Gå til innhold

Siden det heter Vitenskap, natur og MILJØ..


Lutetium 71

Anbefalte innlegg

..tenkte jeg denne kunne passe inn her.

Jorda vi bor på, er en maskin:

One of the things I find irritating about some environmentalist rhetoric is the oft-repeated idea that nature is the opposite of a machine. On the contrary, our natural environments seem to behave very much like devices with interchangeable parts, whose inputs result in predictable outputs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvem har sagt dette?

kan ikke si jeg er helt enig, selv om jeg riktignok ikke kan så fryktelig mye om maskiner, men naturen kan jeg en del om.

En ting som er unikt med naturen er blant annet den store bufferen som finnes i vann, jordsmonn, havbunn osv osv. Noe som gjør at man ikke ser en effekt, eller kun en liten effekt, av å pøse ut diverse mer eller mindre uheldige ting i naturen. Til man nå buffer terskelen ved å merke. Og da kan det skje mye på svært kort tid og det kan ta ekstremt lang tid å fikse ting igjen.

En maskin vil jeg jo tror reagerer litt mer umiddelbart på ting man gjør med den?

Jeg synes slettes ikke naturen så alltid er så forutsigbar og letthåndterlig som en maskin som opererer etter strengt konstruerte regler satt av oss mennesker.

men mulig forfatteren av sistatet mente dette i en helt annen sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem har sagt dette?

kan ikke si jeg er helt enig, selv om jeg riktignok ikke kan så fryktelig mye om maskiner, men naturen kan jeg en del om.

En ting som er unikt med naturen er blant annet den store bufferen som finnes i vann, jordsmonn, havbunn osv osv. Noe som gjør at man ikke ser en effekt, eller kun en liten effekt, av å pøse ut diverse mer eller mindre uheldige ting i naturen. Til man nå buffer terskelen ved å merke. Og da kan det skje mye på svært kort tid og det kan ta ekstremt lang tid å fikse ting igjen.

En maskin vil jeg jo tror reagerer litt mer umiddelbart på ting man gjør med den?

Jeg synes slettes ikke naturen så alltid er så forutsigbar og letthåndterlig som en maskin som opererer etter strengt konstruerte regler satt av oss mennesker.

men mulig forfatteren av sistatet mente dette i en helt annen sammenheng?

Bloddy hell! Jeg hadde jo glemt linken!

http://io9.com/the-earth-is-a-machine-1472315624

Sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...