birgitte242 Skrevet 21. mai 2004 #121 Del Skrevet 21. mai 2004 ...... mens bl.a følgende land har en ØKT utvikling: * Nederland * Danmark ............ med andre ord etter slik jeg leser denne grafen så fører IKKE en liberal narkotikapolitikk til mindre bruk, snarere tvert imot. Norge har vel aldri hatt noen liberal narkotikapolitikk, snarere tvert imot. Derfor kan man også tolke grafen dithen at en restriktiv narkotikapolitikk IKKE virker slik den er ment.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Felicity Skrevet 21. mai 2004 #122 Del Skrevet 21. mai 2004 Norge har vel aldri hatt noen liberal narkotikapolitikk, snarere tvert imot. Derfor kan man også tolke grafen dithen at en restriktiv narkotikapolitikk IKKE virker slik den er ment.. Sverige og Finland har en restriktiv narkotikapolitikk og grundig tilrettelagt terapi og hjelp for dem som vil ut av rusproblemene sine. Grafen viser klart og tydelig at cannabisbruken har gått vesentlig ned i disse landene. Danmark og Nederland har en liberal narkotikapolitikk, hvor Nederland bl.a har legalisert hasj. Grafen viser her at cannabisbruken har gått opp. Og hva med Norge midt opp i alt dette? Vi har en restriktiv narkotikapolitikk, og har allikevel betydelige narkotikaproblemer. Kanskje vi skal snu oss til Sverige og Finland og se hva de har gjort som fungerer så bra? Kanskje det skorter på skikkelig informasjon om skader ved narkotikabruk ut til de unge? Kanskje det skorter på antall terapi plasser? Ikke vet jeg - jeg vet bare at jeg er 100% mot legalisering av dritten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 21. mai 2004 #123 Del Skrevet 21. mai 2004 Den emcdda rapporten var interessant lesning TomKrus. Om du ser på side 20 i rapporten så ser du en graf som viser utviklingen i cannabisbruk. Denne graven viser at bl.a følgende land har minsket denne utviklingen: * Sverige * Finland ...... mens bl.a følgende land har en ØKT utvikling: * Nederland * Danmark ............ med andre ord etter slik jeg leser denne grafen så fører IKKE en liberal narkotikapolitikk til mindre bruk, snarere tvert imot. At et land får en relativ økning av cannabisbruk ved legalisering er ikke så rart. Det sier jo seg selv da tilgjengeligheten øker. MEN på tross av den liberale politikken Nederland fører har de ikke flest brukere. Det interessante er at Nederland ikke har noen større problemer med tyngre stoffer enn Norge og andre land, snarere tverdt i mot, selv om du hevder at dette vil skje ved en legalisering. F.eks på side 20 (side 22 i adobeleseren) ser du en liten nedadgående trend i sprøytebruk i Nederland. Da det har vært lovlig å bruke cannabis der siden 1976 så er ikke denne trenden en direkte årsak av det, like lite som nedgangen i bruk i Sverige er en direkte effekt av den svenske politikken (hvis ikke den ble forandret i 1998). Forøvrig har Sverige og Finland på tross av den laveste hasjbruken større problemer med tyngre stoffer enn Nederland (jf. side 19 i rapporten (21 i adobeleseren)). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 22. mai 2004 #124 Del Skrevet 22. mai 2004 Har faktisk lest om flere kjente Nordmenn som flyttet til Nederland for å slutte med heroin fordi det der var enklere og komme ut av det.. Blant andre vokalisten i Dum Dum boys. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 24. mai 2004 #125 Del Skrevet 24. mai 2004 Hmm, artig sitat fra Jørg Møland ved Nasjonalt folkehelseinstitutt som muligens fmr unnlot å refere til: "På spørsmålet om hvorvidt hasj er avhengighetsskapende svarer Møland: - Ja, hasj gir avhengighet som svarer til kriteriene som gis av WHOs diagnostisering av avhengighet. En rekke personer har helt klart utviklet avhengighet av hasj. Hasjavhengighet gir ingen fysiske abstinenser, men det stilles ingen krav til dette når det gjelder avhengighet. Det bør jo sies at alkohol er mye mer skadelig med tanke på avhengighet. - Er det noe faglig hold for den såkalte "gateway-effekten"? - Nei, det har ingen støtte i biologien, men enhver rusmiddelbruk vil øke faren for mer bruk. Dette gjelder cannabis på lik linje med andre rusmidler, sier han." forskning.no Gateway-effekt = innfallsport til andre stoffer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Felicity Skrevet 27. mai 2004 #126 Del Skrevet 27. mai 2004 http://www.rogavis.no/nyheter/article1127679.ece ....... verd å merke seg dere som er ihuga tilhengere av dritten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 27. mai 2004 #127 Del Skrevet 27. mai 2004 http://www.rogavis.no/nyheter/article1127679.ece ....... verd å merke seg dere som er ihuga tilhengere av dritten. "Til tross for Nederlands avslappede holdning til marihuana har bruken av det narkotiske stoffet blant nederlandsk ungdom falt de siste årene. " ehh hva? Hva er galt med at folk kutter ut cannabisen? Er det ikke du som hevder at slik bruk øker med en liberal politikk da? Går ikke dette sitatet mot det du sier? Dette er også i tråd med tall jeg har kommet med tidligere. Cannabisbruken er ikke nødvendigvis direkte koblet til landets narkotikapolitikk. Ærlig talt Felicity. Tror du virkelig vi ønsker at alle skal røyke seg steine hele tiden? Tror du det er derfor vi debattere dette? Jeg liker å ta meg en halvliter eller to i lystig lag, og jeg vil at det skal være lovlig, men det betyr ikke at jeg ønsker at alle skal bli alkoholikere av den grunn. Har du ikke forstått dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Felicity Skrevet 27. mai 2004 #128 Del Skrevet 27. mai 2004 TomKrus, poenget mitt var å belyse at Marijuana er blitt vesentlig farligere i de siste årene. THC innholdet er fordoblet i løpet av de siste 4 årene, og Nederland vurderer å kategorisere Marijuana på lik linje med Kokain og ecstasy, som forøvrig ikke er legalt i Nederland. Som jeg tidligere også har presisert så er det samme skjedd med Hasj, innholdet av THC har mangedoblet seg siden 70-tallet. DET VAR POENGET MITT....... og ja, jeg forstår hva du mener Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 27. mai 2004 #129 Del Skrevet 27. mai 2004 TomKrus, poenget mitt var å belyse at Marijuana er blitt vesentlig farligere i de siste årene. THC innholdet er fordoblet i løpet av de siste 4 årene, og Nederland vurderer å kategorisere Marijuana på lik linje med Kokain og ecstasy, som forøvrig ikke er legalt i Nederland. Som jeg tidligere også har presisert så er det samme skjedd med Hasj, innholdet av THC har mangedoblet seg siden 70-tallet. DET VAR POENGET MITT....... og ja, jeg forstår hva du mener Bare en liten ting: Når det nevnes hasj, maruijana og cannabis i nyheter, aviser etc. er det som regel cannabis generelt det er snakk om. Men så klart, det er viktig å passe på at stoffene ikke blir for sterke. Vi har jo tross alt en øvre grense når det gjelder alkohol også. Det er ikke uten grunn man ikke får tak i sterkere sprit enn 60% på lovlig vis her i landet. Likeså kan jeg se at en for sterk hasj/maruijana kan være farligere. Tror dog 96% er betraktelig farligere. En type alkohol det drikkes mer av jo strengere lover en har. Mulig det ville være lettere å regulere cannabissalg og thc-innhold hvis det var lovlig? Og når det gjelder å klassifisere cannabisen i samme gruppe som andre stoffer, betyr ikke at det blir strengere i Nederland med tanke på bruke av stoffet, men snarere salget av det. Å arrestere og bøtelegge brukere av sterkere stoffer har veldig lav prioritet i Nederland, jf. teksten under om deres narkotikalov: "Arresting and criminalising users possessing small quantities for personal use of any drug is not regarded as a priority according to the Dutch drug policy." Narkotikalovgivning i Europa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ambi Skrevet 27. mai 2004 #130 Del Skrevet 27. mai 2004 Ja til legalisering! Og ja til en forbyggende narkopolitikk som gir sannferdig informasjon. Helt utrolig at mange i Norge ikke har forstått hvilken omvendt effekt det kan ha å si at hasj/marihuana (automatisk) fører til bruk av tyngre stoffer. Alle som har røyka vet at det ikke (nødvendigvis) er sant - hvorfor skulle man da ta advarslene om tyngre stoff alvorlig? Det er en farlig tankegang! Rusavhengighet/fasinasjon for rus starter den dagen man tenner den første siggen eller drikker den første pilsen, og oppdager at dette gjør noe med meg.... Som jeg liker.... Etter min mening er rusmiddelpolitikken her i landet - og da mener jeg ALLE rusmidler, også alkohol, tobakk mm. - preget av anti-rus-moral. Og ikke en erkjennelse av at mennesket til alle tider har villet ruse seg - og det vil de fortsette med. Ambi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 29. mai 2004 #131 Del Skrevet 29. mai 2004 Men det som kanskje også er et relevant spørsmål her, er om, dersom legalisering av hasj er "testet ut" i andre land, førte til at store mengder av "brukerne" av hasj gikk over til tyngre stoffer, nettopp pga. nyssjerrighet eller om de egentlig bare forholdt seg til det? Er som sagt, for legalisering og ser ikke helt grunnen til hvorfor det ikke er det, da alkohol feks. er langt mer skadelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå