Gå til innhold

Undervektig og besvimer ofte

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lege.

Anonymous poster hash: 26249...d6e
Skrevet

Lege.

Hehe, redigerte tråden min rett etter du skrev dette. Som sagt, har vært hos legen, og hun tar meg ikke seriøst. "Drikk vann, spis vitaminer" er svarene jeg alltid får..

Skrevet

Hehe, redigerte tråden min rett etter du skrev dette. Som sagt, har vært hos legen, og hun tar meg ikke seriøst. "Drikk vann, spis vitaminer" er svarene jeg alltid får..

Da skifter du fastlege. Dette tror jeg du kan gjøre på helfo. Du må ha en fastlege som tar deg seriøst! Det er ganske alvorlig dette..

• Liker 4
Skrevet

Jeg har selv slitt med besvimelse i tide og utide i snart ett år, har dog ikke gått ned i vekt, men har heller ikke gått opp i vekt selv om jeg spiser mye. Legene har ennå ikke funnet ut hva som feiler meg. Dette har gått utover jobben, da jeg går i bakken når jeg anstrenger meg litt. Så jeg har vært sykemeldt i snart ett år.

Håper du finner ut hva som er galt, det er så utrolig trasig å bare plutselig besvime :hug:

Skrevet

Virker ikke som at du får i deg nok næring av det gode slaget. Kosthold er ikke bare enkelt så jeg ville vel anbefalt å lese deg skikkelig opp på dette for å finne ut mer av hva kroppen faktisk trenger. Det finnes ting man spiser som gjør at næringsopptaket blir mye mindre og da må man spise desto mer for å klare å holde seg noenlunde frisk. Om en spiser veldig riktig så trenger man faktisk veldig lite mat i forhold.

Minner noe om en spiseforstyrrelse også dette her. Ei jente som gikk i klassa mi på grunnskolen hadde problemer med å få i seg nok og ble syltynn og svimte av titt og ofte. Dette gikk seg til med tryggere rammer og mer fór.

Det er veldig individuelt hva som kan foreligge av faktorer her da. Jeg kjenner litt igjen fra ting jeg har sett før og tenker at det kan være en faktor. Om det faktisk er noe virkelig galt vites jo ikke. Tegnene tyder iallefall på feil/lite mat.

Skrevet

Rast ned 10 kg på en mnd og fastlegen ber deg ta vitaminer?

Her er det mye fastlegen din ikke har fått info om fra deg, skjønner jeg...

Dette er ikke et normalt vekttap og enhver lege ville sjekket deg for ting som diabetes o.lign. dersom du fortalte hvor mye du gikk ned over hvor kort tid.

• Liker 4
Skrevet

Seriøst - du må rope høyere hos legen eller noe. For enhver lege med bare en bitteliten smule av vett og forstand vet at å rase ned 10 kg i vekt (når en spiser/drikker som en pleier) ikke er normalt.

Ikke la deg avspise av legens "ta vitaminer og drikk vann". :hug:

Anonymous poster hash: 7a376...fed
  • Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

Vil bare takke for rådene i denne tråden! Har vært så ekstremt slapp og dårlig. Så dårlig at jeg faktisk måtte droppe en eksamen.. :( Legen min fikk fnatt da hun veide meg for en/halvannen uke siden, tok hundrevis at blodprøver og var på ny veing idag. Jeg hadde gått ned enda 2,5 kilo på en uke, og ble sendt på røntgen av lunger med en eneste gang siden jeg også har hatt vondt med å puste de siste dagene. Fikk jo også bekreftet at jeg har veldig lavt blodtrykk, men det er jo ikke så rart siden jeg har gått ned ekstremt mye på kort tid. Matlysten er veldig opp og ned, og klarer jeg først å spise, blir jeg kvalm eller får vondt i magen. Ny veing til mandag, og er ting like ille, legges jeg inn på sykehuset.. :sjokkert:

Drikker ernæringsdrikker og smoothie for at kroppen skal holde på næringa inntil vidre. Håper ikke jeg må ta gastroskopi, mitt størte mareritt. Men det ordner seg vel alltid for snille jenter.. :)

Endret av Jumo
Skrevet

dette hørtes ikke bra ut! håper de finner ut av hvorfor du plutselig går ned så mye. masse god bedring!

Skrevet

For det første ville jeg tatt en blodprøve, så stolprøve.

Du må finne ut av hvorfor kroppen ikke tar opp næringen du spiser, om dette er et metalt eller fysisk uttrykk, dvs. om det er noe du innbiller deg eller ikke.

For meg høres det litt sånn tøft i trynet å si at du spiser som en hest. Virker ikke som du tar det seriøst og da er det vanskelig å tro på alt du sier. Uansett er dette med plutselig vekttap ett av de siste faretegnene før ev. død inntreffer.

Ville vært på vakt dersom du ikke troller eller kødder nå.

Skrevet

10 kilo på en måned? Det er jo noe alvorlig i veien, fra kreft til annet faenskap. Du må kreve full utredning. Gå privat om fastlegen ikke tar deg alvorlig!

Skrevet

Jeg har gått ned 15 kg iløpet av siste halvåret, veier nå 55kg. Og er 175cm høy! Fantastisk.

Jeg er henvist til gastroskopi da, siden blod-/urin-/avførings-prøver er ok.

Du er ikke alene om at dette er ditt verste mareritt.. Men du får mye svar av dette altså. Jeg hører det varer i bare 5 min så jeg prøver å bare tenke på det. 5 min er jo ingenting! :fnise:

Men det høres bare kjempeskummelt ut at du går ned så fort, jeg har ikke veid meg på noen måneder nå da, tørr ikke rettogslett. Men hvorfor får du ikke i deg mat?

Er du dårlig, kvalm? Jeg er kvalm hele tiden,derfor jeg raser ned.

Skrevet

Har du problemer på do? Du bør få sjekket endetarmen og opp der, for det kan være indre blødninger de ikke vet om, siden du er så slapp også. Er jerninnholdet bra?

Anonymous poster hash: 7bf14...b00
Skrevet (endret)

For det første ville jeg tatt en blodprøve, så stolprøve.

Du må finne ut av hvorfor kroppen ikke tar opp næringen du spiser, om dette er et metalt eller fysisk uttrykk, dvs. om det er noe du innbiller deg eller ikke.

For meg høres det litt sånn tøft i trynet å si at du spiser som en hest. Virker ikke som du tar det seriøst og da er det vanskelig å tro på alt du sier. Uansett er dette med plutselig vekttap ett av de siste faretegnene før ev. død inntreffer.

Ville vært på vakt dersom du ikke troller eller kødder nå.

Blodprøver er tatt, ganske mange faktisk. Om jeg troller eller ikke? Kødder du med meg nå, eller? Skreiv jo her at jeg legges inn imorra om jeg ikke har gått opp i vekt, for å gjennomgå gastro og ultralyd av tarmsystemet og en del andre undersøkelser. Jeg spiser så mye jeg makter, men kroppen min tar ikke til seg næring og derfor har jeg gått ned. Jeg drikker ernæringsdrikker fordi jeg må få alt av vitaminer og næring som overhode mulig. Hva det skyldes aner jeg dessverre ikke. Om det er stress som gjør at kroppen min ikke fungerer eller om det er noe galt i magen min, er jo det jeg skal på sykehuset å få sjekket opp. Tar dette veldig alvorlig, og hadde jeg ikke gjort dette hadde jeg heller ikke hatt "klippekort" hos legen de siste ukene. Er på vakt, og satser på at morgendagen kanskje gir resultater. :)

Endret av Jumo
Skrevet

Blodprøver er tatt, ganske mange faktisk. Om jeg troller eller ikke? Kødder du med meg nå, eller? Skreiv jo her at jeg legges inn imorra om jeg ikke har gått opp i vekt, for å gjennomgå gastro og ultralyd av tarmsystemet og en del andre undersøkelser. Jeg spiser så mye jeg makter, men kroppen min tar ikke til seg næring og derfor har jeg gått ned. Jeg drikker ernæringsdrikker fordi jeg må få alt av vitaminer og næring som overhode mulig. Hva det skyldes aner jeg dessverre ikke. Om det er stress som gjør at kroppen min ikke fungerer eller om det er noe galt i magen min, er jo det jeg skal på sykehuset å få sjekket opp. Tar dette veldig alvorlig, og hadde jeg ikke gjort dette hadde jeg heller ikke hatt "klippekort" på sykehuset de siste ukene. Er på vakt, og satser på at morgendagen kanskje gir resultater. :)

Oh wow.. Fint at du er på og jeg ønsker deg masse lykke til møte med sykehuset i morgen. Også håper jeg virkelig at du finner ut av hva som er i veien og at du vil dele det med oss. :)

:klem:

Skrevet

dette hørtes ikke bra ut! håper de finner ut av hvorfor du plutselig går ned så mye. masse god bedring!

Tusentakk! :)

10 kilo på en måned? Det er jo noe alvorlig i veien, fra kreft til annet faenskap. Du må kreve full utredning. Gå privat om fastlegen ikke tar deg alvorlig!

Heldigvis tok legen meg seriøst da veide meg, og har vært der å tatt mye blodprøver osv etter dette. Så det ordner seg nok! :)

Jeg har gått ned 15 kg iløpet av siste halvåret, veier nå 55kg. Og er 175cm høy! Fantastisk.

Jeg er henvist til gastroskopi da, siden blod-/urin-/avførings-prøver er ok.

Du er ikke alene om at dette er ditt verste mareritt.. Men du får mye svar av dette altså. Jeg hører det varer i bare 5 min så jeg prøver å bare tenke på det. 5 min er jo ingenting! :fnise:

Men det høres bare kjempeskummelt ut at du går ned så fort, jeg har ikke veid meg på noen måneder nå da, tørr ikke rettogslett. Men hvorfor får du ikke i deg mat?

Er du dårlig, kvalm? Jeg er kvalm hele tiden,derfor jeg raser ned.

Offda! Det høres ikke særlig bra ut. Ja, gastro høres virkelig ikke godt ut, men de jeg kjenner som har gjennomført det sier det ikke er så ille som det høres ut som! Bare vi blir friske så spiller det ingen rolle, egentlig :) Håper dem finner ut hva som feiler deg! Ufrivillig vekttap er ikke særlig kult.

Når kroppen min ikke holder på næringa har nok magesekken min krympa en del, som gjør at når jeg spiser, så blir jeg utrolig fort mett. Men jeg spiser flere ganger om dagen, og drikker ernæringsdrikker som en helt. Har myye vondt i magen og kvalm, og da er det vaskelig å spise noe som helst. Men jeg må spise så mye jeg klarer, for jeg har virkelig ikke lyst til å gå mer ned i vekt!

Har du problemer på do? Du bør få sjekket endetarmen og opp der, for det kan være indre blødninger de ikke vet om, siden du er så slapp også. Er jerninnholdet bra?

Anonymous poster hash: 7bf14...b00

Jerninnholdet mitt er bra. Har vit-D mangler, men tar tabletter mot dette. Skal få sjekket fordøyelsen på sykshuset, så kanskje det er noe galt der. Time will show.

Skrevet

Oh wow.. Fint at du er på og jeg ønsker deg masse lykke til møte med sykehuset i morgen. Også håper jeg virkelig at du finner ut av hva som er i veien og at du vil dele det med oss. :)

:klem:

Tusentakk, det varmer. :) Skal prøve å oppdatere så godt jeg kan. :)

Skrevet

Jeg opplevde det samme som deg for noen mnd siden. Kroppen min ville ikke ta opp næring og jeg gikk ned ca. 0,5 kg om dagen i 2 uker. Jeg dro til privatlege, ettersom fastlegen aldri kan noenting, og ble sendt til akuttmottaket på sykehuset med en gang. Det viste seg at jeg hadde reernæringssyndrom (refeeding syndrom på engelsk), som er en sykdom der kroppen ikke klarer å ta opp næring fra mat pga mangel på salter og vitaminer etc. Det er VELDIG farlig og DØDELIG om du ikke får hjelp fort! Nå sier jeg ikke at det er dette du har, bare sier at jeg kjenner igjen symptomene. Anbefaler deg å få det sjekket hos andre leger, sånn at du finner ut av hva som er galt. Lykke til!

Anonymous poster hash: b907e...270
Skrevet (endret)

Jeg opplevde det samme som deg for noen mnd siden. Kroppen min ville ikke ta opp næring og jeg gikk ned ca. 0,5 kg om dagen i 2 uker. Jeg dro til privatlege, ettersom fastlegen aldri kan noenting, og ble sendt til akuttmottaket på sykehuset med en gang. Det viste seg at jeg hadde reernæringssyndrom (refeeding syndrom på engelsk), som er en sykdom der kroppen ikke klarer å ta opp næring fra mat pga mangel på salter og vitaminer etc. Det er VELDIG farlig og DØDELIG om du ikke får hjelp fort! Nå sier jeg ikke at det er dette du har, bare sier at jeg kjenner igjen symptomene. Anbefaler deg å få det sjekket hos andre leger, sånn at du finner ut av hva som er galt. Lykke til!

Anonymous poster hash: b907e...270

Uææ! Nå ble jeg litt redd. Tok blodprøve av saltinnholdet sist jeg var hos legen, og skal til legen igjen imorra. Takk for at du delte din erfaring! Heldigvis er legen min ganske flink og tok meg veldig seriøst, så dette ordner seg sikkert! :) Tusentakk!

Edit; googlet dette, og ifølge internett er det når underernærte pasienter starter opp med næring igjen. Når det går for fort og man får for mye næring enn hva kroppen er vant til.. Hmm men jaja, satser uansett på at man finner ut av ting, om det er det ene eller det andre! :)

Endret av Jumo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...