Gå til innhold

Hushai og Utleiemegleren i totalt kaos, hva er rett overlevering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har leid en leilighet i 4 år. Vi fant leiligheten hos Utleiemegleren, var på visning, fikk den og flyttet inn.

Det har vært endel problemsaker med leiligheten i leieperioden og når jeg ba Utleiemegleren ordne opp bare ristet de på hodet og pekte på at vi ikke leier av dem. Nei, vi leier av eiers Invest-selskap.

Alt Utleiemegler har gjort i disse årene er å videreformidle mine mailer til en millionærgribb som ikke svarer, hverken dem eller oss og vi har levd med en grov mugg-mangel som ble lovet ordnet rett etter innflytting.

Forrige torsdag overleverte vi leiligheten og nøklene til Utleiemegleren. Megleren noterte ned noen småting som korresponderte med innflytnings-papirene.

Jeg forventet svar dagen etterpå at depositumet var utbetalt da det ikke var noen skader, kun ordinær slitasje, og Utleiemegler signerte på papirene.

Eieren selv, han vi leier av, var ikke tilstede. Han fikk nøklene på fredag morgen og skulle innen "rimelig tid" gi sitt tilsvar.

I går fikk vi en smørbrødliste av påstander/krav om utbedring/erstatning som tilsvarer akkurat hele depositumet.

Skulle ikke han vært der på torsdagen og gått igjennom? På denne smørbrødlisten så står det helt absurde ting som f.eks denne;

Taklamper 6000,-

Det har ikke vært en taklampe i noen av rommene, ikke ett eneste ett også krever han oss for 6000,- kroner i taklamper :vetikke:

Jeg trodde at ved overlevering så måtte utleier møte og gå igjennom sammen for så å notere ned/snakke om eventuelle utbedrings-krav.

Forrige gang vi leide av utleiemegleren så signerte vi begge på "depositums-utløser" i leiligheten når jeg overleverte nøkler, uten mangler og fullt tilbakebetalt depositum neste dag.

Jeg finner ingenting i Husleieloven om noen regler for overlevering, er det noen som vet noe?

Jeg kan ikke tro at det skal være slik som det skjedde med oss denne gangen her.

Mens jeg sitter og leter i lovdata og diverse sider om utleie så kommer jeg over denne frekkheten her;

- Utleierne må skjerpe seg

Nikolaos Farmakis, kommunikasjonssjef i Utleiemegleren, opplever også at veldig mange utleiere benytter kontrakten til å legge alle oppussingskostnader på leietakeren.

Aftenposten

Han skal selvfølgelig jaktes ned i morgen men jeg ønsker å føle meg 100% på stø grunn når jeg går opp imot disse folkene og såpepraten deres.



Anonymous poster hash: 7343d...70a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leieboerforeningen! Hvis dere leier bør dere absolutt være medlem hos dem! De kan hjelpe dere med tvister som dette. Prøv å ta kontakt med dem og hør om de kan hjelpe dere. Har selv fått hjelp av dem da jeg hadde en tvist med utleier for flere år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...