Gå til innhold

Slankeopererte fortjener ikke skryt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner et par som har gjort det. Det var siste utvei. Det ER ikke alle som klarer det alene. De er flinke til å trene og spise riktig. De jobber hardt for å redde helsen sin. Disse fortjener skryt, synes jeg! Og de som klarer det på egen hånd (som meg selv, riktignok bare 12+ kg) fortjener også skryt.

De som feiter seg opp for å få operasjon, og deretter driter i kostholdet. Spiser feit mat, og øker mengdene for mye og klager på at operasjonen ikke virker, de derimot, skulle fått en regning i posten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner et par som har gjort det. Det var siste utvei. Det ER ikke alle som klarer det alene. De er flinke til å trene og spise riktig. De jobber hardt for å redde helsen sin. Disse fortjener skryt, synes jeg! Og de som klarer det på egen hånd (som meg selv, riktignok bare 12+ kg) fortjener også skryt.

De som feiter seg opp for å få operasjon, og deretter driter i kostholdet. Spiser feit mat, og øker mengdene for mye og klager på at operasjonen ikke virker, de derimot, skulle fått en regning i posten.

Du fikk en pil opp av meg altså, men nå ville vel TS bare få fram at hun/han synes at DU fortjener mer skryt som faktisk gjør dette helt og holdent for egen motor for å si det slik.

Godt jobba fra meg i alle fall! 12+ er ikke "bare" det er 2-3 babyer det.

Anonymous poster hash: 92928...261

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at ved en gastric bypass, så blir magesekken latterlig liten. For at man skal få nok næring til å unngå mangelsykdommer, så må man planlegge måltidene sine nøye. Struktur og disiplin er nødvendig for at ikke hele kroppen skal gå under.

Hadde man klart å lære seg struktur og disiplin, så hadde man vel ikke havnet i en posisjon hvor gastric bypass blir en nødvendighet?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste blir mer motivert av en pisk eller en pistol mot tinningen. Mangelsykdommer og i verste fall død eller ny overvekt/fedme er nok mer motiverende for å planlegge måltidene enn tanken på å bare fortsette i samme spor som før.



Anonymous poster hash: db47e...d31
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passing by

Kjenner et par som har gjort det. Det var siste utvei. Det ER ikke alle som klarer det alene. De er flinke til å trene og spise riktig. De jobber hardt for å redde helsen sin. Disse fortjener skryt, synes jeg! Og de som klarer det på egen hånd (som meg selv, riktignok bare 12+ kg) fortjener også skryt.

De som feiter seg opp for å få operasjon, og deretter driter i kostholdet. Spiser feit mat, og øker mengdene for mye og klager på at operasjonen ikke virker, de derimot, skulle fått en regning i posten.

Har en kollega som skal ta operasjonen, det er siste utvei for henne. Det er ikke sånn at det er bare å sette seg opp til operasjonen og vips er den utført. Det er arbeid både før og etter. Overspising er også en form for avhengighet.

Jeg syns alle som gjør noe for å endre den negative livsstilen sin fortjener positivitet, enten de klarer det selv eller om de kryper til korset og gjør det kirurgisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig tror jeg skryten kommer av at de endelig kommer ned på en vekt der de ikke står i fare for å dø av overvekten, samt at ja, de ser jo flott ut. Og for å ikke snakke om at familie og venner slipper å se på at noen de er glad i dør pga. overvekt, og skryter sikkert av den grunn også.

Du må jo ikke tro at skryten kommer fordi de har valgt en "lettvint" løsning; fedmeoperasjon er en ekstremt stor risiko både under og etter operasjonen og er absolutt siste utvei. Så vidt jeg vet må man vel ta en haug av tilskudd og piller resten av livet, det er masse matvarer du aldri kan spise igjen, brus f.eks., og man kan vel ikke spise mer enn er det 200 g eller noe slikt i slengen. De kan aldri spise normalt igjen.

Den ene bestevenninna mi er sykelig overvektig, men er av ulike grunner ikke kandidat for fedmeoperasjon. Så jeg blir sittende å se på at hun dør ung. Jeg hadde skrytt henne opp i skyene for at hun hadde fått tilbake livet sitt, at hun nå kan dø gammel.



Anonymous poster hash: 63da7...75d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner et par som har gjort det. Det var siste utvei. Det ER ikke alle som klarer det alene. De er flinke til å trene og spise riktig. De jobber hardt for å redde helsen sin. Disse fortjener skryt, synes jeg! Og de som klarer det på egen hånd (som meg selv, riktignok bare 12+ kg) fortjener også skryt.

De som feiter seg opp for å få operasjon, og deretter driter i kostholdet. Spiser feit mat, og øker mengdene for mye og klager på at operasjonen ikke virker, de derimot, skulle fått en regning i posten.

Men, det jeg har litt problemer med å forstå er om de er så flinke til å spise og trene, og jobber hardt for helsen sin, hvorfor trenger de da operasjon i utgangspunktet? Blir man automatisk "flink" av et kirurgisk inngrep?

Anonymous poster hash: 2e213...ba5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som aldri har vært overvektige? Fortjener de skryt?



Anonymous poster hash: ea32a...9d1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som irriterer meg med sånne folk er at de tror det er en enkel løsning som kommer til å vare.. De fleste (Ikke alle, men en GOD DEL) ender opp med å legge på seg igjen..

Det finnes ingen enkel løsning på sånne ting, og latskap og lav selvdisiplin er ikke kurerbart om man ikke tar tak i seg selv. De som faktisk klarer det er det som har begynt med en sunn livvstil og virkelig vil, de som bare tror at det er en dans på roser og at de på magisk vis blir tynne ender opp like tjukke igjen.

Slike folk er bare naive og tiltaksløse, og har som oftest et problem med mat (Obviously..). Det er det man må fikse først. Noen hadde hatt bedre bruk for en psykolog enn å strupe magesekken sin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Off-topicalarm:

Synes ikke du skal gre alle under en kam.

Den der synes jeg var litt søt, egentlig :)

Og fra en Frisørdame attpåtil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, det jeg har litt problemer med å forstå er om de er så flinke til å spise og trene, og jobber hardt for helsen sin, hvorfor trenger de da operasjon i utgangspunktet? Blir man automatisk "flink" av et kirurgisk inngrep?

Anonymous poster hash: 2e213...ba5

Man blir jo tvunget til å gjøre noe. Om man vil kalle det "flink" er opp til en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at mange nok velger operasjonen fremfor vanlig mosjon og diett er nok fordi tarmbakteriebalansen blir endret etter en operasjon slik at hjernen ikke lenger tror at kroppen er konstant sulten. Mange sier etter en operasjon at de endelig har fått oppleve hva det å være mett betyr. Derfor blir det enklere å spise de miniporsjonene de må.

Jeg er foresten helt enig med TS. Min svigerfar veide 140 kg (men er 185 cm høy), tok denne operasjonen og fortsatte å spise godis istedetfor mat. Han orket jo ikke spise like mye godis som før, så han gikk ned 40 kg. I familiemiddag fikk jeg spørsmål om jeg ikke var stolt over svigerfar "For hva da?" svarte jeg. Etter det fikk jeg beskjed om at jeg ikke var velkommen lenger. Nå to år etter operasjonen har han klart å tøye magesekken og spiser masse godis, lite ordentlig mat og trener fortsatt ikke. Ved alle måltidene sitter han og stønner fordi han får vondt i magen, men han presser maten ned. Han nekter å gå til psykolog. Og de synes jeg er den rare!

Anonymous poster hash: 9fd4a...c6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har hatt slankeoperasjoner en liten stund nå. Nå er det gjort undersøkelser på slankeopererte og mennesker som har gjort livsstilsendringer. Følgende fakts er:

- Slankeopererte går betydelig mer ned i vekt enn mennesker med livsstilsendring.

- Mennesker som har gjort livsstilsendring har et sunnere kosthold enn slankeopererte.

- Mennesker som har gjort livststilsendring mosjonerer/trener mer og har bedre fysisk helse enn slankeopererte.

Min personlige mening er at å få utført en slankeoperasjon er et personlig valg. Argumentet med at det er siste utvei eller dør jeg osv, er en dårlig unskyldning for veldig mange. Man skal være rimelig stor og ha store store helseproblemer dersom en slankeoperasjon er siste LIVREDDENDE utvei - for disse menneskene syns jeg det er greit at de har muligheten til å operere seg slik at det kan få et bedre liv. Men dette gjelder VELDIG FÅ MENNESKER. DET HAR BLITT UTFØRT UNØDVENDIG MANGE SLANKEOPERASJONER i verden i dag. En veldig stor del av disse personene kunne fått like stor helsegevinst av en livsstilsendring.

Jeg mener generelt sett at dette handler om personlig ansvar. Enten så tar man ansvar for seg selv eller ikke. ALLE KAN trene, mosjonerer, legge om kosthold på sitt niva med sine forutsettninger og få stor helsegevinst. Jo større man er jo raskere får man helsegevinst av de tiltakene man gjør.

Når man velger livsstilsendring kan man gjøre forandringer i sitt eget tempo slik at forandringene blir varige og selvbestemt. Man har tid til at tankene følger med i endringen, her kan man bruke så lang tid man ønsker.

Når man velger slankeoperasjon skjer livsstilsendringen i det øyeblikket man våkner opp fra narkose.

For meg er valget lett. Livsstilsendring er en suveren løsning som gir store fordeler.

Fortjener de slankeopererte ros ? Er dette knallhardt arbeid ? Vanskelige spørsmål som det ikke er lett å finne svar på. Slankeopererte som velger å endre livsstil, følge diet og være fysisk aktiv fortjener både ros og klapp på skulderen.

En slankeoperert som fortsetter å lever usunt, uten mosjon og uten korrekt diet ,misbruker den muligheten vedkommende har fått. Slikt har jeg lite respekt for.

Jeg respekterer modige mennesker som tør gjøre det som kreves for å få en bedre helse og livsstil. Jeg har lite til overs for mennesker som misbruker muligheten som er gitt dem.

Dere kan velge hvem dere vil være.

Dere vet hvem dere er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hvor mange slankeopererte ber om skryt da??

Jeg er Gastric bypass operert, og fikk masse skryt i starten, ikke noe jeg ba om, men folk kom nå med oppmuntrene ord og skryt, jeg synes egentlig det var flaut...

Flere ganger, når folk sa jeg hadde vært flink, svarte jeg at "nei jeg har i grunn ikke gjort stort" for det føltes slik det første året. Vekten raste av, man følte seg mett av en liten posjon, vekta raste og selvtilitten økte.

MEN, etter ett par år, skal jeg love dere at jobben begynnte!! Effekten av en operasjon er ikke evigvarende, og langtidsoppfølgingen er fraværende! Det samme er psykologisk oppfølging. De fleste overvektige sliter med matmissbruk/spiseforstyrrelser uten å få hjelp for det...

Nå er det 8 år siden jeg ble operert, og ja i starten var det lett som bare det, men nå er det en evig kamp mot kiloene igjen...

Så nei, en slankeoperasjon er ingen lettvindt løsning. Mange sliter med div. komplikajsoner, underernæring, og mangelsykdommer. Alikevel er dette 100% bedre enn å være overvektig.



Anonymous poster hash: 3e8c0...238
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det gjør ikke folk som først spiser seg tjukke og deretter slanker seg heller.

Men det er ikke derfor man gir skryt: Man gjør det for å oppmuntre og få folk til å føle seg bra. Man gjør ikke opp noe regnskap på hvor mye folk fortjener skryt når de er på vei ned i vekt, man skryter av dem for at de skal føle seg bra og fortsette på veien mot normalvekt. Sånn er det, enten man liker å innrømme det eller ikke.



Anonymous poster hash: ae822...b83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lang, ikke så enkel, vei etter slankeoperasjon også! Jeg har ei venninne som valgte å ta operasjon etter å ha prøvd Grete Roede kurs, trening, endret kosthold osv og ikke klart å gå ned nok i vekt. Hun "sliter" enda med konsekvensene av å ta operasjonen. Magesekken er mye mindre enn før, hun kan ikke spise mat med mye fett, hun kan ikke spise mye, hun kan ikke spise fort, er hun i selskap må hun velge mellom middag, dessert eller kaker, kan ikke drikke samtidig eller rett før hun spiser osv. En brødskive skal spises på ca 20 minutter. Tygger hun ikke maten nok, får det konsekvenser det også.

Det som skjer når hun spiser mat med mye fett eller for fort, eller for mye, eller tygger maten for lite får hun noe de kaller dumping. Da kaldsvetter hun, skjelver, er kvalm og henger rett og slett over do eller ei bøtte i en times tid før det begynner å avta..

Dette kan slankeopererte slite med resten av livet etter en operasjon. Dette blir den nye livsstilen. Spise hver tredje time, bruke 20-30 minutter på hvert måltid osv. Selvfølgelig ikke alle slankeoperasjoner som gjør at dette blir "konsekvensene", men husker ikke hva operasjon hun tok heter.

Jeg synes de fortjener litt skryt, for de må legge om alt, uten avvik, om de ikke skal få dumping, mens du som har lagt om kostholdet og trener for å gå ned i vekt, du kan unne deg en sjokolade, et eller to glass brus til maten en lørdagskveld, du kan spise hva som helst, når som helst om du vil, uten andre konsekvenser enn at vekta øker eller blir stående ei uke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at ved en gastric bypass, så blir magesekken latterlig liten. For at man skal få nok næring til å unngå mangelsykdommer, så må man planlegge måltidene sine nøye. Struktur og disiplin er nødvendig for at ikke hele kroppen skal gå under.

Hadde man klart å lære seg struktur og disiplin, så hadde man vel ikke havnet i en posisjon hvor gastric bypass blir en nødvendighet?

Dette.

Pluss at det vel er et krav om at en som skal opereres må gå ned fem-seks-syv kilo på egenhånd før operasjonen. Hvis man først klarer å gå ned de påkrevde kiloene og er forberedt på et liv med struktur og disiplin i matveien, hvorfor ikke bare slanke seg?!

Anonymous poster hash: e78df...dff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...