AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #61 Skrevet 9. desember 2013 Av vill tipping, siden TS i utgangspunktet spurte om de bydelene h*n har gjort så tipper jeg de ligger utenfor prissjiktet. Er ikke helt enig i at Storo er særlig optimalt for barn sammenliknet med endel andre områder, selv om jeg gjerne kunne bodd litt lengre ned på Torshov selv med unger. Men det krever jo sin ganske så høye pris Tåsen, Grefsen og Berg er jo høy prisklasse. Hun spurte jo hvor man ville bodd med barn og erfaringer, så da tenkte jeg å gi det forslaget der jeg hadde hatt lyst til å bo med barn Kjenner to barnefamiler som bor der, og de stortrives. Når folk foreslår Smestad, Bygdøy og Røa så kan man nevne Tåsen/Nordre Aker også Tosenhagen er også fint, men der har det også blitt relativt dyrt. Anonymous poster hash: ddaa5...54a 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #62 Skrevet 9. desember 2013 Støtter forslag om Etterstadgata/Vålerenga/Kampen! Veldig godt miljø, - både for voksne og barn -, gode barnehager og skoler, masse grøntområder, omtrent alt av fritidsaktiviteter for barn i umiddelbar nærhet. Innvandrerandelen er av en sunn karakter (etter min mening). Bor på Vålerenga selv med to barn. Har bare hatt gode erfaringer med både barnehager og skoler i området. Det kryr av unger over alt, mye barnefamilier her! Og et fint samhold i nærmiljøet hvor man passer på hverandres barn og snakker med naboene. Ikke alle steder det er slik... Anonymous poster hash: bd5e5...226 2
Tøytigern Skrevet 9. desember 2013 #63 Skrevet 9. desember 2013 Grefsen, kanskje. Folk som har vokst opp på Grefsen ender gjerne med å flytte tilbake når de får barn og familie. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #64 Skrevet 10. desember 2013 Ser mange er skeptiske til Søndre Nordstrand/Mortensrud, men det har faktisk blitt veldig fint der (eller her, ettersom jeg bor på Mortensrud ). Vi bor på et av de nye byggefeltene på høyre side av Mortensrudveien, og her er det for det meste unge barnefamilier (overvekt av etnisk norske i husene, 50/50 i blokkene rundt). Jeg har også veldig godt inntrykk av byggefeltene rundt Gamle Bygdevei, selv om det er bygget i overkant tett der. Datteren min går på Stenbråten barneskole, der er også fordelingen ca 50/50, det samme gjelder vel barnehagen. Barnehagen har ekstra fokus på språk (det norske!), og egen gruppe for barn som ikke snakker mye norsk, men ser ikke helt hvordan dete er negativt, heler det motsatte vil jeg si. Det er også gratis kjernetid i barnehagen for 5 og 6 åringene (det samme gjelder AKS på ortensrud skole). Hvordan ungdomsskolen ligger an vet jeg faktisk ikke, det er vel litt høyere innvandrerandel der ettersom det kommer barn fra både Stenbråten og Mortensrud skole, sistnevnte har en veldig høy andel innvandrere. Her flyr i hvert fall ungene rundt på sommeren uten at vi må passe veldig på, veldig trivelige naboer Det mest negative jeg har å si er vel at senteret er ganske kjipt, det virker som det kun er outlet butikker som startes opp, men jeg regner med det går seg til etter hvert som de nye byggefeltene fylles opp (det blir en litt annen kjøpekraft). Det har kommet et Vinmonopol, som er et godt tegn. Anonymous poster hash: d709e...2e2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #65 Skrevet 10. desember 2013 Både Kalbakken,Rødtvet,Ammerud og til dels Veitvet har områder med boligfelt med rekkehus,tomannsboliger,firemannsboliger etc,og kort vei til marka,så jeg lurer på hvor du har vært hen. Anonymous poster hash: 48080...4ab Jeg er oppvokst på Ammerud, og nå er foreldrene mine skilt og bor på henholdsvis Kalbakken og Rødtvet. Så stort sett hele Groruddalen kjenner jeg svært godt På Ammerud er jo omtrent alle blokkene klin like, store og grå betongkolosser (jada, jeg vet at det finnes andre hus der også, men de er ytterst få, og området preges av de grå kjempeblokkene) som virkelig ikke skaper trivelig bomiljø På Kalbakken er absolutt alle boligblokkene klin like, selv om de heldigvis er litt penere enn på Ammerud. Samme på Rødtvet, men der er det jo også noen voldsomt høye blokker som ikke akkurat er særlig vakre å se på. Jeg ville ikke bodd noe sted i Groruddalen selv, verken med eller uten barn. Eventuelt til nød på Høybråten, det er det minst kjipe stedet i hele Grorduddalen. Men det er jo ikke så mye å skryte av der heller, dårlig kollektivtilbud og få og dårlige matbutikker. Kjenner dessuten flere som jobber som lærere på skolene rundt der, og dere er det MYE tull og rart som skjer. Vi valgte derfor isteden å bosette oss på Holmlia, der skolen er bedre, miljøet er bedre og ikke minst omgivelsene rundt oss er veldig mye penere enn i Groruddalen. Anonymous poster hash: 0a389...4ac 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #66 Skrevet 10. desember 2013 Kampen da? Vil ikke anbefale Kampen. På ungdomskolen på Kampen er det nesten bare utlendinger som snakker gebrokkent norsk. Det er greit med fordeling 50/50, når nordmenn blir minoritet i sitt eget land så er ikke det bra. Og det er heller ikke greit at nordmenn blir mobbet av muslimske elever for at de har med salami i matpakka. Jeg kommer ikke til oppdra mine barn i området kampen, vålerega. Anonymous poster hash: 6a02f...64b 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #67 Skrevet 10. desember 2013 Bor på Frogner med barn. Positivt: Godt miljø i barnehagen/skolen/blant naboene. I grunnen mange "med utenlandsk" bakgrunn, men ikke noe innvandrerovervekt (hvis dine barn har "utenlandsk" uteseende, vil de ikke skille seg ut. Er dere en 8-barns flykningefamilie fra Somalia, vil dere det). Frognerparken, Bygdøy, Frognerbadet, gåavstand til sentrum, gode kollektivforbindelser, gåavstand til Majorstuen. Mange gode fritidstilbud. Jeg vet ikke helt hva dere mener med frykter at det er snobbete. Dere blir jo ikke mer eller mindre snobbete hvis dere flytter dit? Det er langt mellom de berømmelige "Frognerfruene", og de plager virkelig ikke noen, de er bare søte/høflige/uhøflige alt ettersom. Mest høflige på en Wenche Foss og Ingerid Espelid Hovig-måte.Mange kunstnere og noen orginaler. Ulempe: Trafikken er jo slik at du slipper ikke ut småbarn på egenhånd annet enn i bakgården. Leilighetene er store, men har få soverom. Dyre boliger. Vanskelig med gateparkering. Anonymous poster hash: 6e082...640
Viktualia Skrevet 10. desember 2013 #68 Skrevet 10. desember 2013 Både Kalbakken,Rødtvet,Ammerud og til dels Veitvet har områder med boligfelt med rekkehus,tomannsboliger,firemannsboliger etc,og kort vei til marka,så jeg lurer på hvor du har vært hen. Anonymous poster hash: 48080...4ab Ikke sant, det er svært få områder som bare har blokker. Det kan se sånn ut når man kjører forbi kanskje, men hvis man er litt mer lokalkjent vet man at det fins både rekkehus og villaområder. Selv på Furuset fins det et stort villaområde. Og når man tenker på at det er typ 80 % innvandrere på skolene, så høres det veldig mye ut. Men i realiteten føles det sjelden sånn når man omgås ungene. Grunnen er jo at de svært ofte er født i Norge, de har forskjellig etnisk bakgrunn, slik at det felles språket er norsk, og den felles kulturen er mer norsk enn noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #69 Skrevet 10. desember 2013 Ikke bærum hvertfall Bærum er ikke Oslo heller da. Syns det er merkelig ingen har nevnt Berg/Tåsen/Kringsjå/Grefsen/Storo. Her ville jeg bodd med barn i Oslo, fine områder, ikke for sentrumsnært, rolig og fint Anonymous poster hash: ddaa5...54a Nordberg er jo nevnt da! Anonymous poster hash: 4cfa6...f87 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #70 Skrevet 10. desember 2013 Uff.. jeg burde nok ikke postet denne tråden her på Kvinneguiden, er alltid så mye slemme mennesker som svarer :/ jeg er trådstarter. Jeg er halvt afrikaner, min far er altså innvandrer til Norge. Jeg syntes ikke innvandrere er slemme eller grusomme mennesker. Jeg ser på meg selv som en verdensborger og jeg tåler andre kulturer, men fordi barnet mitt er (ser) mest norsk ut så tenkte jeg det var greit å bo i et miljø hvor det er omtrent 50/50 med innvandrere og etniske nordmenn.. Jeg kan ikke sitte her å bekymre meg ihjel om hva som skjer i fremtiden, det får vi ta når det kommer i 2025 eller 2040.. Anonymous poster hash: dece7...a32 Jeg har bodd på Holmlia, ikke nede i senteret men litt høyere opp og det er kjempehyggelig der, masse hyggelige og høflige folk, fin blanding av etniske norske og andre nasjonaliteter, flere lekeplasser, greit med kollektiv, masse barn. Har ikke hatt barn i bhg/skole der så hvordan det er vet jeg ikke. Jeg var skeptisk når jeg flyttet dit, men jeg ble omvendt :-) aldri hatt så mange snille, hjelpsomme, høflige og sosiale naboer.Anonymous poster hash: e6e1e...a88 2
Anabelle Skrevet 11. desember 2013 #71 Skrevet 11. desember 2013 (endret) Vi har ikke barn ennå, men flyttet nylig inn i et nytt leilighetskompleks på Høyenhall med mange barnefamilier. Elsker området! Vi bruker knappe 5 minutter til t-banen, har et stort kjøpesenter som nabo, og på knappe 5 minutter er vi ved enden av Østensjø-vannet. Den dagen vi skal begynne å se på hus blir vi nok i området, men Bekkelaget/Nordstrand er også et reelt alternativ, selv om det blir litt hakket mindre sentralt. Samboer er vokst opp på Vinderen, men jeg kan egentlig ikke tenke meg å flytte i den retningen, selv om det er utrolig fint der. Nordberg/Korsvoll/Tåsen er også områder vi vurderer, men disse ligger over Høyenhall i pris, og er (slik jeg ser det) litt mer usentrale. Edit; Nå svarer jeg med utgangspunkt i beliggenhet, har ikke begynt å gjøre research på skoler ennå, men har inntrykk av at skolekretsene rundt Østensjø er ganske ok? Endret 11. desember 2013 av Anabelle 2
Gjest FuturePrimitive Skrevet 11. desember 2013 #72 Skrevet 11. desember 2013 Du vet åpenbart ikke hva du snakker om, og har tydeligvis aldri vært på Holmlia! Vi bor som sagt der, med to barn på 8 og 10 år. De er mye ute og leker med andre barn, flest norske, siden det er absolutt flest norske i borettslaget vårt (tror det bor utlendinger i 5-6 av 70 boenheter) og de har flest norske i skoleklassene sine. Men ja, det bor også utenlandske barn her, noe jeg bare ser på som positivt. På hvilken måte er det negativt å få kjennskap til og lærdom om andre kulturer enn vår egen? Som tabellen jeg lenket til over her viser, så er skolene på Holmlia ikke engang blant topp ti av skolene med flest minoritetsspråklige i Oslo. I Groruddalen, på Mortensrud og i indre Oslo Øst derimot, DER finner du skoler med virkelig mange innvandrere!Anonymous poster hash: 0a389...4ac Enten juger du, eller så bor du på et meget spesielt sted på Holmlia. Holmlia ble i 2012 Oslos første bydel med over 50% innvandrere. http://www.osloby.no/nyheter/Her-har-flertallet-innvandrerbakgrunn-7184455.html
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #73 Skrevet 11. desember 2013 Enten juger du, eller så bor du på et meget spesielt sted på Holmlia. Holmlia ble i 2012 Oslos første bydel med over 50% innvandrere. http://www.osloby.no/nyheter/Her-har-flertallet-innvandrerbakgrunn-7184455.html Du er klar over at Holmlia er ganske stort? Anonymous poster hash: 81b46...69f 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #74 Skrevet 11. desember 2013 Vi har ikke barn ennå, men flyttet nylig inn i et nytt leilighetskompleks på Høyenhall med mange barnefamilier. Elsker området! Vi bruker knappe 5 minutter til t-banen, har et stort kjøpesenter som nabo, og på knappe 5 minutter er vi ved enden av Østensjø-vannet. Den dagen vi skal begynne å se på hus blir vi nok i området, men Bekkelaget/Nordstrand er også et reelt alternativ, selv om det blir litt hakket mindre sentralt. Samboer er vokst opp på Vinderen, men jeg kan egentlig ikke tenke meg å flytte i den retningen, selv om det er utrolig fint der. Nordberg/Korsvoll/Tåsen er også områder vi vurderer, men disse ligger over Høyenhall i pris, og er (slik jeg ser det) litt mer usentrale. Edit; Nå svarer jeg med utgangspunkt i beliggenhet, har ikke begynt å gjøre research på skoler ennå, men har inntrykk av at skolekretsene rundt Østensjø er ganske ok? Skolene på Østensjø anbefales! Altså Oppsal, Godlia, Trasop osv. Det er et veldig fint og stille område, og det bor mange, mange barnefamilier her, og også en del eldre folk. Nær marka er det også! Anonymous poster hash: 81b46...69f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #75 Skrevet 11. desember 2013 Hva regnes som flerkulturelle da? Hudfarven? Glem ikke at halvt norske barn kommer under kategorien "flerkulturell"for de fleste nordmenn idag. Har selv bodd lengre tid på Holmlis og har venner med barn som bor der. Mine venner er fra forskjellige kulturer men har selv bodd i Norge siden de kom for rundt 25-30år siden. Det er ikke så mange akkurat som kom igår,kan to ord norsk og begynner på en barnehage på Holmlia.... Hvorfor er det en av de få bydelene i Oslo med språkkonsulenter for å sikre det norske språket i barnehagene da om alle prater flytende norsk?Anonymous poster hash: 1441d...a96
lille-lure Skrevet 11. desember 2013 #76 Skrevet 11. desember 2013 Kjelsås. Rett ved marka. Nydelig sted
Alina X Skrevet 11. desember 2013 #77 Skrevet 11. desember 2013 Enten juger du, eller så bor du på et meget spesielt sted på Holmlia. Holmlia ble i 2012 Oslos første bydel med over 50% innvandrere. http://www.osloby.no/nyheter/Her-har-flertallet-innvandrerbakgrunn-7184455.html Enten så kan ikke du fakta,eller så lyver du. For det første: Holmlia er IKKE en bydel, det er et sted i bydelen Søndre Nordstrand som strkker seg fram Holmlia til Mortensrud. For det andre: antall innvandrer gjelder "alle"innvandrere,også fra vestlige land og de som har en mor eller en far fra et annet land enn Norge. Ta også i betrakning at de fleste nykommere til landet ikke bosetter seg på Holmlia eller andre steder,men hovedsakelig i indre oslo. For det tredje så er også Søndre Nordstrand arealmessig Oslos største bydel,og også den bydelen med flest handicappede pga gode tilbud og omsorg. 3
Alina X Skrevet 11. desember 2013 #78 Skrevet 11. desember 2013 Hvorfor er det en av de få bydelene i Oslo med språkkonsulenter for å sikre det norske språket i barnehagene da om alle prater flytende norsk?Anonymous poster hash: 1441d...a96 Fordi de startet med dette som et pilotprosjekt. De var de første i hele landet til å begynne med dette. Og når skrev jeg at alle pratet flytende norsk? Tror du at du finner flere somalierfamilier som snakker dårlig norsk på Holmlia eller på Grønland? Og en ting til: er det ikke bare positivt at språkkonsulenter bidrar til at barn som snakker et språk hjemme og et språk ute får den tilretteleggingen de trenger? Slik at de kan lære seg korrekt norsk? 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #79 Skrevet 11. desember 2013 Fordi de startet med dette som et pilotprosjekt. De var de første i hele landet til å begynne med dette. Og når skrev jeg at alle pratet flytende norsk? Tror du at du finner flere somalierfamilier som snakker dårlig norsk på Holmlia eller på Grønland? Og en ting til: er det ikke bare positivt at språkkonsulenter bidrar til at barn som snakker et språk hjemme og et språk ute får den tilretteleggingen de trenger? Slik at de kan lære seg korrekt norsk? Når jeg bodde på holmlia fikk jeg inntrykk av at det fra mennesker fra hele verden så det gikk i norsk mellom de aller fleste.Anonymous poster hash: e6e1e...a88 2
Gjest FuturePrimitive Skrevet 11. desember 2013 #80 Skrevet 11. desember 2013 Enten så kan ikke du fakta,eller så lyver du. For det første: Holmlia er IKKE en bydel, det er et sted i bydelen Søndre Nordstrand som strkker seg fram Holmlia til Mortensrud. For det andre: antall innvandrer gjelder "alle"innvandrere,også fra vestlige land og de som har en mor eller en far fra et annet land enn Norge. Ta også i betrakning at de fleste nykommere til landet ikke bosetter seg på Holmlia eller andre steder,men hovedsakelig i indre oslo. For det tredje så er også Søndre Nordstrand arealmessig Oslos største bydel,og også den bydelen med flest handicappede pga gode tilbud og omsorg. Greit, Søndre Nordstrand, men alle vet at det er på Holmlia muslimer bor. Om det er 50% innvandrere totalt på hele søndre nordstrand, så er det garantert MINST 50% på holmlia. Jada..det er så flott der. Alle smiler og holder hender. Barna leier hverandre til skolen. Psychosis; ON.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå