Gå til innhold

Startlån eller lån fra husbanken; hvordan gå frem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min kjære venter for øyeblikket vårt første barn sammen og ser oss nødt til å flytte ut ifra kjellerleiligheten vi leier for øyeblikket. Vi vil kjøpe oss egen leilighet/hus som er litt mer passende for den lille og avstand til jobb osv.

Vi er begge i starten av 20 årene, og har ingen egenkapital. Vi har planer om å søke enten startlån eller fullt lån ifra husbanken. Problemet er at vi ikke vet hvordan vi skal gå frem! Jeg har printet ut søknadsskjema, men det er mye vi ikke skjønner der.. Er det mulig å få et møte i husbanken? Må vi kanskje til NAV? Og i såfall, sette opp møte med husbanken eller nav i kommunen vi ønsker å flytte til?

Syns det er så vanskelig med alle disse skjemaene :(

Anonymous poster hash: 0c164...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Startlån blir administrert av kommunene. Ta kontakt med kommunen din.

Når det gjelder Husbankens grunnlån søkes det direkte til Husbanken. Dere kan avtale møte med en rådgiver hos Husbanken. Merk at Husbanken er tomme for penger i år så dere må vente til 2014 med å søke.



Anonymous poster hash: ab252...d85
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Startlån administreres av kommunen som nevnt over. Det som er viktig å huske på er at Husbanken holder på å endre sin retningslinjer for startlån, og har allerede bedt kommunene om å begynne å følge disse retningslinjene. Det betyr at en må være i et varig økonomisk uføre for å kunne få startlån. Det betyr egentlig at så lenge det kan se ut til at du får bedre økonomi og kan få råd til å kjøpe bolig uten startlån i fremtiden, så får du ikke innvilget startlån.

Men, likevel varierer dette fra kommune til kommune, så du kan jo være heldig at du har en grei kommune som gir deg startlån. Startlån er ment brukt til den egenkapitalen som du ofte må ha overfor banken, også kan du finansiere resten der.

Startlån har også en veldig gunstig rente, så det er en fordel om du klarer å få dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan ikke hjelpe dere. Må nok gå til banken. Har dere bra inntekt da til og håndtere et stort lån.



Anonymous poster hash: 90340...afd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav kan ikke hjelpe dere. Må nok gå til banken. Har dere bra inntekt da til og håndtere et stort lån.

Anonymous poster hash: 90340...afd

I forbindelse med startlån er ofte nav stedet å gå til, da dette i mange kommuner administreres av nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindelse med startlån er ofte nav stedet å gå til, da dette i mange kommuner administreres av nav.

Nav har intet med startlån å gjøre! Det er boligkontoret i kommunen som behandler slike saker. Det ser ikke ut for meg at ts har rett på startlån da hun og mann ikke er uføretrygdet.

Ts bør da istedenfor bruke noen år på å spare opp penger og senere henvende seg til Husbanken for å mulig søke om et husbanklån.

Anonymous poster hash: 5367f...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nav har intet med startlån å gjøre! Det er boligkontoret i kommunen som behandler slike saker. Det ser ikke ut for meg at ts har rett på startlån da hun og mann ikke er uføretrygdet.

Ts bør da istedenfor bruke noen år på å spare opp penger og senere henvende seg til Husbanken for å mulig søke om et husbanklån.

Anonymous poster hash: 5367f...a7e

Jeg har jobbet i to kommuner hvor boligkontoret har vært organisert innunder nav-systemet. Det samme vet jeg gjelder nabokommunene til de jeg har jobbet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder det samme for startlån som husbanklån..at pengene har tatt slutt for dette året, og man bør derfor vente til neste år. Skal nemlig søke, men er sjangsen større visst jeg venter til neste år med tanke på at kanskje pengene har tatt slutt for i år evt lite igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...