Gå til innhold

Jepp, ulv i Nordmarka!

Sandman

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
For ikke å snakke om hvor mange som skades av bikkjer - til og med familiens egen!!....

Har jeg påstått at andre ting ikke er farlige? Nei!

Mange ting er farlige.. men de fleste farlige ting motarbeider vi .. i stedet for å innføre dem.. Det er det som er så absurd med denne saken.. gjenninnføring av en drapsmaskin..

Ifølge rapporten har det skjedd ett ulvedrap i Norge. Det var i 1800 da en seks år gammel jente ble drept av ulven. I nyere tid er ikke mennesker i Norden blitt drept av ulv. Ellers i Europa ble det rapportert om at fem barn ble drept i Polen i 1937 og at fire barn ble drept i Spania i perioden 1957-74. I Nord-Amerika er det ikke dokumentert drap begått av ulv de siste 50 årene. Men bestanden på rundt 60.000 ulver står bak åtte dokumenterte angrep de siste 20 årene.

Takk for ennå mer dokumentasjon.. Men jeg tror vi har slått fast at ulv dreper mennesker nå.. -

Jeg synes ulvefrykten er totalt irrasjonell - og mener vi må lære oss og leve med den..... .

Jeg synes verken frykt for å bli drept eller miste levebrødet er irrasjonelt... Du kan godt "lære deg å leve med det" men jeg foretrekker å kjempe mot med nebb og klør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Hvis du leser et av mine tidligere innlegg' date=' fraskriver jeg absolutt ikke staten sitt ansvar. Dersom staten hadde gått inn med bevilgninger til gjeting av sau istedet for erstatning for tap, ville problemet i stor grad vært løst. Noe jeg mener staten bør gjøre, siden de ønsker både sau og ulv i Norge.[/quote']

1. det er ikke praktisk mulig å "gjete bort problemet"

2. det vil koste store summer å gjøre et forsøk

3. det er ikke politisk vilje til slike bevilgninger. Så lenge dette da ikke er et aktuelt senario, er argumentasjonen relativt usaklig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er så lei ulvedebatten. Hvorfor er det så store problemer i Norge?

Spania har 3000 ulv og ingen har angrepet barn eller andre.

Nå tar de jo noen husdyr innimellom, men når du slipper dyra på beite uten tilsyn så får du regne med det.

Frykten er veldig "oppskrytt"

Romania har mer sau enn Norge. De beiter på områder på størrelse som Norge. Der har de gjetere. På det området er det ca 15 gjetere og det er ikke en sau som har blitt tatt.

Nå skal vi ikke glemme at bonden får mere for sau "tatt" av ulv enn hva de får om de leverer på slakteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Romania har mer sau enn Norge. De beiter på områder på størrelse som Norge. Der har de gjetere. På det området er det ca 15 gjetere og det er ikke en sau som har blitt tatt.

De har en heeelt anne pris på arbeidskraft og økonomi i landbruket. Denne situasjonen du beskriver er altså ikke oppnåelig i Norge!

Nå skal vi ikke glemme at bonden får mere for sau "tatt" av ulv enn hva de får om de leverer på slakteriet.

Det kan du godt glemme, for det stemmer ikke!

Les min forklaring her;

Tro meg; bøndene tjener ikke på å ha ulv!!

1. erstatningen gis bare til et fåtall av drepet dyr (bevisbyrde hos bonde)

2. verdien av et dyr som var tiltenkt avl er høyere enn kilosprisen, i tillegg komme ullprisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med utgangspunkt i mitt start-innlegg om ulv i Nordmarka, så er det hunde-eierne som må utvise forsiktighet når de tar den med ut i marka, og lar den streife rundt. Ulven er ikke nådig mot hunder i sitt revir, fordi de sees på som en revir-konkurrent. Sauehold forekommer vel nesten ikke i Nordmarka.

Det har blitt drept veldig mange jakthunder i ulveområdene. Så kan man sikkert si at det har ingen samfunnsmessige skader, men trist nok for eierne. Jeg klarer imidlertid ikke mobilisere så veldig mye motstand mot at en og annen hund blir drept av ulv. Det er tross alt en hobby, og ha hund. Sauehold, er derimot en næring, et livsgrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere som opptrer som "gjest", være snille å legge inn en midlertidig identitet, eller et eller annet nick, i stedet for "gjest"?

Da er det lettere å skille dere fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv er i utgangspunktet greit for meg så lenge den er sky og holder seg unna mennesker. Men når ulven oppsøker gårder osv da synes jeg det går for langt.

Nå er det største problemet at det drivende jakthunder som blir tatt av ulv a disse jakter lengre fra eier, men dog. Det eneste plusset er at kanskje flere for øynene opp for hvor farlig disse russiske ulvene kan være ....

Blir veldig spennende å se hvordan ulvedebatten utvikler seg.

Ja til ulv så lenge den er sky og vi aldri "ser" den, slik som med bjørn og jerv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ulv er i utgangspunktet greit for meg så lenge den er sky og holder seg unna mennesker. Men når ulven oppsøker gårder osv da synes jeg det går for langt. .

Så du foreslår at vi skal bare importere veloppdragne ulv.. :roll:

Om den blir farlig for mennesker eller ei har veldig mye med antallet å gjøre; dess flere ulv dess større sjanse for flokkdannelse. Flokker er svært farlige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Kan ikke dere som opptrer som "gjest", være snille å legge inn en midlertidig identitet, eller et eller annet nick, i stedet for "gjest"?

Da er det lettere å skille dere fra hverandre.

Ja, vær så snill! Det tar bare et par sekunder å lage en signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg gjest som nevnte bla Romania. Stemmer at det er billigere arbeidskraft der, men hva forventer bøndene de? Sauer som skal være alene på beite hele sommeren uten tilsyn uten å treffe ville dyr?

Da ropes det ulv,ulv.

En skrev at det ikke stemmer med at de får mere betalt for sau tatt av ulv, enn hva de får for slaktekjøtt. Nei vel, hva får de da?

Om det er så store tap for de, så får de jamen det sette noen til å passe sauene sine.

Sutringa fra bøndene når ikke inn til meg. Jeg har sett hva tilskudd de får for sau. Både som slakt, og de som er tattav villdyr.

Poenget mitt med Romania var at det var tre mann til å passe sauer på områder like stort som Norge. Og mye mere sau. Ikke en sau blir tatt. Og der er det mye ulv. veldig mye ulv i forhold til NOrge.

Nei, her skal sauer slippes ut alene uten tilsyn. Hver vinter må det redningsaksjoner til pga de ikke har fått de ned fra fjellet. Står fast på en fjellhylle nedsnødd. Det etter å ha gått alene på beite fra sommeren av.

Slikt går da en har sugerør i statskassa.

Det er en grunn til at Norske landbruksprodukter er dyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Har ikke lest hele denne tråden, men har noen tanker rundt dette med ulv likevel. Ulv er faktisk ikke en del av vår naturlige fauna; vi har ikke hatt ulv i norge på mange(?) hundre år.

Det har blitt gjort narr av "hysteriske mødre" som bekymrer seg over at "ulven lusker rundt hushjørnet og står på bussholdeplassen når barna skal til skolen". Jeg vet ikke om den gjengse småbarnsmor hadde syntes det var stas å ha løshunder langs skoleveien eller rundt husveggen. Hunder er vel ikke farligere enn ulver, vil jeg tro? Så de som syns det er greit at andre skal leve med ulv i hagen, kan jo slutte å klage over at naboen ikke overholder båndtvang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest opprinnelig anitulv gjest
En skrev at det ikke stemmer med at de får mere betalt for sau tatt av ulv' date=' enn hva de får for slaktekjøtt. Nei vel, hva får de da?.[/quote']

For de få sauene som blir "bevist" som ulvedrept (en liten andel) gis det en "standarderstatning". Denne dekker verdien av slaktekjøttet, men ikke av ull eller avsverdi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest opprinnelig antiulv gjest
Det har blitt gjort narr av "hysteriske mødre" som bekymrer seg over at "ulven lusker rundt hushjørnet og står på bussholdeplassen når barna skal til skolen". Jeg vet ikke om den gjengse småbarnsmor hadde syntes det var stas å ha løshunder langs skoleveien eller rundt husveggen. ..

Ypperlig poeng!

At det er en stor potensiell fare for mennesker med å ha ulv i et land med så spredd bebyggelse som Norge (det er ikke de landene det sammenlignes med!) bør være åpenbart for alle!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Ypperlig poeng!

At det er en stor potensiell fare for mennesker med å ha ulv i et land med så spredd bebyggelse som Norge (det er ikke de landene det sammenlignes med!) bør være åpenbart for alle!!

At vi har spredd bebyggelse hjelper jo ikke de som plages med å ha ulv i hagen sin, vel? Jeg sier ikke at det er noe stort problem for alle og enhver, men jeg kan skjønne at de det gjelder ikke syns det er noe særlig stas. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis er "anti-ulv". Men syns kanskje man kan forsøke å sette seg inn i situasjonen til de få som opplever denne problematikken på nært hold. Det er lett for oss det ikke gjelder å være bedrevitende og arrogante i forhold til disse menneskene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele denne tråden, men har noen tanker rundt dette med ulv likevel. Ulv er faktisk ikke en del av vår naturlige fauna; vi har ikke hatt ulv i norge på mange(?) hundre år.

Det har blitt gjort narr av "hysteriske mødre" som bekymrer seg over at "ulven lusker rundt hushjørnet og står på bussholdeplassen når barna skal til skolen". Jeg vet ikke om den gjengse småbarnsmor hadde syntes det var stas å ha løshunder langs skoleveien eller rundt husveggen. Hunder er vel ikke farligere enn ulver, vil jeg tro? Så de som syns det er greit at andre skal leve med ulv i hagen, kan jo slutte å klage over at naboen ikke overholder båndtvang..

Ulv var en naturlig del av vår fauna til vi utryddet den. Synes vi det er greit om andre land som har truede dyrearter utrydder dem og så hevder at de ikke lenger er en del av deres naturlige fauna?

Dessuten er det noe med holdningen om at naturen skal tilpasse seg oss, og ikke omvendt. Prisen for å bevare ulven som art er at man av og til kan se den luske rundt hushjørnet. Argumentet om at det finnes ulv andre steder i verden og derfor trenger ikke vi bevare den holder ikke.

Svært fattige afrikanske og asiatiske land går inn for å bevare arter som beviselig er mer farlig enn ulven(nesehorn, tiger og elefant). Mens vi her i Norge ikke klarer å akseptere et par ulv. Om man mener det er greit at arter som ulver, tiger, nesehorn dør ut så kan jeg skjønne argumentasjonen, men ikke ellers.

Og til spørsmålet om løshunder - om det hadde vært eneste måten å beholde arten på så hadde jeg uten tvil akseptert løshunder i gatene. Da får man heller følge barna til skole/barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har noen sørget for at ulven har fått beskjed om at Nordmarka er åpnet for ulv?

Bææærtil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest opprinnelig antiulv gjest

At vi har spredd bebyggelse hjelper jo ikke de som plages med å ha ulv i hagen sin, vel? Jeg sier ikke at det er noe stort problem for alle og enhver, men jeg kan skjønne at de det gjelder ikke syns det er noe særlig stas. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis er "anti-ulv". Men syns kanskje man kan forsøke å sette seg inn i situasjonen til de få som opplever denne problematikken på nært hold. Det er lett for oss det ikke gjelder å være bedrevitende og arrogante i forhold til disse menneskene..

Det var jo det jeg var enig i, jo...!!! :-?

Hilsen forvirret antiulvgjest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aftenposten hadde en veldig bra artikkel for noen dager siden:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...ticle792403.ece

Samliv med rovdyr i rike og fattige land

Flere av verdens fattigste land, med sterkt press på sine villmarker, verner sine rovdyrbestander, selv om det koster dem dyrt. Men Norge, et av verdens rikeste land, synes ikke å ha råd eller vilje til å beskytte sine få, utrydningstruede rovdyr, skriver INGELA T. FLATIN, RINJAN SHRESTHAog NARENDRA M. B. PRADHAN. De har sin bakgrunn fra arbeid og forskning innen naturforvaltning i Nepal og Norge.

I Nepal har de en stor tigerbestand. Senest i mars i år ble 5 mennesker drept av tiger. Likevel beskytter de tigeren. Hva er da toppen 10 ulver i hele Norge, som ikke har drept annet en sauer de siste 200 årene? Vi forventer at andre land skal ta vare på utrydningstruede rovdyr, men ulven i vår egen bakhage vil vi ha ut!

Jeg skjønner at det er vondt og dyrt for en bonde å miste mange dyr på en gang til en ulv. Eller jerv. Eller bjørn. Men jeg synes også det er trist at vi ikke kan ha et større biologisk mangfold i landet vårt. Og hvor mye sau er det egentlig i Nordmarka? Nordmarka er svær, og det bør være mer enn nok plass til både ulv og turgående mennesker der!

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...