Mann 42 Skrevet 23. november 2013 #1 Skrevet 23. november 2013 Det kan da umulig stemme? Jeg vet selvsagt at vikingene blotet, men det var da dyr? Men i siste episode av "The Vikings" er det skildret menneskeoffer, og ikke bare èn eller to, men hele ni stykker. Det virker ikke helt som min sorts vikinger, for å si det sånn.
Gjest meh Skrevet 23. november 2013 #2 Skrevet 23. november 2013 Tror ikke man skal sluke alt fra serien rått, de har jo tidligere prestert å flette inn en stavkirke i serien som foregår lenge før Norge ble kristnet. 2
flinkeceline Skrevet 23. november 2013 #3 Skrevet 23. november 2013 Mektige sjefer ble ofte begravd med tjenere, dyrebare ting til ferden og etterlivet. Var vanlig i de aller fleste kulturer verden rundt om.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #4 Skrevet 23. november 2013 he he Anonymous poster hash: dffce...a7d 1
Snakkis Skrevet 23. november 2013 #5 Skrevet 23. november 2013 Den serien er mye historisk riktig. Den er laget av history chanel.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #6 Skrevet 23. november 2013 http://www.aftenposten.no/kultur/TV-serie-om-vikinger-skaper-latter-for-historiske-tabber-7183762.html Anonymous poster hash: 0239e...351
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #7 Skrevet 23. november 2013 Les Gro Steinslands bok, den delen hvor hun analyserer kildematerialet som beskriver samtidig omtale av menneskeofring (Gamla Uppsala). Fritt etter hukommelsen var konklusjonen at det nok har skjedd i virkeligheten også, men at det neppe var en utbredt og vanlig praksis, men har dreid som enkelte tilfeller. Man har også arkeologiske funn som underbygger disse historiene. Anonymous poster hash: 96586...285
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #8 Skrevet 23. november 2013 Den serien er mye historisk riktig. Den er laget av history chanel. Anonymous poster hash: 8843d...bdd 12
Gjest Violetta Skrevet 23. november 2013 #9 Skrevet 23. november 2013 Handlingen skal også foregå i Danmark. Med høye fjell og dype fjorder. Tror ikke vi skal bruke denne serien som historieundervisning. 2
Mann 42 Skrevet 23. november 2013 Forfatter #10 Skrevet 23. november 2013 (endret) Handlingen skal også foregå i Danmark. Med høye fjell og dype fjorder. Tror ikke vi skal bruke denne serien som historieundervisning. Akkurat DET syns jeg er litt irrelevant. Geografisk småplukk. Serien sikter seg inn mot et publikum som ikke vet en dritt om nordisk geografi, og det spiller ingen rolle for dem om "Kattegat" og "Uppsala" i historien, er plassert i majestetiske fjellandskap, selv om Kattegat (kattehullet) er et trangt havområde som man må smyge seg gjennom, og Uppsala ligger i et flatt område i virkeligheten. Og selv om stavkirker ikke var noe de bygde. Men jeg reagerer litt på disse offerscenene. Og når det først skulle være, hvorfor i helvete har kniven som brukes, en utforming som aldri har vært sett i Norden? Kniven har form som en Gurkha Kukri, evt en gresk Kopis, eller en spansk Falchata, som var en av forgjengerne. Vikingene hadde ikke slike våpen, og særlig ikke høyglanspolerte. Endret 23. november 2013 av Mann 42
JamesHardy Skrevet 23. november 2013 #11 Skrevet 23. november 2013 Tenker vel mest på et dette er underholdning og at det da er tatt visse kunstneriske friheter. Har ikke begynt å se på serien enda, men har den liggende klar til senere når jeg kan få rigget meg til foran kopekassen.
PingoPower Skrevet 23. november 2013 #12 Skrevet 23. november 2013 Den serien er mye historisk riktig. Den er laget av history chanel. Jepp, kanalen som har gitt oss programmer som "ancient aliens", "pawn stars" og "swamp people". 6
Mann 42 Skrevet 23. november 2013 Forfatter #13 Skrevet 23. november 2013 Tenker vel mest på et dette er underholdning og at det da er tatt visse kunstneriske friheter. Har ikke begynt å se på serien enda, men har den liggende klar til senere når jeg kan få rigget meg til foran kopekassen. Det ER en ganske bra serie, i det alt vesentlige. Og den er HELT korrekt når det gjelder måten vikingene begynte å invadere England på. Først isolerte raid, og siden hyppigere, før de begynte å opprette vinterleirer, og etter hvert drive handel. Noen småkonger valgte å kjempe, og deres byer ble tatt og plyndret. Andre kjøpte seg fred med å gi vikingene hester og gull og alt hva de ellers ville ha.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #14 Skrevet 23. november 2013 Men jeg reagerer litt på disse offerscenene. Og når det først skulle være, hvorfor i helvete har kniven som brukes, en utforming som aldri har vært sett i Norden? Kniven har form som en Gurkha Kukri, evt en gresk Kopis, eller en spansk Falchata, som var en av forgjengerne. Vikingene hadde ikke slike våpen, og særlig ikke høyglanspolerte. Menneskeofringen er som sagt uproblematisk i lys av det materialet vi har. Kniven blir en detalj, men det hadde vært greit om du hadde et bilde fra serien, av den aktuelle kniven. Anonymous poster hash: 96586...285
Sugerøret Skrevet 23. november 2013 #15 Skrevet 23. november 2013 Tror ikke man skal sluke alt fra serien rått, de har jo tidligere prestert å flette inn en stavkirke i serien som foregår lenge før Norge ble kristnet. ahha det la jeg merke til også .Artig
Gjest Violetta Skrevet 23. november 2013 #16 Skrevet 23. november 2013 Akkurat DET syns jeg er litt irrelevant. Geografisk småplukk. Serien sikter seg inn mot et publikum som ikke vet en dritt om nordisk geografi, og det spiller ingen rolle for dem om "Kattegat" og "Uppsala" i historien, er plassert i majestetiske fjellandskap, selv om Kattegat (kattehullet) er et trangt havområde som man må smyge seg gjennom, og Uppsala ligger i et flatt område i virkeligheten. Og selv om stavkirker ikke var noe de bygde. Men jeg reagerer litt på disse offerscenene. Og når det først skulle være, hvorfor i helvete har kniven som brukes, en utforming som aldri har vært sett i Norden? Kniven har form som en Gurkha Kukri, evt en gresk Kopis, eller en spansk Falchata, som var en av forgjengerne. Vikingene hadde ikke slike våpen, og særlig ikke høyglanspolerte. Tror ikke de fleste som ser den har spesialkompetanse på utforming av kniver heller. Tåpelig å avfeie enkelte unøyaktigheter som irrelevante og ftemheve andre. 6
Gjest Seajewel Skrevet 23. november 2013 #17 Skrevet 23. november 2013 (endret) Bra serie, og ja, den er historisk korrekt. Gleder meg til sesong 2! Endret 23. november 2013 av Seajewel
Avalon Skrevet 23. november 2013 #18 Skrevet 23. november 2013 Det er vel først nå de faktisk har funnet ut at menneskeofring faktisk også forekom i vikingtiden, så det stemmer faktisk.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2013 #19 Skrevet 23. november 2013 Joda, det er faktisk ting som tyder på at menneskeofringer var en (sjelden) realitet i vikingtiden. Dyreofringer var veldig vanlig. Noen av tolkningene er mer spekulative enn andre, og spesielt vanlig kan det neppe ha vært – men at det forekom virker langt fra urimelig. Man har også dokumenterte menneskeoffer fra noe tidligere i jernalderen, og dessuten i andre kulturer på samme tid. Unikt for vikingene har det ihvertfall ikke vært. Hva som utgjør et menneskeoffer er og diskutabelt. Noen rike graver har fler enn ett skjelett, og det kan til tider se ut som om ett av dem har blitt drept i forbindelse med begravelsen. Da er det ikke nødvendigvis snakk om et offer direkte til gudene for å få deres gunst som i scenen fra Vikings, men heller at den døde fungerte som en gravgave til den avdøde. Eller så var det kanskje begge deler. Eller noe helt annet. Gudene vet. Uansett type drap: det finnes skriftlige kilder. Den mest kjente er vel Ibn Fadlans nedtegnelser (som filmen Den 13. krigeren er basert på. Helvetes møl, BTW). Han var arabisk handelsmann og vanka litt med en gjeng svenske vikinger i Russland, og fikk bl.a. overvære begravelsen til en høvding hvor det ble ofra ei slavejente. Mr. Fadlan var ikke overvettiges begeistra for vikingene, og i tillegg har det vært språklige problemer både mellom ham og dem da, og med oversettelsen av teksten hans i moderne tid. Det er mao. behov for noen greie klyper salt her. Likevel: det er ganske interessant og litt ekkel lesning. Da nå den mann, som jeg ovenfor har nevnt, var død, sa de til hans trellkvinner: "Hvem av dere vil dø sammen med ham?" En av dem svarte: "Jeg." Da fikk to andre trellkvinner i oppdrag å vokte henne, hvor hun stod og gikk, og det hendte at de med egne hender vasket denne trellkvinnens føtter. (...)Men trellkvinnene drakk og sang hver dag i en glede, som foregav å varsle en kommende lykke. Da så den dag kom da han og hans trellkvinne skulle brennes (...) Nå kom det en gammel kvinne, som de kalte dødsengelen, og hun bredte de teppene vi har nevnt, ut over benken. Hun stod av forsyningene av klær [til den døde] og stellet [av liket]. Det er også henne som dreper pikene [trellkvinnene]. Jeg så at hun var en gammel, kjempestor kvinne, tykk og dyster av utseende. (...) Trellkvinnen som ville bli drept, gikk frem og tilbake imens. Hun trådte inn i det ene efter det annet av deres telter, og teltets herre hadde seksuell omgang med henne mens han sa: "Si til din herre: dette har jeg gjort av kjærlighet til deg." (...) så hun kunne gå inn i teltet hvor hennes herre var. (...) Mennene begynte da å slå med tre[-stavene] på skjoldene, for at lyden av hennes skrik ikke skulle høres, slik at de andre pikene kunne bli skremt, og ikke ville søke døden sammen med sine herrer når tiden kom. Da gikk seks mann inn i teltet, og de tok henne efter tur alle sammen. Så la de henne ved siden av hennes døde herre. To tok bena hennes, og to tok hendene. Og den kone de kalte dødsengelen, la et rep rundt halsen på henne, knyttet med endene, til motsatte sider, og rakte endene til to menn, for at de skulle trekke i det. Så gikk hun frem med en liten dolk med bredt blad, og ga seg til å stikke den inn og trekke den ut mellom ribbenene på piken, og de to mennene kvalte henne med repet, så hun døde. (hele beskrivelsen av begravelsen er her) Også er det jo faktisk en skriftlig beskrivelse av menneskeofringer på Gamle Uppsala, denne gangen skrevet av den tyske biskopen Adam av Bremen. The sacrifice happens as follows: Nine live beings of the male gender are sacrificed, their blood is used to mollify the gods. For nine days they celebrate with banquets and such sacrifices. Every day they sacrifice one man – together with other living beings, so that within nine days 72 living beings are sacrificed. This sacrifice takes place in connection to the spring equinox. The bodies are hanged up in a grove close to the temple. This grove is so holy for these heathens that they think that each individual tree inside it has become divine through the death and decay of the victims. There hang dogs and horses together with humans. A Christian told me that he had seen 72 such bodies hang there, animals and people together. Her må det også saltes ganske grundig, bl.a. så var aldri Adam på Uppsala selv – så det er endel uenighet om hvor mye man faktisk kan stole på fortellingene hans. Det er i grunnen ting som taler både for og mot. Snorre Sturlasson skriver også om menneskeofring i Uppsala i kongesagaene. Men han satt jo strengt tatt bortimot 200 år senere og skrev omtrent på bestilling fra daværende konger. Og han kan like gjerne ha basert sin fortelling på Adam av Bremen sin, så det er ikke akkurat en god kilde. Også er det noen andre skriftlige kilder fra 11- og 1200-tallet som også er rimelig shady. F.eks. Eyrarbyggjasaga: Der kann ein enno sjaa den domsringen, der folk vart dømde til aa verta blota. I den ringen stend steinen hans Tor, der ryggen vart sundbroten paa deim som dei skulde blota, og enno kann ein sjaa blodlìten paa steinen. Og Landnámabók Også dette blev et stort helligsted. Der står endnu Thorsstenen, hvorpå man brækkede ryggen på dem, som skulle blotes og ved siden af ligger den domsring, hvori man udvalgte dem, som skulle blotes. MEN så er det og arkeologiske funn som tyder på at dette har vært en realitet. For eksempel er det avbildet noe som ser ut som hengte mennesker i en av billedvevene fra Osebergskipet. De andre fragmentene viser mye som kan minne om et opptog, kanskje en slags sermoni i forbindelse med en begravelse. Se bilde her. Midt i bildet er det noe som ser ut som et tre med V-formede greiner. Og henger og dingler det noen fyrer med løkke rundt halsen. Tilsynelatende. Det ble jo funnet to kvinner i Osebergskipet, og en tolkning er at en av dem er ei tjenestejente som har blitt ofret. Det ville nok ikek vørt første gang. Av og til kommer man over graver med mer enn ett individ, og hvor det gjerne er litt forskjell på skjelettene. For eksempel hender det man har ett rikt utstyrt (med smykker, våpen etc) og ett uten noen ting. Noen ganger ser det ut som om ett har blitt bundet eller på annen måte tvunget ned. Eller at en av personene ser ut til å ha dødd naturlig (alder, sykdom) mens den andre har blitt drept. Noen utgravninger har også funnet det som kan se ut som mer rituelle ofringer uten en annen begravelse. F.eks. Trelleborg i Danmark. Eller Tissø på Sjælland. Å faen, det ble langt. Sorry. Anonymous poster hash: 8f0d5...c00 Anonymous poster hash: 8f0d5...c00 4
Pingting Skrevet 23. november 2013 #20 Skrevet 23. november 2013 ...nå kom jeg borti den forbanna anonym-knappen igjen. Det var meg over. Dobbelsorry. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå