Gå til innhold

Hjernen til en mobber


Fremhevede innlegg

Skrevet

Mobbere mobber fordi de kjeder seg, og de har ofte flinke til å tolke andres følelser og sosiale relasjoner. De har et greit selvbilde og føler seg ikke utenfor blant sine jevnaldrende, i motsetning til hva mange tror.

Anonymous poster hash: 377ac...09b

... Og igjen finnes det mobbere som er det stikk motsatte av det du beskriver, som ikke eier empatiske trekk og som har et ræva selvbilde og svært få venner. Mobbere er ikke sånn og sånn akkurat som at prester eller drapsmenn eller islendinger heller ikke er sånn og sånn.

Du har helt rett i at det blir for enkelt å si at "alle mobbere har dårlig selvtillit, de er bare misunnelige" eller "alle mobbere er følelseskalde psykopater", for sånn er det ikke. Men det er heller ikke som du beskriver det, alle mobbere kjeder seg ikke, og alle har heller ikke et greit selvbilde.

Det fins ikke noe som heter alle. Det er et like vidt spenn mellom mobbere som det er mellom alle andre "grupper".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva er fellestrekkene for mobbere? (Bortsett fra at de mobber)

TS

Anonymous poster hash: a708f...475

Skrevet

... Og igjen finnes det mobbere som er det stikk motsatte av det du beskriver, som ikke eier empatiske trekk og som har et ræva selvbilde og svært få venner. Mobbere er ikke sånn og sånn akkurat som at prester eller drapsmenn eller islendinger heller ikke er sånn og sånn.

Du har helt rett i at det blir for enkelt å si at "alle mobbere har dårlig selvtillit, de er bare misunnelige" eller "alle mobbere er følelseskalde psykopater", for sånn er det ikke. Men det er heller ikke som du beskriver det, alle mobbere kjeder seg ikke, og alle har heller ikke et greit selvbilde.

Det fins ikke noe som heter alle. Det er et like vidt spenn mellom mobbere som det er mellom alle andre "grupper".

Trenger ikke skrive et innlegg når du skriver alt jeg tenker :)

Men hva er fellestrekkene for mobbere? (Bortsett fra at de mobber)

TS

Anonymous poster hash: a708f...475

At de er mennesker.

Anonymous poster hash: 08847...6b1

Skrevet

... Og igjen finnes det mobbere som er det stikk motsatte av det du beskriver, som ikke eier empatiske trekk og som har et ræva selvbilde og svært få venner. Mobbere er ikke sånn og sånn akkurat som at prester eller drapsmenn eller islendinger heller ikke er sånn og sånn.

Du har helt rett i at det blir for enkelt å si at "alle mobbere har dårlig selvtillit, de er bare misunnelige" eller "alle mobbere er følelseskalde psykopater", for sånn er det ikke. Men det er heller ikke som du beskriver det, alle mobbere kjeder seg ikke, og alle har heller ikke et greit selvbilde.

Det fins ikke noe som heter alle. Det er et like vidt spenn mellom mobbere som det er mellom alle andre "grupper".

Jeg kan presisere at mobbere STORT SETT mobber seg fordi de kjeder seg, at de STORT SETT har ok selvtillit, at de STORT SETT og ikke føler seg utenfor, og at de STORT SETT har helt ok oppvekst og så satser jeg på at du blir fornøyd. ;)

Anonymous poster hash: 377ac...09b

Skrevet

Jeg kan presisere at mobbere STORT SETT mobber seg fordi de kjeder seg, at de STORT SETT har ok selvtillit, at de STORT SETT og ikke føler seg utenfor, og at de STORT SETT har helt ok oppvekst og så satser jeg på at du blir fornøyd. ;)

Anonymous poster hash: 377ac...09b

Men hvordan vet du dette? Dette er ikke mitt inntrykk i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 08847...6b1

Skrevet

Men hvordan vet du dette? Dette er ikke mitt inntrykk i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 08847...6b1

Du kan finne det på forebygging.no.

Forskning fra etter hvert mange forskningsmiljøer rundt om i verden peker

på at barn og unge som mobber stort sett ikke er tapere, eller personer som

har hatt eller har vanskelige oppvekstforhold. De er ofte ressurssterke og

er flinke til å oppfatte sosiale relasjoner og tolke andres følelser. Dette

har gjort at Olweus' tiltak mot mobbing ikke bare baserer seg på

empati-utvikling hos mobberne (de kan allerede mye om egne og andres

følelser) men minst like mye på klare styrende tiltak fra voksenmiljøet,

som setter klare krav til akseptabel adferd.

http://www.forebygging.no/en/NY-spm-og-svar/1-BarnUngdom/SKOLEBARN-6---12-AR/Hvordan-ivaretas-mobberen-i-Olweus-mobbeprogram/

Anonymous poster hash: 377ac...09b

Skrevet

Trenger ikke skrive et innlegg når du skriver alt jeg tenker :) At de er mennesker. Anonymous poster hash: 08847...6b1

Nope. Tar ikke det for et godt svar.

Kom igjen, hobbypsykologer, ingen som kan gi meg litt innsikt, fortelle om mobberes fellestrekk?

Jeg har i allefall merket med de mobberne jeg har vært borti at de er spydige/sarkastiske. Og at de later som de er snille mot noen utvalgte for å lettere overbevise flere enn seg selv om at det er noe alt med "byttet".

Men jeg tror ikke det er et fellestrekk?

Anonymous poster hash: a708f...475

Skrevet
Det gjør det bare enda verre da mobbere i mine øyne da faktisk er onde, og ikke kan unnskyldes med at "de mangler evne til å ha empati". Siden de er fullt klar over det de gjør, den psykiske belastningen på byttet og at det de gjør gjør de med overlegg.

Anonymous poster hash: a708f...475

  • Liker 3
Skrevet

Mitt inntrykk er at de aller fleste som mobber gjør det for å hevde seg i gjengen/klikken osv. For å vise seg, for å liksom si: Se så kul jeg er! Se hvor tøff jeg er! Og samtidig, mange voksne mobbere mobber fordi de ikke liker at den som blir mobbet har noe fint ved seg som de er sjalu på. Det kan være hårfarger, talenter, andre ting. Det kan være så små bagateller, og bare det at de vet at den som blir mobbet er et bedre menneske enn mobberen noensinne vil bli.



Anonymous poster hash: 5cf4a...c77
  • Liker 1
Gjest Fjotten
Skrevet

Tror ikke det har så mye med at hjernen deres er annerledes. Det er nok mer at de er i et annet miljø og i en sosial setting der mobbing fremstår som en måte å "vise seg" frem på.

  • Liker 1
Skrevet

Mitt inntrykk er at de aller fleste som mobber gjør det for å hevde seg i gjengen/klikken osv. For å vise seg, for å liksom si: Se så kul jeg er! Se hvor tøff jeg er! Og samtidig, mange voksne mobbere mobber fordi de ikke liker at den som blir mobbet har noe fint ved seg som de er sjalu på. Det kan være hårfarger, talenter, andre ting. Det kan være så små bagateller, og bare det at de vet at den som blir mobbet er et bedre menneske enn mobberen noensinne vil bli. Anonymous poster hash: 5cf4a...c77

TS her. Du sier noe der... Sjalusi og misunnelse er eleenter jeg kjenner igjen. Bare mobbeofre kunne klart å forstå at de er så mye bedre enn mobberen, men det er nok ikke lett. Stakkars.

Men kanskje mobbere da mangler evnen til å "unne andre noe godt"?

Anonymous poster hash: a708f...475

Skrevet

Tror ikke det har så mye med at hjernen deres er annerledes. Det er nok mer at de er i et annet miljø og i en sosial setting der mobbing fremstår som en måte å "vise seg" frem på.

Men uansett, for å "vise seg frem" på den måten, å gjøre seg til en mobber, må man vel ha en spesiell hjerne som tenker og reagerer på en annen måte enn alle andre, som ikke velger å bli mbber for å vise seg frem, til tross for at de kommer fra akkurat det samme miljøet som mobberen.

Anonymous poster hash: a708f...475

Skrevet

Jeg kan presisere at mobbere STORT SETT mobber seg fordi de kjeder seg, at de STORT SETT har ok selvtillit, at de STORT SETT og ikke føler seg utenfor, og at de STORT SETT har helt ok oppvekst og så satser jeg på at du blir fornøyd. ;)

Anonymous poster hash: 377ac...09b

Ja da, det er fint, det, bra at du la ved linken til kilden din også. Men jeg må likevel si at jeg ikke føler meg helt ferdig her. Da jeg selv gikk på barne- og ungdomsskolen, var det mye mobbing. Og klisjeene gikk igjen: Det var aldri de mest populære og "vellykkede" (godt likt, kom fra forholdsvis gode hjem, gode i sport, positive og utadvendte osv) som mobbet. Det var stort sett de litt sosialt merkelige folkene som ikke rakk helt opp i statusstigen, men som heller ikke var helt på bånn. Og jeg beklager hvis hele dette innlegget er som klippet ut av en brosjyre om mobbing fra venterommet til helsesøster, men jeg opplevde at mobberne ofte hadde lav selvtillit, at de var utrygge i sine roller og at de derfor gikk løs på de svakeste, for da hadde de i hvert fall noen under seg. Slik at "sorgen" over ikke å strekke til hos de kuleste, ikke å passe inn på toppen av rangstigen resulterte i å nærmest hevne seg på de svakeste, kanskje også på bakgrunn av et behov for å bevise for de kuleste og kanskje også seg selv at de i hvert fall ikke hørte hjemme på bunnen av popularitetstrappa, det var viktig for dem å markere det skillet.

Så jeg opplevde at det gikk mye på egenverd og følelsen av å måtte markere sitt revir.

Jeg vet ikke om "mobbing" er riktig ord, men jeg hadde selv en periode det første året på ungdomsskolen hvor jeg var ganske ekkel mot ei jente. Jeg hakket på henne, frøs henne ut osv. I dag skammer jeg meg over det, og det gjorde jeg i grunn på den tiden også, men jeg var så usikker på meg selv, min egen rolle i klassen og som tenåring generelt og det gikk ut over henne. Jeg har alltid brydd meg om folk og deres følelser, så jeg har fortsatt problemer med å sette meg inn i hva jeg tenkte på den tiden, men har konkludert med at den lave selvtilliten min var problemet. I tillegg har jeg unnskyldt meg til henne og prøvd å forklare henne at jeg slet med mye på den tiden. Jeg nevner bare dette for å forklare at absolutt alle er i stand til å mobbe, særlig de med lave tanker om seg selv.

  • Liker 2
Skrevet

Som en reptilhjerne kanskje?

Toralt blottet for empati. Aggressiv. Uintelligent.

Anonymous poster hash: 6daca...ead

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tror (etter å ha studert barn og unge) at det er en god blanding av oppvekst og miljø. Det kan enten komme av foreldre, eller rett og slett av andre, som f.eks. andre barn eller voksne. Enkelte hendelser kan også ha noe å si. Jeg vil si at alle en gang har vært (eller KAN være) potensielle mobbere. Det kommer helt an på hvordan vi utvikles videre, hvem vi er omringet av og hvordan vi vokser opp i barndommen.

Det er synd at det er sånn...

Ellers har jeg ingen andre teorier.. Det ligger alltid en grunn bak hvorfor folk mobber. Mobbere må jo ha en mangel på empati og sympati. Det virker logisk..

Endret av s@nd
Skrevet

De fleste forskningsresultatet viser at mobbere sliter med et eller annet, det finnes alltid unntak, så klart, men de fleste mobberne sliter psykisk. Anbefaler deg til å google og leser seriøse forskninger knyttet til temaet før du uttaler deg.

Anonymous poster hash: 4af36...2ef

Skrevet

Det gjør det bare enda verre da mobbere i mine øyne da faktisk er onde, og ikke kan unnskyldes med at "de mangler evne til å ha empati". Siden de er fullt klar over det de gjør, den psykiske belastningen på byttet og at det de gjør gjør de med overlegg.

Anonymous poster hash: a708f...475

Forøvrig enig med dette. Det finnes mennesker som ikke har noen unnskyldning, de er er stygge mot andre uten noe som helst grunn. Men at det er underutviklet empati er helt sikkert.

Anonymous poster hash: 4af36...2ef

Skrevet

De fleste forskningsresultatet viser at mobbere sliter med et eller annet, det finnes alltid unntak, så klart, men de fleste mobberne sliter psykisk. Anbefaler deg til å google og leser seriøse forskninger knyttet til temaet før du uttaler deg.

Anonymous poster hash: 4af36...2ef

Kildene mine er seriøse, så ellers takk. Du er velkommen til å poste kilder som underbygger påstandene dine; jeg har postet kolder som underbyger mine. Og du kan ikke hevde at de er useriøse fordi du ikke liker resultatene.

Anonymous poster hash: 377ac...09b

Skrevet

Enkelte som mobber gjør det også fordi de blir sure pga at andre ikke "hyller" ting som mobberen lovpriser. Det blir en miks av mobbing og hersketeknikk tilbake fra mobberen.



Anonymous poster hash: 5cf4a...c77
  • Liker 1
Skrevet

Mobbere mobber fordi de kjeder seg, og de har ofte flinke til å tolke andres følelser og sosiale relasjoner. De har et greit selvbilde og føler seg ikke utenfor blant sine jevnaldrende, i motsetning til hva mange tror.

I de tilfellene jeg kjenner til, har mobberne vært tøffe i trynet og vært noenlunde populære/godtatte.

Men hatt det helt for jævlig på hjemmebane, uten at noen har visst så mye om det. At de har vært utsatt for omsorgssvikt, ikke føler seg elsket og sett av foreldrene osv.

Selvbildet har nok vært lavt, og de har følt seg utenfor/annerledes, men "spilt" med.

Anonymous poster hash: 6ea0d...3c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...