Gå til innhold

Kvantitet eller kvalitet når det gjelder vesker og sko?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er så rart at sko og vesker i skinnimitasjon selger såpass bra som det gjør. Riktignok er det billigere der og da, men med tanke på at disse produktene vanligvis bare varer en sesong eller to, kan jeg virkelig ikke forstå hvorfor så mange er villig til å kjøpe de. Det er også et miljøproblem.

Jeg pleide før å kjøpe en del vesker og sko som ikke var ekte skinn, og alt gikk i stykker etter forholdsvis kort tid. Jeg så at de få tingene jeg hadde i ekte skinn fortsatt var like fine etter lang tids bruk, og bestemte meg for å heller kjøpe få, dyrere produkter i skinn, i stedet for å sløse vekk penger på dårlig kvalitet. Det har ført til at jeg nå, etter en del år, har opparbeidet en stor sko/veske-garderobe som består av kvalitetsprodukter. Så lenge jeg gjør litt vedlikehold, som impregnering og pussing, så holder tingene seg kjempefine. Noen av skoene har jeg hatt i over fem år, og veskene ser jeg for meg at jeg vil kunne bruke i flere tiår.

Nå lurer jeg altså på hvorfor ikke flere gjør dette. Jeg forstår at noen ikke ønsker å benytte skinn pga ideologiske faktorer knyttet til dyrevern osv, men hva med dere andre som kjøper produkter i skinnimitasjon? Er dere ikke lei av at tingene blir ødelagt så fort?



Anonymous poster hash: f6a75...0e6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine ting i imitasjon blir ikke raskt ødelagt så klarer ikke å sette meg inn i problemstillingen. Jeg har et par dyre produkter i skinn, men ellers er det fyll i skapet med mye annet.



Anonymous poster hash: 5338d...6db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går definitivt for kvantitet. Jeg bruker ikke skinnprodukter, og har godt over 200 par sko. Siden jeg har så mange bruker jeg jo ikke et par så ofte, og har disse skoene i mange år! I tillegg elsker jeg variasjonene jeg får i antrekk. Jeg tar veldig godt vare på tingene mine, og kaster dem ikke etter et år. Aldri skjønt at folk liker skinnprodukter (stilen..), så føler ikke at jeg går glipp av noe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går definitivt for kvantitet. Jeg bruker ikke skinnprodukter, og har godt over 200 par sko. Siden jeg har så mange bruker jeg jo ikke et par så ofte, og har disse skoene i mange år! I tillegg elsker jeg variasjonene jeg får i antrekk. Jeg tar veldig godt vare på tingene mine, og kaster dem ikke etter et år. Aldri skjønt at folk liker skinnprodukter (stilen..), så føler ikke at jeg går glipp av noe.. :)

WOW! Det var mange sko! Så du har ingen vesker eller sko i skinnimitasjon? Hvilket stoff er de i da? Ser for meg mye stoffprodukter i din garderobe :) Hvordan fungerer dette i norsk klima?

Anonymous poster hash: f6a75...0e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Alle mine sko og de fleste av mine vesker er laget av skinn.

Sko og vesker lages av skinnet til de dyr vi spiser, så i min verden er dette å regne som best mulig ressursutnyttelse av et dyr vi har slaktet.

Så finnes både sko og vesker i skinn av svært ulik kvalitet.

I yngre år hadde jeg ikke alltid råd til å kjøpe dyre kvalitetssko, og skoene hadde da desverre kortere varighet enn ønsket.

Så endret situasjonen seg, og mine elsdste sko nå er nok et mitt først par Enzo-Poli, kjøpt i Stavanger i 1995.

De er med andre ord 21 år gamle, har vært hos skomaker et par ganger for å bytte hælklakk, pusses ofte og brukes ofte.

Godt håndtverk kombinert med jevnlig vedlikehold svarer seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesker: ingen av delene. Ikke trenger jeg mange, og ikke klarer jeg å slite dem ut om jeg kjøper billige heller. Ville dessuten ikke kjøpt vesker i skinn om det så var det eneste jeg hadde å velge i, da skinnindustrien ikke er særlig pen (og nei, skinnet kommer som regel ikke fra de dyrene vi får kjøtt fra).

Sko: Kvalitet, da skotøy faktisk er viktig for helsa. Velformede sko med god demping som redder ryggen fra kollaps på lange jobbdager - ja takk!



Anonymous poster hash: 2f77f...204
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvantitet! Hva jeg liker av klær, sko og vesker forandrer seg med tiden, så å bruke haugevis av penger på noe som jeg sikkert blir lei av/greier å ødelegge på en eller annen tullete måte er.. Ja, tullete. Det blir ofte en mellomting dog, det finnes heldigvis en del mellom sko til 50 kr og sko til 5000.

Det er utrolig sjeldent jeg greier å slite ut klær, vesker eller sko faktisk, uansett pris. Skjønner ikke hvordan folk får det til jeg (ikke skal jeg skryte på meg at jeg tar godt vare på tingene mine heller).

Edit; Er forresten enig med siste AB angående sko. Bruker faktisk litt penger på å ha et par gode gåsko og et par gode vintersko i tillegg til alle de andre som ikke nødvendigvis er av superkvalitet.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk begge deler. Jeg liker også å variere og har derfor en del av både vesker og sko. 50% av det er vel av billigere sort, men ikke nødvendigvis med så mye dårligere kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så endret situasjonen seg, og mine elsdste sko nå er nok et mitt først par Enzo-Poli, kjøpt i Stavanger i 1995.

De er med andre ord 21 år gamle, har vært hos skomaker et par ganger for å bytte hælklakk, pusses ofte og brukes ofte.

Godt håndtverk kombinert med jevnlig vedlikehold svarer seg.

Hadde du spurt meg for to år siden så ville mine eldste sko vært et par svarte, enkle pumps (Fine Line) fra åttitallet. I skinn: Tror imidlertid de gikk med i en ryddesjau på vårparten i fjor - ufrivillig. Da jeg skulle bruke dem på julebordet var de søkk vekk. Det irriterer meg enda for de var gode å gå i og så enkle at de kunne brukes med ca. alt.

For øvrig kjøper jeg så godt som alltid sko i skinn. Unntaket er et par ankelboots jeg kjøpte i sommer ,men de var så gode på foten at de fikk bli unntaket.

Hva vesker angår synes jeg ikke det er så nøye. De holder uansett til mitt bruk. Favoritten er imidlertid i skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine sko og de fleste av mine vesker er laget av skinn.

Sko og vesker lages av skinnet til de dyr vi spiser, så i min verden er dette å regne som best mulig ressursutnyttelse av et dyr vi har slaktet.

Så finnes både sko og vesker i skinn av svært ulik kvalitet.

I yngre år hadde jeg ikke alltid råd til å kjøpe dyre kvalitetssko, og skoene hadde da desverre kortere varighet enn ønsket.

Så endret situasjonen seg, og mine elsdste sko nå er nok et mitt først par Enzo-Poli, kjøpt i Stavanger i 1995.

De er med andre ord 21 år gamle, har vært hos skomaker et par ganger for å bytte hælklakk, pusses ofte og brukes ofte.

Godt håndtverk kombinert med jevnlig vedlikehold svarer seg.

Det er imponerende gamle sko! Men det er akkurat dette jeg snakker om - når man kjøper skinnvarer og vedlikeholder dem, får man så utrolig mye mer for pengene enn om man kjøper billige lavkvalitetsprodukter.

Da jeg kjøpte skinnimitasjonsprodukter, synes jeg også at det var utrolig surt å kaste ting som var gått i stykker, når jeg kjøpte de for bare et år siden. Det føles bare veldig uøkonomisk.

Jeg er også opptatt av å ikke ha alt for mye ting, men heller ha ting av god kvalitet. Jeg har for eksempel ca 15 par vintersko og ti par sommersko (alle i god kvalitet) som jeg har kjøpt over en del år. Jeg føler at dette er nok, og at jeg har nok sko til at jeg fint kan variere etter vær og anledning.

Anonymous poster hash: f6a75...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner forresten ikke om jeg går for det ene eller andre. For vesker må jeg vel si "ingen av delene" siden jeg har få vesker og aner ikke noe om kvaliteten på dem. Hva sko angår så har jeg en del, og de er stort sett god kvalitet, men ikke nødvendigvis skinn. (Joggesko/fritidssko er sjelden bare skinn i.) Synes føttene er for viktige til at de skal måtte slite seg rundt i fottøy av dårlig kvalitet. Siden sko varer ganske lenge hos meg, så må jeg vel si at jeg har en del. Av og til er det moro å kjøpe noe nytt uten at jeg absolutt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte kvalitet er det jeg nå har bestemt meg for å kjøpe heretter. Jeg er så lei av bruk og kast mentaliteten! Og ting er av så slett kvalitet at det føles som å kaste pengene i do.



