Gå til innhold

Tjenestegodtgjørelse for bruk av egen bil

keiane

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal starte i ny jobb i januar, der sjefen har sagt at jeg må bruke egen bil (skal rundt til bedrifter å selge ting).

I utgangspunktet kunne jeg helst tenkt meg å sykle til og fra jobb, men nå må jeg kjøre egen bil siden bedriften ikke har firmabil til meg.

Jeg får jo selvsagt skrive kjøregodtgjørelse, men kan jeg ta med strekningen til og fra jobb her, + bom? Eller kan jeg bare skrive hva jeg gjør i selve arbeidstiden?

Håper det var greit formulert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv ikke når jeg må bruke bilen hver dag?

Er jo utrolig tungvint at jeg må ta en utgift som de har pålag meg!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ellers ikke ville brukt bilen vi jeg si det. Men ta det opp med sjefen. I utgangspunktet er km-godtgjørelse en dårlig deal for deg, så det bør de gå med på.

Anonymous poster hash: 1c8fe...e2a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men husk og at kjøring til og fra arbeid i så fall skal innberettes som lønn. Dette er en utgift de aller fleste har, og det tas normalt ikke hensyn til om du kunne kommet deg til og fra på annet vis. Er avstanden så kort at du kunne syklet/gått, er heller ikke merkostnadene så veldig store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det å sykle, da?

Sykle til jobb - møte - sykle hjem - kjør til kunder...? Mer trim!

Anonymous poster hash: e9726...5f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar ca 25 min å sykle uten snø, slaps, osv.

Så da går det nok litt for mye av arbeidsdagen til å sykle frem og tilbake så mye.

I en vanlig jobb der du som ansatt ikke bruker bilen din/må ha et transportmiddel til bruk i jobben, så synes jeg at bedriften bør dekke kostnaden med å få transportmiddelet ditt til jobb og hjem igjen. De har jo i teorien påført deg en ekstra belastning.

Grunnen til jeg vil sykle er trim og slippe rush. Må sikkert beregne 30-50 min i kø for å komme presis. Tror det er 1,5mil, + bom på 20kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La bilen stå på jobben da.

Går ut fra du visste dette før du tok jobben, det er jo helt normalt å ta utgiftene til og fra jobb på egen regning, så lenge ikke arbeidsgiver sender deg offshore eller til Afrika :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ikke når jeg må bruke bilen hver dag?

Er jo utrolig tungvint at jeg må ta en utgift som de har pålag meg!.

Du valgte jo selv og ta den jobben!

Personlig hadde jeg ikke brukt privatbil til jobb, det koster utrolig mye mer enn bare km godtgjørelse!

Anonymous poster hash: 49731...b2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende ide av Blånd da! Og om ikke arbeidsgiveren vil sponse bil, møt opp i en skitten drittbil til 8000kr. For han stiller vel ikke krav til at privatbilen din skal være en 2014 modell Mercedes? Da skal du få se hvor fort du får firmabil... Inntrykket man etterlater hos kunden er viktig.

Anonymous poster hash: c76da...b94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...