Gå til innhold

Best uten barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble for en stund siden medlem av en facebook gruppe for de som er frivillig barnløse. Rett og slett for folk som ikke ønsker å ha egne barn.
Jeg har lenge lett etter noen å snakke med om dette temaet da det er mange som mener at "det er jo det man skal gjøre" altså gifte seg å få barn.

Det er ikke fordi jeg er egoistisk eller hater barn, jeg bare ønsker ikke egne. Jeg har en bror som er 15 år yngre enn meg som jeg alltid har vært veldig close med og jeg elsker han mer enn noe annet men jeg kunne ikke tenke meg å ha egne barn på fulltid.

Mange mener at man går glipp av så mye hvis man ikke får barn, men jeg tenker mer på hva de som FÅR barn går glipp av, hva med alle kveldene ute med venner uten å tenke på barnevakt og måtte planlegge alt. Er det ikke herlig å kunne dra på ferie uten skrikende unger (ihvertfall DINE skrikende unger) på flyet og ikke alltid måtte være så barnevennlig? Det å kunne ta noen pils på en tirsdag uten å få dårlig samvittighet.. Det er selvfølgelig mange grunner til at folk velger å ikke få barn men her finnes det ingen som dømmer deg for det.

Jeg vil at flest mulig skal vite at det finnes flere av oss, og det er mange å snakke med dette om hvis man skulle trenge det. :danse:

Anonymous poster hash: d0be1...75d
  • Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ble for en stund siden medlem av en facebook gruppe for de som er frivillig barnløse. Rett og slett for folk som ikke ønsker å ha egne barn.

Jeg har lenge lett etter noen å snakke med om dette temaet da det er mange som mener at "det er jo det man skal gjøre" altså gifte seg å få barn.

Det er ikke fordi jeg er egoistisk eller hater barn, jeg bare ønsker ikke egne. Jeg har en bror som er 15 år yngre enn meg som jeg alltid har vært veldig close med og jeg elsker han mer enn noe annet men jeg kunne ikke tenke meg å ha egne barn på fulltid.

Mange mener at man går glipp av så mye hvis man ikke får barn, men jeg tenker mer på hva de som FÅR barn går glipp av, hva med alle kveldene ute med venner uten å tenke på barnevakt og måtte planlegge alt. Er det ikke herlig å kunne dra på ferie uten skrikende unger (ihvertfall DINE skrikende unger) på flyet og ikke alltid måtte være så barnevennlig? Det å kunne ta noen pils på en tirsdag uten å få dårlig samvittighet.. Det er selvfølgelig mange grunner til at folk velger å ikke få barn men her finnes det ingen som dømmer deg for det.

Jeg vil at flest mulig skal vite at det finnes flere av oss, og det er mange å snakke med dette om hvis man skulle trenge det. :danse:

Du synes kanskje ikke du er litt dømmende selv? Jeg har all respekt for at du ikke ønsker barn. Har flere i min familie som ikke ha egne barn f.eks en tante som har valgt karriere fremfor barn. Jeg tenker at om det er det som er riktig for henne så er det helt greit for meg. Hennes liv, hun bestemmer.

Jeg venter mitt første barn nå. Det føles riktig for meg og min mann. Jeg føler ikke at jeg går glipp av noen ting. Vi har kost oss sammen i mange år og nå ønsker vi å få barn. For meg er ikke barn noe hindring i å være sammen med venner. Jeg er oppvokst med foreldre som pleier omgang med venner, reiste på ferier etc uten oss ungene uten at det var noe styr med det. Skjønner heller ikke det med at unger skriker på ferie. Det er da overhode ikke gitt. Alle unger er forskjellige akkurat som voksne.

Jeg synes i bunn og grunn du er like ille som de som sier at livet dreier seg om å gifte seg å få barn. Livet handler om å gjøre det som er riktig for DEG, men det gir ikke hverken deg eller andre til å dømme andres valg.

• Liker 5
Skrevet

Selvfølgelig gjør man det som er rett for seg selv, dette innlegget er ment for de som ønsker et fellesskap for vi som ikke ønsker barn selv, der vi kan diskutere hvorfor vi velger å være barnløse.

TS

• Liker 10
Gjest Chloe87
Skrevet

Hei hei! Jeg er også frivillig barnløs. :)

• Liker 1
Skrevet

Heihei :) Godt å høre at det flere her inne også! Hehe :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det er viktig å pleie vennskap med andre barnløse, for kan nok bli ensomt om man er den eneste single/barnløse når man feks er 50. Kanskje ikke så lett å få med folk ut på den spontane pilsen/ferien..

Anonymous poster hash: 034bd...dc1

• Liker 3
Skrevet

Det er mange som har postet lignende her, og det er fint at de som ikke ønsker barn kan støtte hverandre i det valget.

Må likevel reagere litt på det du sier om at det ene utelukker det andre. Jeg føler at jeg har fått begge deler. En periode av livet var barn viktigst, og de måtte tas hensyn til. Det ble noen begrensninger der, som du beskriver. Men nå, kan jeg gjøre alt du nevner uten å tenke på barn. Så jeg føler at jeg har fått begge deler. Både gleden av å ha barn, og at jeg nå når ungene er store, kan gjøre alt uten barn. Ferier uten barn, pils på en tirsdag, trenger ikke å planlegge noe i forhold til barn.

For meg dreier det seg om ulike kapitler i livet. Da jeg hadde småbarn måtte jeg planlegge i forhold til dem, og bruke ferier på ting de også likte. Og det er sikkert mye jeg gikk glipp av da, men jeg tar det igjen nå. Nå er jeg litt over 40, og kan gjøre alt jeg har lyst til, samtidig som jeg har barna mine som mine nærmeste og kjære. Det er vinn-vinn-situasjon så til de grader for meg!

Likevel skjønner jeg at ikke alle har lyst på barn. Jeg er ikke særlig glad i barn generelt, selv om jeg elsker mine egne, og er ikke en typisk moderlig person. Det var litt trist og vemodig da småbarnstida var over, men samtidig så syntes jeg at samværet med barna ble bedre og bedre etterhvert som de ble eldre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser veldig god at det er mange fordeler med å ikke ha barn, men samtidig synes jeg det åpnet seg en helt ny verden når vi fikk barn, noe vi egentlig ikke kunne forestille oss på forhånd. Det er nok slik at man går glipp av noe uansett hva man velger :)

Anonymous poster hash: 40510...a8f

• Liker 2
Skrevet

Jeg er frivillig barnløs fordi jeg har en kronisk sykdom. Folk forstår og aksepterer grunnen min da.

Anonymous poster hash: b1d7b...46e
  • Liker 1
Skrevet

.... Mange mener at man går glipp av så mye hvis man ikke får barn, men jeg tenker mer på hva de som FÅR barn går glipp av, hva med alle kveldene ute med venner uten å tenke på barnevakt og måtte planlegge alt. Er det ikke herlig å kunne dra på ferie uten skrikende unger (ihvertfall DINE skrikende unger) på flyet og ikke alltid måtte være så barnevennlig? Det å kunne ta noen pils på en tirsdag uten å få dårlig samvittighet.. ....

Jeg synes det er litt rart at du hovedinnlegget nærmest "trøster deg med" at vi som er "frivillige foreldre" går glipp av så mye osv. Jeg må dessverre "skuffe deg litt", og si at for de fleste av oss så tilfører barna flere positive opplevelser enn problemer.

Du trenger altså ikke å tenke så veldig mye over hvor "synd" det er i oss. For det stemmer nok ikke i de fleste tilfellene.

:)

Anonymous poster hash: 0fbc5...4a1

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor skal dere som har barn inn her for å overbevise TS om at hun burde ha barn? Hun har bestemt seg for at det ikke er riktig å få barn for henne, og da skal ikke dere legge dere opp i det synes jeg.
Det skjer jo hele tiden om noen sier at de ikke ønsker barn. Kan dere ikke bare respektere andres valg?

Anonymous poster hash: b7508...6ca
  • Liker 11
Skrevet

Hvorfor skal dere som har barn inn her for å overbevise TS om at hun burde ha barn? Hun har bestemt seg for at det ikke er riktig å få barn for henne, og da skal ikke dere legge dere opp i det synes jeg.

Det skjer jo hele tiden om noen sier at de ikke ønsker barn. Kan dere ikke bare respektere andres valg?

Anonymous poster hash: b7508...6ca

Det er vel ingen som har prøvd å overbevise TS om at hun burde ha barn.

Derimot har flere (inkludert meg selv) prøvd å korrigere henne i forhold uttalsen "men jeg tenker mer på hva de som FÅR barn går glipp av".

Når hun påstår noe på vegne av oss som er foreldre, har vi lov til å uttale oss om dette stemmer. :)

Anonymous poster hash: 0fbc5...4a1

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser veldig god at det er mange fordeler med å ikke ha barn, men samtidig synes jeg det åpnet seg en helt ny verden når vi fikk barn, noe vi egentlig ikke kunne forestille oss på forhånd. Det er nok slik at man går glipp av noe uansett hva man velger :)Anonymous poster hash: 40510...a8f

Enig i denne her ja!

Anonymous poster hash: ed90c...60a

Skrevet (endret)

Jeg er helt og holdent frivillig barnfri. Jeg fri for barn, ikke barnløs.

Jeg tenker at det er flott for de som har hatt lyst på barn, og får de og er fornøyd med de. Ære være..

Men for meg som jeg har skrevet mange ganger før her inne (for ja det finnes mange slike tråder her, og vi er ganske mange som er barnfrie, slike tråder popper opp, og ja det er godt å se en ikke er aleine om å ikke ha intens kløe i livmoren) så Jeg har et meningsfylt jobb, et meningsfylt forhold der vi elsker hverandre og ikke føler behov for å utvide flokken på noen måte. Jeg lengter ikke etter noe mer, for alt jeg trenger, lyster og behøver har jeg og får jeg i forholdet mitt, og ellers i livet mitt, Jeg er fornøyd, lykkelig med samboeren jeg har det så pass godt at jeg føler ikke for å jakte etter noe mer. Jeg ønsker ikke å gå glipp av det gode livet jeg har nå når jeg lever livet mitt akkurat slik jeg ønsker for å "følge slekters gang". Når man ikke har lyst på barn i utgangspunktet så synes jeg det blir så tragisk når folk sier til meg "ahhahh livet mitt ble så mye mer meningsfullt, dette er meningen med livet, livet blir så mye bedre", det blir som at jeg skulle sagt til noen som er ufrivillig barnløs at livet mitt er så fantastisk, og livet mitt er helt utrolig, barn er bare i veien", det er snakk om to ulike liv, to ulike ønsker og meningen med livet må vi finne ut av selv.

Jeg har hørt om foreningen "best uten barn" men er ikke medlem selv, men har registrert at det blir flere og flere som velger å ikke få barn, og synes det er bra at det er mer åpenhet med det å være barnfri.

Endret av Stjernesol
  • Liker 6
Skrevet

Jeg er mest overrasket over behovet for å ta opp temaet. At noen velger å ikke få barn har jeg full forståelse for.

Jeg var lenge barnløs, var veldig fornøyd og trodde jeg skulle forbli barnløs, men fant aldri på å melde meg inn i noen gruppe, eller lage tråder om det. På samme måte som at jeg ikke oppretter tråder om hvorfor jeg ikke synger i kor, eller ikke har akvarium f.eks.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er mest overrasket over behovet for å ta opp temaet. At noen velger å ikke få barn har jeg full forståelse for.

Jeg var lenge barnløs, var veldig fornøyd og trodde jeg skulle forbli barnløs, men fant aldri på å melde meg inn i noen gruppe, eller lage tråder om det. På samme måte som at jeg ikke oppretter tråder om hvorfor jeg ikke synger i kor, eller ikke har akvarium f.eks.

Tja etter at jeg ble medlem av kg har jeg forundret meg til gangs over hvor mye som faktisk er mulig å diskutere i seg selv, men nå er vel forskjellen på det å synge i kor eller det å ha akvarium og det å ikke ha barn ganske stor mener nå jeg. Skal vi se, hvor tid ble jeg spurt om sist "ønsker du virkelig ikke å ha et akvarium?? Hmm, sånn ca aldri har jeg blitt spurt om det.

Hvor tid jeg sist ble spurt om -vil du virkelig ikke ha barn?? Det er ikke så lenge siden du..

Noen ting er mer vel hva skal vi si "normativt" enn andre ting, barn er en av de.

Det er ikke så lenge siden det verserte ganske mange tråder her inne om hvor sære, skrudde og rare kvinner uten barn er/var, hvor mange tråder og tanker har det vært om kvinner uten akvarium?

Det er ikke så lenge siden skuespilleren Mads Ousdal sa på spm om hvordan de folkevalgte kan gi mer trygghet "De bør høre litt mer på kvinnene. Ja, ikke på Siv Jensen, selvfølgelig. Jeg synes det er helt forferdelig at hun skal stå og mene noe om barn. Alle foreldre vet at alt blir endret når man får barn. Nei, lytt til kvinner som har født!»

Og hvor tid reagerte noen på at folk i regjeringen ikke synger i kor?

Poenget er at det kan være greit å skrible ned sine tanker med likesinnede om valgene vi tar her i livet, familie forumet renner over av tråder om nettopp det, hvorfor da dette behovet for å henge seg så veldig opp i problemstillingen til ts? Spesielt når tråden ikke angår deg eller mødre i det store og det hele.. Jeg synes i alle fall at det er litt sært at foreldre kommer inn i slike tråder og er så veldig over engasjerte i temaet.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 12
Skrevet

Hei hei. All mulig respekt til de som ikke ønsker å få barn. Forstår hva du prøver å formidle.

Jeg har selv ett barn som jeg elsker over alt på jord. Synes det er riktig for meg. Har erfart at hvis man ofrer litt av sin egen tid og hygge for at barnet skal ha det bra, så kan livet gi en mye dypere og rikere mening. Hvis alt skal handle om meg selv, så blir det veldig raskt kjedelig. Men det er bare slik jeg er :)

• Liker 1
Skrevet

Er selv med i den fb-gruppa ;) Det er godt å ha et sted med likesinnede, siden barnfri alltid må forsvare seg, ikke har lov til å ytre meninger, ikke skal uttale seg om tyttebærsyltetøy er godt eller ikke, "for har du ikke barn aner du ikke hva du snakker om, uansett hva det er snakk om". Har heldigvis funnet en mann av samme oppfatning! :)

Anonymous poster hash: db9fe...dc9

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er fantastisk at det er fler og fler som velger å ikke få barn, da dere viser dere som uselviske mennesker som ikke på død og liv må overbefolke jorda enda mer :biggrin: Ville bare si det!

• Liker 3
Skrevet

Deilig med en tråd som dette!

Dere som har partnere som ikke vil ha barn, dere aner ikke hvor heldige dere er! Min ønsker seg barn, jeg gjør ikke. Uansett hva vi måtte velge, så taper en av oss dersom vi ikke går fra hverandre da selvsagt. Er det noen som har hatt den problemstillingen, og hva ble i så fall utfallet?

:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...