Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. november 2013 #1 Skrevet 12. november 2013 Sitter og ser på nyhetene i dag, hvor en sosiolog i Telemark har gjort "groundbreaking" forskning på "ekstremsport", videofilming og youtube. Han har gjort "oppsiktsvekkende" "funn"... Blandt annet har han funnet ut at kidsa legger ut videoer av f.eks skate-triks for å få annerkjennelse av andre og at andre skal se på hva de gjør.. WOW..takk for den forskningen. Dette skjønte vi ikke av oss selv..Herregud. 20
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2013 #2 Skrevet 12. november 2013 Og dermed er sosiologi et tullestudie? 12
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. november 2013 #3 Skrevet 12. november 2013 Og dermed er sosiologi et tullestudie? Dersom dette er noe de mener er viktig å forske på, hvor konklusjonen er noe et hvilket som helst menneske med mer enn 75 i IQ klarer å forstå helt av seg selv på null minutter, så vil jeg si at det er et tullestudie ja. Kan du fortelle meg hvilke viktige ting de forsker på? Og gjerne presentere noen resultater de har kommet frem til. Nå har jeg presentert ett tullestudie, så kan du presentere et bra studie Venter i spenning! Mvh Åge 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #4 Skrevet 12. november 2013 Slik går det når alle skal ha utdannelse, spiller ingen rolle hva de utdanner seg til, utdannelse skal de ha, selv om utdannelsen er temmelig unyttig. Anonymous poster hash: c8f4c...2cf 6
Gobivankenobi Skrevet 12. november 2013 #5 Skrevet 12. november 2013 "jeg så noe på tv derfor regner jeg med sosiologi er et tullestudie". vet du hva sosiologi er? dust. 24
Gjest Badabing Skrevet 12. november 2013 #6 Skrevet 12. november 2013 Bourdieu...? Nå kjenner jeg ikke til mer av denne studien enn hva som var på Dagsrevyen (?) i dag, så jeg skal ikke uttale meg om den. Men på generelt grunnlag synes jeg sosiologi er utrolig viktig. Alle burde hatt litt sosiologi. 5
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #7 Skrevet 12. november 2013 Slik går det når alle skal ha utdannelse, spiller ingen rolle hva de utdanner seg til, utdannelse skal de ha, selv om utdannelsen er temmelig unyttig. Anonymous poster hash: c8f4c...2cf Slik går det når alle skal ha utdannelse, spiller ingen rolle hva de utdanner seg til, utdannelse skal de ha, selv om utdannelsen er temmelig unyttig. Anonymous poster hash: c8f4c...2cf Sosiologi er ikke unyttig. Det er et viktig studie det også. Er vel 5 i snitt på det studiet på hist i Trondheim, så er ikke akkurat idioter som søker heller. Vi trenger mennesker som har kunnskap om mennesker også. Her kan du lese deg opp på hva sosiologi er for noe: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sosiolog Anonymous poster hash: ef9cc...705 5
Marie90 Skrevet 12. november 2013 #8 Skrevet 12. november 2013 Selvsagt er det noe "verdi" i sosiologi, men det er gått fullstendig inflasjon i grader, og halvparten av dem er udugelige. I tillegg er det fag som mange velger når de er giddalause, hvilket er hvorfor man får sosilogier, sosialantropologer osv. av typen fra artikkelen der. Det høres kanskje harsh ut å si det er et tullefag, men de fleste som har studert slike ting jobber idag på Kaffebrenneriet. 3
Gjest Snoken- Skrevet 12. november 2013 #9 Skrevet 12. november 2013 Sosiologi er ikke unyttig. Det er et viktig studie det også. Er vel 5 i snitt på det studiet på hist i Trondheim, så er ikke akkurat idioter som søker heller. Vi trenger mennesker som har kunnskap om mennesker også. Her kan du lese deg opp på hva sosiologi er for noe: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/sosiolog Anonymous poster hash: ef9cc...705 Ellers krever det bare studiekompetanse. Det er ikke alle som krever et høyt snitt.
Gjest Badabing Skrevet 12. november 2013 #10 Skrevet 12. november 2013 Selvsagt er det noe "verdi" i sosiologi, men det er gått fullstendig inflasjon i grader, og halvparten av dem er udugelige. I tillegg er det fag som mange velger når de er giddalause, hvilket er hvorfor man får sosilogier, sosialantropologer osv. av typen fra artikkelen der. Det høres kanskje harsh ut å si det er et tullefag, men de fleste som har studert slike ting jobber idag på Kaffebrenneriet. Det har med utdanningsinstitusjonene å gjøre, ikke at sosiologi i seg selv er unyttig. Man utdanner for mange i forhold til antall relevante arbeidsplasser. At alle burde hatt litt sosiologi, betyr ikke at alle bør bli sosiologer. 3
Trapp Skrevet 12. november 2013 #11 Skrevet 12. november 2013 (endret) Sitter og ser på nyhetene i dag, hvor en sosiolog i Telemark har gjort "groundbreaking" forskning på "ekstremsport", videofilming og youtube. Han har gjort "oppsiktsvekkende" "funn"... Blandt annet har han funnet ut at kidsa legger ut videoer av f.eks skate-triks for å få annerkjennelse av andre og at andre skal se på hva de gjør.. WOW..takk for den forskningen. Dette skjønte vi ikke av oss selv..Herregud. Hehe. Klassisk. Her om dagen hørte jeg på et program på NRK2, hvor noen hadde gjort en eller annen "sosiologisk studie" (les: bullshit) på om unge mennesker var mer illojale overfor arbeidsgiver enn de eldre generasjonene. Konklusjonen deres var som følger: "Nei, yngre mennesker er ikke mer illojale overfor arbeidsgiver. De bytter riktinok jobber oftere, men det er fordi de har mer eventyrlyst. Det handler ikke om illojalitet." Synse, synse, og atter synse... Endret 12. november 2013 av Trapp 4
Gjest Evelynita Skrevet 12. november 2013 #12 Skrevet 12. november 2013 men de fleste som har studert slike ting jobber idag på Kaffebrenneriet. Ja for det vet DU alt om? Herregud så usaklig.
kuda Skrevet 12. november 2013 #13 Skrevet 12. november 2013 Synes ikke nødvendigvis sosiologi er et tullestudie, og mange av temaene de tar opp er sentrale for samfunnet. Problemet med sosiologi er at det ikke finnes! Sosiologi er "fag" som faller mellom flere stoler - psykologi og filosofi først og fremst. Veldig interessante fag begge to, men sosiologi er overflødig. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #14 Skrevet 12. november 2013 Ellers krever det bare studiekompetanse. Det er ikke alle som krever et høyt snitt. Nei, men finnes nok av studier man kan ta der man ikke må ha et høyt snitt, men man bør søke seg dit det er høyest snitt, for det er de beste skolene og der man enklest får jobb. Anonymous poster hash: ef9cc...705
Marie90 Skrevet 12. november 2013 #15 Skrevet 12. november 2013 Ja for det vet DU alt om? Herregud så usaklig. JEG ja. Har foreldre i utdanningsystemet som ser dette hele tiden. Og så leser jeg aviser da, som rapporterer om inflasjonen i denne type utdannelser. De har mye informasjon faktisk. Du burde sjekke det ut en gang. 2
rouge noir Skrevet 12. november 2013 #16 Skrevet 12. november 2013 Selvsagt er det noe "verdi" i sosiologi, men det er gått fullstendig inflasjon i grader, og halvparten av dem er udugelige. I tillegg er det fag som mange velger når de er giddalause, hvilket er hvorfor man får sosilogier, sosialantropologer osv. av typen fra artikkelen der. Det høres kanskje harsh ut å si det er et tullefag, men de fleste som har studert slike ting jobber idag på Kaffebrenneriet. Første gang utdanningsinflasjon ble nevnt, var dette etter empiriske studier i sosiologi, Grunnen til at folk velger de fagene man velger, finner man ut av gjennom sosiologiske studier. Hvor folk som har studert ulike ting jobber finner man ut av gjennom sosiologiske studier. (Og jeg kan avsløre at de fleste som tar sosiologi neppe jobber på kaffebrenneriet, men at man på grunn av den nevnte utdanningsinflasjonen ikke kan forvente seg en jobb som sosiolog med bachelor, og at mest sannsynlig en del jobber med ikke-relevant arbeid, som så veldig, veldig mange andre.) Tja, vil jo si at det har noe for seg. Det bør vel også nevnes at sosiologi er et svært bredt fag, det spenner fra det kvalitative, til det kvantitative, til intervju med ti under seksten om jeans til analyser av registerdata på populasjonen. At det ligner veldig på filosofi og psykologi er nytt for meg, hadde vært flott med en kilde på dette. Denne diskusjonen hadde hatt godt av litt mindre synsing og litt mer kunnskap. Godt vi har sosiologer, tenker jeg etter å ha lest noen innlegg her. 9
Gjest Snoken- Skrevet 12. november 2013 #17 Skrevet 12. november 2013 Nei, men finnes nok av studier man kan ta der man ikke må ha et høyt snitt, men man bør søke seg dit det er høyest snitt, for det er de beste skolene og der man enklest får jobb. Anonymous poster hash: ef9cc...705 Det vet jeg. Du snakket om sosiologi som om det bare var for smartinger, og det er det ikke. For selv idioter kommer inn på det studiet. Er vel 5 i snitt på det studiet på hist i Trondheim, så er ikke akkurat idioter som søker heller.
Marie90 Skrevet 12. november 2013 #18 Skrevet 12. november 2013 Det har med utdanningsinstitusjonene å gjøre, ikke at sosiologi i seg selv er unyttig. Man utdanner for mange i forhold til antall relevante arbeidsplasser. At alle burde hatt litt sosiologi, betyr ikke at alle bør bli sosiologer. Ja enig, men siste setning er likevel essensiell - NOE sosiologi, ikke en hel grad. Sosiologi er blitt noe man forbinder med late studenter og brødhuer. Det burde ikke være slik, dersom det var færre tilbud og høyere krav kunne vi fått en liten elite med matnyttig informasjon å komme med. Men vi skal jo ikke ha elite, eller flinke folk for den saks skyld, i Norge. Utdannelse skal være for alle, selv for de som helst ikke vil studere.
Tabris Skrevet 12. november 2013 #19 Skrevet 12. november 2013 (endret) Kan du fortelle meg hvilke viktige ting de forsker på? Og gjerne presentere noen resultater de har kommet frem til. Nå har jeg presentert ett tullestudie, så kan du presentere et bra studie Venter i spenning! Mvh Åge Milgram experiment Stanford prison experiment The Third Wave Ditt "argument" i første posten ble tatt opp og avvist i første kapittel i innføringsboken vi hadde i sosiologi. De som roper høyest om at samfunnsfaglige og humanistiske studier er tullestudier er de som trenger det mest, for det eneste deres roping viser er egen ignoranse. Endret 12. november 2013 av Tabris 12
AnonymBruker Skrevet 12. november 2013 #20 Skrevet 12. november 2013 Milgram experiment Stanford prison experiment The Third Wave Ditt "argument" i første posten ble tatt opp og avvist i første kapittel i innføringsboken vi hadde i sosiologi. De som roper høyest om at samfunnsfaglige og humanistiske studier er tullestudier er de som trenger det mest, for det eneste deres roping viser er egen ignoranse. De to øverste eksperimentene er sosialpsykologi, ikke sosiologi. Det siste kjenner jeg ikke til, så jeg skal ikke påstå noe om det uten å ha sett nærmere på. Anonymous poster hash: 9879b...92c 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå