Gå til innhold

Spørsmål om syrer og baser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal vurdere om løsning av NH4Cl er sur, nøytral eller basisk.

Den inneholder jo ammoniumioner og kloridioner, og kloridioner har dårlig evne til å ta opp protoner. Jeg vet at ammoniumionet er den korresponderende syra til ammoniakk, men i følge en tabell i boka mi, så er ammoniakk på "fjerdeplass" for sterke baser, mens ammoniumionet er ganske langt nede på syre-lista, dermed tolker jeg den som at den er svak?

Men boka mi sier at NH3 er en svak base, og derfor vil ammoniumionet fungere som en syre. NH3 er jo nesten på topp av de basene, hvorfor er den svak? Og hvorfor er ammoniumionet en sterkere syre enn det ammoniakk er base?

Ønsker bare å forstå hvorfor det er slik, da den tabellen gjorde alt veldig forvirrende! :fnise:



Anonymous poster hash: 61149...da1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg skal vurdere om løsning av NH4Cl er sur, nøytral eller basisk.

Den inneholder jo ammoniumioner og kloridioner, og kloridioner har dårlig evne til å ta opp protoner. Jeg vet at ammoniumionet er den korresponderende syra til ammoniakk, men i følge en tabell i boka mi, så er ammoniakk på "fjerdeplass" for sterke baser, mens ammoniumionet er ganske langt nede på syre-lista, dermed tolker jeg den som at den er svak?

Men boka mi sier at NH3 er en svak base, og derfor vil ammoniumionet fungere som en syre. NH3 er jo nesten på topp av de basene, hvorfor er den svak? Og hvorfor er ammoniumionet en sterkere syre enn det ammoniakk er base?

Ønsker bare å forstå hvorfor det er slik, da den tabellen gjorde alt veldig forvirrende! :fnise:

Anonymous poster hash: 61149...da1

Ammoniakk er en svak base fordi den ikke inneholder noen ladning. NaOH feks er jo ladet, og vil dermed være en sterkere base. (fullstendig ionisert) OH- + H+ --> H2O

Så ammoniumklorid vil danne en svakt sur løsning. Det er en svak syre, så det vil oppstå en likevekt. NH4+ + H20 <-> NH3 + H3O+. Likevekten er forskjøvet mot venstre, men det vil likevel dannes noen H3O+-ioner, som sørger for lavere pH.

Endret av FrøkenDetektiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en base er sterk, så vil den korresponderende syra være svak. Og motsatt - hvis en syre er sterk, så vil den korresponderende basen være svak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...