Gå til innhold

Familiehund som kan passe på?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ble ikke ferdig ^

en bouvier de flander eller riesenschnauzer, eller boerboel ville jeg hatt på listen min

Anonymous poster hash: 7638d...113

Rottweiler og Boerboel er under vurdering! :-)

Anonymous poster hash: 7f279...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med irsk ulvehund? En "gentle giant" som er bedagelig på grensen til lat, og svært glad i flokken sin?

Ingen typisk vakthund, men jeg garanterer at ett eneste bjeff er nok til å skremme innbruddstyver over alle hauger.

Eneste er helsen... De kan ha en del helseproblemer og blir sjelden eldre enn ti år.

Anonymous poster hash: 93aaa...074

Lat er stikkordet her ja. ;)

Vi hadde en irsk ulvehund som var ekstremt lat og skikkelig pysete. Han så skummel ut og folk var virkelig redd han når de så han, men siden han ikke var så skummel etter 5 min så gikk det over. Men de lever ikke så lenge nei, 10 år er en gammel irsk ulvehund.

Men flotte er de!

Anonymous poster hash: a9235...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av rasene nevnt.Enten for dårlig avl (schæfer.) eller for mye vokter og trenger mer enn tisseturer.

Puddel som vokter ,utgår.

Nanny dog- ikke alltid så barnevennlig som den fremstilles

Irsk Ulvehund/Hjortehund.- Mye dårlig avling her,sykdommer og dårlig psyke på en del

Rottweiler,Ridgeback ville jeg heller satset på.Men disse må være hunder som er mentalt sterke (foreldre testet) samt røntget. Engelsk mastiff kunne vært et alternativ,men der igjen er det en del sykdom på rasen.

Anonymous poster hash: 7638d...113

Ehm... Det trenger vel strengt tatt de fleste hunder, hvertfall hvis man skal ha en som er stor nok til å funke som vakthund. Litt spesielt skrevet med tanke på de du anbefaler selv også ;)

TS: Er blandingshunder aktuelt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler, uten tvil! Finner ikke mer hengivne hunder. De er vel også den 7 smarteste hunderasen, og kåret til en fantastisk familie hund.

Her bruker frøkna på 4 mnd og hunden på 50 kg å leke sammen på gulvet :-)

Rhodesian Ridgeback har jeg aldri hatt æren av å ha selv, men det er absolutt et flott alternativ:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stor eller liten? Hvor mye skal du aktivisere den mentalt- og fysisk? Pelstype? Jaktinstinkt?

Anonymous poster hash: f59c8...be1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler, uten tvil! Finner ikke mer hengivne hunder. De er vel også den 7 smarteste hunderasen, og kåret til en fantastisk familie hund.

Her bruker frøkna på 4 mnd og hunden på 50 kg å leke sammen på gulvet :-)

Rhodesian Ridgeback har jeg aldri hatt æren av å ha selv, men det er absolutt et flott alternativ:)

Det hørtes trygt ut. (Vil ikke anbefale ridgeback forresten, de krever erfarne hundeeiere og kan lett bli en håndfull/farlige. Bor en oppdretter her, skumleste hundene i gata. Jger folk og dyr)

Anonymous poster hash: f59c8...be1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslagene om rottweilere. Individene er jo selvfølgelig forskjellige, men som rase er den kjent for å være en veldig fin familiehund som er glad i barn. Samtidig er den jo en flott vakthund, og veldig smart. Viktig at det blir stimulert nok mentalt, men det virker det jo som dere vil få til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter forslagene om rottweilere. Individene er jo selvfølgelig forskjellige, men som rase er den kjent for å være en veldig fin familiehund som er glad i barn. Samtidig er den jo en flott vakthund, og veldig smart. Viktig at det blir stimulert nok mentalt, men det virker det jo som dere vil få til :)

Jepp, rotter er brukshunder og SKAL få en veldig god dose stimuli. Ikke ete etter godbiter på jordet liksom, nei, skal TS ha rottis må h*n virkelig være dedikert og legge mye jobb i å stimulere og trene hunden på fritiden. For det er ingen ligge-i-gangen-og-sove-bort-livet-hund

Anonymous poster hash: 41821...b32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler, uten tvil! Finner ikke mer hengivne hunder. De er vel også den 7 smarteste hunderasen, og kåret til en fantastisk familie hund.

Her bruker frøkna på 4 mnd og hunden på 50 kg å leke sammen på gulvet :-)

Rhodesian Ridgeback har jeg aldri hatt æren av å ha selv, men det er absolutt et flott alternativ:)

HaHa, det har aldri jeg sett no sted og jeg kan ikke si jeg er veldig overbevist om at de er på toppen av smarthet..:P Og det ligger en ved beina mine nå altså! Vi snakka om det her om dagen at de ikke var på den lista engang nemlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter også forslaget om Rottweiler. Tålmodige, stødige, kosete og beskyttende, uten å være aggressive. (Kommer selvsagt an på hunden og eierene og oppdragelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo an på hvor mye hunden skal passe på. Jeg hadde rottweiler og var veldig glad i han, men det var før jeg hadde unger. Tror han hadde blitt vel krevende nå, og han kunne nok ta vaktjobben litt vel alvorlig etter min smak. Nå klarer jeg meg fint med en hund som varsler og er litt reservert mot fremmede, og da klarer storpuddelen seg fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ridgeback passer hvis man trenger en treningspartner, for eksempel hvis man trener til maraton... Så jeg ville ikke anbefalt en afrikansk løvehund til noen som ikke vil ha en som helst vil ha veldig mye tur. Ville heller ikke anbefalt riesenschnauzer til noen som ikke er temmelig erfarne. Det å være oppvokst med hund og skulle oppdra en selv er to forskjellige ting :)



Anonymous poster hash: 830a9...d20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tervueren utgår pga aktivitetsnivå, så kan du glemme rottis, riesen og ridgeback. Bouvier havner i samme klasse som riesen. Boerboel er også ekstremt mye hund, og med tanke på at det er en veldig heterogen rase (den er så ny og lite homogen at den ikke er registrert som rase enda), ville jeg holdt meg langt unna.
Dessuten finnes det ikke såkalte vakthunder i Norge i dag. De typiske vakthundene (dobber, rottis) er avlet for veike (manglende mot) til en slik oppgave i dag, og de med nok mot og skarphet til å velge fight i stede for flight, er enten hunder av varierende raser etter brukslinjer som brukes innen IPO, militær- og polititjeneste, eller typiske vokterhunder som ovtcharka og pyreneer, - ingen av dem er hunder for hvermannsen.
Det du må tenke på også med store hunder, er at du faktisk skal dressere den i hverdagen. Du har en mye mindre feilmargin treningsmessig med en stor hund kontra en liten hund, for det er mye vanskeligere å kontrollere en hund på 40kg som ikke gjør som du vil, versus en på 10kg. Å få en hund til å gå pent i bånd er ikke nødvendigvis den enkleste oppgaven i hundeholdet selv om det er en selvfølge. Klarer du å holde igjen en rottweiler/boerboel om den gjør seg vrang?
Store raser som mastiffer kan også være et h*lvete i unghundperioden. De lærer fort at de er sterkere enn deg, og da må du håndtere en bumpete, bitende valp på 20+kg som oppfører seg som en tulling i bånd. Om man har små barn kan en stor hund fort bli litt for voldsom.
En annen ting er at du ikke kommer unna sykdom og kort levelader på de største rasene.
Hunder med mye vokt tar også disse instinktene sine ut på andre ting enn bare det du vil den skal vokte. Hva gjør du når bikkja vokter bilen din? Vannskåla? Sofaen? Gangen? Kan du håndtere en hund som vokter, og vet du hvordan du kan lære dette bort? En hund som vokter er ikke noe du nødvendigvis vil ha i nærheten av unger.
Med typiske vokterhunder som pyreneer, ovtcharka ol. som ble og fortsatt blir brukt til å vokte buskap/områder med buskap mot rovdyr og inntrengere, kan disse vokteregenskapene bli ganske fatale da det er mye alvor i disse hundene.
Jeg synes du burde vurdere å senke kravet om å ”passe på dere”, og heller se på raser som varsler en del om du absolutt vil ha en hund som kan passe på dere til en viss grad. Å finne en hund som vil forsvare dere er ikke realistisk, og neppe noe du vil ha heller om du faktisk vet hva det innebærer.

Edit; La til noe.
Endret av Skywise
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må ikke finne på å kjøpe schäferhund. Der er det så mye elendig avl at det er til å grine av, og sjansen for å velge feil er veldig stor. På bruks-schäferhund er det ikke like ille, men det er ikke en slik hund du er best tjent med å ha til ditt "bruk".

Boerboel kan være greit tror jeg. Den er ikke ødelagt ennå, men vær veldig opptatt av helsetesting av nære slektninger med riktig dokumentasjon.

Edit: ser nå at schäferhund heldigvis ikke var så veldig aktuelt.

Endret av gyazo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter også forslaget om Rottweiler. Tålmodige, stødige, kosete og beskyttende, uten å være aggressive. (Kommer selvsagt an på hunden og eierene og oppdragelsen).

Tror det blir Rottweiler tispe :-)

Har hatt det tidligere og hun var en fin familiehund som var oppmerksom hvis noe ikke var som det skulle uten å tippe over og vokte ting eller mennesker inne.

Synes forresten at det blir litt i overkant å sammenligne tervuren og rottweiler som det ble gjort i en innlegg her, kunne aldri tenkt meg å ha tervuren eller noen av belgierne, nervøse stressa og hypre, krever mye mer enn rottis (selv om rottis krever sitt)

Anonymous poster hash: 7f279...3e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaHa, det har aldri jeg sett no sted og jeg kan ikke si jeg er veldig overbevist om at de er på toppen av smarthet..:P Og det ligger en ved beina mine nå altså! Vi snakka om det her om dagen at de ikke var på den lista engang nemlig :)

http://www.sheknows.com/pets-and-animals/articles/807205/top-10-smartest-dogs-in-the-world

http://www.canis.se/innlegg.php?nr=5540

http://hundesonen.no/forum/topic/12406-iq-hos-ulike-hunderaser/

Skal du ha flere kilder?:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke inne på den jeg så, tror jeg stoler på den :P

Jeg ville ikke valgt rottweiler om man skal ha en hund som er litt kjapp i huet, syns schæfere er 10 ganger herligere :)

Bedre vakthunder er de også, siden TS spør etter det, har skjønt det sånn at de gjerne må trenes opp mens andre gjør det "automatisk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...