Gå til innhold

Hvor i Oslo flytte med barn?

Fremhevede innlegg

Gjest åffårno
Skrevet

For gudsskyld på holmlia er det BARE utlendinger. Det blir sett på som negativt å være norsk på Holmlia, det kan jeg love deg. Alle unger som kommer derfra ender opp med å bli ghetto & voldelige. Feks, holmliajentene er kjent for å gå rundt å banke alle andre. Guttene er kjent for å stjele - du vil vel ikke ha sånne barn? + Jeg hadde absolutt måttet se ut vinduet om barna mine skulle vært ute på holmlia - plustelig blir de slått ned og frastjålet ting og det værste er at jeg ikke overdriver engang.

Flytt til normale/bedre steder som Norstrand, Tjuvholmen, Majorstuen, Smestad, Holmenkollen, Frogner, Røa er OK .. Da vil barna dine bli tatt godt vare på, det kan jeg love deg! Helt fantastisk miljø.

Anonymous poster hash: 39ca9...1c2

Jeg har bodd flere av de plassene du nevner - og jeg mistrives. Kunne ikke falt meg inn å bo der med barn(i skolealder), men det har vel noe med smak og behag å gjøre.

Men for mitt vedkommende er det virkelig siste plass i hele Oslo, bortsett fra midt på rundkjøringa på Carl Berner, som jeg vil bo på med barn ;)

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søndre Nordstrand er den siste bydelen i Oslo jeg hadde flyttet til, og særlig ikke med barn.

F.eks. i barnehagene så har de egne språkkonsulenter for å sikre det norske språket.

Du vil vel ikke at barnet ditt skal bli en minoritet i sitt eget land?

Skrevet

Søndre Nordstrand er den siste bydelen i Oslo jeg hadde flyttet til, og særlig ikke med barn.

F.eks. i barnehagene så har de egne språkkonsulenter for å sikre det norske språket.

Du vil vel ikke at barnet ditt skal bli en minoritet i sitt eget land?

Igjen, dere som tror det er så ille å bo på Holmlia, dere kan jo ikke ha noen kjennskap til området i det hele tatt? Ja, det finnes små områder på Holmlia (Rosenholm og Åsbråten) der det bor nesten bare utlendinger. Og der er det godt mulig at de har språkkonsulenter i barnehagene. Men her vi bor (Hallagerbakken) og også på Toppåsen bor det langt færre utlendinger. Som sagt er det 50 % minoritetsspråklige barn på Hallagerbakken skole, med andre ord 50 % norske.

Til sammenligning er det på Tøyen skole 98 %, Rommen skole (i Groruddalen) 98 %, Gran skole (i Groruddalen) 96 %, Mortensrud skole (på Mortenrud) 97 %, og jeg kan fortsette å ramse opp drøssevis av skoler som har langt flere innvandrer enn hva som finnes på skolene på Holmlia. I barnehagene rundt der vi bor (vi har blant annet enn nærmest vegg i vegg med borettslaget) ser jeg knapt nok mørke barn, og det bor som sagt også absolutt flest norske i nabolaget vårt, så det er jo naturlig at det er flest norske barn i barnehagene.

Anonymous poster hash: 0a389...4ac

• Liker 6
Skrevet

Jeg er vant til et flerkulturelt miljø, og ønsker at det skal være det for barnet mitt også, men helst en litt jevn fordeling og ikke typ 80% innvandrere om dere skjønner.

Anonymous poster hash: dece7...a32

Hvis du ønsker en litt jevn fordeling av innvandrere, i betydningen at innvandrerne ikke utgjør flertallet, kan du bare glemme hele østkanten. På grunn av den politiske situasjonen, med innvandringsliberale partier dominerende på stortinget, så vil Oslo ha flertall av innvandrere innen relativt kort tid, og ingen i sin villeste fantasi vil tro at det flertallet etablerer seg på vestkanten.

Da er jo Oslo

Skrevet

TS her.. prøver å svare så mange som mulig, men er veldig surrete å quote alle, men jeg leser alt altså!

Vi bor på Holmlia med to barn og synes det er helt topp. 10 minutter til sentrum med toget, gangavstand til flott badestrand (Hvervenbukta), flotte, barnevennlige park-/uteområder og ikke minst fortsatt veldig lave priser, noe som gjør at vi har veldig god råd selv om vi har kjøpt oss et rekkehus på 130 kvm som vi har en del lån på.

Det er, som du sier, store forskjeller innad på Holmlia, selv om faktisk ingen av skolene der har fullt så mange minoritetsspråklige elever som du tror. Du kan se fullstendig oversikt for alle skoler i Oslo her

Vi bor rett i nærheten av Hallagerbakken skole, og denne skolen ha ca 50/50 norske og minoritetsspråklige elever. Detter ikke så mye høyere enn snittet for Oslo, som ligger på rett i overkant av 40 % minoritetsspråklige.

Tusen takk for linken :) og for din erfaring fra Holmlia. 50/50 er i grunnen en grei fordeling, og jeg liker at det er mye parker/grønne uteområder. Vi kommer nok til å titte litt i dette området.

For gudsskyld på holmlia er det BARE utlendinger. Det blir sett på som negativt å være norsk på Holmlia, det kan jeg love deg. Alle unger som kommer derfra ender opp med å bli ghetto & voldelige. Feks, holmliajentene er kjent for å gå rundt å banke alle andre. Guttene er kjent for å stjele - du vil vel ikke ha sånne barn? + Jeg hadde absolutt måttet se ut vinduet om barna mine skulle vært ute på holmlia - plustelig blir de slått ned og frastjålet ting og det værste er at jeg ikke overdriver engang.

Flytt til normale/bedre steder som Norstrand, Tjuvholmen, Majorstuen, Smestad, Holmenkollen, Frogner, Røa er OK .. Da vil barna dine bli tatt godt vare på, det kan jeg love deg! Helt fantastisk miljø.

Anonymous poster hash: 39ca9...1c2

Uffda.. har du bodd der selv eller er dette noe du tror utifra hva du har lest i media? Jeg har bodd på Nordstrand og Majorstua selv, og disse områdene trivdes jeg desverre ikke i, så kommer ikke til å vurdere disse områdene. Tjuvholmen er helt uaktuelt, ikke særlig barnevennlig område syntes jeg og hvem er det egentlig som har råd til å kjøpe leilighet der? Ikke vi ihvertfall, hehe. Smedstad, Holmenkollen, Frogner og Røa syntes jeg fremstår som noe snobbete områder, tror ikke vår familie passer helt inn der, men kan hende det bare er jeg som har fordommer nå altså. Hvis noen som bor i disse områdene vil fortelle mer, så er jeg intressert i å høre :)

Får et inntrykk av at de fleste noe yngre med barn(altså i bhg-skolealder) gjerne flytter til Bøler/Oppsal/Lambertseter og omegn, endel å velge mellom prismessig ifht om man har råd til enten leilighet eller rekkehus.

Det er ganske typisk for endel småbarnsfamilier med høyere utdanning og OK inntekt.

Tror Høybråten og er ganske populært.

Anonymous poster hash: 10081...429

Har sett litt på Lambertseter, men er egentlig nysgjerrig på hvordan miljøet er der? Noen som bor der her inne?

Årvoll/tonsenhagen/Bjerke har jeg god erfaring med:)

Anonymous poster hash: 8b4f8...7fd

Her er jeg ikke så kjent, men skal sjekke ut disse områdene også :) takk! Fortell gjerne mer..

Skriver under på denne, fantastisk område!! Vi bor her med 2 barn, en i barnehage og en på skole og er superfornøyde både med nærområdet og miljøet. Eneste drawback er at det er dyrt å kjøpe større bolig, men det er det mange steder i by'n. Det er som en stille, grønn grend i utkanten av byen, og likevel relativt sentralt ift sentrum.

Fortell gjerne mer om nærområdet og miljøet hvis du kan :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ønsker en litt jevn fordeling av innvandrere, i betydningen at innvandrerne ikke utgjør flertallet, kan du bare glemme hele østkanten. På grunn av den politiske situasjonen, med innvandringsliberale partier dominerende på stortinget, så vil Oslo ha flertall av innvandrere innen relativt kort tid, og ingen i sin villeste fantasi vil tro at det flertallet etablerer seg på vestkanten.

Da er jo Oslo

TS her.

Tja.. jeg har stort sett bodd bare på østkanten hele livet (men i perioder bodd på f eks Majorstua), og jeg har ikke helt den erfaringen der.. 2040 er en stund til, da er ungene voksne og kan flytte dit de selv ønsker :)

• Liker 2
Skrevet

Silkestrå? Det er bilfritt, grønt, stor akebakke, "alle kjenner alle", man kan gå til Frognerparken og strendene på Bygdøy, parsellhagemulighet, nissefest og sommerfest i borettslaget, mange barn, bilfri skolevei, og en veldig god barneskole. Et par innvandrere i hver klasse kanskje. Samtidig bor man rett bak Frognerparken, med kort vei til det meste..Drawbacks er at det er ganske dyrt, og miljøet er ganske homogent med overvekt av unge akademikerforeldre.

Skrevet

Jeg bor i bydel Østensjø, og kan varmt anbefale det. Oppsal, Ulsrud, Hellerud, Abildsø, Skullerud og Godlia er fine områder. Nært marka, folkelig, gode kommunikasjonsforbindelser til sentrum. Og så liker jeg veldig godt at det er en miks med eneboliger, rekkehus og leiligheter og en grei innvandrerandel (får angst av miljøer som er homogene).

• Liker 6
Skrevet

Selv ville jeg bodd på Bygdøy, Smestad, Frogner eller Røa. Holmenkollen er også fint. Bra utsikt, ganske stille og rolig, og med nærhet til naturen. Synes det er trivelige områder. Ikke nødvendigvis fordi det MÅ være vestkant for min del. Men det er de områdene jeg kjenner best, og dermed liker best.

Ulempen vil jo være at det er dyrt.

Du har nok rett i at det bor mange snobbete folk der, men kjæresten min er selv fra Oslos beste vestkant med foreldre som er stinne av gryn. Skulle jo tro at han var en bortskjemt, overfladisk klyse, slik stereotypien tilsier. Men jeg har aldri møtt mer jordnære folk enn både han og familien hans. De er veldig varme og imøtekommende mennesker, og tar seg selv veldig lite høytidelig.

Føler aldri at jeg har blitt sett ned på eller ikke passet inn fordi jeg ikke har rike foreldre eller kommer fra et flott område. Flere av vennene hans er også kjempebra folk.

Det er naturligvis sin del med klysete vestkantfolk der borte også, men det er ikke baaare det altså.

Virker som det er mye tryggere og bedre miljø enn mange steder på østkanten.

Hadde aldri latt barna mine vokse opp på Furuset, Alna, Grorud, Holmlia etc.. Ikke pga. utlendinger, for antall utlendinger er ingen avgjørende faktor for min del. Men jeg har hørt så mye dritt om de stedene. Ikke synes jeg det er fint der heller.

Anonymous poster hash: 7eb89...93b
  • Liker 3
Skrevet

Vest er best!

Anonymous poster hash: 50680...207
  • Liker 1
Skrevet

Røa/Holmen/Hovseter Anonymous poster hash: 44411...0f2

For der er det mye utlendinger! Hun sier hun har tittet endel på Holmlia, også kommer du å foreslår dette?! Hvor falt du av lasset?

Anonymous poster hash: 25806...bd0

• Liker 1
Skrevet

Ville holdt meg til vestkanten ...

Hold deg på vestkanten, du.

Anonymous poster hash: c61db...907

• Liker 11
Skrevet

Hold deg på vestkanten, du.

Anonymous poster hash: c61db...907

Som svar til TS.

Skrevet

Selv ville jeg bodd på Bygdøy, Smestad, Frogner eller Røa. Holmenkollen er også fint. Bra utsikt, ganske stille og rolig, og med nærhet til naturen. Synes det er trivelige områder. Ikke nødvendigvis fordi det MÅ være vestkant for min del. Men det er de områdene jeg kjenner best, og dermed liker best.

Ulempen vil jo være at det er dyrt.

Du har nok rett i at det bor mange snobbete folk der, men kjæresten min er selv fra Oslos beste vestkant med foreldre som er stinne av gryn. Skulle jo tro at han var en bortskjemt, overfladisk klyse, slik stereotypien tilsier. Men jeg har aldri møtt mer jordnære folk enn både han og familien hans. De er veldig varme og imøtekommende mennesker, og tar seg selv veldig lite høytidelig.

Føler aldri at jeg har blitt sett ned på eller ikke passet inn fordi jeg ikke har rike foreldre eller kommer fra et flott område. Flere av vennene hans er også kjempebra folk.

Det er naturligvis sin del med klysete vestkantfolk der borte også, men det er ikke baaare det altså.

Virker som det er mye tryggere og bedre miljø enn mange steder på østkanten.

Hadde aldri latt barna mine vokse opp på Furuset, Alna, Grorud, Holmlia etc.. Ikke pga. utlendinger, for antall utlendinger er ingen avgjørende faktor for min del. Men jeg har hørt så mye dritt om de stedene. Ikke synes jeg det er fint der heller.

Anonymous poster hash: 7eb89...93b

Veldig enig i at Furuset, og egentlig Groruddalen generelt, ikke er særlig pent og trivelig. De fleste områdene der er preget av massive blokker som alle er klin like, i tillegg til at Groruddalen er full av forurensende motorveier og industri. Men at Holmlia ikke er pent? Da har du jo tydeligvis aldri vært der! Det er variert bebyggelse bestående av lave boligblokker, terrasseblokker, rekkehus og eneboliger. Mellom boligområdene er det grønne områder og turveier, og ikke en motorvei i mil omkrets. I tillegg har langt de fleste boligene flott utsikt utover Oslofjorden og inn mot sentrum. Hva som er "lite pent" med det kan jo du fortelle meg!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg har selv vokst opp på ullern. Trivdes godt der! :) Ut fra det du forteller tror jeg kanskje ekeberg hadde vært passende.

Endret av Sofie_22
Skrevet

TS her.

Bare et lite innspill..

Jeg vil ikke at dette skal bli en østkant- vestkant debatt :) Jeg er ute etter saklige svar, hvor folk forteller om de områdene de faktisk kjenner til og ikke hva de tror foregår rundt omkring :) Og jeg er ikke intressert i å høre på noe vestkant er best eller østkant er best uten noen saklig begrunnelse ;) Så kan man eventuelt opprette en ny tråd hvor det diskuteres hva som er best av østkant og vestkant?

• Liker 2
Gjest åffårno
Skrevet (endret)

*glem det*

Endret av åffårno
Skrevet

*glem det*

Jeg kjente meg igjen i mye av det du skrev :)

Gjest summer10
Skrevet (endret)

....

Endret av summer10
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...