Anonymous poster hash: 0a1e1...e24
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også opptatt av å ikke ha alt for mye ting, men heller ha ting av god kvalitet. Jeg har for eksempel ca 15 par vintersko og ti par sommersko (alle i god kvalitet) som jeg har kjøpt over en del år. Jeg føler at dette er nok, og at jeg har nok sko til at jeg fint kan variere etter vær og anledning.

Anonymous poster hash: f6a75...0e6

....og der ble jeg enig med meg selv om at jeg har få. Har vel 5 par vintersko og muligens 8 par sommersko - og så kommer 3-4 par jogge- og fritidssko i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen av delene. Hater å kjøpe sko, så gidder i alle fall ikke å bruke mye penger når jeg først skal gjøre det!



Anonymous poster hash: c5418...adb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekte kvalitet er det jeg nå har bestemt meg for å kjøpe heretter. Jeg er så lei av bruk og kast mentaliteten! Og ting er av så slett kvalitet at det føles som å kaste pengene i do.

Anonymous poster hash: 0a1e1...e24

Ja, akkurat slik jeg føler det også. Har rett og slett blitt kvalitetsbevisst og mer økonomisk med årene.

Godt å se at det er flere som ønsker seg noe annet enn bruk og kast! :smilyblomst:

Anonymous poster hash: f6a75...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! Det var mange sko! Så du har ingen vesker eller sko i skinnimitasjon? Hvilket stoff er de i da? Ser for meg mye stoffprodukter i din garderobe :) Hvordan fungerer dette i norsk klima?

Anonymous poster hash: f6a75...0e6

Jeg elsker sko.. :laugh: Litt usikker på hva som menes med skinnimitasjon, men så lenge det ikke er er skinn, spiller det ikke så stor rolle for meg. Jeg har minst like mange kjoler og andre klær, så sliter sjelden ut noe.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg elsker sko.. :laugh: Litt usikker på hva som menes med skinnimitasjon, men så lenge det ikke er er skinn, spiller det ikke så stor rolle for meg. Jeg har minst like mange kjoler og andre klær, så sliter sjelden ut noe.. :)

Skinnimitasjon er det som ser ut som skinn, men ikke er det.

Jeg antar at du ikke har det, siden du ikke liker "stilen" på skinnprodukter :)

Anonymous poster hash: f6a75...0e6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe midt i mellom. Jeg har ikke råd til å bruke mangfoldige tusen på sko (og spesielt ikke vesker), men jeg kjøper likevel ting i noen lunde god kvalitet. Jeg ser at jeg i lengden sparer mye på å kjøpe et par skinnsko (som jeg har i flere år), enn et par i imitasjon som jeg har en sesong eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen vesker/sko i ekte skinn (minus Adidas Superstars, noe av de er vel ekte?), men har ikke problemer med at de slites ut/blir ødelagte - har vel for mye å variere med slik at hver ting ikke blir så mye/ofte brukt?

Har både vesker og sko i kunstskinn som er over 10 år gamle, men like brukbare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk, begge deler.

Når det gjelder sko så har jeg dessverre ikke så mange valg pga brede føtter. Det betyr at gode sko må ofte kjøpes enten i spesialbutikker i Norge, eller i utlandet (f.eks Storbritannia). F.eks var jeg i London forrige uke og kjøpte meg seks par sko, alle med grei til god kvalitet. Om de varer i 20 år gjenstår å se.

Jeg må altså nøye meg litt med det utvalget som finnes. Noen ganger er jeg heldig og får bra kvalitet, og gode sko koster ofte en del. Men jeg liker å ha et bredt utvalg, så jeg går også for kvantitet. Det vil si at jeg blir overlykkelig hvis jeg finner sko til en billig penge som passer meg, da kjøper jeg dem som regel. ;)

Når det gjelder vesker så handler jeg gjerne kvalitet, men dog ikke til en kjempedyr penge. Jeg handler merkevarer med god kvalitet brukt på nettet hvis jeg skal ha de. Mine favorittvesker kommer fra Esprit og er ikke akkurat superbillige, men ikke kjempedyre heller, litt midt i mellom. Kvaliteten er ganske god.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...