Gå til innhold

Jepp, ulv i Nordmarka!


Sandman

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Om du mener ulven er svært farlig' date= så får vi vel også være såpass ærlige at vi putter hunder, elger, veps, bier, flått, bjørn, huggorm og en rekke andre dyr i samme kategori da de står bak langt flere ulykker og dødsfall enn ulven.

Klart at hunder kan være farlige.. Klart man kan bli skadet av veps.. Selvfølgelig er bjørn og huggorm farlige!

Er det noen som har påstått noe annet??? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men det brukes som argument at ulven er farlig for mennesker - og at folk er så redd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[Nei' date= men det brukes som argument at ulven er farlig for mennesker - og at folk er så redd den.

Jepp.. ! Både helsefare og frykt er gode argumenter!!

Ting blir jo ikke mindre farlig av at det finnes andre farlige ting også, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må tilpasse seg stedet man bor på.

Som du sikkert vet, Poirot, så er drepte husdyr et reellt problem, som overskygger den lille faren for at mennesker/barn blir drept.

Det er tross alt masse mennesker som ikke har noe valg, når det gjleder å "tilpasse seg". Jeg tenker på de som har landbruk/sauehold som næring. Det har de siste 50-60 år, vært et sterk politisk ønske på Stortinget, om at det skal stimuleres til landbruk som næring i grisgrendte strøk, for å opprettholde bosettingen i disse områdene.

I f eks Hedmark(Østerdalen) har folk gjennom generasjoner tatt i mot den "stimuleringen" som politikerne har gitt, og satset sitt yrkesliv på landbruk med husdyrhold. Disse har ikke så mye valgmuligheter når det gjelder "å tilpasse seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.. ! Både helsefare og frykt er gode argumenter!!  

Ting blir jo ikke mindre farlig av at det finnes andre farlige ting også, vel?

Nei, men det blir inkonsekvent om man skal utrydde et dyr, mens man skal tillate å ha en rekke langt farligere dyr levende i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nei, men det blir inkonsekvent om man skal utrydde et dyr, mens man skal tillate å ha en rekke langt farligere dyr levende i naturen.

Det er ikke snakk om å utrydde, men å gjenninnføre..

Hva er grunnen til å gjenninnføre et dyr som er farlig?? (og det er da vel gjort forsøk på å utrydde flått.. vi får det bare ikke til.. men vil! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke snakk om å utrydde, men å gjenninnføre..  

Det er helt riktig. Den skandinaviske ulvestammen er forlengst utryddet, den lille bestanden vi nå ser, er i noen grad russisk ulv som har trekt hitover, men mest pga at naturmyndighetene i Sverige og Norge, i det stille har utplassert ulv som er alet opp i dyreparker i Sverige.

Litt synd at myndighetene ikke har vært mer åpne med denne aktiviteten, da hadde det kanskje ikke vært så steile fronter i for- og mot-leirene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Det er helt riktig. Den skandinaviske ulvestammen er forlengst utryddet, den lille bestanden vi nå ser, er i noen grad russisk ulv som har trekt hitover, men mest pga at naturmyndighetene i Sverige og Norge, i det stille har utplassert ulv som er alet opp i dyreparker i Sverige.

Litt synd at myndighetene ikke har vært mer åpne med denne aktiviteten, da hadde det kanskje ikke vært så steile fronter i for- og mot-leirene..

De påstandene du her kommer med er svært omstridte.

Ja, ulv tar en del dyr. Titalls flere dyr dør hver år pga går i myra og utfor stup. Ingen snakker om å utrydde løver pga masaiene driver med kveg. Da bør Norge kunne forholde seg til ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Hvordan har de egentlig tenkt å flytte ulven hit? Skal de kjøre dem fra Østerdalen og bare sette dem av på Frognerseteren, eller hva? Jeg ser bare for meg at kanskje ulven finner ut at den ikke har lyst til å være her, og så stikker den av igjen... :ler: Ellers er jeg vel mest positiv til ulv i Oslomarka. Jeg synes ulven er et nydelig dyr.

(Og hvis du har lyst til å kalle meg uvitende byjente som tror ulven er et kosedyr: Jeg har tilbrakt mye tid i bjørn- og ulvestrøk helt fra jeg var liten, en nær venn av familien er sauebonde - i ulvestrøk - og jeg har sett vill ulv i levende live. Tenk! :tunge1:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ja' date=' ulv tar en del dyr. Titalls flere dyr dør hver år pga går i myra og utfor stup. .[/quote']

Å hindre et dyr i å gå utfor et stup er umulig. Det å hindre ulv i å bli gjenninnført er mulig.

De tallene med ulykker av andre slag i forhold til ulvedrap er tall med dagens ulvetall. De er også svært små i forhold til de tall som blir innrapportert som ulvedrap da disse igjen må "godkjennes" av miljøvernmyndigheter (som da sørger for kun å godkjenne under halvparten..)

Det er ikke snakk om å utrydde noen dyr her heller.. Bare om å la være å gjenninnføre et art som slett ikke er utryddingstruet da de lever i hopetall i Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Akkurat like selvfølgelig som at man må gjøre noe med ulv som går løs på hund og sau osv.. og det er vist ikke spes selvfølgelig.. så.. nope!

Til opplysning gikk ca 2 millioner sauer på beite i 2000. Av disse omkom 130 000 av ulike årsaker. Bare en liten andel av disse ble drept av rovdyr, og under 1000 sauer og lam ble tatt av ulven.

Så jeg tror kanskje sauebøndene bør finne noen bedre argumenter for å utrydde ulven.

Når man hører ulvemotstanderne debattere, får de det til å høres ut som om ulven lusker rundt husveggene i bygdenorge, og venter på å kunne snappe til seg en skoleelev eller etellerannet husdyr. Men jeg har bodd i et av områdene der det er mest ulv i Norge i 20 år, og har aldri sett ulv, desverre.

Og kjenner ikke mange som har vært heldige å oppleve den utrolige naturopplevelsen det må være å møte på ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er kjempe bra! Tenk så heldig den er som får se et glimt av en ulv i marka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til opplysning gikk ca 2 millioner sauer på beite i 2000. Av disse omkom 130 000 av ulike årsaker. Bare en liten andel av disse ble drept av rovdyr, og under 1000 sauer og lam ble tatt av ulven.

Så jeg tror kanskje sauebøndene bør finne noen bedre argumenter for å utrydde ulven.

Når man hører ulvemotstanderne debattere, får de det til å høres ut som om ulven lusker rundt husveggene i bygdenorge, og venter på å kunne snappe til seg en skoleelev eller etellerannet husdyr. Men jeg har bodd i et av områdene der det er mest ulv i Norge i 20 år, og har aldri sett ulv, desverre.

Og kjenner ikke mange som har vært heldige å oppleve den utrolige naturopplevelsen det må være å møte på ulv.

:Nikke:

Ulv står for en veldig liten andel av sauetap forårsaket av rovdyr i Norge.

http://www.fvr.no/informasjon/statistikk/tapstall.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Det er bra! Jeg er for mer ulv! Og det var jammen på tide også. Å, jeg skulle gjerne sett en vill ulv igjen!!! (har sett en gang) Kanskje jeg til og med begynner å gå tur i marka pga det. Utrolig fine dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Ulv står for en veldig liten andel av sauetap forårsaket av rovdyr i Norge.  

http://www.fvr.no/informasjon/statistikk/tapstall.html

Dette har jeg alt svart på!!!

1. Dette er ikke de reelle tallene, men de "godkjente". Dvs at det faktiske antallet drepet sau er ca dobbelt så stort

2. Dette er tall med dagens lave ulvenivå.. Når det blir flere ulv og dermed mer flokkdannelser blir det verre.

3. Ulveflokker kan definitivt være farlige for mennesker.. Ikke bare skolebarn!

Jeg ser virkelig ingen grunn til å la ulveantallet kome så høyt at det blir utbredt flokkdannelse. Da vil det jo blir farlig for mennesker å bevege seg ubevepnet ut i norsk natur (og for enkelte plasser på bygda; gå på butikken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg alt svart på!!!

1. Dette er ikke de reelle tallene, men de "godkjente". Dvs at det faktiske antallet drepet sau er ca dobbelt så stort

2. Dette er tall med dagens lave ulvenivå.. Når det blir flere ulv og dermed mer flokkdannelser blir det verre.

3. Ulveflokker kan definitivt være farlige for mennesker.. Ikke bare skolebarn!

Jeg ser virkelig ingen grunn til å la ulveantallet kome så høyt at det blir utbredt flokkdannelse. Da vil det jo blir farlig for mennesker å bevege seg ubevepnet ut i norsk natur (og for enkelte plasser på bygda; gå på butikken)

Nå er det faktisk slik at det rovdyret i Norge som tar mest sau er jerv...

Uansett -

En mulig løsning på ulv tar sau-problematikken er gjeting, spør du meg. En gjeter med hund (det fins spesielle hun der for dette) pr flokk sikrer sysselsetting og vil holde rovdyr på avstand i mye større grad. Samtidig vil en gjeter forebygge tap på grunn av at dyra "går utfor stup" og lignende.

:kul:

Og jeg har ulv i nabolaget (samt gaupe, bjørn, elg osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nå er det faktisk slik at det rovdyret i Norge som tar mest sau er jerv...

Har ikke noe sansen for jerv heller, jeg.. ;)

Den store forskjellen er at jerven ikke danner flokker!!

En mulig løsning på ulv tar sau-problematikken er gjeting, spør du meg. En gjeter med hund (det fins spesielle hun der for dette) pr flokk sikrer sysselsetting og vil holde rovdyr på avstand i mye større grad. Samtidig vil en gjeter forebygge tap på grunn av at dyra "går utfor stup" og lignende.

Og hvordan vil du finansiere dette? Tror du folk vil kjøpe sauekjøtt til 1500 kr pr kg??? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulig løsning på ulv tar sau-problematikken er gjeting, spør du meg. En gjeter med hund (det fins spesielle hun der for dette) pr flokk sikrer sysselsetting og vil holde rovdyr på avstand i mye større grad. Samtidig vil en gjeter forebygge tap på grunn av at dyra "går utfor stup" og lignende.  

Suzy, store ekstrautgifter med gjeting, er det nok ingen norske forbrukere som vil betale for. Sauekjøttet blir for dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...