Agurk Skrevet 6. mai 2004 #1 Del Skrevet 6. mai 2004 Er det noen her inne som vet hvor mye bidrag jeg får av faren til barnet mitt? Babyen min er 3,5 mnd og vil jo da være hos meg så og si hele tiden. Jeg jobber ikke, er ferdig studert, men var ikke i jobb enda før jeg fødte. Han hadde 750.000 kr netto på ligninga fra i fjor. Hvor mye har jeg krav på egentlig? Jeg har ingen annen inntekt en morstrygden min, og han sier hadde det vært opp til han hadde han ikke giddet å betale en dritt. Har også hørt at det finnes mange smutthull slik han kan tyne bidraget ned til det minimale. Noen som vet? Erfaringer? På forhånd takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 6. mai 2004 #2 Del Skrevet 6. mai 2004 Hos trygdeetaten finner du en bidragskalkulator. Det er bare å taste inn de rette opplysningene, så regner den ut hvor mye bidrag du kan få. Vet ikke om den er riktig i alle tilfeller, men utregningen stemmer godt for mitt tilfelle i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agurk Skrevet 6. mai 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 6. mai 2004 Har prøvd den, men synes den var litt vanskelig jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 6. mai 2004 #4 Del Skrevet 6. mai 2004 Ca 2500-3000 kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 6. mai 2004 #5 Del Skrevet 6. mai 2004 Hmm... jeg synes den er veldig lett og selvforklarende, jeg :blunke: Hvis det stemmer at han har 750000 i inntekt, og en regner med at du har 100000, sier kalkulatoren at du får 2258 kroner i bidrag, med de "vanlige" innstillingene. Han kan i hvert fall ikke la vær å betale. Snakk med trygdekontoret, så får du vite hvordan du skal gå frem for å få det bidraget du har krav på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2004 #6 Del Skrevet 8. mai 2004 Hmm... jeg synes den er veldig lett og selvforklarende, jeg :blunke: Hvis det stemmer at han har 750000 i inntekt, og en regner med at du har 100000, sier kalkulatoren at du får 2258 kroner i bidrag, med de "vanlige" innstillingene. Han kan i hvert fall ikke la vær å betale. Snakk med trygdekontoret, så får du vite hvordan du skal gå frem for å få det bidraget du har krav på. Jeg er klar over at jeg sporer av, men.... Faren har 750000 kr i året og skal betale 2258 i bidrag per mnd. Hehehe, det er jo LATTERLIG. Mor har inntekt på 100000. Og de nye bidragsreglene skulle gjøre det mere rettferdig? Javisst....... Til deg som startet tråden: Du må undersøke om ikke far skal betale et tilleggsbidrag siden han tjener så godt. Jeg tjener 300000 i året. Faren tjener 250000. Jeg har bhg utgifter på 2900 per mnd, skatteklasse 1, ingen stønader som enslig forsørger, samvær 4-8 netter i mnd. I følge bidragskalkulatoren skal far da betale 1900 per mnd. Altså vil jeg tro at faren med 750000 i årsinntekt må betale mye mer enn 2258 i bidrag!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2004 #7 Del Skrevet 8. mai 2004 Er det noen her inne som vet hvor mye bidrag jeg får av faren til barnet mitt? Babyen min er 3,5 mnd og vil jo da være hos meg så og si hele tiden. Jeg jobber ikke, er ferdig studert, men var ikke i jobb enda før jeg fødte. Han hadde 750.000 kr netto på ligninga fra i fjor. Hvor mye har jeg krav på egentlig? Jeg har ingen annen inntekt en morstrygden min, og han sier hadde det vært opp til han hadde han ikke giddet å betale en dritt. Har også hørt at det finnes mange smutthull slik han kan tyne bidraget ned til det minimale. Noen som vet? Erfaringer? På forhånd takk for svar Hvis du bare har overgangsstønad, har du også krav på bostøtte. Det kommer an på boutgiftene dine selvfølgelig. Men verd å undersøke! Når barnet er så lite har far 0 samvær. Du kan jo ikke overlate en liten baby til far alene. Samværsklassene operer med hvor mange netter far har ungen til overnatting. Fint for deg, for foreløbig får ikke far samværsfradrag (helt urimelig at de skal ha det!!). Du søker bare om barnebidrag på trygdekontoret. Oppgi din egen inntekt, så får far dokumentere sin inntekt. Dersom han oppgir lavere inntekt enn han faktisk har, kan du jo klage på vedtaket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2004 #8 Del Skrevet 8. mai 2004 Faren får utrolig store fradrag ved samvær. Min eks spekulerer i dette. Før gadd han ikke å bruke tid på ungene i det hele tatt. Da de nye bidragsreglen kom ville han plutselig ha barna 9 netter hver mnd ( inkl. 2 uker sommerferie 1/2 jul og påske). De teller netter. Han henter barna på /ettermiddag kveld og leverer dem tidkig neste morgen.(kun annen hver helg er de der på dagen). For dette får han 3600 mindre å betale i bidrag pr mnd. (for 3 barn) For tiden gidder han heller ikke å betale bidrag. Får derfor kun forskudd på 730 kr pr barn fra trygdekontoret. (får etterbetalt, men likevel trolig frustrerende.) Han har en inntekt på nesten 600 000. (over 3 ganger min inntekt). Barnets alder har også betydning. Bidraget øker når barnet blir eldre. Håper dere begge klarer å vurdere hva som er best for barnet uten at det økonomiske skal bli avgjørende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 8. mai 2004 #9 Del Skrevet 8. mai 2004 Jeg er klar over at jeg sporer av, men.... Faren har 750000 kr i året og skal betale 2258 i bidrag per mnd. Hehehe, det er jo LATTERLIG. Mor har inntekt på 100000. Og de nye bidragsreglene skulle gjøre det mere rettferdig? Javisst....... Til deg som startet tråden: Du må undersøke om ikke far skal betale et tilleggsbidrag siden han tjener så godt. Jeg tjener 300000 i året. Faren tjener 250000. Jeg har bhg utgifter på 2900 per mnd, skatteklasse 1, ingen stønader som enslig forsørger, samvær 4-8 netter i mnd. I følge bidragskalkulatoren skal far da betale 1900 per mnd. Altså vil jeg tro at faren med 750000 i årsinntekt må betale mye mer enn 2258 i bidrag!!! Faren skal betale en del av barnets kostnader, og ikke morens. Det er blitt en god del mer rettferdig nå enn det var før, og ja det stemmer at farne skal betale litt mer enn 2000. Når jeg la inn uten samvær kom han opp i nesten 3000 kr, og da la jeg også inn at moren har 100 000 kr. Jeg trykket også på tillegg, og beløpet kom under 3000 kr. Faren skal ikke lengre betale prosentsats av lønnen sin. Det er faktisk et maksbeløpt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. mai 2004 #10 Del Skrevet 8. mai 2004 Hvis den bidragspliktige har over en viss sum i inntekt i året (f.o.m 1. juni 2003 vil dette utgjøre kr 682 000), kan bidragsmottakeren be om at det fastsettes tilleggsbidrag. Merk at dette ikke skjer automatisk, men at du som bidragsmottaker må søke om tilleggsbidrag. Tilleggsbidraget er delt inn i intervall på 50 000 kroner, slik at dersom den bidragspliktige tjener mellom 1 og 50 000 kroner mer enn terskelverdien, utgjør tilleggsbidraget 15 prosent av fastsatt bidrag før samvær. Tjener den bidragspliktige mellom 51 000 og 100 000 kroner mer enn terskelverdien, utgjør bidraget 2 × 15 % av fastsatt bidrag før samvær osv. Hilsen bidragsyter med høy intekt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 8. mai 2004 #11 Del Skrevet 8. mai 2004 Jeg tok ikke med tilleggsbidrag da jeg la inn tallene, men gjorde det nå, og kommer fortsatt under 3000,- i bidrag. I følge satsene er underholdskostnaden for et barn i den aldersgruppen 2710,-/mnd. I dette tilfellet skal moren dekke 1/6 av underholdskostnaden, og faren 5/6. Faren får også et tilleggsbidrag på litt over 600 kroner på grunn av sin høye inntekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mai 2004 #12 Del Skrevet 9. mai 2004 Når en er på stønad så får vel ikke mor alt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2ne Skrevet 19. mai 2004 #13 Del Skrevet 19. mai 2004 Det nye bidragssystemet stinker. Jeg og eksen har et kjempebra forhold, og han er sånn at når han går opp i lønn, vil han betale mer... Hans nye sambo har også vett på å holde seg unna situasjonen som gjelder hans opprinnelige familie, så jada, jeg vet jeg er heldig. Men det betyr ikke at jeg ikke har satt meg inn i systemet. Dersom vi skulle gått gjennom systemet i stedet for å ha egen avtale, ville jeg fått en lusen sum, som ikke ville dekket 1/2 barnehagen engang. Jeg har for moro skyld regnet på mange ulike tilfeller, og det er aldeles latterlig det nye systemet. Hadde jeg vært alene med tre barn i en stor by for eksempel, kunne jeg flytta inn på Fattighuset med det samme. Som aleneforsørger må du ha til noen grad større bolig, du er ikke fri til å flytte dit du vil, du må ta hensyn til en million ulike ting, du har utgifter til barnevakt, transport, klær, mat, aktiviteter osv osv. ALle dere som er alene vet dette like godt som jeg gjør. At en pappa IKKE skal betale like mye som mor bare fordi han ikke har barnet like mye hos seg er fullstendig latterlig, all den tid han vitterlig er 50% ansvarlig for at ungen eksisterer i det hele tatt. Jeg har venninner som har drittsekker til fedre (jada, dumt å få barn med en drittsekk, men sånt skjer jo hele tiden ikke sant?) som sliter for å få ting til å gå i hop. Vår generasjon har ikke besteforeldre som stiller opp heller som før, de er ofte unge og yrkesaktive selv. Man er mye mer ALENE om å være aleneforsørger enn mange forstår. Mannen får ny dame. De er to inntekter, noe som gir så enormt mye mer slingringsmonn og trygghet enn mange tenker på. Jeg er meg, og alt i min husholdning er avhengig av meg - jeg er EN om å være ansvarlig for TO. Jeg kan ikke ta kvelds, skift- eller helgearbeid (og det gjør ting ganske vanskelig i disse tider), jeg kan ikke bevege meg langt av gårde på egne premisser, jeg kan ikke en gang inngå nye forhold uten at det er preget sterkt av at JEG tar ansvaret for sønnen vår. Peiling på hvor vanskelig det er å finne noen som duger? Jeg ofrer mitt voksne liv slik jeg ville hatt det, for å gjøre alt best mulig for sønnen vår. Det gjør jeg med glede, og det er en selvfølgelig konsekvens av at jeg har valgt å bære ham frem. Men at jeg i tillegg må være en taper på alle andre plan, når JEG er den som sørger for at min sønn har det bra i hverdagen sin - det er strengt tatt skammelig. At fedrene betaler alt de kan burde være en selvfølge. Ikke fordi mor skal leve fett, det er jo klin umulig med en unge likevel, men fordi kostnadene og prisen man betaler ved å ha barn alene er høyere enn de fleste kan forestille seg - ikke bare økonimisk. Far burde med glede sørge for at ungen(e) vokser opp i et hjem som ikke ALLTID er akterutseilt i forhold til alle andre. Sånn. Ja, jeg er litt på et sidespor, men jeg blir provosert av systemet. Og enhver mamma burde bruke alle ressurser på å få ut hver minste krone av dette systemet vi betaler skatt til, og av den andre ansvarlige parten, for vi har som mødre AKKURAT like stor rett til et skikkelig liv som hvem som helst andre. Stå på du. Tjener han 750.000,- , noe du antagelig bare kan drømme om selv, kan han jaggu punge ut mer enn 2000,-. Hør med en advokat med familierett som spesialfelt. Du har krav på fri rettshjelp. Og gjør det NÅ mens ungen er liten, så alt jenker seg til barnet blir større. Lykke til... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2004 #14 Del Skrevet 19. mai 2004 Et veldig bra innlegg Zne. Er så enig i det du skriver. Eneste jeg tviler på er hensikten med å oppsøke en advokat. Hvis faren ønsker å forholde seg til de nye barnebidragsreglene kan ingen advokat hindre dette. En privat avtale må begge partene være enige i. Eneste man kan håpe på er at barnafaren er villig til å betale mer enn han juridisk sett har plikt til. Faren får også vanligvis medhold i fohold til samvær hvis det blir rettsak. Min eks fikk 9 netter pr. mnd. Selv om han har vært innblandet i kriminelle forhold (vold). Han la heller ikke sjul på at han hadde økonomiske motiver for økt samvær. Farens rettigheter står sterkt i dagens samfunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 19. mai 2004 #15 Del Skrevet 19. mai 2004 Når en er på stønad så får vel ikke mor alt? Nei, det stemmer. Får man overgangsstønad, kan trygdekontoret beholde 75% av bidraget. (Tror jeg. Mulig jeg husker litt feil.) Får man overgangsstønad, skal bidraget gå gjennom trygdekontoret. Man kan ikke avtale bidragssummen privat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2ne Skrevet 19. mai 2004 #16 Del Skrevet 19. mai 2004 Nei, du kan ha privat avtale selv om du har overgangsstønad. Jeg er nettopp ferdig med overgangsstønad, men vår konsulent oppfordret oss til å inngå privat avtale for lenge siden, før det nye systemet, hun sa selv det nye systemet ville gjøre det tøffere for de fleste. Men trygdekontoret tar 70& av det bidraget som er over det bidragsforskuddet du hadde hatt krav på - slik at i praksis sitter du igjen med din sats for bidragsforskudd + 30% av det far betaler... Han betaler altså i praksis 70% av bidraget til staten i stedet. Snakk om at staten gir med den ene hånda og tar med den andre... Konklusjonen er jo at det optimale er å ha full jobb og privat avtale med far, og heller suge til seg alt en kan av stønad til barnetilsyn, bostøtte, startlån osv osv. for å få det til å gå rundt. Men bottom line er, at det i 2004 fortsatt lønner seg for kvinner å være sammen med en mann... noen som sa fremskritt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dreyer Skrevet 19. mai 2004 #17 Del Skrevet 19. mai 2004 Men bottom line er' date=' at det i 2004 fortsatt lønner seg for kvinner å være sammen med en mann... noen som sa fremskritt?[/quote'] Det lønner seg også for menn å være sammen med en kvinne, så det er da likt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dreyer Skrevet 19. mai 2004 #18 Del Skrevet 19. mai 2004 Faren får også vanligvis medhold i fohold til samvær hvis det blir rettsak. Min eks fikk 9 netter pr. mnd. Selv om han har vært innblandet i kriminelle forhold (vold). Han la heller ikke sjul på at han hadde økonomiske motiver for økt samvær. Farens rettigheter står sterkt i dagens samfunn. Jeg kan bare ikke la være å kommentere noe her. Dere sier at far har økonomiske motiver for mer samvær. Javel. Men slik jeg leser innleggene deres, hva er mors motiver? Er ikke de også økonomiske, siden dere klager over å få mindre bidrag når dere får mer avlastning med barna? Tilbake til fars økonomiske motiver. Kan ikke vi legge motivet til side og se at barna får mer samvær med far nå, og er ikke det bra? Det er vel også intensjonen med den nye bidragsordningen, å "belønne" de som har mye samvær med barna sine. Mange har hatt så store bidrag å betale at de nesten ikke har hatt råd til å ha samvær med ungene sine. Og altfor mange kvinner har brukt barna sine som inntektskilde i stedet for å sørge for utdanning og jobb og eget økonomisk grunnlag i livet sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mai 2004 #19 Del Skrevet 19. mai 2004 Kommentar til sist svar her. Nye regler fra ifjor høst. Selv om moren får overgangs stønad, kan privat avtale inngås. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mannen Skrevet 19. mai 2004 #20 Del Skrevet 19. mai 2004 Menn bruker nå øknomiske motiver for å slippe å betale mer i bidrag, gjennom å ha mer samvær med barna hevdes det her..... Vel, da blir vel det det samme som at mødre i alle år har nektet mer enn vanlig samvær (onsdag ettermiddag og annen hver helg) mellom barn og far, nettopp fordi hun da ville ha fått mindre bidrag enn om han hadde de oftere......... Tragisk at økonomiske motiver skal styre samværet uansett hvilken av foreldrene dette gjelder :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå