Gå til innhold

Hvem er smålig her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå var det faktisk din ide å ta med broren hans. Du kom altså med et forslag som innebar en del ekstra utgifter og tar det for gitt at han skal dekke alt, uten at dere snakket noe om det på forhånd. Synes egentlig ikke det er så rart at mannen reagerer.

Anonymous poster hash: 15ebd...8d7
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjæresten min syntes det var en god ide så vi snakket med moren. Hun har ikke så veldig god økonomi men, vi ble enige om at siden det var vi som spurte om å ta han med oss så skulle hun betale flybillett også skulle vi stå for hotell og opphold.

Anonymous poster hash: 93082...2d4

Ut fra det som står over var avtalen at DERE skal stå for hotell og opphold, dvs. du og kjæresten din skulle dele på disse utgiftene.

Men jeg er enig i at det rimelige hadde vært at du betalte for sønnen din, og kjæresten din betalte for broren sin.

Men som du altså selv skriver, så var det ikke det dere avtalte på forhånd.

Kanskje være mer tydelig på hva som blir avtalt senere, hvis det blir en "neste gang"?

:)

Anonymous poster hash: 87d10...dfa

• Liker 3
Skrevet (endret)

..

Endret av Gurglemeie
  • Liker 1
Skrevet

Hvem av dere var det som foreslo at moren til broren til din samboer bare skulle betale fly?

Det var moren hans som sa at hun kun hadde x antall kr å bruke og den summen var det flybilletten kostet. Så sa jeg til kjæresten min at da kunne vel vi stå for opphold. Han sa at det var greit og så snakket vi ikke mere om det før nå. Jeg gikk da tydeligvis utifra 50/50 og han gjorde ikke det...

Anonymous poster hash: 24743...fcb

Skrevet

Det var moren hans som sa at hun kun hadde x antall kr å bruke og den summen var det flybilletten kostet. Så sa jeg til kjæresten min at da kunne vel vi stå for opphold. Han sa at det var greit og så snakket vi ikke mere om det før nå. Jeg gikk da tydeligvis utifra 50/50 og han gjorde ikke det...

Men når du sier "vi" så er det jo litt dumt om du egentlig mener "du". Jeg hadde også regnet med, om noen foreslo at "vi betaler dette", så skulle den som foreslo være med på det. Jeg er uenig med alle de som sier at kjæresten din er smålig, og det spiller ingen rolle om det er hans bror. Om jeg foreslår at kjæresten min og jeg tar med datteren hans på noe, er det helt selvsagt for meg at jeg betaler halvparten hva det koster å ha henne med.

• Liker 3
Skrevet

Så når du sier "VI kan stå for hotell og opphold", hva mente du da?

Sønnen din sin ferie er ditt ansvar, og skal ikke inn i en 50/50 deling etter min mening.

Du spør om dere skal invitere med gutten, og det resulterte i en ekstrautgift. Dere er klar over det, og du foreslår at dere skal stå for hotell og opphold (men forventer i ettertid at kjæresten din skal betale).

Hadde jeg vært deg, så ville jeg spurt på forhånd om det var greitt om dere betalte for hvert deres barn. Slik du legger det frem, er det ikke rart at kjæresten din har andre forventninger til deling av ferieutgiftene enn du har.

• Liker 2
Skrevet

Og med vi mente du tydeligvis ham...

Sånn jeg oppfatter historien:

Du, kjæresten og din sønn skal på ferie. Han betaler sin tur, du betaler for deg og din sønn. Du foreslår at dere også skal ta med hans bror. Moren dekker flybilletter, du sier at "da kan vi dekke oppholdet". Du sier ikke at "Da får du dekke resten, jeg betaler jo allerede for min sønn". Jeg har full forståelse for kjærestens tolkning her.

Hadde det vært kjæresten som foreslo at dere skulle ta med hans lillebror også, ville det vært naturlig at han sto for alle utgiftene. Her er det ditt forslag at han skal være med, det er du som sier at "vi dekker resten" - jeg synes det er underforstått at du skal være med å betale for ham når ikke annet er avtalt.

Moralen her: snakk sammen før man pådrar seg ekstra utgifter...

• Liker 5
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg synes han virker veldig smålig som liksom skal telle hver krone etter ferien deres. Da jeg leste dette først antok jeg egentlig at dere begge ville chippe inn for broren hans, men iom at du har en sønn som dere tok med gir det jo mest mening at dere bare deler 50/50. Han høres litt rar ut altså!

Skrevet

Og dette kunne du ikke tatt med i hovedinnlegget? Frem til dette innlegget hadde jeg hatt full forståelse for din sak, men nå har dere jo faktisk avtalt det typen din krever, og dermed er du smålig som ikke følger avtalen.

Jeg synes han virker veldig smålig som liksom skal telle hver krone etter ferien deres. Da jeg leste dette først antok jeg egentlig at dere begge ville chippe inn for broren hans, men iom at du har en sønn som dere tok med gir det jo mest mening at dere bare deler 50/50. Han høres litt rar ut altså!

TS skriver at dette er en betydelig sum - for både han og henne.

• Liker 2
Skrevet

Og dette kunne du ikke tatt med i hovedinnlegget? Frem til dette innlegget hadde jeg hatt full forståelse for din sak, men nå har dere jo faktisk avtalt det typen din krever, og dermed er du smålig som ikke følger avtalen.

:)

Hun skrev også i hovedinnlegget at de hadde avtalt at de (hun og kjæresten) skulle stå for hotell og opphold. Fra hovedinnlegget:

Kjæresten min syntes det var en god ide så vi snakket med moren. Hun har ikke så veldig god økonomi men, vi ble enige om at siden det var vi som spurte om å ta han med oss så skulle hun betale flybillett også skulle vi stå for hotell og opphold.

Og presiserte senere at de skulle betale for opphold i tillegg var hennes ide....

så sa jeg til kjæresten min at da kunne vel vi stå for opphold. .

Etter min mening er ingen av de smålige.

TS har bare vært dårlig med å kommunisere hva hun egentlig mente...

Jeg forstår godt at kjæresten har misforstått henne.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hun skrev også i hovedinnlegget at de hadde avtalt at de (hun og kjæresten) skulle stå for hotell og opphold. Fra hovedinnlegget:

Og presiserte senere at de skulle betale for opphold i tillegg var hennes ide....

Det er forskjell på nyansene. I HI er det en avtale mellom barnets mor og paret at disse to partene (barnets mor/paret) skal dele kostnadene. Dermed er det greit i mine øyne at TS forventer at typen tar seg av regningen med mindre de har avtalt noe annet, spesielt med tanke på at hun har sitt eget barn å betale for.

I det neste innlegget (som jeg siterte) kommer det frem at det er TS som avtalte med kjæresten at de skulle dele på oppholdet (TS/kjæresten). Her burde de dele kostnadene som avtalt.

Endret av Eriks
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg kunne aldri blitt sammen med en slik person. Nå er jeg riktig nok ikke interessert i menn, men halla... Han kan være litt gentleman her! Jeg er ikke en sånn person som syns at menn alltid skal ligge ut for middag osv osv... men dette var smålig. Det er hans bror! Ja, kanskje det var TS sin idé, men det betyr ikke at hun skal betale for han hvis ikke de har avtalt det.

Endret av Chiyo
  • Liker 1
Skrevet

Jeg kunne aldri blitt sammen med en slik person. Nå er jeg riktig nok ikke interessert i menn, men halla... Han kan være litt gentleman her! Jeg er ikke en sånn person som syns at menn alltid skal ligge ut for middag osv osv... men dette var smålig. Det er hans bror! Ja, kanskje det var TS sin idé, men det betyr ikke at hun skal betale for han hvis ikke de har avtalt det.

Men de har jo avtalt det. Hun har foreslått at de betaler for hans bror. Jeg skjønner ikke at det kan tolkes annerledes.

Anonymous poster hash: 59c0e...016

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

En annen ting er at før vi bestilte tur og fat ut at broren skulle bli med så vi på et hotell vi ville bo på. Dette hotellet kostet akkurat det samme om vi var 3 eller 4 personer som bodde der. Vi ble enige om å betale halvparten vær på dette rommet før vi visste at broren skulle bli med. Men, da broren ble med så sa han at jeg skulle betale mer enn han på hotellet likevel...

Jeg påpekte at når vi var ute å spiste så bestilte han mat,øl etc for samme sum alene som jeg og ungene spiste for til sammen, så sånn sett mener jeg at jeg har betalt min del der ift hans regning. Han mener det er irrelevant fordi han ikke har kvitteringer og kan regne på det i ettertid...

Jeg ser utifra svarene her inne at v burde ha snakket bedre sammen først så jeg spurte kjæresten om det var greit at jeg betalte halvparten av det beløpet jeg fortsatt skylder siden jeg ikke har så mye å rutte med, han sa at det var greit.

Jeg sa at jeg hadde snakket med sjefen og fikk ordna meg noen ekstra vakter på jobb i jula. Sønnen min skal til sin far i år så jeg kan like godt jobbe. Nå er kjæresten min sur for det fordi han hadde sett frem til å feire jul med meg og sin familie. Jeg svarte at jeg ville jobbe sånn at han kunne få pengene sine men, da var ikke pengene så viktig likevel....

Alt blir galt uansett hva jeg gjør jo...

• Liker 2
Skrevet

Ja, det var veldig dumt. Men i mitt hode går det liksom automatikk i å tenke at to voksne med 1 barn "hver" = 50/50 løsning.. Anonymous poster hash: 24743...fcb

Ja, egentlig burde det være sånn.

Anonymous poster hash: 50b9f...055

Skrevet

Jeg og min kjæreste var på en 3 uker lang ferie i begynnelsen av november. Før vi bestilte tur kom jeg med et forslag om at vi skulle ta med lillebroren til kjæresten min. Han er like gammel som min sønn og han har ikke vært utenlands før så jeg tenkte det var gøy for han og få reise.

....

TS:

I tillegg til å se at du har vært utydelig i kommunikasjonen din, så sitter jeg å tenker "motivet" for å be lillebroren med.

Var det for at gutten din skulle ha selskap? Dvs. kjekt for gutten din (og dermed også for deg, siden barns trivsel er viktig for oss foreldre?

I tilfelle, hva hvis det var en kompis av sønnen din som du ville ha med? Hadde du da forventet 50/50-deling? Dvs. at du skulle betale for sønnen din, og kjæresten din for "en venn av gutten din".

Eller forventer du 50/50-deling - at du betaler for sønnen din og kjæresten for lillebroren sin pga "slektskap" - og ikke hvem som kanskje hadde mest utbytte av å ha med seg gutten?

For det vi vet, så kan det være at kjæresten din kun valgte å ta med seg lillebroren sin av hensyn til gutten din. Er det da rimelig at han skal sitte med hele regningen for det?

Skrevet

Men de har jo avtalt det. Hun har foreslått at de betaler for hans bror. Jeg skjønner ikke at det kan tolkes annerledes.

Anonymous poster hash: 59c0e...016

Helt enig. Hun kan ikke si vi når hun egentlig mener du. Hun sier at han sparer til motorsykkel og da likte han sikkert ikke å skulle få hele denne utgiften i fanget når de hadde avtalt noe annet.

Skrevet

Jeg synes ikke noen av dere er smålig her. Men han har valgt å inngå et forhold med ei som har barn fra før, og da bør han regne med ekstra utgifter. Allikevel... Det er noe i det han sier. Det er din sønn, og det var ditt forslag å ta med broren (med viten om utgiftene).

Kommunikasjonen var for dårlig før turen i alle fall. Det er sikkert. Det skulle vært avtalt med en gang, før billetter ble bestilt, om hvem som skal betale hva.

I bunn og grunn, synes jeg det er riktig at du betaler halvparten for broren, når du sa "vi".

Gjest Eurodice
Skrevet

Sitat fra TS' innlegg nr. 34:

Jeg påpekte at når vi var ute å spiste så bestilte han mat,øl etc for samme sum alene som jeg og ungene spiste for til sammen, så sånn sett mener jeg at jeg har betalt min del der ift hans regning. Han mener det er irrelevant fordi han ikke har kvitteringer og kan regne på det i ettertid...

Skrevet

I lys av de nye opplysningene som kom fram, synes jeg ikke samboeren din var så ille likevel, TS. Dere har kommunisert dårlig om dette, men når du faktisk sa at DERE skulle ta utgiftene, så blir det kanskje riktig å dele brorens opphold likevel. I hvert fall hvis dere ellers har felles økonomi.

Kan dere ikke snakke sammen, erkjenne at dere snakket dårlig sammen, og komme frem til en løsning der dere begge har litt penger til overs? Motorsykkelen kan vel vente litt ... den er ikke SÅ viktig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...