Gå til innhold

Pappa kommer inn når jeg dusjer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du kan ikke ha mye innsikt i menneskers intimsoner, tenåringers behov og generell normal atferd.

Anonymous poster hash: c711b...055

Jeg vil heller si at problemet er det helt motsatte. Etter å ha lest, besøkt og snakket med folk fra veldig mange kulturer så har jeg sett at det er svært stor forskjell på intimsoner og hva som er normal adferd både fra person til person men aller mest fra kultur til kultur. Det hele oppleves som svært tilfeldig og veldig avhengig av vaner. I noen kulturer kan alle løpe nakne omkring mens i andre kulturer viser selv ikke ektefolk seg nakne for hverandre, kvinner er helt tildekket og av og til ser de heller ikke seg selv naken. Selv om det er mange fellestrekk mellom tenåringer i forskjellige kulturer så er forskjellene mye mer påfallende.

Og for ordens skyld: Jeg har ingen fasit som jeg tror er bedre enn andre som jeg ønsker å misjonere for. Hvis jeg har et mål så er det vel heller at folk skal være litt mindre selvsikre på akkurat sitt syn uansett hva det er og at det kan gjøre det lettere å leve sammen med andre mennesker. Fordi jeg tror at sannheten egentlig er at dette er helt tilfeldig.

Anonymous poster hash: 72922...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor langt vil du strekke det? Hvis din datter begynner med skaut, vil nekte sin far å se håret hennes, og at han skal si ifra før han kommer inn i et rom hvor det kan tenkes at hun sitter uten skaut: Vil du respektere det?

Anonymous poster hash: 72922...b8f

Hvorfor ikke? Du mener at det er bedre å lære sine andre barn at intimgrenser har vi ikke og at det er helt ok å ikke respektere hverandre? Det er jo uansett helt vanlig å la låste baderomsdører forbli låste og å banke på og høre "kom inn" før en går inn på rommet til et barn som er eldre enn 7-8 år (eller yngre, avhengig av barnet) så det at hun gikk med skaut hadde ikke utgjort noen forskjell i rutiner.

Selvsagt ville man tatt en prat med ungen om dette med skaut og slikt. Men barn bør læres opp til å ha egne meninger og står fritt til å velge en annen religion enn sin familie.

Anonymous poster hash: 9ec92...b01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Du mener at det er bedre å lære sine andre barn at intimgrenser har vi ikke og at det er helt ok å ikke respektere hverandre? Det er jo uansett helt vanlig å la låste baderomsdører forbli låste og å banke på og høre "kom inn" før en går inn på rommet til et barn som er eldre enn 7-8 år (eller yngre, avhengig av barnet) så det at hun gikk med skaut hadde ikke utgjort noen forskjell i rutiner.

Selvsagt ville man tatt en prat med ungen om dette med skaut og slikt. Men barn bør læres opp til å ha egne meninger og står fritt til å velge en annen religion enn sin familie.

Anonymous poster hash: 9ec92...b01

Nå trives jeg vel egentlig bedre med å spørre og konfrontere andre enn å gi svar...

Jeg ser du blander religion inn i dette. Nå var ikke det min hensikt. Man kan godt ha utvidet bluferdighet uten at det har noe med religion å gjøre.

Joda, selvfølgelig skal man respektere hverandre. At det finnes intimgrenser er helt sikkert men for langt de fleste av oss er de en gjenspeiling av kulturen rundt oss. Jeg synes det er fornuftig å spørre seg selv av og til om grensene er fornuftige og om det er noe det er hensiktsmessig å forsøke å skyve i en eller annen retning. Jeg synes at om noe er vanlig rundt oss ikke nødvendigvis er et godt argument for at det er riktig for meg og oss. Og viktigst: At noe er riktig for meg behøver ikke at det er riktig for alle andre. Og at noe er galt for meg/upassende i min familie behøver ikke bety at det er galt for alle andre. Jeg opplever det som at vårt forhold til nakenhet er noe av det som vi har mest følsesmessig engasjement for samtidig som det er minst rasjonelt betinget. I en verden hvor det ser ut som om fornuft blir dyrket finner jeg denne motsetningen på nakenhet veldig interessant.

Anonymous poster hash: 72922...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte tror du at det kan gjøre forholdet dårligere? Går det på uavklart seksualitet? Tror du at for fordi hun ser han tisse så vil hun frykte overgrep? For meg er det naturlig å tenke at en familie som kan gå på badet sammen på kryss av kjønn og aldere er mye tryggere på hverandre enn en familie som ikke kan det. Anonymous poster hash: 72922...b8f

Bæsjing har i mine øyne ikke så mye med seksualitet å gjøre (selv om du tenker i de baner). Men det er personlig, det lukter, det er ekkelt og det er noe man som voksen vanligvis gjør alene. Hvem vil vel bæsje foran sin partner eller sine venner? Kanskje du, men de fleste her synes det er unormalt (og unødvendig). Hvorfor er det da ok å gjøre det foran sin datter?

Ser du ikke at det er rimelig ukritisk og grenseløst? Å gå på badet sammen som små barn og foreldre, er noe annet enn med voksne barn. Du bæsjer bare ikke foran dine voksne barn (om det ikke er diaré, omgangssyke, helt krise).

Anonymous poster hash: 20f04...2b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går dette på hva men er vant med, hvilket kjønn man har eller seksuell legning? Hvis det går kun på vane så er det greit at en morløs datter er på badet med sin far hvis hun har vært det gjennom hele oppveksten. Hvis han så skaffer seg en (kvinnelig) kjæreste så er det ikke greit at de deler bad da de ikke har noe vane på dette. Hvis det går kun på kjønn så kan samme kjønn dele bad uavhengige om de er heterofile, homofile/lesbiske eller aseksuelle. Hva da med de transeksuelle, tvekjønnede og intetkjønn? Hva med de som skifter/vil skifte kjønn? Hvis det går på seksualitet så kan jenter dele bad men ikke de som er lesbiske. En lesbisk jente kan bare dele bad med en homofil gutt. Men hvis det går på seksualitet så er jeg veldig spent på om det er seksualiteten til den som blir sett eller den som ser. Hva er verst av en heterofil far som ser sin lesbiske datter og en homofil far som ser sin heterofile datter? Jeg er mer nysgjerrig enn at jeg vil argumentere så det er flott å høre alle der som klare meninger om dette! Anonymous poster hash: 72922...b8f

Jeg vil verken være i samme rom som min partner, mor eller far når de bæsjer. Du er nok ganske alene om de holdningene du poster flere steder her. Jeg vil påstå at det at faren gjør fra seg i samme rom som sin voksne datter er en primitiv maktdemonstrasjon, et behov for å markere territorium. Apeoppførsel m.a.o.

Anonymous poster hash: 20f04...2b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De siste årene har det blitt sånn at pappa til stadighet skal inn på badet når jeg er i dusjen. Enten skal han hente noe, legge fra seg noe eller gå på do. Dette skjer omtrent hver eneste gang jeg dusjer nå. Vi har kun ett bad i huset, men har også et bad over garasjen hvor det er en slags tv-stue. Ofte sier jeg ifra at jeg skal dusje og at jeg kommer til å dusje en stund (20 min), så om noen må på do får de gå med en gang. Likevel kommer han alltid og hamrer på døra. Først nekter jeg, men så blir han sur og kjefter. Av og til kommer han med trusler som at jeg ikke får låne bilen, at han ikke gidder hjelpe meg med å fikse klesskapet osv. Et par ganger har han faktisk også dirket opp låsen!!

Jeg føler meg så utrolig krenket!! Om han virkelig må så på do, kan han da gå over garasjen? Jeg er 19 (!) år, og får aldri dusje uten at pappa skal innom en tur. Senest igår kom han inn etter 10-20 sekunder... Jeg velger å tro at han ikke gjør det fordi han vil se meg naken, for han går med på å ha døren åpen så jeg får dekket for det meste av dusjen, men det er fortsatt veldig ekkelt. Mamma tar det heller ikke seriøst, og sier at jeg overdramatiserer og må slutte å klage. Pappa må jo få gå på do, må skjønne.. Jeg vurderer nå å snakke med familiekontoret eller barnevernet på min lillesøsters vegne, rett og slett fordi jeg ikke vil at hun skal gå igjennom det samme. Jeg har sagt til mamma at neste gang slipper jeg han ikke inn, og prøver han å kjefte så mye som en glose på meg for det, går jeg videre med det.

Noen smarte tanker rundt dette? Jeg er så lei... :(

Anonymous poster hash: 82f18...b3f

Begynn å bruke dusjen over garasjen da

Anonymous poster hash: a9850...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj! Uansett hva årsaken er, er ikke dette normalt. Jeg tror jeg ville prøvd å få han til å innse hvor idiotisk han er! Noe ala " Jeg spurte venninnene mine om deres fedre bruker å gjøre slik, og de syntes det var skikkelig ekkelt, og perverst og syntes det hørtes ut som noe en kåt gammel gris ville gjort" og bare gni inn hvor ekkelt det er.

EDIT: Postet den med et uhell før jeg fikk skrevet ferdig

Endret av Frappuccino
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å bruke dusjen over garasjen da

Anonymous poster hash: a9850...0b9

Det er ingen dusj på doen over garasjen.

Anonymous poster hash: 9f331...331

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke sagt i fra om når jeg skulle dusjet eller spurt andre om de skulle på do, er jo ikke noe vits i å annonsere det når faren din likevel kommer springende.

Vask håret og dusj hver for seg, hvis du vasker håret mens du har klær på så kan du la badedøren stå åpen. Håret (hvis du har langt hår) tar som regel tid å vaske og putte balsam i og lignende så du får jo kortet ned en dusj betraktelig om du gjør dette. Da kan du bare smette inn i dusjen andre tider på døgnet når faren din drar et sted, har lagt seg eller om morningen.

Begynn å bruk badet over garasjen mer, gå på do der, du kan sminke deg der, legge ansiktsmaske, neglelakk, nappe øyenbryn eller hva du pleier å gjøre på badet. Da er badet i huset ledig og du er mindre til irritasjon for din far. Forøvrig synes jeg det er merkelig at han ikke tenker over at du synes det er ubehagelig at han truer seg inn på badet når du er naken. Virker ikke helt normalt for meg.

Endret av Mupsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg hadde ikke sagt i fra om når jeg skulle dusjet eller spurt andre om de skulle på do, er jo ikke noe vits i å annonsere det når faren din likevel kommer springende.

Vask håret og dusj hver for seg, hvis du vasker håret mens du har klær på så kan du la badedøren stå åpen. Håret (hvis du har langt hår) tar som regel tid å vaske og putte balsam i og lignende så du får jo kortet ned en dusj betraktelig om du gjør dette. Da kan du bare smette inn i dusjen andre tider på døgnet når faren din drar et sted, har lagt seg eller om morningen.

Begynn å bruk badet over garasjen mer, gå på do der, du kan sminke deg der, legge ansiktsmaske, neglelakk, nappe øyenbryn eller hva du pleier å gjøre på badet. Da er badet i huset ledig og du er mindre til irritasjon for din far. Forøvrig synes jeg det er merkelig at han ikke tenker over at du synes det er ubehagelig at han truer seg inn på badet når du er naken. Virker ikke helt normalt for meg.

Det TS feilaktig har kalt bad (i garasjen), er bare et toalett. Se innlegget foran ditt. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ha speil på toalettet. Det vil ellers være vanskelig å få gjort alle disse tingene du nevner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det TS feilaktig har kalt bad (i garasjen), er bare et toalett. Se innlegget foran ditt. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å ha speil på toalettet. Det vil ellers være vanskelig å få gjort alle disse tingene du nevner.

Ja jeg har fått med meg det. :) Men det er vel en vaskeservant der og hvis ikke det er speil så kan man ta med seg et eller få hengt opp et kanskje. Tenkte det kunne være greit for TS å føle at hun kunne få litt privatliv på noe som lignet på et bad og vite at hun sannsynligvis ikke kom til å bli forstyrret.

Endret av Mupsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har fått med meg det. :) Men det er vel en vaskeservant der og hvis ikke det er speil så kan man ta med seg et eller få hengt opp et kanskje. Tenkte det kunne være greit for TS å føle at hun kunne få litt privatliv på noe som lignet på et bad og vite at hun sannsynligvis ikke kom til å bli forstyrret.

Da kommer han vel inn der i stedet og gjør fra seg.

Anonymous poster hash: 20f04...2b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Ja jeg har fått med meg det. :) Men det er vel en vaskeservant der og hvis ikke det er speil så kan man ta med seg et eller få hengt opp et kanskje.

Sånn kan det sikkert ordnes. Men som jeg skrev i et tidligere innlegg, hvorfor skal faren trasse seg til å skulle bruke toalettet i huset når datteren bruker badet, enda hun har sagt ifra på forhånd? Det er vel ikke flere mil mellom huset og garasjen, så det er vel mer naturlig at han (og andre familiemedlemmer) bruker toalettet der når badet i huset er opptatt. Han virker ikke helt normal.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan det sikkert ordnes. Men som jeg skrev i et tidligere innlegg, hvorfor skal faren trasse seg til å skulle bruke toalettet i huset når datteren bruker badet, enda hun har sagt ifra på forhånd? Det er vel ikke flere mil mellom huset og garasjen, så det er vel mer naturlig at han (og andre familiemedlemmer) bruker toalettet der når badet i huset er opptatt. Han virker ikke helt normal.

Ja det er noe som ikke er helt riktig her det er sikkert. Det har vært snakk om at det ikke er seksualisert men maktkamp dette her, men da vil jeg tro denne maktkampen foregår utenfor badet også? At TS diskuterer/motsier med sin far ellers også, eller om det er det økonomiske det er snakk om her (at hun bruker mye varmt vann f.eks.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ja det er noe som ikke er helt riktig her det er sikkert. Det har vært snakk om at det ikke er seksualisert men maktkamp dette her, men da vil jeg tro denne maktkampen foregår utenfor badet også? At TS diskuterer/motsier med sin far ellers også, eller om det er det økonomiske det er snakk om her (at hun bruker mye varmt vann f.eks.)

Det kan godt hende du har rett i. Det blir bare hypoteser fra oss lesere. Uansett maktkamp eller seksuelle motiver er det ekstrem oppførsel av faren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man får ikke økonomisk støtte fra nav nei. Man må skaffe seg jobb.

Anonymous poster hash: 18748...111

Er du sikker på det? Ts lever under ekstreme forhold å ingen kan forlange at hun skal fortsette med det.

Ts, jeg anbefaler deg å snakke med Nav. Legg kortene på bordet å si at du ikke kan bo hjemme lenger under de forholdene.

Du har tydeligvis gått glipp av skolegang, pga helse? Uansett så har foreldrene dine forsørgerplikt overfor deg til du er ferdig med minimum 3 årig videregående. Hvis du ikke kan bo hjemme sammen med foreldrene dine, er de pliktig til å betale deg bidra så lenge du går på videregående.

Det trenger ikke se så mørkt ut som enkelte skal ha det til her. Det kan hende at du kan få hjelp, men du må nok belage deg på å fortelle om forholdene i hjemmet, å det kan få konsekvenser for foreldrene dine, men det er ikke ditt problem.

Det kan jo være greit at de får konsekvenser m.t.p at de også har et mindreårig barn boende.

Jeg tenker også på at hvis du har vært langvarig syk, så må du jo ha noen rettigheter m.t.p utdanning og økonomi. Nei, få en saksbehandler på Nav å få deg en time der til en samtale.

Anonymous poster hash: 7d0ae...3a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæsjing har i mine øyne ikke så mye med seksualitet å gjøre (selv om du tenker i de baner). Men det er personlig, det lukter, det er ekkelt og det er noe man som voksen vanligvis gjør alene. Hvem vil vel bæsje foran sin partner eller sine venner? Kanskje du, men de fleste her synes det er unormalt (og unødvendig). Hvorfor er det da ok å gjøre det foran sin datter?

Ser du ikke at det er rimelig ukritisk og grenseløst? Å gå på badet sammen som små barn og foreldre, er noe annet enn med voksne barn. Du bæsjer bare ikke foran dine voksne barn (om det ikke er diaré, omgangssyke, helt krise).

Anonymous poster hash: 20f04...2b9

Bæsjing har i mine øyne ikke så mye med seksualitet å gjøre (selv om du tenker i de baner). Men det er personlig, det lukter, det er ekkelt og det er noe man som voksen vanligvis gjør alene. Hvem vil vel bæsje foran sin partner eller sine venner? Kanskje du, men de fleste her synes det er unormalt (og unødvendig). Hvorfor er det da ok å gjøre det foran sin datter?

Ser du ikke at det er rimelig ukritisk og grenseløst? Å gå på badet sammen som små barn og foreldre, er noe annet enn med voksne barn. Du bæsjer bare ikke foran dine voksne barn (om det ikke er diaré, omgangssyke, helt krise).

Anonymous poster hash: 20f04...2b9

Jeg har ikke snakket noe om bæsjing men kun nevnt tissing i mitt eksempel. Men jeg vil tippe at det ikke er hva faren gjør som er hovedproblemet men at han kommer inn når hun står i dusjen om det så er for å pusse tennene. (Ellers tror vel jeg også at folk opplever bæsjing som mye mer intimt en tissing.).

Men om det så er snakk on tannpuss så er fortsatt mitt spørsmål til de som mener at det er greit om mor kommer inn og ikke far om det skyldes vane, kjønn eller seksualitet?

Anonymous poster hash: 72922...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på det? Ts lever under ekstreme forhold å ingen kan forlange at hun skal fortsette med det.

Anonymous poster hash: 7d0ae...3a9

Hvis du kaller dette ekstreme forhold så har du nok sett lite av hva enkelte ungdommer opplever.

Anonymous poster hash: 72922...b8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si ifra til faren din. Du har også rettigheter, og hvis han er så blåst hjernedød, så må du si at han må ta en sjekke hos legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...