Gå til innhold

Stakkars lille Dennis!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja hun var en av de sykeste ungene i fylket så man får nok litt mèn da....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er allmenn kjent at BV og enkelte leger Tromsø er beryktet for å drive: inquisition.jpg

Endret av Anciol
Skrevet

Det er ofte slik at foreldre med svært syke barn blir eksperter på sitt barns sykdom. Hva som er tilfellet her, kan jeg ikke uttale meg om.

Skrevet

Jeg klarer ikke å la meg rive med av denne videoen, den viser kun en side av saken og vi vet ingenting om bakgrunnen annet enn det foreldrene sier. At barnet gråter og reagerer på en medisin betyr feks ikke at barnet ikke trenger medisinen. Å bruke ord som kidnapping og hevn gjør at jeg stiller meg tvilende til om vi har fått hele historien og alle fakta på bordet, 'dessverre" har både helsepersonell og barnevern taushetsplikt så vi får nok aldri høre hva som faktisk skjedde.

Anonymous poster hash: 5a4e7...323

• Liker 4
Skrevet

Jeg klarer ikke å la meg rive med av denne videoen, den viser kun en side av saken og vi vet ingenting om bakgrunnen annet enn det foreldrene sier. At barnet gråter og reagerer på en medisin betyr feks ikke at barnet ikke trenger medisinen. Å bruke ord som kidnapping og hevn gjør at jeg stiller meg tvilende til om vi har fått hele historien og alle fakta på bordet, 'dessverre" har både helsepersonell og barnevern taushetsplikt så vi får nok aldri høre hva som faktisk skjedde.

Det er veldig få medisiner som fører til smerter som bivirkning, da er dette ofte pga at det er noe man ikke tåler i den medisinen. Og det er da en medisin de fort vil bytte ut. Det er sjeldent det ikke finnes andre alternativer...

Sykehus og barnevern har taushetsplikt ja, men de kan uttale seg om hvordan de stiller seg til saken. Som feks en melding om at denne legen handlet etter hva han trodde var best. Deres kommentar er jo et blindt "legen har spisskompetanse på feltet".

Dette er en side av saken, fordi de ikke har lov til å filme andre mennesker som ikle vet om det. De har jo en scene der de (fysioterapeut?) henter et gråtende barn, men der er det tatt bort farger og ikke filmet så du gjenkjenner menneskene.

Disse menneskene pendler da mellom Italia og Danmark fordi de prøv er å få med sine sønner med på forskningsprosjekt. De sender mailer og ringer rundt for å få ting til å påskyndes. Disse menneskene vil ikke jeg kalle tiltaksløse akkurat (som noen andre O tråden har gjort).

I Norge i dag så er vi så kalde, det som ikke rammer og selv, det er ikke så farlig. Og når det da er noen som prøver å nå it og prøver å få hjelp, da skal man kverulere og tenke at det er noe galt med disse foreldrene. For at de snakker samt, nei, det tror vi ikke på. For vi er paranoide og stoler blindt på autoriteter og følger de som en forbanna saueflokk.

Det dør folk i kreftkø i Norge i dag, mens nabolandet vårt er ikke i nærheten av så dårlig statistikk, men vi som et av Norges rikeste land, vi har det sånn? Men reagerer noen av oss på det, selv om disse menneskene prøver å nå ut til oss? Neida, vi tenker at det sikkert er en god grunn.

Og det er ingen i denne tråden som faktisk tenker; hvorfor i all verden skulle disse foreldrene prøve å ramme barnevernet og sykehuset hvis de ikke hadde gjort dem noe? Fordi de liker å lage drama?

Veldig gå som setter sykehuset i tvil, nei, for leger er jo på lik linje som Gud, så de vil jo aldri gjøre noen andre vondt.

Ærlig talt, leger voldtar, de misbruker piller og de gjør feil og ofte store feil pga ansvaret de har. De er mennesker de også. Og like utsatt for ting som alle oss andre. Men noen leger mister jo sin medmenneskelighet pga sin storbetsfølelse. (Jada, de fleste leger er greie. Som resten av menneskene på jorden så er de fleste greie. Men det finnes også mange drittsekker).

Anonymous poster hash: 4dd5f...6a5

• Liker 1
Skrevet

Nå kjenner ikke jeg til denne familiens situasjon og hele historien, men dette er helt klart et eksempel på hvordan man ikke skal gjøre det om man er misfornøyd med en instans.

Har et barn med spesielle behov selv og det er en evig kamp for å få hjelp, men kunne aldri falt meg inn å lage en youtube video som om det var en slags trailer for en skrekkfilm og eksponere barnet mitt på denne måten. Her i hus gjør vi det på den gode gammeldagse måten, vi SKRIVER klage og sender den til rett instans og bærer det ingen vei så blir det ny klage og evt videre i systemet. Det er da papirer som er unntatt offentlighet.

Syns ikke foreldrene gjør dette på en god måte og hele videoen er egentlig foreldre som går til angrep på instansene (sykehus, legen, barnevern) og ønsker en heiagjeng på sidelinjen mens de samtidig eksponerer sitt syke og sårbare barn på verste måte.

Jeg skulle også til tider ønske at menneskene rundt meg kunne se hvordan hverdagen vår er på det verste slik at de kunne fått noe forståelse for hvorfor jeg er sliten og til tider totalt nedbrutt, men jeg legger ikke ut film på youtube av at barnet mitt utagerer.

Om jeg er på bunn og trenger å få ut noen tanker så kan jeg finne på å skrive et helt anonymt innlegg her, det er få som forstår, men jeg legger ikke ut video av gutten min på sitt verste her for å få forståelse. Det er helt feil.

Nå sier jeg ikke at sykehuset er uskyldige i denne saken, det vet jeg ingenting om for jeg var ikke der, men når familien mener at fylkesmannen ringte barnevernet og fikk de til å pine sønnen dems fordi de meldte inn legen så er det noe som skurrer ved den familien.

• Liker 14
Skrevet

Får ikke nok objektiv informasjon fra denne videoen. Den er helt klart laget med tanke på å oppnå en viss effekt hos de som ser den. Om saken ikke kan stå alene med synspunkter fra begge sider og uten skumle lydeffekter, så er det vanskelig å ta stilling til den. Det virker på meg som om hensikten med videoen er å skape sympati mer enn å få belyst et mulig problem.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ganske enig i det som har blitt sagt om videoen. Det blir informasjon kun fra èn side, og dermed vanskelig å bli helt revet med. I tillegg er jeg skeptisk til hvor hensiktsmessig det er å eksponere et barn i en så sårbar posisjon.

Når det er sagt, så var det selvsagt vondt å se at barnet hadde det så fælt, og jeg håper både han og foreldre slipper å oppleve lignende i fremtiden.

Skrevet

Synes videoen var smakløs, med effekter og "skrekkfilm-musikk". Da klarer jeg ikke å ta avsender seriøst. De kunne fortalt historien sin på en ordentlig måte, da tror jeg de hadde nådd flere.

Anonymous poster hash: d1910...1df
  • Liker 7
Skrevet

Det er veldig få medisiner som fører til smerter som bivirkning, da er dette ofte pga at det er noe man ikke tåler i den medisinen. Og det er da en medisin de fort vil bytte ut. Det er sjeldent det ikke finnes andre alternativer... Anonymous poster hash: 4dd5f...6a5

Men her vet vi faktisk ikke noe, og enda skal vi liksom ut på heksejakt? Vi vet ikke hvilken medisin barnet fikk eller hvorfor, vi vet ikke OM det var medisinen barnet reagerte på eller om det var noe annet, det er tross alt snakk om et multihandikappede barn her så jeg nekter å tro at det alltid er solskinn og glede.

• Liker 3
Skrevet

Nå orket ikke jeg se hele filmen, men synes det er usmakelig av foreldre og legge ut en film laget på denne måten. Stakkars lille gutten, bli offentliggjort i en slik situasjon. Grusomt. Vifår heller ikke noe objektivt syn av en slik film,

• Liker 1
Skrevet

Synes videoen var smakløs, med effekter og "skrekkfilm-musikk". Da klarer jeg ikke å ta avsender seriøst. De kunne fortalt historien sin på en ordentlig måte, da tror jeg de hadde nådd flere.

Anonymous poster hash: d1910...1df

Ja musikken var smakløs, og jeg fikk inntrykk av at ungen skulle dø. Var overbevist om det langt ut i videoen.

Skrevet

Men her vet vi faktisk ikke noe, og enda skal vi liksom ut på heksejakt? Vi vet ikke hvilken medisin barnet fikk eller hvorfor, vi vet ikke OM det var medisinen barnet reagerte på eller om det var noe annet, det er tross alt snakk om et multihandikappede barn her så jeg nekter å tro at det alltid er solskinn og glede.

Ingen her er på heksejakt. Og ingen her som har delt videoen. Og jo, det står hvordan medisiner han fikk.

Men uansett, det er heller ingen som sier at dette er sannheten, men noen sier jo at det KAN være en sannhet, fordi helsevesenet i Norge har ikke et så godt rykte på seg bestandig. Og heller ingen som har sagt at det er riktig å eksponere gutten. Men noen har vel sagt at det LAN være deres måte å nå ut på, i ren frustrasjon! Men heller ingen som vet det.

Skrevet

Vi får ikke vite hva slags medisin han fikk, vi får heller ikke vite hvorfor han fikk denne medisinen. For alt vi vet så kan det hende at det ikke finnes andre medisiner for guttens tilstand. For forvirringens skyld så slenger de med Frambu kompetansesenter på listen av de instansene som de mener bør ta kritikk for dette på slutten av videoen. Hvorfor det? Jeg så ikke at de nevnte noe om kompetansesenteret tidligere i videoen, og det er heller ikke nevnt i beskrivelsen.

Jeg føler ihvertfall at det er mye som er utelatt her.

• Liker 1
Skrevet

Leste litt om sykdommen nå, og det er veldig vanlig med store smerter i armer og ben og baclofen brukes for å få musklene til å slappe av og for å gi mindre smerter. Men det står også at barnet kan utvikle en toleranse for baclofen som gjør at man må øke dosen for å få effekt. Så for alt jeg vet kan smertene og spasmene som vi ser gutten har i videoen skyldes sykdommen i seg selv, ikke medisinene han fikk. De prøvde jo tydeligvis med andre medisiner også for å få ham mer smertestilt, uten at det dessverre så ut til å virke.

• Liker 1
Skrevet

Vi får ikke vite hva slags medisin han fikk, vi får heller ikke vite hvorfor han fikk denne medisinen. For alt vi vet så kan det hende at det ikke finnes andre medisiner for guttens tilstand. For forvirringens skyld så slenger de med Frambu kompetansesenter på listen av de instansene som de mener bør ta kritikk for dette på slutten av videoen. Hvorfor det? Jeg så ikke at de nevnte noe om kompetansesenteret tidligere i videoen, og det er heller ikke nevnt i beskrivelsen.

Jeg føler ihvertfall at det er mye som er utelatt her.

Det som var var vel at han fikk en medisin han reagerte med å få motsatt virkning og han fikk istedet mer spasere. (Jeg har lest på Facebook siden deres). Og de var på er sykehus i Italia som mente at gutten fikk dobbelt dose av hva som var vanlig å gi osv.

Men det er ikke til å stikke under en stol at ikke alle kan vite alt om alle sykdommer (særlig ikke lille Norge) og derfor blir det mye feilbehandlinger for de går utifra at barnet skal reagere sånn og sånn på medisiner, men de kan ikke nok om lidelsen til å vite. Men er det en ting norske leger gjør, så er det å stå sammen selv om noen har feil og nekte skyld i noe. Og i hvertfall nekte på at de faktisk ikke kan nok og henvise videre.

Jeg kjenner en mann som fikk beskjed om at det ikke var mer og gjøre, han kom til å dø uansett. Han lese seg litt opp på sykdommen sin, sparte penger og dro til Tyskland, fikk en operasjon og er i dag helt frisk. I Norge mente de at det var ingenting mer å gjøre..

Så mitt syn på helsevesenet uavhengig av denne filmen, er ikke spesielt bra...

Skrevet

Her er det mye som skurrer, føler jeg. Før "tvangsmedisineringen" ser vi kun stillbilder av gutten. Etter medisineringen ser vi film, og det påsås at han ikke har sovet på 36 timer, men hvordan vet vi at det stemmer? Vi ser aldri at barnet ligger, kun at han vugges i farens (onkels?) armer. Har de sitter sånn i 36 timer? Har de i det hele tatt forsøkt å legge ham ned i en seng? Har han sovet innimellom, eller holder de ham rett og slett våken, eller filmer de bare de gangene han faktisk er våken?? Overstimulerer de ham? Om gutten virkelig har enorme smerter er vanskelig for utenforstående å få tak ved å se filmopptak,selvsagt.

Jeg savner også opplysninger om hva slags medisin som er gitt, og hvorfor de mener den skal gis. De gir vel ikke et lite, sykt barn en medisin det ikke tåler for moro skyld, eller av ren ondskap? Her kan jo heller ikke lege eller barnevern uttale seg på annet enn generelt grunnlag, noe de heller ikke har fått muligheten til i filmen. I tillegg er det lagt på en del virkemidler her, som lyd og musikk, som jeg tenker er lagt på for å få det hele til å fremstå som enda verre enn virkeligheten. Jeg kan heller ikke forstå hva det er som får disse foreldrene til å lage denne filmen og spre den på sosiale medier. Det man gjør, hvis urett er begått, er å skaffe seg en advokat, og ta saken der den hører hjemme.

Jeg ser det er flere i min venneliste som har delt denne saken på Facebook, og det er de samme vennene som delte saken om de 15 og 16 år gamle foreldrene som ble fratatt babyen sin og kjemper for å få den tilbake. Naive mennesker som fullstendig uten en kritisk tanke deler og kommenterer og mener i øst og vest. Det er stort sett de samme menneskene som for noen uker siden delte saken om korset i flagget, så kom saken om korsnekt på gravstøtter, og nå er det nisseluenekt på skolen, en to år gammel sak som egentlig ikke var noen sak. Jeg fatter ikke at folk ikke tenker lenger enn som så, men bare sluker rått alt de får presentert.

• Liker 9
Skrevet

Dette virket veldig rart.

Vi som ser filmen får kun sett én side av saken, og det er foreldrenes side. Det brukes sterke ord, som tvangsmedisinering, kidnapping og mishandling. Vi som ser filmen ser jo ingen av delene. Det vi ser er at barn som skriker. Hvorfor barnet skriker vet ikke vi. Det kan selvsagt være på grunn av en reaksjon på medisinen, men det er vel ingen umulighet at det kan skyldes andre ting.

Dersom denne familien mener at UNN har gjort noe galt, det samme med Barnevernet og andre instanser, så er nok ikke en slik redigert film på You Tube veien å gå. Altså, hva er hensikten med å legge på slike dramatiske lyder i starten og underveis i filmen? Er det for å gjøre denne hendelsen mer brutal enn den skal ha vært?

Anonymous poster hash: c5afe...1e8

Enig.

For all del - det var hjerteskjærende å se på videoen. Men det finnes jo ikke "beviser" i den, annet enn at gutten er tydelig alvorlig syk.

Jeg skjønner at man som foreldre blir desperate når man opplever det som om man ikke blir sett/hørt, men som utenforstående så går det dessverre ikke an å gjøre seg opp en mening ut i fra det som vises på videoen. Familien burde heller samle opp dokumentasjon på avslagene de har fått med søknader om legebytte osv. dokumentasjon på medisinering, og siden de tydeligvis har et videokamera, så burde de ha prøvd å heller filme de tilfellene hvor de visstnok har blitt truet og tvunget fra de ansatte på sykehuset.

Jeg kan selvfølgelig ikke påstå at familien lyver bare ut i fra videoen (likens som jeg ikke kan påstå at sykehus/lege/barnevern tar feil), men jeg synes det er påfallende at familien kan mene at både barnevern, lege, sykehus, og kompetansesenter tar "feil" i denne saken. Like påfallende er det at videoen systematisk mangler dokumentasjon på påstandene som legges frem. Ikke at det alltid er like enkelt å skaffe bevis for kidnapping og trusler, men hvis denne terroren har pågått over flere døgn, så er det noe som skurrer litt.

Det er selvfølgelig en mulighet at denne legen har en form for vendetta mot familien dersom de har klaget han inn, men jeg har veldig hardt for at både sykehus, barnevern og andre instanser skal gå "fram på" av den grunn. Jeg jobber selv i et yrke med meldeplikt for barnevernet, og har sendt bekymringsmeldinger, men har ikke opplevd at barnevernet har gått til aksjon kun på mitt ord av den grunn. Som regel er det enten en veldig akutt situasjon, eller så tar utredning lang tid.

• Liker 2
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg skulle ønske man, når man la ut videoer, beskrev innholdet så man ikke ble nødt til å gå inn og se filmen. Jeg åpner aldri linker til videoer fordi jeg vet at det ikke er alt jeg takler å se.

Skrevet

Til dere som lurer på hva han fikk. Han fikk baklofen som skal være spasmedempende. Ifølge foreldrene tålte ikke ungen dette preparatet men ble satt på det likevel som hevn. (av ukjent årsak) Jobber innen helse og vet at i noen tilfeller kan dette preparatet ha motsatt effekt. Syns også det var spesielt at de kun viste stillbilder og ungen føre og video etter.

Det er nok mange som sluker dett rått ja...men det er som sagt to sider av samme sak og jeg har vondt for å tro at en overlege som vil hevne seg av en eller annen grunn lar dette gå ut over en dødsyk unge!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...