AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #41 Skrevet 7. november 2013 Nope. Tar ikke det for et godt svar. Kom igjen, hobbypsykologer, ingen som kan gi meg litt innsikt, fortelle om mobberes fellestrekk? Jeg har i allefall merket med de mobberne jeg har vært borti at de er spydige/sarkastiske. Og at de later som de er snille mot noen utvalgte for å lettere overbevise flere enn seg selv om at det er noe alt med "byttet". Men jeg tror ikke det er et fellestrekk?Anonymous poster hash: a708f...475 Fellestrekk; manglende ampati, aggressivitet og feighet (de går etter de nest sårbare, ikke der de risikerer motstand). Derfor plager mange av dem også dyr, som jo er sårbare og forvarsløse. En del har nedsatt intelligens og refleksjonsebævne, og er skoletapere. De tar ut frustrasjonen på mobbeofrene. De går en karrierre som lavstatus kriminelle i møte. De noenlunde intelligente kommer kanskje i relativt høye maktposisjoner, enten i jobbsammenheng, eller som kriminelle (men unngår å bli tatt). Mange kan nok passe til beskrivelsen av antisosial personlighetsforstyrrelse (også kalt dyssosial personlighetsforstyrrelse. http://no.wikipedia.org/wiki/Dyssosial_personlighetsforstyrrelseAnonymous poster hash: 6daca...ead 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #42 Skrevet 7. november 2013 I de tilfellene jeg kjenner til, har mobberne vært tøffe i trynet og vært noenlunde populære/godtatte.Men hatt det helt for jævlig på hjemmebane, uten at noen har visst så mye om det. At de har vært utsatt for omsorgssvikt, ikke føler seg elsket og sett av foreldrene osv.Selvbildet har nok vært lavt, og de har følt seg utenfor/annerledes, men "spilt" med. Anonymous poster hash: 6ea0d...3c2 Jeg ble utsatt for omsorgssvikt hjemme, men mobbet ikke andre av den grunn. Faktisk ble jeg grovt mobbet gjennom hele barneskolen og halve ungdomsskolen, og måtte til slutt bytte skole (det er jo mobberne som burde byttet skole). Slutt å synes synd på mennesker som mangler empati, som har et avstumpet følelsesliv. De synes nemlig ikke synd på dere! De har svært lite lidelsestrykk, faktisk. De kan få seg et realt spark i ræva. Feigne lærere bør gripe inn tidlig, for å hindre at mobbingen utvikler seg. Anonymous poster hash: 6daca...ead 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #43 Skrevet 7. november 2013 Sjefsmobberen på skolen min var den søteste og mest populære jenta me de mest ressurssterke foreldrene. Hun hadde alt, og ja jeg vet hun ikke var neglisjert hjemme. Anonymous poster hash: 14d74...d72 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #44 Skrevet 7. november 2013 Mangler de ikke et kromosom elns? Anonymous poster hash: 4d11f...93c
Gjest BettyBoop Skrevet 7. november 2013 #45 Skrevet 7. november 2013 Men hvordan vet du dette? Dette er ikke mitt inntrykk i det hele tatt.Anonymous poster hash: 08847...6b1 det er mitt inntrykk også at de fleste mobbere er helt vanlige folk som ikke sliter med noe
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #46 Skrevet 7. november 2013 Sjefsmobberen på skolen min var den søteste og mest populære jenta me de mest ressurssterke foreldrene. Hun hadde alt, og ja jeg vet hun ikke var neglisjert hjemme. Anonymous poster hash: 14d74...d72 Det var jeg også, og jeg mobbet. Men er ingenting i veien med hverken empatien eller samvittigheten min. Hverken da, eller nå. Alltid vært hyggelig, selvsikker, skoleflink, ressurssterk og respektfull mot de fleste, kommer fra en flott, stabil og trygg familie med gode verdier. Jeg bare kjedet meg og lot det gå ut over en gutt i klassen. Syns det var interessant å observere reaksjonsmønsteret hans. Så det er virkelig ikke alle mobbere som passer inn under den usikre, ustabile, psykopatparaplyen. Anonymous poster hash: aca23...278
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #47 Skrevet 7. november 2013 Det var jeg også, og jeg mobbet. Men er ingenting i veien med hverken empatien eller samvittigheten min. Hverken da, eller nå. Alltid vært hyggelig, selvsikker, skoleflink, ressurssterk og respektfull mot de fleste, kommer fra en flott, stabil og trygg familie med gode verdier. Jeg bare kjedet meg og lot det gå ut over en gutt i klassen. Syns det var interessant å observere reaksjonsmønsteret hans.Så det er virkelig ikke alle mobbere som passer inn under den usikre, ustabile, psykopatparaplyen. Anonymous poster hash: aca23...278 Om du plaget en gutt for underholdningens skyld, er det noe alvorlig galt med empatien din. Men det er vanlig at empatiløse personer ikke ser selv at de har et problem - det er jo alle andre som merker problemet, ikke individet selv. Skjønner?Anonymous poster hash: 6daca...ead
Gjest BettyBoop Skrevet 7. november 2013 #48 Skrevet 7. november 2013 Men man kan mangle empati selv om man har 3n helt normal og fin oppvekst
AnonymBruker Skrevet 7. november 2013 #49 Skrevet 7. november 2013 Men man kan mangle empati selv om man har 3n helt normal og fin oppvekst Det stemmer. Det er delvis genetisk og delvis miljøbetinget. Men selv om en god oppvekst og trygge omsorgspersoner virker forebyggende, så er det likevel noen som utvikler alvorlig personlighetspatologi mot den dyssosiale typen. Når omsorgen i barndommen er mangelfull, er det lettere å forstå det. Når et menneske nærmest blir ondt til tross for god omsorg, er det noe alvorlig galt med det mennesket. Råtne sjeler finnes, dessverre.Anonymous poster hash: 6daca...ead
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå