Gå til innhold

Klarer ikke jobbe grunnet lavt selvbilde. Råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et så ekstremt dårlig selvbilde at jeg ikke klarer å ha en normal jobb, jeg går med en gjennomgripende vond følelse hvert eneste sekund av hver dag. Det er utrolig slitsomt og tærende, jeg mister litt og litt håpet hver dag og føler at det aldri vil bli bedre.

Jeg prøvde jobbing i en kantine et par uker nå, og jeg klarte en hel full uke i starten og syntes det gikk helt greit fordi jeg klarte på en måte å blokkere ute følelsene mine, men så gikk det dårligere neste uke, og jeg var der bare en dag, og nå sitter jeg her uten å ha vært der en eneste dag denne uken og føler meg da enda dårligere.

Det er en grusom følelse når man føler seg så utenfor samfunnet og utrolig unormal når jeg vet at jeg egentlig har potensiale til å være helt normal og en morsom person å være sammen med, for det er absolutt ingenting i veien med intelligensen min, men det ekstremt negative selvbildet mitt gjør meg såpass usikker at jeg ikke takler å være med andre, jeg går med konstante analyserende tanker om andre og tror alltid jeg finner noe som beviser mine feilaktige mistanker om at de misliker meg og tenker negativt om meg.

Jeg er til og med nesten redd for å bevege meg i leiligheten min fordi jeg tror at naboene vil høre det og bli irriterte på meg.

Hadde jeg vært selvsikker vet jeg at jeg for eksempel hadde kunnet utføre kantinejobben med glans, det er jo kjempe-enkle oppgaver, mens nå er jeg så redd og usikker at jeg nesten ikke klarer selv den enkleste oppgave. Fordi jeg for eksempel ikke tør å spørre hvis jeg lurer på noe, så gjør jeg kanskje en liten feil, og da faller jeg helt ned i kjelleren psykisk når andre påpeker det, selv om de gjør det veldig forsiktig.

Jeg føler jeg har prøvd alt for å endre de feilaktige tankene, og for å få et bedre selvbilde, men ingenting hjelper.

Akkurat nå er jeg på begynnelsen til å bli deprimert, det er så mye som er negativt i livet mitt, og jeg ser ingenting positivt. Jeg mistrives i leiligheten. Jeg har absolutt ingen venner. Jeg føler at jeg skuffer familien min. Jeg hater utseendet mitt noe noe så innmari, eller, jeg hater det svære skaftet av en såkalt nese jeg har fått plantet midt i ansiktet. Resten av meg kunne jeg godtatt om jeg kunne slippe å tenke på nesa. Jeg tenker på hvor mye jeg hater den 90% av dagen, og har gjort det i sikkert 5-6 år nå.

Det verste å tenke på er at jeg føler at jeg har gått glipp av absolutt hele ungdomstiden min! Det er til å gråte av. Jeg fikk aldri venner, aldri kjæreste, hadde ingen interesser, og følte meg bare totalt verdiløs. Og det gjør jeg som sagt enda.

Er det noen her som kjenner seg litt igjen og har noen selvhjelpsråd å komme med?

Jeg har vurdert psykolog igjen, men jeg vil ikke sløse 300 kroner timen akkurat nå, når jeg er veldig sikker på at det ikke vil hjelpe. Jeg har hørt alt de har å tilby før, og med mindre de kan dekke en neseoperasjon eller gi meg resept på ernæringsdrikker (jeg er veldig undervektig og vil gå opp i vekt), så kan de ikke hjelpe meg.

Jeg har også etter intens og lang gjennomtanke kommet frem til at jeg ihvertfall vil prøve å spare opp til å endre på nesa mi, siden den er et helt enormt fokus for meg. Jeg vil ikke ha den perfekt, jeg tenker bare at alt vil se bedre ut enn den gjør nå. Tro meg. Så det er det eneste jeg har kommet frem til at er drastisk nok til å kunne gi meg et positivt dytt i riktig retning mot bedre selvbilde.



Anonymous poster hash: cefab...2d0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er som å høre om mannen min. Mye av det hvertfall. Tankene. Han kom seg etterhvert til psykolog, etter mye press fra meg. Og vet du hva, det virker! Han har gradvis blitt forandret. Det har ikke gått mer enn 1,5 år, men han har opplevd store forandringer på tankemønsteret sitt. Han er mye mer harmonisk, tenker ikke så mye på andre mennesker mer. Fungerer godt.

Og dette ned nesa di er nok ikke helt reelt. Jeg er 100% sikker på at livet ditt ikke hadde blitt noe bedre med en annen nese. Det sitter i hodet ditt.

Du bør virkelig dra til psykolog! Slik skal du ikke ha det :klemmer:

Anonymous poster hash: fdc2c...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...