Sandman Skrevet 6. mai 2004 #1 Del Skrevet 6. mai 2004 Så fikk vi et politisk forlik i Stortinget om rovdyrmeldingen. Områdene hvor det får befinne seg familier med ynglende ulv, omfatter bl a også Oslo-marka. I tillegg Jevnaker som eneste kommune i Oppland, fordi denne kommunen er en forlengelse av Nordmarka. I Hedmark, hvor hele fylket opprinnelig var tiltenkt som ulveområde, har man nå besluttet at Engerdal, Stor-Elvdal, og Rendalen kommuner skal være et ikke-ulveområde. Dette pga at de har ganske utstrakt sauehold i landbruket. Jeg må si at jeg har litt sans for dette forliket. Landbruksnæringen inn mot svenskegrensen, har fått ufortjent mye pepper for sin ulvemotstand, av folk fra mer urbane strøk... En gallup, viste at nesten 80 % av den norske befolkning var for ulv. Når de samme ble spurt om hvilket standpunkt de hadde hvis den ulven de var for, skulle oppholde seg mindre enn 10 km fra deres bosted, da var plutselig 80 % MOT ulv.... Gleder meg til forhenværende ulveelskere i Oslo, blir sittende hjemme fra skituren i marka på søndagen, fordi de ikke liker at det er ulv der.... Det var mitt innspill i ulvedebatten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #2 Del Skrevet 6. mai 2004 Helt enig! Skal vi ha ulv her i landet, må den kunne være i marka også.. Oslofolk er da vel ikke mer "ømfintlige" for ulv enn andre nordmenn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 6. mai 2004 #3 Del Skrevet 6. mai 2004 Gleder meg til mer spennende skiturer i marka fra og med neste vinter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #4 Del Skrevet 6. mai 2004 Gleder meg til mer spennende skiturer i marka fra og med neste vinter! Håper du ikke har hund, da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. mai 2004 #5 Del Skrevet 6. mai 2004 Helt greit for meg med ulv i Nordmarka. Ulven er et dyr så sky at de må bruke helikopter for å jakte på dem. De trekker seg ofte unna folk. Hindrer meg ikke å dra på tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 6. mai 2004 #6 Del Skrevet 6. mai 2004 For egen del må jeg si jeg gleder meg til å dra ut i marka med den visshet at jeg kanskje kan være så heldig å få et glimt av en ulv. Kommer også til å fortsette å overnatte der, sommer som vinter. Frykten for angrep fra ulv er så irrasjonell, at jeg mistenker flere av de som bruker dette argumentet for å være sauer(bokstavelig talt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 6. mai 2004 #7 Del Skrevet 6. mai 2004 Gleder meg til mer spennende skiturer i marka fra og med neste vinter! Ja det å gå på ski får en ny betydning. Kanskje jeg ofterer trer de på meg nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #8 Del Skrevet 6. mai 2004 Frykten for angrep fra ulv er så irrasjonell' date=' at jeg mistenker flere av de som bruker dette argumentet for å være sauer(bokstavelig talt).[/quote'] Hvordan begrunner du dette? Siden vi ikke har hatt ulv i dette landet på lang tid har vi liten kunnskap om hva faren med dem er. På verdensbasis blir det drept en del mennesker av ulv.. (skal se etter tall.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandman Skrevet 6. mai 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 6. mai 2004 Frykten for angrep fra ulv er så irrasjonell Mulig du har et poeng, men likefullt så må man ta mange menneskers ulvefrykt på alvor. Den kan ikke ignoreres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #10 Del Skrevet 6. mai 2004 Mulig du har et poeng, men likefullt så må man ta mange menneskers ulvefrykt på alvor. Den kan ikke ignoreres. Nettopp..! 1. hva som er rasjonelt eller ei kan diskuteres 2. hva konsekvensene av å ha ulv i Norge er kan vi ikke vite før vi har prøvd 3. selv fobier blir tatt på alvor i dag og er et betydelig hemmende problem for menneskers utfoldelse Jeg ville ikke latt mitt spebarn ligge ute i vogn i utkanten av en skog med ulv i.. Det mener jeg er galskap! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -kebolle Skrevet 6. mai 2004 #11 Del Skrevet 6. mai 2004 Helt enig med deg, hovedinnlegger!! Og til Nanga: Mulig normale rovdyr ikke angriper så lett. Men når ulver beveger seg inn i folketette områder, løper over lekeplasser og oppholder seg i boligfelt, da er de muligens farlige vet du.. (Dette har skjedd i Østfold, blant annet). En slik adferd viser at de av en eller annen grunn ikke er som de "vanlige", ville rovdyrene de er skapt for å være - og DA er det naturlig å frykte dem, ikke irrasjonelt. Samme sak når bjørner beveger seg inn i fjøs og bonden som skyter blir dømt fordi bjørnen jo ikke har drept noen dyr enda. (Men ulv er ulv og bjørn er bjørn, men a propos rovdyr og pepperen som en del folk (bønder) stadig vekk får..) Nå ser jeg at dette ble litt på siden her, det du mente var kanskje at det er irrasjonelt å frykte at ulv skal angripe hvis en går i nordmarka? Skal ikke si så mye på det (selv om man faktisk skal ta folks frykt på alvor. Fører det til at folk ikke tør å gå ut, er det i hvert fall en tankevekker). Ulver er fine, så lenge de holder seg på laaang avstand.. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. mai 2004 #12 Del Skrevet 6. mai 2004 Siste tilfellet var muligens en gang (man er ikke sikker på om det stemmer) på slutten av 1700-tallet. http://www.fedrelandsvennen.no/Nyheter/Aus...articleID=97036 Hvor mange barn er døde av å sykle, sitte på i bil, svømming og akebrett i mellomtiden? Han har vært med på å skrive rapporten som slår fast at i løpet av de siste 50 årene er det kun dokumentert ni tilfeller i Europa av at ulv har drept mennesker. I fem av tilfellene hadde ulven rabies. I hele Europa er det nå 10.000 ulv, men ifølge NINA har ikke ulven drept mennesker på flere år. - I Romania bor ulven helt inntil boligområder og ferdes til og med i gatene om natten. Likevel blir ikke folk drept av ulv. Vi hører av og til om angrep, men da dreier det seg om ulv med rabies, sier Lindell. Ifølge rapporten har det skjedd ett ulvedrap i Norge. Det var i 1800 da en seks år gammel jente ble drept av ulven. I nyere tid er ikke mennesker i Norden blitt drept av ulv. Ellers i Europa ble det rapportert om at fem barn ble drept i Polen i 1937 og at fire barn ble drept i Spania i perioden 1957-74. I Nord-Amerika er det ikke dokumentert drap begått av ulv de siste 50 årene. Men bestanden på rundt 60.000 ulver står bak åtte dokumenterte angrep de siste 20 årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 6. mai 2004 #13 Del Skrevet 6. mai 2004 "Only 17 cases of people killed by wolves were found in the last 50 or so years in the whole of North America, Europe and Russia - 50 people in a human population of roughly a billion people" http://www.wolftrust.org.uk/a-wkp9-conclusions.html Selvfølgelig kan man hevde at siden noen er redd for noe bør man gjøre alt for å fjerne årsaken til frykten, uansett hvor irrasjonell den måtte være. Om du lar barnet ditt ligge alene i skogen/naturen finnes det en masse andre faremomenter enn bare ulv. Det skal ikke mer enn en veps eller flått til for at det kan bli skummelt. Men skal vi utrydde alt som er farlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #14 Del Skrevet 6. mai 2004 "Only 17 cases of people killed by wolves were found in the last 50 or so years in the whole of North America' date=' Europe and Russia - 50 people in a human population of roughly a billion people" [/quote'] Det er altså ikke slik at ulv ikke er farlig for mennesker!! Fint at vi fikk konstatert det.. Jeg snakket ikke om å la barnet "ligge allene i skogen", men om å la en barnevogn (med myggnett, noe som hindrer flått, veps osv) ved husveggen! Slikt slipper jo uansett byfolk å bekymer seg over.. I Oslo kalles jo hæren ut når en elg forviller seg inn i byen til og med.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. mai 2004 #15 Del Skrevet 6. mai 2004 Slikt slipper jo uansett byfolk å bekymer seg over.. I Oslo kalles jo hæren ut når en elg forviller seg inn i byen til og med.. Å herregud!! Om du ikke forstår farene med en stresset elg i tette bygater, og hvor vanskelgi det er å drive den til skogs uten å skade hverken den eller andre, og hvor viktig det er å være en skarpskytter for å unngå å treffe andre... ja da er du jammen meg dum! Forøvrig lar man ikke babyer sove ute hvis man bor ved siden av et hospits med masse narkomane og psykisk ustabile folk heller. Alle må tilpasse seg stedet man bor på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 6. mai 2004 #16 Del Skrevet 6. mai 2004 Det finnes en masse dyr som potensielt er farlige - skal vi gå rundt å frykte dem alle? For å sette det på spissen så er nok vanlige hunder statistisk sett adskillig farligere for mennesker enn ulv. Så vi burde vel heller debattere om disse skal tillates eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #17 Del Skrevet 6. mai 2004 [Om du ikke forstår farene med en stresset elg i tette bygater' date= og hvor vanskelgi det er å drive den til skogs uten å skade hverken den eller andre, og hvor viktig det er å være en skarpskytter for å unngå å treffe andre... ja da er du jammen meg dum!. Skarpskytter trenger man bare om man vil skyte elgen. Skyte elgen trenger man ikke. Vanskelig å drive til skogs; sikker, men så la være! Elg er jo tross alt bare elg.. Holder man seg på passe avstand osv så går de bra.. Den har jo ikke annet enn spark å angripe med.. (i motsetning til ulv!) At narkomane kan være falige er det da ingen som motsier.. Jeg bare sier at ulv er farlig også.. Svært farlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. mai 2004 #18 Del Skrevet 6. mai 2004 Har du i det hele tatt vært i Oslo? Selvfølgelig må man gjøre noe med en elg som løper løpsk og stresset rundt nede i sentrum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. mai 2004 #19 Del Skrevet 6. mai 2004 Har du i det hele tatt vært i Oslo?! Jeg bor her! Selvfølgelig må man gjøre noe med en elg som løper løpsk og stresset rundt nede i sentrum! Akkurat like selvfølgelig som at man må gjøre noe med ulv som går løs på hund og sau osv.. og det er vist ikke spes selvfølgelig.. så.. nope! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 6. mai 2004 #20 Del Skrevet 6. mai 2004 At narkomane kan være falige er det da ingen som motsier.. Jeg bare sier at ulv er farlig også.. Svært farlig! Om du mener ulven er svært farlig, så får vi vel også være såpass ærlige at vi putter hunder, elger, veps, bier, flått, bjørn, huggorm og en rekke andre dyr i samme kategori da de står bak langt flere ulykker og dødsfall enn ulven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå