Gå til innhold

For legalisering av hasj?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Moonshadow

Mange blir også paranoide av hyppig bruk.

Men jeg er for legalisering. Røyker ikke ofte lengere selv, men ser ikke noe problem i de som ønsker å ta seg en joint en gang i uka ol.

De som er mest utsatt for å bli avhengie av rusmidler sliter nok like mye med alkoholen som de ville gjort med om hasj var lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

hehe, hvor mange colaer tror du man kan drikke før man bli sløvet i hjernen kontra hvor mye hasj man kan røyke? Tror hasjen er en god del farligere.

Med én eneste gang du smeller i deg en cola begynner det raffinerte sukkeret å degradere hjernen din! Dette her er ikke jug! Det er veldokumenterte ting. Man regner med at omtrent ALLE sukkerhungrige skoleungom har lærevansker pga sukker.

La seg styre som en sau av staten teorien er latterlig. Der har du ikke meg på noen som helst måte. At mennesket kan ta ansvar og forstå sin egen tilværelse 100 % er en naiv tanke.

Når man får i seg for mye sukker, så er det ikke så rart at man ikke greier å tenke selv lenger. Legger man vekk sukkeret, begynner hjernen å reparere seg selv, såsant det ikke har gått for langt, selvfølgelig. Når man ikke lenger er stupidifisert, forstår man også mer av det som skjer rundt seg, og hvorfor det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Man kan jo se på det slik at med den skatteleggingen vi har på alkohol i Norge betaler man for skaden selv...eller?

Tror faktisk kostnadene i forbindelse med alkoholrelaterte skader og sykdommer er høyere enn inntektene fra avgiftene. Samme gjelder sigaretter. Leste det for lenge siden, siden det er ett av argumentene røykerne har brukt: Vi betaler jo for det selv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange som ikke klarer å se at som med alkohol er det forskjellen mellom bruk og misbruk som er det viktige' date=' å derfor dømmer hasjen mer enn de bør...[/quote']

Jeg tror også det er mange som ikke ser hvor mange alkoholikere det bor i dette landet, fordi alkohol er et så akseptert og vanlig rusmiddel. Man blir blind for konsekvensene. Jeg tror de fleste dømmer hasj fordi det er et relativt ukjent og lite brukt rusmiddel i landet. Ved en folkeavstemning vil det nok bli et overveldende nei, derfor vil heller ikke de folkevalgte si ja på maange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg er imot legalisering, fordi det er å gi et signal om at det er OK å bruke hasj. Faktisk kan beskjeden oppfattes som at det er ok å bruke hasj så mye og ofte man bare orker, "det er jo lov". Alle dere som er imot at ting skal forbys for å begrense bruk - ikke innbill dere at befolkningen består av en gjeng einstein'er. Utrolig mange sauer som trenger ethvert strå av veiledning de kan få der ute.

Jeg er imot at folk bruker hasj mye og ofte, fordi de blir så innmari sløve og giddaløse av det. Har sett skadene som oppstår. Men igjen, for meg må man gjerne forby tobakk også, det medfører også store skader for folk.. det argumentet skal jeg forresten teste på hu mor :wink:

Det største rusproblemet vi har her i landet er alkoholen. Den koster samfunnet utrolig mye penger. Det er alltid endel mennesker det skjærer seg for, selv om flesteparten klarer å være måteholdne. Det samme vil gjelde hasj. Alkohol er dessuten fysisk vanedannende, det er ikke hasjen, så det problemet vil logisk sett bli mindre. At man blir sløv og giddalaus av å røyke hasj jevnlig, ja selvfølgelig, men de som drikker like jevnlig blir vel ikke noe mindre sløve og giddalause vel?

Og så kan man jo dra en linje over til de som blir aggressive i fylla og banker koner og unger, og havner i slosskamper i byen. Dette vil nok heller ikke bli et problem med hasjrøykere.... ikke mye agressivitet å spore der - isåfall har den andre årsaker..

man må sette grensene mellom bruk og misbruk - de aller fleste som vil velge hasj fremfor alkohol, vil gjøre det på samme måte som med alkoholen i dag. Man røyker en gang i blant. Hvorfor høres det ut som om alle som røyker hasj er misbrukere??

Jeg vet om en kjent og dyktig person, Ingvar Ambjørnsen, som både røyker hasj og drikker whiskey - er det noe galt med ham? han er vel måteholden i begge deler da, og det er det jeg mener, man må skille mellom bruk og misbruk.

Rusmisbrukere vil det alltid være, de havner der av ymse grunner.

Når det gjelder alkohol så er det så lovlig og godtatt at foreldre sender med alkohol med tenåringene sine på fest for å "ha kontroll" på hva de dytter i seg. Alkohol er fryktelig vanedannende! Det er mange alkiser i dag som har blitt det by accident, og som begynte med den vanlige helgefylla.

Jeg vet om en dame, hun var så nydelig og vakker og var gift med en like vakker mann med eget firma og god økonomi. Disse representerte ofte, og det ble ofte en drink eller to på kveldene. Han har klart seg fint. Hun er død, femti år gammel etter å ha vært skikkelig søplefyllik i mange år...... De siste årene hun levde var hun feit, kunne knapt gå uten krykker, levde på sosialen, var innlagt med leversvikt flere ganger, så ut som en gammel haug og var ikke til å kjenne igjen i forhold til bilder av henne selv som trettiåring. Er denne rusen mindre farlig enn hasj? Heller farligere vil jeg si, for som sagt; hasjen er ikke vanedannende....

De som velger å ruse seg fordi de ønsker å ruse seg, vil ruse seg uansett.... et forbud mot legalisering av hasj vil ikke endre på det.

Og jeg gjentar også; selv røyker jeg ikke hasj. Jeg har prøvd to ganger i mitt liv og synes det smaker og lukter dritt, og rusen i seg selv er pyton, men jeg tar gjerne et par glass vin i ny og ne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moonshadow
Det er vel sjelden noen begynner rett på eks.amfentamin uten å ha vert innom hasjen?

Sjelden noen rett på hasjen uten å drikke alkohol først.. Men det er også en grunn til at det bør legaliseres, så man slipper å inn i ett miljø der man blir tilbudt andre ting, for å kjøpe seg ett par gramm hasj..

Mange ganger når jeg skulle fått i, har jeg blitt fortalt at det er tomt men jeg kan de har bra amf..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anneline
Det er vel sjelden noen begynner rett på eks.amfentamin uten å ha vert innom hasjen?

De aller fleste debuterer med alkohol og sigaretter når det gjelder rusmidler. Du har jo ekstreme tilfeller som går rett på pilleboksen til mor, men helt vanlig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Nå er det faktisk sånn at de begynner rett på piller uten å gå innom hasjen ja. Piller er så lett tilgjengelig og hva er lettere enn å svelge en pille eller tre?

Rett på E og hyppere går de i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
For legalisering.

hasj er mindre farlig enn alkohol.

Alkohol gir i større grad agressiv adferd og fysisk avhengighetsdannende, i motsetning til hasjen som kanskje kan sies å være psykisk avhengighetsdannende. Den gjør deg imidlertid ikke agressiv.

Hasj KAN også føre til avhengighet. Ved jevnlig bruk av hasj vil også virkningen (rusen) avta, slik at man søker mot sterkere stoffer.

Det er også forekommet overdosedødsfall av hasj, og man KAN også bli utagerende, agresseiv og få store hallusijasjoner ved hasjrøyking.

Som dere sikkert forstår så er jeg MOT legalisering av denne dritten, og er lut lei av at argumenter som "alkohol er jo også farlig" skal legemliggjøre en eventuell legalisering. Alkohol KAN også være skadelig, men det rettferdiggjør vel ikke at vi skal legalisere hasj???? Bare for at ungdommen skal få bryne seg på nok en fristelse liksom???

Felicity, eller gamle gode 10na om du vil :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Hasj KAN også føre til avhengighet. Ved jevnlig bruk av hasj vil også virkningen (rusen) avta, slik at man søker mot sterkere stoffer.

Hvor har du dette fra? Hvorfor vil man søke over til sterkere stoffer som har en helt annen virkning på kroppen? Som gir en helt annen rus? Virker det rimelig at en som spiser veldig mye sukker etterhvert går over til salt? Dette argumentet høres sikkert ganske søkt ut for deg, men så søkt høres argumenter om overgang til sterkere stoffer for meg. Jeg vet hvordan mange av disse stoffene påvirker kroppen. Det kan også du lære deg ved å lese om det. Man finner informasjon om dette i mange pensumsbøker ved univeristetet.

Det er også forekommet overdosedødsfall av hasj, og man KAN også bli utagerende, agresseiv og få store hallusijasjoner ved hasjrøyking.

Har det det? Har du referanser (til dødsfall(ene))?

Som dere sikkert forstår så er jeg MOT legalisering av denne dritten, og er lut lei av at argumenter som "alkohol er jo også farlig" skal legemliggjøre en eventuell legalisering. Alkohol KAN også være skadelig, men det rettferdiggjør vel ikke at vi skal legalisere hasj???? Bare for at ungdommen skal få bryne seg på nok en fristelse liksom???

Det respekterer jeg fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gjest Moonshadow

Felicity, eller gamle gode 10na om du vil :heiajente:

Jeg er selv narkoman og startet med piller, ikke hasj.. Uansett hvor mye annet stoff jeg har tatt så er det hasjen som virker sterkest i likhet med alkohol. De andre stoffene blir du ikke fjern av. Jeg har hatt i meg det meste som står på narko lista og har ikke funnet noe som virker så sterk på hodet mitt som hasj. Men på en annen måte enn for eks alkohol. De fleste blir rolig og asosial når man er stein, så lysten etter å ut å gjøre ting du gjør når du er full avtar. Jeg har røyka hasj daglig i mange år. Nå røyker jeg utrolig sjelden, drikker oftere og gjør masse dumt når jeg er full, som jeg aldri ville gjort om jeg hadde røyka eller vært nykter..

Så det at hasjrusen blir svak og gjør at folk søker sterkere rus er dritt prat. Det er ikke en eneste av de jeg kjenner som har brukt det meste av dop, som ikke enda synes hasj er den sterkeste ruen. Men den er sterk på en annen måte enn andre stoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Felicity

TinaK, vi er alle forskjellige i reaksjonsmønster og adferd både i ruset OG i nykter tilstand. Jeg underbygger mine påstander med fakta og egne opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow
TinaK' date= vi er alle forskjellige i reaksjonsmønster og adferd både i ruset OG i nykter tilstand. Jeg underbygger mine påstander med fakta og egne opplevelser.

Jeg underbygger mine påstander med mange år innen det harde rusmiljøet, Jeg har levd med disse folka siden jeg var 14år. Både forskjellige plasser i Norge og Hellas. Jeg har sett det med mine egne øyne så jeg stoler mer på det enn hva noen forskere kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Felicity

TinaK, vi underbygger begge våre påstander på egne opplevelser. Mine påstander underbygges i tillegg til faktabasert vitenskap. Det virker som om du tviholder på glorifiseringen av hasj og dens virkning på akkurat deg, istedet for å innse at vitenskapen faktisk sier det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan bli psykisk avhengig av mye; spillautomater, lotto, internett, sms, cannabis mm. Men så var det å skille mellom bruk og misbruk da..

Angående lenkene dine, Felicity..

All respekt til FMR for sitt forebyggende arbeid. Men når de bruker "ekspertuttalelser" fra Jørg Mørland, norsk narkotikadebatts mørkemann, ja da faller kredibiliteten mange hakk.

Jeg vet ikke hvor nøye du har lest dine egne lenker, Felicity, men jeg henviser til Mørlands sammenligninger mellom heroin, alkohol, benzodiazepiner og thc. Her følger en av glupingens konklusjoner:

Verken alkohol, benzodiazepiner eller heroin vil innebære noen vesentlig risiko for at det inntrer sanseforvrengninger, hallusinasjoner eller lignende under enkeltrus. I så måte vil THC innebære en større risiko sammenlignet med de tre nevnte rusgifter.

I rest my case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Felicity
Verken alkohol' date= benzodiazepiner eller heroin vil innebære noen vesentlig risiko for at det inntrer sanseforvrengninger, hallusinasjoner eller lignende under enkeltrus. I så måte vil THC innebære en større risiko sammenlignet med de tre nevnte rusgifter.

Og hva er så galt med denne konklusjonen i dine øyne birgitte? Mannen konkluderer med at THC (cannabis) innebærer en større risiko under ENKELTRUS enn alkohol, benzodiazepiner og herion.

Likte du ikke utfallet av denne?

Dessuten, jeg råder det til å lese også de andre artiklene før du tar ut "piggene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må gjerne mene at thc er farligst av alt i hele verden. Det er når han i sin iver etter å svartmale thc sier at Verken alkohol, benzodiazepiner eller heroin vil innebære noen vesentlig risiko for at det inntrer sanseforvrengninger, hallusinasjoner eller lignende under enkeltrus at jeg får problemer.

For eksempel: Du ruser deg (helt lovlig) på alkohol. Du blir god og full. Vil du da påstå at sanseinntrykkene dine, det vil si det du ser, hører, lukter, føler, og ikke minst balansen din blir forstyrret/forvrengt/forandret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Felicity
For eksempel: Du ruser deg (helt lovlig) på alkohol. Du blir god og full. Vil du da påstå at sanseinntrykkene dine, det vil si det du ser, hører, lukter, føler, og ikke minst balansen din blir forstyrret/forvrengt/forandret?

Lille venn, vi snakker her om sanseFORVRENGNING og HALLUSINASJONER, ikke om at en sjangler litt etter to pils for mye. Det er en vesentlig forskjell det vet du.

Dessuten, mannen har dokumentasjon for sine uttalelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...