Gå til innhold

Hvor i Oslo flytte med barn?

Fremhevede innlegg

Gjest åffårno
Skrevet

Jeg kjente meg igjen i mye av det du skrev :)

Hva skrev hun? :)

Hehe......jeg skrev noe som jeg slettet fordi det ble litt vel mye østvestkantsgreie, men hovedpoenget var noe sånt som at det ikke handler om enten superøstkant eller supervestkant.

Og at det på Bøler/Østensjø og andre småbarnsvennlige områder på østkanten kryr av akedemikerpar med sine 2 særs planlagte barn+1 hund som kjører "uberpedagogisk oppvektsvilkår" kombinert med at de er opptatt av normale materielle forhold og verdier.

Og, at når man må ut med 5-6 mill for ethvert rekkehus omtrent på østkanten så er det vel neppe noen ressurssvakhet å snakke nevneverdig om, i de områdene.

Men uansett - for TS handler jo dette igrunnen kun om budsjett.

Rekkehus på østkanten med sånn ca 15-20 min med tbane = 5-6 millioner, Grorud/Stovner/Høybråten og sånn = ca 4 mill(3 om du digger å pusse opp skikkelig mye), Holmlia = ca 2,5-3mill.

Har man 3 mill og under i budsjett må man over på 3roms på type Lambertseter/Østensjø - dersom man vil ha mer enn 1 soverom, noe jeg antar man vil med barn et sted man skal bo lenge.

Ellers skal visstnok barneskolene på Østensjø være relativt smekkfulle grunnet stor pågang fra barnefamilier, så det er jo og noe å ta i betraktning.

Vil man ha 3 soverom og mindre enn 3 mill så har man ganske få områder å velge mellom. Så enkelt, og så greit.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS her.

Tja.. jeg har stort sett bodd bare på østkanten hele livet (men i perioder bodd på f eks Majorstua), og jeg har ikke helt den erfaringen der.. 2040 er en stund til, da er ungene voksne og kan flytte dit de selv ønsker :)

Anonymous poster hash: dece7...a32

2040 eller 2025

Jeg kan jo selvfølgelig ikke annet gjøre enn å vurdere den tanken som ekstremt egoistisk, men din egoisme er jo selvfølgelig hva det hele dreier seg om. Hvorvidt du tror på det høyst politiserte Statisk Sentralbyrå, koker ned til den etnokulturelle andelen du ønsker ditt barn skal utgjøre i en fremtidig Oslo-skole. Vel, hvem tror du på? Oslo 2025 eller Oslo 2040?

I alle tilfeller er den demografiske endringen ditt barn opplever i dine hender.

Skrevet

2040 eller 2025

Jeg kan jo selvfølgelig ikke annet gjøre enn å vurdere den tanken som ekstremt egoistisk, men din egoisme er jo selvfølgelig hva det hele dreier seg om. Hvorvidt du tror på det høyst politiserte Statisk Sentralbyrå, koker ned til den etnokulturelle andelen du ønsker ditt barn skal utgjøre i en fremtidig Oslo-skole. Vel, hvem tror du på? Oslo 2025 eller Oslo 2040?

I alle tilfeller er den demografiske endringen ditt barn opplever i dine hender.

Uff.. jeg burde nok ikke postet denne tråden her på Kvinneguiden, er alltid så mye slemme mennesker som svarer :/ jeg er trådstarter. Jeg er halvt afrikaner, min far er altså innvandrer til Norge. Jeg syntes ikke innvandrere er slemme eller grusomme mennesker. Jeg ser på meg selv som en verdensborger og jeg tåler andre kulturer, men fordi barnet mitt er (ser) mest norsk ut så tenkte jeg det var greit å bo i et miljø hvor det er omtrent 50/50 med innvandrere og etniske nordmenn.. Jeg kan ikke sitte her å bekymre meg ihjel om hva som skjer i fremtiden, det får vi ta når det kommer i 2025 eller 2040..

• Liker 6
Skrevet

Hehe......jeg skrev noe som jeg slettet fordi det ble litt vel mye østvestkantsgreie, men hovedpoenget var noe sånt som at det ikke handler om enten superøstkant eller supervestkant.

Og at det på Bøler/Østensjø og andre småbarnsvennlige områder på østkanten kryr av akedemikerpar med sine 2 særs planlagte barn+1 hund som kjører "uberpedagogisk oppvektsvilkår" kombinert med at de er opptatt av normale materielle forhold og verdier.

Og, at når man må ut med 5-6 mill for ethvert rekkehus omtrent på østkanten så er det vel neppe noen ressurssvakhet å snakke nevneverdig om, i de områdene.

Men uansett - for TS handler jo dette igrunnen kun om budsjett.

Rekkehus på østkanten med sånn ca 15-20 min med tbane = 5-6 millioner, Grorud/Stovner/Høybråten og sånn = ca 4 mill(3 om du digger å pusse opp skikkelig mye), Holmlia = ca 2,5-3mill.

Har man 3 mill og under i budsjett må man over på 3roms på type Lambertseter/Østensjø - dersom man vil ha mer enn 1 soverom, noe jeg antar man vil med barn et sted man skal bo lenge.

Ellers skal visstnok barneskolene på Østensjø være relativt smekkfulle grunnet stor pågang fra barnefamilier, så det er jo og noe å ta i betraktning.

Vil man ha 3 soverom og mindre enn 3 mill så har man ganske få områder å velge mellom. Så enkelt, og så greit.

Jeg siktet til de som drev med dette:

- Vest er best!

- Jeg ville holdt meg til vestkanten.

Uten noe annen informasjon..

(Vi ser etter leilighet egentlig, ikke hus eller rekkehus :) ) Takk for innspill :)

• Liker 1
Skrevet

Kampen eller vålerenga, kanskje? Folk fra overalt, sentralt, masse park, gode skoler:-)

Anonymous poster hash: 81a90...2a2

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst på Nordstrand, og stortrives der, men utifra din preferanser ville jeg anbefalt Lambertseter, Bøler, og generelt områdene rundt Østensjø.

Anonymous poster hash: 17cc7...f4b
  • Liker 2
Skrevet

Har ikke barn selv, men jobber på en ungdomsskole ved grefsen, og må si det virker veldig flott å bo der. Masse fine hus (som er kjempedyre!), men også en del leiligheter. :) Liker også nærheten til naturen og at det er så rolig der oppe, samtidig som du kommer deg

Vet at grefsen er et sted med høye priser og høye inntekter, og jeg hadde også mine forventninger da jeg begynte å jobbe der (er fra ytterste øst selv), og såklart er det noen negative ringvirkninger ved å vokse opp der (høyt prestasjonspress på skolen, enkelte lever etter høy standart), men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg synes at ungdommen jeg møter på der er kjempeflott! Veldig godt miljø mellom elevene, og de er flinke til å ta vare på hverandre. Kretsene for ungdomsskoler der oppe er ganske store, så elevene har litt blandet bakgrunn, noe jeg tror er en stor fordel ift. det psykososiale miljøet. :)

Anonymous poster hash: 7c194...4bf
  • Liker 4
Skrevet

Nå kjenner jeg bare til Årvoll skole, men mener å huske at ikke-etnisk norske lå på 34% der - altså gjennomsnittlig. Elevene som gikk der virket å bli godt fulgt opp hjemmefra, som jeg mener sier noe om miljøet.

Flotte turmuligheter i nærheten, i tillegg ikke altfor langt til Skeid som er fantastisk på spillerutvikling og oppfølging dersom fotball er en aktivtet som frister.

• Liker 1
Skrevet

Igjen, dere som tror det er så ille å bo på Holmlia, dere kan jo ikke ha noen kjennskap til området i det hele tatt? Ja, det finnes små områder på Holmlia (Rosenholm og Åsbråten) der det bor nesten bare utlendinger. Og der er det godt mulig at de har språkkonsulenter i barnehagene. Men her vi bor (Hallagerbakken) og også på Toppåsen bor det langt færre utlendinger. Som sagt er det 50 % minoritetsspråklige barn på Hallagerbakken skole, med andre ord 50 % norske. Til sammenligning er det på Tøyen skole 98 %, Rommen skole (i Groruddalen) 98 %, Gran skole (i Groruddalen) 96 %, Mortensrud skole (på Mortenrud) 97 %, og jeg kan fortsette å ramse opp drøssevis av skoler som har langt flere innvandrer enn hva som finnes på skolene på Holmlia. I barnehagene rundt der vi bor (vi har blant annet enn nærmest vegg i vegg med borettslaget) ser jeg knapt nok mørke barn, og det bor som sagt også absolutt flest norske i nabolaget vårt, så det er jo naturlig at det er flest norske barn i barnehagene. Anonymous poster hash: 0a389...4ac

Hva regnes som flerkulturelle da? Hudfarven? Glem ikke at halvt norske barn kommer under kategorien "flerkulturell"for de fleste nordmenn idag. Har selv bodd lengre tid på Holmlis og har venner med barn som bor der. Mine venner er fra forskjellige kulturer men har selv bodd i Norge siden de kom for rundt 25-30år siden. Det er ikke så mange akkurat som kom igår,kan to ord norsk og begynner på en barnehage på Holmlia....

• Liker 3
Skrevet

Veldig enig i at Furuset, og egentlig Groruddalen generelt, ikke er særlig pent og trivelig. De fleste områdene der er preget av massive blokker som alle er klin like, i tillegg til at Groruddalen er full av forurensende motorveier og industri.

Anonymous poster hash: 0a389...4ac

Både Kalbakken,Rødtvet,Ammerud og til dels Veitvet har områder med boligfelt med rekkehus,tomannsboliger,firemannsboliger etc,og kort vei til marka,så jeg lurer på hvor du har vært hen.

Anonymous poster hash: 48080...4ab

• Liker 3
Gjest Gemini7
Skrevet

TS her.. prøver å svare så mange som mulig, men er veldig surrete å quote alle, men jeg leser alt altså!

Tusen takk for linken :) og for din erfaring fra Holmlia. 50/50 er i grunnen en grei fordeling, og jeg liker at det er mye parker/grønne uteområder. Vi kommer nok til å titte litt i dette området.

Uffda.. har du bodd der selv eller er dette noe du tror utifra hva du har lest i media? Jeg har bodd på Nordstrand og Majorstua selv, og disse områdene trivdes jeg desverre ikke i, så kommer ikke til å vurdere disse områdene. Tjuvholmen er helt uaktuelt, ikke særlig barnevennlig område syntes jeg og hvem er det egentlig som har råd til å kjøpe leilighet der? Ikke vi ihvertfall, hehe. Smedstad, Holmenkollen, Frogner og Røa syntes jeg fremstår som noe snobbete områder, tror ikke vår familie passer helt inn der, men kan hende det bare er jeg som har fordommer nå altså. Hvis noen som bor i disse områdene vil fortelle mer, så er jeg intressert i å høre :)

Har sett litt på Lambertseter, men er egentlig nysgjerrig på hvordan miljøet er der? Noen som bor der her inne?

Her er jeg ikke så kjent, men skal sjekke ut disse områdene også :) takk! Fortell gjerne mer..

Fortell gjerne mer om nærområdet og miljøet hvis du kan :)

Det jeg personlig liker aller best med å bo på Årvoll/tonsenhagen er at det er nært marka og naturen (vi bor helt inntil skogen), at det er stille, fredelig og grønt, hyggelig nærområde med alt man trenger i nærheten, og at det likevel er relativt sentralt. 10-15 min til byen med bussen. På skolen (tonsenhagen) er det ca 30 % innvandrere, og jeg synes personlig det er fint at barna mine vokser opp med et nokså sammensatt miljø på den måten. Jeg er usikker på andelen på Årvoll skole. Tonsenhagen er barneskole, årvoll barne-+ungdomsskole. På barneskolen har min datter hatt mye uteskole (1 dag i uka i førsteklasse), ski- og skøytedager etc, På uteskolen har de med en gammel skogvokter som forteller om ting i naturen, griller etc, og skolen ligger fint til helt i skogkanten. Godt miljø på skolen, etter det vi vet, og fine lærere.

En annen positiv ting er at det er en fin miks av folk her oppe, et bra gjennomsnitt. Personlig hadde jeg ikke lyst til å bosette meg et sted som var veldig vestkant eller veldig østkant, om du skjønner. Leste en gang at Bjerke og Grunerløkka representerer gjennomsnittsbydelene rent demografisk, og det passer oss perfekt. Akkurat her vi bor er det nok en overvekt av unge foreldre med høyere utdanning og et par barn i hver husstand (generasjonsskifte på gang og masse unge foreldre som flytter opp hit). Populariteten har presset prisene opp og vi har sett slitne rekkehus gå opp mot 1 mill over takst. er også en mangel på større boliger her, 4-/5-roms og rekkehus. Er en del nyoppførte boliger nå, men prisene er da spesielt høye.

Mye fritidsaktiviteter for barna og generelt aktive og engasjerte familier... tja, var det jeg kom på i farten . Bare spør om du lurer på noe:)

Skrevet

Uff.. jeg burde nok ikke postet denne tråden her på Kvinneguiden, er alltid så mye slemme mennesker som svarer :/ jeg er trådstarter. Jeg er halvt afrikaner, min far er altså innvandrer til Norge. Jeg syntes ikke innvandrere er slemme eller grusomme mennesker. Jeg ser på meg selv som en verdensborger og jeg tåler andre kulturer, men fordi barnet mitt er (ser) mest norsk ut så tenkte jeg det var greit å bo i et miljø hvor det er omtrent 50/50 med innvandrere og etniske nordmenn.. Jeg kan ikke sitte her å bekymre meg ihjel om hva som skjer i fremtiden, det får vi ta når det kommer i 2025 eller 2040..

Slemme mennesker? Jeg antar det er eufemisme for meg.

På den annen side forstår jeg ikke hvorfor du en gang tenkte tanken, Oslo-kjent som du åpenbart er, å spørre hvor i Oslo det er best å oppfostre barn, uten å trekke innvandring og fremtidig befolkningsdemografi inn i ligningen? Jeg mener, du vet jo vel så godt som meg, at det hele koker ned til innvandring, ikke sant?

Gjest åffårno
Skrevet

Det kan jo høres litt merkelig ut sånn umiddelbart, men for meg personlig er det også viktig, om man kan, å tenke litt over hvor på den sosioøkonomiske skalaen man blir liggende på innenfor det gitte området.

Altså; at iallefall jeg ønsker å være sånn midt på treet ifht boforhold osv, dersom man kan selvsagt.

Barn som skiller seg veldig ut i pluss eller minussiden materielt kan fort havne litt fortere utenfor- selv om det selvsagt ikke bør ha noe å si.

Bor man med flere barn i liten leilighet i noe som er et villastrøk skiller barnet seg veldig ut(eventuelt et gigasvært superdyrt hus i et ressurssvakt område) fremfor et sted hvor det er mer naturlig med variasjon i boligtyper- og pris eller mer likt overall.

Barn, leilighet&østkant(som du nevnte at du trivdes på) er typisk Lambertseter, Bøler, Østensjø osv vil jeg si.

Sjøl hadde jeg valgt noe nært både skog og tbane/tog, samt nærhet til gode idretts/kultur/fritidstilbud for barn.

Skrevet

Det jeg personlig liker aller best med å bo på Årvoll/tonsenhagen er at det er nært marka og naturen (vi bor helt inntil skogen), at det er stille, fredelig og grønt, hyggelig nærområde med alt man trenger i nærheten, og at det likevel er relativt sentralt. 10-15 min til byen med bussen. På skolen (tonsenhagen) er det ca 30 % innvandrere, og jeg synes personlig det er fint at barna mine vokser opp med et nokså sammensatt miljø på den måten. Jeg er usikker på andelen på Årvoll skole. Tonsenhagen er barneskole, årvoll barne-+ungdomsskole. På barneskolen har min datter hatt mye uteskole (1 dag i uka i førsteklasse), ski- og skøytedager etc, På uteskolen har de med en gammel skogvokter som forteller om ting i naturen, griller etc, og skolen ligger fint til helt i skogkanten. Godt miljø på skolen, etter det vi vet, og fine lærere.

En annen positiv ting er at det er en fin miks av folk her oppe, et bra gjennomsnitt. Personlig hadde jeg ikke lyst til å bosette meg et sted som var veldig vestkant eller veldig østkant, om du skjønner. Leste en gang at Bjerke og Grunerløkka representerer gjennomsnittsbydelene rent demografisk, og det passer oss perfekt. Akkurat her vi bor er det nok en overvekt av unge foreldre med høyere utdanning og et par barn i hver husstand (generasjonsskifte på gang og masse unge foreldre som flytter opp hit). Populariteten har presset prisene opp og vi har sett slitne rekkehus gå opp mot 1 mill over takst. er også en mangel på større boliger her, 4-/5-roms og rekkehus. Er en del nyoppførte boliger nå, men prisene er da spesielt høye.

Mye fritidsaktiviteter for barna og generelt aktive og engasjerte familier... tja, var det jeg kom på i farten . Bare spør om du lurer på noe:)

Tusen takk for fyldig svar :) setter veldig pris på det!

Slemme mennesker? Jeg antar det er eufemisme for meg.

På den annen side forstår jeg ikke hvorfor du en gang tenkte tanken, Oslo-kjent som du åpenbart er, å spørre hvor i Oslo det er best å oppfostre barn, uten å trekke innvandring og fremtidig befolkningsdemografi inn i ligningen? Jeg mener, du vet jo vel så godt som meg, at det hele koker ned til innvandring, ikke sant?

Ok.. ( :klo: )

Det kan jo høres litt merkelig ut sånn umiddelbart, men for meg personlig er det også viktig, om man kan, å tenke litt over hvor på den sosioøkonomiske skalaen man blir liggende på innenfor det gitte området.
Altså; at iallefall jeg ønsker å være sånn midt på treet ifht boforhold osv, dersom man kan selvsagt.

Barn som skiller seg veldig ut i pluss eller minussiden materielt kan fort havne litt fortere utenfor- selv om det selvsagt ikke bør ha noe å si.

Bor man med flere barn i liten leilighet i noe som er et villastrøk skiller barnet seg veldig ut(eventuelt et gigasvært superdyrt hus i et ressurssvakt område) fremfor et sted hvor det er mer naturlig med variasjon i boligtyper- og pris eller mer likt overall.

Barn, leilighet&østkant(som du nevnte at du trivdes på) er typisk Lambertseter, Bøler, Østensjø osv vil jeg si.
Sjøl hadde jeg valgt noe nært både skog og tbane/tog, samt nærhet til gode idretts/kultur/fritidstilbud for barn.

Syntes ikke det var så merkelig, er enig i det du skriver :)

Skrevet

Tusen takk for fyldig svar :) setter veldig pris på det!

Ok.. ( :klo: )

Syntes ikke det var så merkelig, er enig i det du skriver :)

I am an Englishman in New York.

Skrevet

Syns det er merkelig ingen har nevnt Berg/Tåsen/Kringsjå/Grefsen/Storo. Her ville jeg bodd med barn i Oslo, fine områder, ikke for sentrumsnært, rolig og fint :)

Anonymous poster hash: ddaa5...54a
  • Liker 2
Gjest åffårno
Skrevet

Syns det er merkelig ingen har nevnt Berg/Tåsen/Kringsjå/Grefsen/Storo. Her ville jeg bodd med barn i Oslo, fine områder, ikke for sentrumsnært, rolig og fint :)

Anonymous poster hash: ddaa5...54a

Av vill tipping, siden TS i utgangspunktet spurte om de bydelene h*n har gjort så tipper jeg de ligger utenfor prissjiktet.

Er ikke helt enig i at Storo er særlig optimalt for barn sammenliknet med endel andre områder, selv om jeg gjerne kunne bodd litt lengre ned på Torshov selv med unger. Men det krever jo sin ganske så høye pris :)

Tåsen, Grefsen og Berg er jo høy prisklasse.

Skrevet

Ser flere nevner Etterstad. Vi bodde på Etterstad i noen år med barn og trivdes veldig godt der. Bra bomiljø og nær alt, kort vei til byen, kort vei til marka, kort vei til koselige Kampen og Vålerenga, fantastisk kollektivtilbud og greit å komme seg ut på både E6 og Ring 3.

Nå bor jeg på Nordberg og her er det jo fantastisk fint, helt på markagrensen og veldig fredelig, men bare 10-15 min med banen til sentrum, og innenfor bomringen. Men her er det ekstremt dyrt, og nabolaget er ganske "blendahvitt". Likte i grunnen bedre menneskene på Østkanten, som var åpnere og varmere, og at barna hadde venner som kom fra mange land, synes jeg var en bonus og ikke en ulempe.

Vi skiller oss litt ut her med vår gamle bil og rekkehuset vi ikke har råd til å pusse opp ...

Anonymous poster hash: e42e8...2ae

• Liker 1
Skrevet

Bodde i leilighet på Etterstad når jeg var liten, der fant mamma og pappa dopsprøyter i sandkassa :/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...