Gå til innhold

Undervektig og besvimer ofte

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Vel, da er det nesten en mnd siden jeg ble skrevet ut. Har bare noen spørsmål jeg sitter igjen med.

Vel, kan ikke si at utskrivelsen var en koselig opplevelse. Overlegen som skulle skrive meg ut sier at foreløpig har de ikke finni noe på prøvene, og presterer å si: Så du må bare spise mat! Prøver å forklare at jeg spiser normalt, men at det ikke hjelper på vekta. Han nekter, sier "du kan umulig spise normalt når du har rast ned så mye i vekt. Spis mer enn du orker bare!" Blir litt paff, og han sier vidre at jeg måtte skjerpe meg, ta mer mat når jeg spiste og tvinge meg selv til å spise mer enn jeg egentlig klarer... Spør om jeg har sluttet å spise pga jeg er deprimert (han snoka litt i journalen for to år tilbake). Men nei, jeg har da IKKE sluttet å spise!! Blir jo faen ikke hørt :( Får så beskjed om at jeg får innkalling til avdelingen om et par uker for en kontroll.

Har enda ikke hørt noe, og kjenner jeg systemet rett skjer det ikke noe vidre nå. Har vært en del kluss, fått innkalling til samme røtgen av lungene tre(!) ganger. Vekta står på stedet hvil, og jeg er litt fortvila og maktesløs. Jeg har -virkelig- stått på hele jula og hele januar, spist ofte og så mye jeg faktisk klarer å få i meg. De rundt meg er enige i at jeg faktisk er veldig flink til å spise, så dette her ligger faktisk ikke i hodet mitt som en slags spiseforstyrrelse, som overlegen nesten påstod.. Hva.. skal jeg gjøre nå da. Bare la det gå enda lengre og bli enda mindre? :( Dette har drept selvtilliten min.

Endret av Jumo
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ai, du har havnet i psykosomatisk-fellen, høres det ut som. Fører du matdagbok fremdeles?

Skrevet (endret)

Ai, du har havnet i psykosomatisk-fellen, høres det ut som. Fører du matdagbok fremdeles?

Hva er psykosomatisk-fellen? Jeg fører ikke matdagbok nå, nei. Men har alarmer på når jeg skal spise og hvor mye jeg hvertfall skal få i meg, sånn at jeg spiser selv om jeg ikke er sulten akkurat da. Har ikke vært en problem, med tanke på at matlysten virkelig er på topp.

Endret av Jumo
Skrevet

At kvinner ofte blir beskyldt for psykiske lidelser når det likevel gjerne er fysisk.

Matdagbok er lurt å føre med tanke på å motbevise dette ved en evt. senere anledning.

• Liker 1
Skrevet

Hva og hvor mye spiser du i løpet av en gjennomsnittlig dag, da?

Enig med Silfen, matdagbok er lurt.

Jeg lå forresten inne i jula av lignende grunner som deg, uten å finne noe. 7 kg ned på omtrent 3 uker, magesmerter, kvalme osv.

• Liker 1
Skrevet (endret)

At kvinner ofte blir beskyldt for psykiske lidelser når det likevel gjerne er fysisk.

Matdagbok er lurt å føre med tanke på å motbevise dette ved en evt. senere anledning.

Åja, sånn ja. Maten er noe jeg ikke sliter med, overhodet. Skal det liksom alltid være så "enkelt" for de å skylde på psyken med en gang de ikke finner ut av noe på første forsøk?? Ble litt god venn med en mann på 50 år mens jeg var innlagt. Han hadde mange problemer, og hadde vært innlagt i fire mnd! Han kunne fortelle meg at ut ifra det han hadde erfart er avdelingene utrolig dårlig til å kommunisere, og at de på gastro nesten ikke vet hva en nyre er engang.. Kunne kanskje sjekket ut andre ting enn bare tarm, mens jeg først var der.Men ja, får starte med å føre ned alt jeg spiser ASAP, da.

Hva og hvor mye spiser du i løpet av en gjennomsnittlig dag, da?

Enig med Silfen, matdagbok er lurt.

Jeg lå forresten inne i jula av lignende grunner som deg, uten å finne noe. 7 kg ned på omtrent 3 uker, magesmerter, kvalme osv.

Spiser som regel frokost, brødskiver til lunsj og ellers når jeg blir sulten, som ikke er sjeldent, middag og mat før jeg legger meg. Spiser også en del i mellom måltidene, som youghurt, ernæringsdrikker osv. Ligger godt over kcal inntaket man skal få i seg per dag.

Ja, da er det ikke bare meg da :( Trist å høre at du også sliter med det samme. Får håpe det ordner seg for deg!

Endret av Jumo
Skrevet

Ja du veier for lite det er det ingen tvil om,men du har ikke en skremmende lav bmi.Og jeg tror ikke akkurat du skal bekymre deg så mye for å få mere næring enn hva kroppen er vandt til.Nettopp pga dette ikke er en selvforskyldt(les sult over lange tid)Det er i de tilfellene det er virkelig farlig å innta for mye næring for fort.Da er det fare for reærnringssyndrom.Du sier jo at du spiser som en hest,så da er jo kroppen din vandt til næring,så da er det andre årsaker til vekttapet ditt.

Anonymous poster hash: a629a...2b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...