er at alle som stiller seg kritisk til filmen, ikke stiller seg kritisk til sykehus/lege/barnevern. Hvorfor?

Hvorfor er det sånn i dag at vi automatisk tror at leger og andre i autoritære stillinger alltid gjør det som er riktig?

Og jeg har som sagt før i denne tråden; det kan godt være at disse foreldrene ikke snakker sant, men det kan også være at de gjør det...

Men uansett så er vi i Norge i dag veldige naive som ikke tror at sånne ting skjer...

Nei, men denne videoen er altså i omløp på Facebook, og jeg regner med at det er der de fleste har sett den, via delinger der. Også dukker den altså opp her. Deler man den, så er det vel for en grunn, og den grunnen er vel ikke at man mener disse menneskene er ravende gale, og at sykehuset ikke har gjort noe galt?

Jeg mener selvsagt ikke at leger og andre alltid gjør rett, jeg har selv vært utsatt for kritikkverdig behandling som kunne endt ordentlig galt om jeg ikke hadde stolt på egen magefølelse og satt meg fullstendig på bakbena, men jeg mener at det er fornuftig å ha en nøytral tilnærming til ting man får servert på denne måte, fra én part i saken, og ikke gå ut ifra at det er den eneste sannheten som finnes. Så lenge jeg ikke kjenner saken fra innsiden, hverken fra den ene eller den andre siden, vil jeg heller ikke velge noen side, og langt mindre dele den på sosiale medier, eller i et nettforum. Jeg tror ikke automatisk at lege og sykehus snakker sant i denne saken, men det som automatisk dukker opp i mitt hode, er en viss mistro til disse foreldrene som går fram på denne måten. Mistroen blir ikke mindre når de underveis i filmen kaller det for kidnapping når helsepersonell henter barnet til annen avdeling på sykehuset, og til vaktrommet. De sier også at barnet etter at medisinen var ute av kroppen sov i to uker..? Noe sier meg at disse menneskene er lite troverdige, at de ikke har 100% bakkekontakt, og at de kanskje overdriver en god del, men det er muligens en reaksjon på den påkjenningen det må være å ha et dødssykt barn. At det uansett er forferdelig synd på disse menneskene er det jo ingen tvil om.

Endret av Bodillen
Skrevet

Ut fra denne tråden ser jeg ikke noen klar tendens til å ikke være kritisk til instansene som blir nevnt. Hovedfokuset her er at man stiller seg undrende til hvordan saken blir presentert i YouTube-videoen, ikke minst på grunn av virkemidlene som aktivt blir tatt i bruk og mangel på mer detaljert informasjon. At man får et såpass ensidig syn på saken, gjør at man rett og slett ikke har grunnlag for å se på saken på en objektiv måte.

Jeg tror ikke at noen automatisk tror at leger og andre autoritetspersoner alltid gjør det som er riktig. Samtidig velger jeg heller ikke å tro det verste om dem uten å ha sikre holdepunkter for det. Mediebildet man får av helsevesenet er ofte gjennomgående negativt, fordi mennesket gjerne er slik at om alt er fint og flott, så sier man ingenting, men om noe er galt, så skriker man ut om det. Så selv om det er de negative sakene som får mest publisitet (slik er det for øvrig generelt i media), vil ikke det si at man må ha en grunnleggende mistillit til systemet. Det tror jeg ikke tjener noen hensikt.

Jeg vet det er vanskelig å skulle overbevise skeptikere, og det er dessverre ikke første gang jeg går inn på KG, og leser tråder om kjente folk som blir kritisert, spekulert i og mistenkeliggjort ut i fra det som kommer frem.

Jeg har kjent til denne saken i flere år, fra starten av reisen deres fra friske barn til at de begge fikk denne tragiske og skjeldne sykdommen MLD diagnosert.

Det jeg ønsker å skrive, er at de ikke delte videoen for "moro skyld". Dette dere ser er et rop om hjelp, støtte og oppmerksomhet i deres vanskelige situasjon, hvor de uten tvil har blitt overkjørt og ignorert flere ganger av instanser de stolte på.

Det at barnevernet er koblet inn er ikke på grunn av at de som foreldre ikke er skikket. Jeg ser en tendens i saker som

f.eks denne at mange holder med barnevernet, "fordi det er alltid to sider av en sak". Enig i det, men det er skremmende hvor ofte barnevernet får støtten helt ukritisk. Skal ikke gå mer inn på dette nå uansett,jeg ville bare nevne kort at videoen ikke lyver i tekstene og informasjonen som kommer frem.

Å blottlegge barn på denne måten er jeg motstander av, men jeg vet historien bak og skjønner at K og L gikk det skrittet til slutt. Musikken og evt lydeffekter skal jeg ikke uttale meg for sterkt om, annet enn at jeg ville nok droppet det å lage et filmprosjekt ut av dette, og bare lagt ut klippene med tekst. Det er en lyd som ikke er effekt, men som mange tror er det. Det er barnet selv.

Vet ikke helt hva mer jeg skal skrive, og jeg ga ikke ut så mye mer informasjon eller fakta enn filmen gjør. Det overlater jeg til foreldrene, alt jeg vil var bare det å svare noe i en tråd der jeg ser de blir feilaktig mistenkliggjort.

Jeg tror de fleste skjønner at dette er en relativt desperat handling, men mange reagerer på måten det gjøres på. Det viser at det kanskje ikke er den beste måten å gå frem dersom man ønsker å bli tatt seriøst når man prøver å belyse en sak, og dersom man ønsker støtte og oppmerksomhet. Når man velger å fronte en sak, er det desto viktigere at man klarer å legge frem sitt syn på en så nøytral måte som mulig, slik at ikke folk føler seg manipulert. Det tror jeg har skjedd her.

Jeg synes ikke at tråden og svarene først og fremst har «feilaktig mistenkeliggjort» foreldrene. Det er helt naturlig å stille kritiske spørsmål når man får servert en video av denne typen, og det ville vært verre om man automatisk hadde valgt å ta dette for god fisk på et såpass tynt grunnlag. Jeg er også sikker på at dersom saken hadde blitt presentert mer saklig, så kunne den ha fått langt mer støtte og sympati enn det den fikk av «skrekkvideoen».

• Liker 1
Skrevet

Som flere nevner her, har alle saker to sider. Synes foreldrene høres umodne ut både utifra språket deres, og at de mener "alle" instanser er ute etter å ta dem, og motarbeider dem.

Jeg ser et barn som gråter, men vi vet ingenting om han har fått medisiner, hvilken type, eller hvordan atferden hans hadde vært uten medisiner.

Siden vi ikke får høre den andre siden av saken enn foreldrenes, har jeg ingen grunn til å tro på deres " historie"

Skrevet

Som flere nevner her, har alle saker to sider. Synes foreldrene høres umodne ut både utifra språket deres, og at de mener "alle" instanser er ute etter å ta dem, og motarbeider dem.

Jeg ser et barn som gråter, men vi vet ingenting om han har fått medisiner, hvilken type, eller hvordan atferden hans hadde vært uten medisiner.

Siden vi ikke får høre den andre siden av saken enn foreldrenes, har jeg ingen grunn til å tro på deres " historie"

Leste du ikke det som sto i videoen?

Skrevet

Språket har noen skrivefeil, som kan ødelegge litt inntrykk dessverre- men husk at selv voksne mennesker kan ha skrivevansker :)

Anonymous poster hash: 56681...9ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...