Gå til innhold

Må alle nedreguleres?


Gjest Ilille

Anbefalte innlegg

Vi er akkurat igang med vårt forsøk og skal ta kromosonprøver i morgen og etter svarene er kommet skulle vi bare ringe inn mens så var sirkuset igang. Vi trodde vi skulle ha ivf men på prøvearket sto det icsi, det jeg lurer på er: må alle nedreguleres? Og hvis ikke, hva avgjør dette? Jeg gruer meg sånn til hvordan jeg skal håndtere alle hormonene.. Kan ikke akkurat si at jeg er en solskinnshistorie når jeg har mens så kan bare drømme om hvordan jeg blir med dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle må ikke nedreguleres, det kommer nok an på hva problemet er. Om klinikken er redd for å få få eller dårlige egg nedreguleres man som regel, men om kvinnen ellers er frisk holder det gjerne med sprøyter.

Dere har muligens blitt satt opp til ICSI dersom mannen din har levert en sædprøve med dårligere kvalitet enn da dere først ble vurdert. Dette kan variere en del - hos oss var planen å ta 50/50 IVF/ICSI, men på uttaksdagen var prøven så dårlig så de kjørte ICSI på alle eggene for å være sikre.

Langt flere får bivirkninger av spray kontra kun sprøyter, men dette varierer veldig og en del merker det mer fysisk enn psykisk. Egen erfaring (kun sprøyter) har slett ikke vært avskrekkende: jeg merket null og niks bortsett fra litt vonde eggstokker da det nærmet seg uttak.



Anonymous poster hash: 5183d...b82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mannen min som er "problemet" i vår sak! Han har nedsatt volum og bevegelighet så vi har ikke mulighet på egenhånd..

Jeg er 24 år og har hatt kjempefine prøver! Hadde 16 egg til modning under sist ul.. tror dere da at jeg må nedreguleres?

Jeg er kjempenervøs for hvordan kroppen skal reagere på dette og liiiivredd for den smerten folk har beskrevet ved uttak! Tok kromosonprøver idag så da er vi igang så fort vi får svar på dem.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mannen min som er "problemet" i vår sak! Han har nedsatt volum og bevegelighet så vi har ikke mulighet på egenhånd..

Jeg er 24 år og har hatt kjempefine prøver! Hadde 16 egg til modning under sist ul.. tror dere da at jeg må nedreguleres?

Jeg er kjempenervøs for hvordan kroppen skal reagere på dette og liiiivredd for den smerten folk har beskrevet ved uttak! Tok kromosonprøver idag så da er vi igang så fort vi får svar på dem.. :)

her hos oss er det også mannen som er problemet. Å vi hadde også icsi på forsøk nr.1. Da gikk jeg bare på hormonsprøyter og merket ikke noe til det egentlig. Annet en at eggstokkene var litt ømme. Uttaket jikk også bra, kjente ikke det store bortsett fra et lite stikk. Ingenting å grue deg til. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mannen min som er "problemet" i vår sak! Han har nedsatt volum og bevegelighet så vi har ikke mulighet på egenhånd..

Jeg er 24 år og har hatt kjempefine prøver! Hadde 16 egg til modning under sist ul.. tror dere da at jeg må nedreguleres?

Jeg er kjempenervøs for hvordan kroppen skal reagere på dette og liiiivredd for den smerten folk har beskrevet ved uttak! Tok kromosonprøver idag så da er vi igang så fort vi får svar på dem.. :)

Vanskelig å si, men høres ut som du kan slippe nedreguleringen.

Spray (nesespray) brukes kun ved langt regime for å nedregulere/nullstille ditt system. Sprøyter brukes ved både kort og langt regime for selve eggmodningen. Dette bør du få god informasjon om fra klinikken før oppstart. UNN har en fin oversikt her: http://www.unn.no/behandlingsforloep-ivf-og-icsi/category7928.html

Ellers kan jeg si at egguttaket kan være ganske smertefullt. I alle fall var det det for meg, men det har nok sammenheng med at jeg fikk ut nærmere 20 egg - så det ble mange stikk. Det går ganske kjapt så er egentlig ingenting å grue seg til.

Anonymous poster hash: 5183d...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De forsøker som regel uten nedregulering på første forsøk, med mindre problemet er knyttet til eggkvalitet eller hormonproblemer hos kvinnen. Dersom de får få egg, eller egg av dårlig kvalitet, nedreguleres man som regel på neste forsøk. Dersom mannen er problemet nedreguleres du neppe i utgangspunktet.

ICSI er vanlig ved nedsatt sædkvalitet, du merker ingen forskjell på om det er ICSI eller IVF du er gjennom, med unntak av i det private der førstnevnte koster mer.

Jeg har hatt nedregulering på 5 av 6 forsøk, og har mer bivirkninger med det enn uten. Nedreguleringen er værre enn stimuleringsperioden for min del. Men den varer heldigvis ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på IVF/ICSI karusellen for 7 år siden så ble man nesten uten unntak nedregulert. Vi hadde 3 ICSI forsøk, og det var ikke snakk om at jeg slapp nedreguleringen. Det hadde vært supert å slippe det for jeg fikk skikkelige bivirkninger av sprayen.



Anonymous poster hash: ec829...611
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...