Gå til innhold

Slankeopererte fortjener ikke skryt!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ok, tittelen er kansje litt teit, men her er poenget.

Fedmeoperasjoner er det store noe tydeligvis og jeg kan forstå hvorfor. selv har jeg "alltid" hatt problemer med vekten fordi jeg er utrolig glad i mat, og kan spise til jeg omtrent sprekker (det føles slik ut hvertfall). Nå har jeg vært så heldig at jeg har hatt foreldre som har passet godt på meg med tanke på hva og hvor mye jeg spiser, og jeg er blitt veldig høy så jeg har et stort forbruk av kalorier. Uten dette hadde nok jeg vært et potensielt æresmedlem i "de feites landsforening" eller hva det nå heter.

Det som irriterer med derimot er at folk som får en slankeoperasjon og går ned masse i vekt får så mye skryt. Jeg forstår ikke hvorfor. Det er ikke så anderledes å ta fettsuging, men ingen ville vel gitt noen skryt for å gjøre det?

De har lagt seg under kniver for å bli tynne, og de har ikke behøvd å slite seg ned i vekt (DE KAN IKKE SPISE NOK TIL Å VÆRE FEITE). Det er klart at de fleste nok trener litt i tillegg, men de hadde aldri klart det uten operasjonen, så det er jo derfor de er blitt tynne. Fordi noen har fjernet muligheten deres til å være feite.

Jeg er ikke misunnelig (selv om jeg gjerne skulle hatt mindre magesekk), og jeg unner dem ALT vel, jeg forstår bare ikke hvordan folk kan tenke "WOW! så godt jobba", når det er akkurat det det ikke er. De har "juksa" seg vekk fra svakhetene sine, mens jeg og mine "brødre og søstre i lidelsens dal" må slite oss gjennom hver dag for å ikke bli en byrde på helsevesenet. Det er VI som fortjener skryt, vi som har spiseforstyrrelser(det er faktisk det selv om det ikke er mye fokus på det) men klarer å holde oss relativt friske og raske til tross for våre svakheter.



Anonymous poster hash: 92928...261
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig. En i nær omkrets tok fedmeoperasjon for omtrentlig ett år siden. Hun ser bra ut, det skal sies, men hun skryter av det som om hun har jobbet for alt selv og oppfører seg i tillegg som hun er 14, og ikke 50. Sukk.



Anonymous poster hash: 9533a...0ad
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Aner du hvor stor risiko det er å bli slankeoperert? Det er livsfarlig.

Så jo, gratulerer og hipp hurra for deg som tok ansvar da det for deg var eneste mulighet å bli slankeoperert istedet for å dø av fedme i nærmeste fremtid og etterlate familie og venner. Og du satte livet på spill, for å kunne leve. Det er ikke alle som klarer å slanke vekk 150 kg alene f.eks.

Hvis man tenker seg deg må man si buuuu til alle som hadde lærere og gikk på skole, juks! Fikk informasjon matet inn i hjernen med teskje istedet for å gå opp som privatist og gjøre jobben helt sjæl! ???

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner 5 stykker som har tatt gastric-bypass, og ut i fra hva jeg har sett, er det ingen "quick fix".

3 av dem har klart å beholde sin nye vekt, to har ikke det, og er nå større enn de noen gang har vært.

De 3 som har klart å vedlikeholde en normalvekt, har riktignok benyttet seg av et tilgjengelig hjelpemiddel, men jeg ser ikke på det som at de har "jukset seg vekk fra svakhetene sine". Det er med slankeopererte som med alle andre, klarer de ikke gjøre noe med årsaken til overvekten, vil de etterhvert ende opp der de var før operasjonen.

De har gjort jobben selv, den begynner som sagt etter operasjonen, og de fortjener ros for det de har gjort, på lik linje som alle andre som har gjort en innsats for å komme bort fra en helseskadelig livsstil.

Endret av Spirula
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner du hvor stor risiko det er å bli slankeoperert? Det er livsfarlig.

Så jo, gratulerer og hipp hurra for deg som tok ansvar da det for deg var eneste mulighet å bli slankeoperert istedet for å dø av fedme i nærmeste fremtid og etterlate familie og venner. Og du satte livet på spill, for å kunne leve. Det er ikke alle som klarer å slanke vekk 150 kg alene f.eks.

Hvis man tenker seg deg må man si buuuu til alle som hadde lærere og gikk på skole, juks! Fikk informasjon matet inn i hjernen med teskje istedet for å gå opp som privatist og gjøre jobben helt sjæl! ???

Mange tar operasjon selvom de godt kunne gått ned i vekt selv med litt disiplin. Hun jeg nevnte ovenfor hadde fint klart det om hun hadde gått inn for det. Søsteren hennes derimot har fibromyalgi som gjør det mye vanskeligere å gå ned i vekt (og som i tillegg gjør sykdommer vondere om hun ikke går ned i vekt), men nekter nå å ta operasjon etter å ha sett hvordan det psykisk forandret søsteren hennes. I venneflokken til hun som tok operasjon er det også flere som har operert seg, men som igjen fint hadde klart å gå ned på egenhånd om de hadde vært litt mindre late.

Anonymous poster hash: 9533a...0ad

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner du hvor stor risiko det er å bli slankeoperert? Det er livsfarlig.

Så jo, gratulerer og hipp hurra for deg som tok ansvar da det for deg var eneste mulighet å bli slankeoperert istedet for å dø av fedme i nærmeste fremtid og etterlate familie og venner. Og du satte livet på spill, for å kunne leve. Det er ikke alle som klarer å slanke vekk 150 kg alene f.eks.

Hvis man tenker seg deg må man si buuuu til alle som hadde lærere og gikk på skole, juks! Fikk informasjon matet inn i hjernen med teskje istedet for å gå opp som privatist og gjøre jobben helt sjæl! ???

TS her

Jeg har aldri hørt om noen som har dødd av en slankeoperasjon, og det er vel ikke så mye farligere enn andre mageoperasjoner?

Og hvis noen gikk å fikk et implantat som over tid gav dem all kunnskapen de behøvde for å bli lege ville vel ingen vært imponert over at de var det? Det er en mer realistisk sammenligning enn den du tok om å gå på skole. Det blir som å gå på trening hvor noen forteller deg hva du skal gjøre, men DU GJØR DET SELV! gjennom svette og tårer. Ikke bare bli nektet mat slik at du blir tynnere.

Anonymous poster hash: 92928...261

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, fedme handler bare om latskap og disiplin :murvegg:

Slankeoperasjon er et hjelpemiddel og et ledd i å gjennomføre en større livsstilsomlegging, det krever mye innsats og hardt arbeid for at det skal bli vellykket. Å tro at det er en lettvint og lite krevende løsning som ikke krever noe av de som blir opererte vitner om at man ikke har peiling på hva det dreier seg om.

Uansett skjønner jeg ikke hva som er problemet - det viktigste er vel at folk med helseskadelig fedme faktisk lykkes med å gå ned i vekt og få bedre livskvalitet? Hvorfor skal andre sitte og vurdere hvem som har klart å gå ned på en moralsk riktig måte?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, fedme handler bare om latskap og disiplin :murvegg:

Slankeoperasjon er et hjelpemiddel og et ledd i å gjennomføre en større livsstilsomlegging, det krever mye innsats og hardt arbeid for at det skal bli vellykket. Å tro at det er en lettvint og lite krevende løsning som ikke krever noe av de som blir opererte vitner om at man ikke har peiling på hva det dreier seg om.

Uansett skjønner jeg ikke hva som er problemet - det viktigste er vel at folk med helseskadelig fedme faktisk lykkes med å gå ned i vekt og få bedre livskvalitet? Hvorfor skal andre sitte og vurdere hvem som har klart å gå ned på en moralsk riktig måte?

Det var vel ikke snakk om å vurdere om det er moralsk riktig, det var vel heller det at den voldsomme skryten noen får er litt mindre fortjent enn for mange av oss som klarer dette/ikke blir feite til tross for samme problemer som de som er feite har. Jeg har selv mer respekt for noen som klarer det uten å opereres, for det er selvfølgelig vanskeligere. Hvis det ikke var det ville jo ikke folk trengt operasjonen :-/

Nå har jeg selv ikke fortjent noe skryt, men jeg skal komme tilbake til dere om en stund 30kg lettere, uten operasjon. bare hardt arbeid og nekte seg selv det man egentlig vil ha.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

TS her Jeg har aldri hørt om noen som har dødd av en slankeoperasjon, og det er vel ikke så mye farligere enn andre mageoperasjoner? Og hvis noen gikk å fikk et implantat som over tid gav dem all kunnskapen de behøvde for å bli lege ville vel ingen vært imponert over at de var det? Det er en mer realistisk sammenligning enn den du tok om å gå på skole. Det blir som å gå på trening hvor noen forteller deg hva du skal gjøre, men DU GJØR DET SELV! gjennom svette og tårer. Ikke bare bli nektet mat slik at du blir tynnere. Anonymous poster hash: 92928...261

http://pluss.vg.no/2013/11/19/1434/1434_22636142/

http://www.nrk.no/nordnytt/dode-etter-slankeoperasjon-i-riga-1.8035522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har dødd av slakeoperasjon, både påbordet og etter op og på et senere tidspunkt etterpå. Senest i dag en artikkel på vg+ om ei. Og å si at de ikke jobber for å gå ned og holde seg ser gjelder ikke alle. Ei jeg kjenner trener 5 dager i uken hun.

Synes ikke du skal gre alle under en kam.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg har aldri hørt om noen som har dødd av en slankeoperasjon, og det er vel ikke så mye farligere enn andre mageoperasjoner?

Anonymous poster hash: 92928...261

Da er du så dårlig orientert at det rett og slett er flaut.

Anonymous poster hash: ab678...823

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det står stor respekt av de som velger å ta gastric bypass, og synes det er på sin plass at de får skryt for å endre livsstilen sin totalt. Jeg har ei venninne med BMI over 40, og vi har snakket om dette med gastric bypass, noe hun absolutt ikke ønsker å gå gjennom. Jeg kan forstå hvorfor, fordi det krever en enorm fysisk og psykisk disiplin å holde operasjonen ved like i livet etter operasjonen. Det er ikke slik at de automatisk slutter å spise slik de gjorde før, de må faktisk endre om alt av kostholdsvanene sine, noe som er vanskeligere enn de fleste kan forestille seg. Mange feite mennesker er feite på grunn av psykiske problemer og kompenserer med mat, ikke fordi de har så stor magesekk at de aldri blir mett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Jeg har aldri hørt om noen som har dødd av en slankeoperasjon, og det er vel ikke så mye farligere enn andre mageoperasjoner?

Og hvis noen gikk å fikk et implantat som over tid gav dem all kunnskapen de behøvde for å bli lege ville vel ingen vært imponert over at de var det? Det er en mer realistisk sammenligning enn den du tok om å gå på skole. Det blir som å gå på trening hvor noen forteller deg hva du skal gjøre, men DU GJØR DET SELV! gjennom svette og tårer. Ikke bare bli nektet mat slik at du blir tynnere.

Anonymous poster hash: 92928...261

Du vet ikke hva du snakker om og det er ganske tydelig. Gjør litt research før du uttaler deg om slike tema.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnneShirley

Da får dy bare la være å skryte og heller si noe annet hyggelig. For positivt må det i alle fall være at folk kommer seg ned i vekt om de er overvektige?

Positiv tilbakemelding tregner ikke alltid være "fortjent"! Oppmuntrende ord kan trenges mest hvor de minst "fortjenes".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er greit overvektig, og jeg vet at jeg kan gå ned 40-50 kilo med kostholdsveiledning og litt motivasjon fra andre enn meg selv. For meg ville det å ta GB være et utrolig stort nederlag, for jeg hadde følt det som om jeg ikke klarte det selv.

Og jeg tror ikke TS mente at folk ikke trenger operasjonen, men det er snakk om det uendelige skrytet som disse menneskene mottar i etterkant. Har selv en bekjent på facebook som har tatt en slik operasjon, og hun legger bilder HELE tiden av seg selv, og skriver under "hard jobbing fører til dette!" osv. Folk kommenter "så flink du er!!!". DET er nok hva TS reagerer på, for det gjør jeg selv også. JA, du har vært flink til å ikke spise mer enn ett egg til middag, for det er ikke plass til mer i magen din etter at legen har snurpa inn magesekken din.

Sånn.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wilhelmine

De jeg kjenner som har gjort det, har for det første tatt en stor og livsendrende - samt potensielt farlig - avgjørelse for kunne overleve, i tillegg til at de jobber vettet av seg i etterkant. Det er ikke sånn at man etter en fedmeoperasjon er kvitt alle problemer. Så de jobber hardt, selv om de har hatt litt hjelp på veien.

Jeg opplever også at særlig en av dem skammer seg over det, fordi vedkommende ikke føler hun kan være stolt av den nye kroppen sin, fordi hun "jukset" seg til det (i 50-åra, har slanket seg "hele livet" uten hell). Det kommer vel kanskje av slike kommentarer som her, at de ikke fortjener skryt og at de bare har tatt letteste utvei. Synes det er trist at noen føler det slik.

Det spiller vel ikke så stor rolle hvor fortjent det er. Det er heldigvis sånn at man kan jo skryt og komplimenter uten at det må rettferdiggjøres av samfunnet først.

Da får dy bare la være å skryte og heller si noe annet hyggelig. For positivt må det i alle fall være at folk kommer seg ned i vekt om de er overvektige?
Positiv tilbakemelding tregner ikke alltid være "fortjent"! Oppmuntrende ord kan trenges mest hvor de minst "fortjenes".

Signerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grapefrukt

Ok, dumt spørsmål. Hvis operasjonen bare går ut på å stramme inn magesekken slik at de ikke kan spise mer enn veldig begrenset og må derfor legge om hele livsstilen sin. Hvorfor kan de ikke heller bare skjerpe seg med en gang og spise like begrenset som etter operasjonen. Eks. bruke pengene til operasjonen på ernæringsekspert, PT, og psykolog?

I Amerika er det slik at noen av de som står i kø for fedmeoperasjon er for store og må gå ned 10-20 kilo alene før de er helsemessig klare for en fedmeoperasjon. Har sett på ulike show at disse menneskene har klart det helt alene, men fortsatt så tar de operasjonen. Akkurat det skjønner jeg ikke. Når man klarte å gå ned f.eks. 15 kilo før operasjonen kan man jo bare fortsette på egenhånd..

Jeg vet så klart hvor vanskelig det er, mentalt, å gå ned i vekt, men jeg hadde heller valgt mitt forslag over operasjon hvis jeg var overvektig og ellers frisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal det være så mye skryt for å slanke seg, i utgangspunktet?

"du har trent, du har spist mindre! gratulererer!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...