Gå til innhold

Spørsmål angående leie/huslåninnskudd.


kaktusfruen

Anbefalte innlegg

Skal snart kjøpe min første bolig. Er 25 år, singel og har en egenkapital på 390.000kr. Har noen spm ang. utgifter per mnd.

Etter samtaler med banken kan jeg f.eks kjøpe en

- selveierleilighet på 2260000 kr. og låne 1870.000 kr. eller kjøpe en

- borettslagsleilighet til 1990.000 kr + fellesgjeld på 250.000kr, og låne 1600.000kr.

Dersom leien på sistnevnte er 3750 kr i måneden, betyr det at jeg må betale 11 467 kr. (som er det dinside sin kalkulator sier på nettsiden for et lån på 1600.000kr. ) + 3750 kr i måneden dersom jeg velger borettslagsleilighet ? Det virker jo veldig mye? For selveierleiligheten viser kalkulatoren 13.400 kr. Fortsatt mye.

Har ikke fått inntrykk av at folk betaler så mye mer enn 10.000 kr i husleie i mnd. Er denne kalkulatoren misvisende, eller er det disse utgiftene jeg må forholde meg til? Har forresten fått en rente på 3,6 og har brukt en ned.bet tid på 20 år i kalk. Tar banken hensyn til husleien når avdragene fastsettes, slik at jeg bet. litt mindre i måneden dersom husleien er høy eller kommer denne på toppen uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Skjønner du sammenhengen mellom rente, avdrag og nedbetalingstid? Ved spørsmålet ditt virker som du ikke helt forstår dette.

Hva som er normalt for andre å betale avhenger vel helt av hva de har i lån og hvor lang avdragstid de har.

Alle leiligheter med fellesgjeld blir dyrere enn tilsvarende bolig uten gjeld. For å få ned månedlig kostnad må du øke antall år du betaler ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å betale 12-14 tusen når husleie til borettslag/sameie er tatt med.

Men: det er heller ikke uvanlig å ha nedbetalingstid på 25 eller 30 år, spesielt når det er første bolig. Prøv å se om det hjelper! Spesielt 25 år har je ginntrykk av at er vanlig, er det de fleste i min krets har på første bolig. Du betaler jo mer renter og gebyrer totalt da, men det gjør også månedsbeløpet lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånet har ikke noe med din husleie å gjøre. Dette er leie du betaler til borettslaget. Også kalt fellesutgifter som går til nedbetaling av fellesgjeld og diverse utgifter som fellesarealer, sentralfyr osv.

Jeg anbefaler at du får banken til å forklare deg hvordan nedbetaling regnes ut og hva dette betyr mht avdrag og renter. Det finnes forskjellige lånetyper også.. serielån og annuitetslån.. og 30 års edbetalingstid et slett ikke uvanlig på bolig.

Husk at de som betaler 9000 i husleie betaler penger rett ut av vinduet (dvs så en annen person kan betale ned sin gjeld), mens på din egen leilighet betaler du ned på lånet og investerer i ditt eget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, be dine foreldre eller banken forklare deg. Husleien er som regel ikke mer enn 2-4000 i mnd. Resten er jo nedbetaling av lånet. Vi betaler 2650 i husleie og over 30.000 på lånet hver mnd. Alt avhenger av hvor stort lån man har og hvor mange år nedbetalingstid man har.

Anonymous poster hash: 02638...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et slikt lån har du vel en inntekt på rundt 500 000. Banken vurderer det slik at du vil kunne betjene lånet også med en renteøkning til 6-7 %

Jeg vet ikke hvordan du fikk 11 467 på et lån på 20 år med 3,6 % rente - DNB-kalkulatoren gir ca 9 500, hvorav ca halvparten er renter og halvparten avdrag i begynnelsen. (Annuitetslån som nesten alle velger, mer avdrag og mindre renter etter hvert) Kanskje du har valgt serielån?

Øker du til 25 år kommer du ned mot 8 000 totalt

Banken bryr seg ikke om husleien til borettslaget, den kommer på toppen og dekker fellesutgifter og nedbetaling av fellesgjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...