AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #1 Skrevet 9. desember 2013 Hei. Dette virker kanskje som et litt rart spørsmål, fordi jeg er faktisk født og oppvokst i Oslo og kjenner mange av bydelene, men alikevel er jeg nysgjerrig på hvor andre som bor i Oslo syntes det er best å bo med barn/ best miljø for barn i barnehagealder (og etterhvert barne - og ungdomsskolealder)? Har planer om å kjøpe leilighet (vi vil ikke ha hus) og ønsker å bo der lenge.. jeg tenker på et område/sted hvor det f eks generellt er et veldig bra miljø blant naboene og hvor det er greit å la ungene fly rundt i nabolaget uten å føle at man må stå i vinduet for å passe på hele tiden.. hvis dere skjønner hva jeg mener, litt dårlig på å forklare. Jeg har bodd på flere steder i Oslo gjennom oppveksten b.la i Gamle Oslo og Romsås. Jeg er vant til et flerkulturelt miljø, og ønsker at det skal være det for barnet mitt også, men helst en litt jevn fordeling og ikke typ 80% innvandrere om dere skjønner. Vi har sett litt på Holmlia, men har forstått det slik at rundt 2 av 10 elever i hver klasse er etniske nordmenn og det blir kanskje litt rart.. ? Noen fra Holmlia her som vet? Jeg vet det er forskjellige områder på Holmlia så hadde vært intr å høre om de forskjellige områdene.. Hvis noen fra Oslo vil fortelle om hvor de er oppvokst og hvor fornøyd/misfornøyd de er med området så fortell i vei jeg syntes det er spennende og intressant å høre andres erfaringer! Anonymous poster hash: dece7...a32 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #3 Skrevet 9. desember 2013 Disen, grefsen, slemdalAnonymous poster hash: 744a2...10e 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #4 Skrevet 9. desember 2013 Tenkte Etterstad/Vålerenga/Kampen med en gang Godt og blandet, men ikke voldsom dominans av innvandrere, sentrumsnært og hyggelig! Anonymous poster hash: 82ed3...473 6
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #5 Skrevet 9. desember 2013 ... ja, og den nye Ensjøbyen blir jo veldig fin! AB over Anonymous poster hash: 82ed3...473
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #6 Skrevet 9. desember 2013 Vennene mine som får barn har en tendens til å flytte til Opsal og Bøler. Anonymous poster hash: 89b36...343 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #7 Skrevet 9. desember 2013 Årvoll/tonsenhagen/Bjerke har jeg god erfaring med:) Anonymous poster hash: 8b4f8...7fd 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #8 Skrevet 9. desember 2013 Røa/Holmen/Hovseter Anonymous poster hash: 44411...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #9 Skrevet 9. desember 2013 Tenkte Etterstad/Vålerenga/Kampen med en gang Godt og blandet, men ikke voldsom dominans av innvandrere, sentrumsnært og hyggelig! Anonymous poster hash: 82ed3...473 Jeg bor på Etterstad og stortrives! Sentralt og samtidig rolig, mye grønt og tilgang til fine turstier og godt miljø. Anonymous poster hash: c61db...907 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #11 Skrevet 9. desember 2013 Får et inntrykk av at de fleste noe yngre med barn(altså i bhg-skolealder) gjerne flytter til Bøler/Oppsal/Lambertseter og omegn, endel å velge mellom prismessig ifht om man har råd til enten leilighet eller rekkehus. Det er ganske typisk for endel småbarnsfamilier med høyere utdanning og OK inntekt. Tror Høybråten og er ganske populært. Anonymous poster hash: 10081...429 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #12 Skrevet 9. desember 2013 Vi bor på Holmlia med to barn og synes det er helt topp. 10 minutter til sentrum med toget, gangavstand til flott badestrand (Hvervenbukta), flotte, barnevennlige park-/uteområder og ikke minst fortsatt veldig lave priser, noe som gjør at vi har veldig god råd selv om vi har kjøpt oss et rekkehus på 130 kvm som vi har en del lån på. Det er, som du sier, store forskjeller innad på Holmlia, selv om faktisk ingen av skolene der har fullt så mange minoritetsspråklige elever som du tror. Du kan se fullstendig oversikt for alle skoler i Oslo her Vi bor rett i nærheten av Hallagerbakken skole, og denne skolen ha ca 50/50 norske og minoritetsspråklige elever. Detter ikke så mye høyere enn snittet for Oslo, som ligger på rett i overkant av 40 % minoritetsspråklige. Anonymous poster hash: 0a389...4ac 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #13 Skrevet 9. desember 2013 Forresten - hvis du vil bo et sted som ikke er totalt innvandrerdominert så velg et sted med mindre leiligheter, hovedsakelig treroms, som f eks Etterstad og andre borettslag bygget på 50-tallet. Anonymous poster hash: c61db...907 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #14 Skrevet 9. desember 2013 Nordstrand i Oslo er fint å bo med barn Anonymous poster hash: 0e946...ac3 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #15 Skrevet 9. desember 2013 Synes området i og rundt Nordberg virker som et perfekt sted å oppdra barn. Men boligprisene er nok ganske høye. Anonymous poster hash: 4cfa6...f87 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #16 Skrevet 9. desember 2013 Høybråten er fint Anonymous poster hash: 7b944...2dc 1
bambis Skrevet 9. desember 2013 #17 Skrevet 9. desember 2013 Teisen og Etterstad er fine steder med mye grøntområder 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #18 Skrevet 9. desember 2013 For gudsskyld på holmlia er det BARE utlendinger. Det blir sett på som negativt å være norsk på Holmlia, det kan jeg love deg. Alle unger som kommer derfra ender opp med å bli ghetto & voldelige. Feks, holmliajentene er kjent for å gå rundt å banke alle andre. Guttene er kjent for å stjele - du vil vel ikke ha sånne barn? + Jeg hadde absolutt måttet se ut vinduet om barna mine skulle vært ute på holmlia - plustelig blir de slått ned og frastjålet ting og det værste er at jeg ikke overdriver engang. Flytt til normale/bedre steder som Norstrand, Tjuvholmen, Majorstuen, Smestad, Holmenkollen, Frogner, Røa er OK .. Da vil barna dine bli tatt godt vare på, det kan jeg love deg! Helt fantastisk miljø. Anonymous poster hash: 39ca9...1c2 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #19 Skrevet 9. desember 2013 For gudsskyld på holmlia er det BARE utlendinger. Det blir sett på som negativt å være norsk på Holmlia, det kan jeg love deg. Alle unger som kommer derfra ender opp med å bli ghetto & voldelige. Feks, holmliajentene er kjent for å gå rundt å banke alle andre. Guttene er kjent for å stjele - du vil vel ikke ha sånne barn? + Jeg hadde absolutt måttet se ut vinduet om barna mine skulle vært ute på holmlia - plustelig blir de slått ned og frastjålet ting og det værste er at jeg ikke overdriver engang. Flytt til normale/bedre steder som Norstrand, Tjuvholmen, Majorstuen, Smestad, Holmenkollen, Frogner, Røa er OK .. Da vil barna dine bli tatt godt vare på, det kan jeg love deg! Helt fantastisk miljø.Anonymous poster hash: 39ca9...1c2 Du vet åpenbart ikke hva du snakker om, og har tydeligvis aldri vært på Holmlia! Vi bor som sagt der, med to barn på 8 og 10 år. De er mye ute og leker med andre barn, flest norske, siden det er absolutt flest norske i borettslaget vårt (tror det bor utlendinger i 5-6 av 70 boenheter) og de har flest norske i skoleklassene sine. Men ja, det bor også utenlandske barn her, noe jeg bare ser på som positivt. På hvilken måte er det negativt å få kjennskap til og lærdom om andre kulturer enn vår egen? Som tabellen jeg lenket til over her viser, så er skolene på Holmlia ikke engang blant topp ti av skolene med flest minoritetsspråklige i Oslo. I Groruddalen, på Mortensrud og i indre Oslo Øst derimot, DER finner du skoler med virkelig mange innvandrere!Anonymous poster hash: 0a389...4ac 8
Gjest Gemini7 Skrevet 9. desember 2013 #20 Skrevet 9. desember 2013 Årvoll/tonsenhagen/Bjerke har jeg god erfaring med:)Anonymous poster hash: 8b4f8...7fd Skriver under på denne, fantastisk område!! Vi bor her med 2 barn, en i barnehage og en på skole og er superfornøyde både med nærområdet og miljøet. Eneste drawback er at det er dyrt å kjøpe større bolig, men det er det mange steder i by'n. Det er som en stille, grønn grend i utkanten av byen, og likevel relativt sentralt ift sentrum.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå