Gå til innhold

Er det noen her som har erfaring med NAV og sykepenger? Jeg har ikke råd til noen ting gjennom hele desember.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i lengre tid slitt med helsen min. Jeg er plaget med rygg- og magesmerter, og dette har pågått i to år og jeg har vært til utredning for dette flere ganger på sykehuset. Jeg ble sykemeldt i høst (det har jeg ikke vært tidligere, jeg klarte å jobbe og fungere helt til kroppen sa nei). Samtidig måtte det skje nedkutting på jobben og jeg ble permittert, og det har jeg forståelse for. Siden jeg var sykemeldt da jeg ble permittert, så har jeg fått sykepenger fra min tidligere arbeidsplass. Nå er det gått åtte uker og det jeg ikke har visst, er at saken min går videre til NAV.

NAV konkluderte med at min sykemelding ikke var bra nok til å kunne få utbetalt sykepenger av dem. Det ble ikke jeg informert om før jeg ringte min tidligere arbeidsgiver og etterlyste penger, og først da fikk beskjed om at saken min har gått til NAV. Jeg har dermed ikke fått utbetalt noe i slutten av november og har 200 kr å leve på gjennom hele desember. Jeg vet ikke om jeg burde ha visst dette på forhånd, men det gjorde jeg da altså ikke. Kanskje det er dårlig research av meg.

Jeg er helt rådvill nå. Jeg har ikke råd til én eneste julegave, mat, husleie, strømregning eller diesel gjennom hele desember. Er det noen som har tips til meg? Jeg aner ikke hvor jeg skal gjøre av meg.

22 år.


Anonymous poster hash: 90d06...03e



Anonymous poster hash: 90d06...03e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I tillegg til at jeg har billån på flere tusen i måneden. Det blir dermed dobbelt opp av alle regninger neste måned og jeg har så fryktelig dårlig samvittighet ovenfor tantebarn, kjæreste, foreldre når det kommer til julegaver. Åh :(

- TS.



Anonymous poster hash: 90d06...03e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette på NAV nå.

"Lege/sykmelder

  • Senest innen 8 uker skal det skrives en utvidet legeerklæring. Her må det gis en nærmere redegjørelse for medisinske grunner hvis den sykmeldte ikke kan delta i arbeidsrelatert aktivitet.

NAV
  • På dette tidspunktet skal NAV vurdere om aktivitetsplikten er oppfylt og avgjøre om det fortsatt er grunnlag for rett til sykepenger. Samtidig blir det vurdert om det er behov for arbeidsrettet oppfølging fra NAV."

Betyr dette at det ligger på meg og må innstille meg på å leve på 200 kr i desember? Jeg har ikke visst dette, men det virker som at jeg burde ha vært informert eller gjort research på egenhånd.

Jeg må bare beklage for at jeg spammer innlegget mitt nå, men jeg er så lei meg. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre eller hvordan jeg skal overleve i desember :(

- TS.



Anonymous poster hash: 90d06...03e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU må som snarets gå til legen din å få en utvidet legeerklæring.

Utbetaling er stanset pga 8-ukers kravet.



Anonymous poster hash: 1cbf3...77f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DU må som snarets gå til legen din å få en utvidet legeerklæring.

Utbetaling er stanset pga 8-ukers kravet.

Anonymous poster hash: 1cbf3...77f

Jeg har kontakten legen min og har fått time før legekontoret stenger i dag. Legen skal skrive en utvidet sykemelding, men legen min trodde det ville ta tid før NAV behandlet denne...

Har du forsøkt å ringe NAV å spørre? Det burde være rett sted å henvende seg.

Jeg har vært i kontakt med NAV og de kunne bare fortelle meg at sykemeldingen min ikke strakk til, og at de ikke kunne hjelpe meg økonomisk denne måneden. Satser på å kunne få mer hjelp når jeg kommer med en ny legeerklæring.

Takk for svar :-)

Anonymous poster hash: 90d06...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kontakten legen min og har fått time før legekontoret stenger i dag. Legen skal skrive en utvidet sykemelding, men legen min trodde det ville ta tid før NAV behandlet denne...

Jeg har vært i kontakt med NAV og de kunne bare fortelle meg at sykemeldingen min ikke strakk til, og at de ikke kunne hjelpe meg økonomisk denne måneden. Satser på å kunne få mer hjelp når jeg kommer med en ny legeerklæring.

Takk for svar :-)

Anonymous poster hash: 90d06...03e

Ta med deg erklæringen til nav på mandag og lever personlig. Si litt om hvordan det er...

Deretter ringer du hver dag fra onsdag. Det hjelper å mase!

Anonymous poster hash: 1cbf3...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan da søke sosialstøtte i mellomtiden.

Lån bør du be om at fryses.

Anonymous poster hash: b6155...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...