Gå til innhold

Er det mulig å få mer forbrukslån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har allerede et forbrukslån i banken, som var på 30 000, tok det opp for noen måneder siden. Nå er det på 25 000 kr. Jeg har en relativt stabil økonomi, hvor jeg har 10 500 kr igjen av lønn og stipend hver måned til å bruke på hva jeg måtte ønske å bruke de på. Jeg ønsker nå å ta opp ytterligere 25 000 kr. Jeg betaler fast ned på lånet mitt hver måned uten problem. Synes dette er en grei måte å gjøre ting på. Tror dere jeg vil få problemer med å få mer i lån?



Anonymous poster hash: 1f885...80b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva trenger du lånet til?

Anonymous poster hash: 56ea7...ec6

Har det noe å si? Står at man ikke trenger å opplyse om det. Men skal brukes til et depositum.

Anonymous poster hash: 1f885...80b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som om du har særlig god økonomisk sans. Om du har så mye penger hver måned, hvorfor i alle dager har du ikke kvittet deg med lånet?

Anonymous poster hash: 626e5...432

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som om du har særlig god økonomisk sans. Om du har så mye penger hver måned, hvorfor i alle dager har du ikke kvittet deg med lånet?

Anonymous poster hash: 626e5...432

Fordi jeg ikke har hatt så god økonomi før nå, men trenger det så jeg får flyttet til et billigere boalternativ, så får jeg spart enda mer. Vil ikke si det er dårlig økonomisk sans? Da får jeg betalt ned lånet fortere uansett, og de 25 000 vil stå i en depositumkonto, så jeg får jo spart de. Men var uansett ikke det jeg spurte om, jeg spurte om noen vet om det er mulig å få ytterligere forbrukslån når jeg allerede har. Vet du noe om det eller vil du bare være frekk?

Anonymous poster hash: 1f885...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt kan ingen her inne vite det når vi ikke vet inntekt ol. Men ja, du vil nok mest sannsynlig finne noen som gir deg mer lån.

Anonymous poster hash: 626e5...432

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan ingen her inne vite det når vi ikke vet inntekt ol. Men ja, du vil nok mest sannsynlig finne noen som gir deg mer lån.

Anonymous poster hash: 626e5...432

Det forstår jeg. Men tenkte mer på i samme bank, bare utvide lånet. Om det er mulig altså. Har Check in lån i Nordea, som er veldig gunstig nemmelig. Står man kan låne inn til 100.000, så burde jo forsåvidt gå. Men usikker når jeg ikke tok opp hele lånet med det samme.

Anonymous poster hash: 1f885...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Det hele avhenger av litt av hva ditt "overskudd" inkluderer. Banken inkluderer ikke stipend (studielån) som inntekt, rett og slett fordi det er en form for lån.Bankene kan kun utregne lån på skattepliktig inntekt. En løsning kan være å søke om forbrukslån i en annen bank for å så betale inn check-in lånet. Selv tok jeg i yngre alder opp forbrukslån og jeg angrer veldig på det. Det høres kanskje greit ut å betale litt ned hver måned, men er det virkelig verdt det?

Jeg anbefaler at du sjekker ut flere banker dersom du skal ha lån opp i 50000,- kroner klassen. Nylig så hjalp jeg min storebror med et depositumslån.Da brukte vi Finansmegleren.no, der har de en veldig fin sammenligning. I min storebror sitt tilfelle så var dette hans eneste og siste mulighet. Ettersom depositum settes på en egen konto og har renter så blir dette en "fornuftig" måte å bruke penger fra forbrukslån. Selvfølgelig hadde det vært bedre om han hadde hatt disse pengene kontant, men det var ikke tilfelle.

Dersom du har et "overskudd" på 10500,- hver måned så må det jo være bedre å spare i 5 måneder for å bli gjeldsfri og ikke minst ha det beløpet du trenger. Det finnes flust av folk som har gjort det du gjør nå og jeg tror at veldig mange angrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår de som er skeptiske til at du mener dette er en stabil og god økonomi, og at det ikke minner om økonomisk sans. Økonomisk fornuftig hadde du vært hvis du hadde SPART noe av de 10500 kronene du har igjen hver måned til f.eks depositum eller hva annet forbruk du nå tar forbrukslån til. Herregud, det hadde tatt deg 3 mnd å spare opp 30.000 kr, men du vil heller låne 25.000 og betale ned MED renter?! Altså kaste penger ut av vinduet som du heller kunne investert fornuftig.

Nei, ikke mye økonomisk fornuftig i det du skriver. At man klarer å betale regningene sine gjør ikke automatisk at man har god økonomisk sans eller at man har en stabil økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forstår jeg. Men tenkte mer på i samme bank, bare utvide lånet. Om det er mulig altså. Har Check in lån i Nordea, som er veldig gunstig nemmelig. Står man kan låne inn til 100.000, så burde jo forsåvidt gå. Men usikker når jeg ikke tok opp hele lånet med det samme.

Banken vil se på det totale lånet i forhold til betalingsevne. At du tar det ut i to omganger i stedet for alt med en gang betyr ingenting i denne sammenheng. Tvert imot kan det at du har betjent det eksisterende lån uten problemer virke positivt.

Jeg ser ellers at den effektive renten på slike lån er 13,78 %. Om det er gunstig kan jo diskuteres.... Men det er jo bedre enn kredittkortgjeld.

Hvis du skal leie privat, kan du jo legge situasjonen fram for utleier og spørre om f.eks å betale 2000 i tillegg til leien inntil du hadde fått inn depositumet. Noen vil sikkert si nei, men det skader ikke å spørre...

Endret av nojac
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår de som er skeptiske til at du mener dette er en stabil og god økonomi, og at det ikke minner om økonomisk sans. Økonomisk fornuftig hadde du vært hvis du hadde SPART noe av de 10500 kronene du har igjen hver måned til f.eks depositum eller hva annet forbruk du nå tar forbrukslån til. Herregud, det hadde tatt deg 3 mnd å spare opp 30.000 kr, men du vil heller låne 25.000 og betale ned MED renter?! Altså kaste penger ut av vinduet som du heller kunne investert fornuftig.

Nei, ikke mye økonomisk fornuftig i det du skriver. At man klarer å betale regningene sine gjør ikke automatisk at man har god økonomisk sans eller at man har en stabil økonomi.

Neinei, men nå var det heller ikke det jeg spurte om da :) Om jeg har god økonomisk sans eller ikke i følge enkelte får være opp til dere. For meg er dette en grei løsning som jeg er fornøyd med! Det er det viktigste. Jeg har ikke tid til å vente å spare, allerede fått leilighet!

Anonymous poster hash: 1f885...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen banker har depositumslån, har du prøvd det?

Skal sjekke det ut, skal til banken i morgen :)

Anonymous poster hash: 1f885...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken vil se på det totale lånet i forhold til betalingsevne. At du tar det ut i to omganger i stedet for alt med en gang betyr ingenting i denne sammenheng. Tvert imot kan det at du har betjent det eksisterende lån uten problemer virke positivt.

Jeg ser ellers at den effektive renten på slike lån er 13,78 %. Om det er gunstig kan jo diskuteres.... Men det er jo bedre enn kredittkortgjeld.

Hvis du skal leie privat, kan du jo legge situasjonen fram for utleier og spørre om f.eks å betale 2000 i tillegg til leien inntil du hadde fått inn depositumet. Noen vil sikkert si nei, men det skader ikke å spørre...

Okei, jeg er jo forsåvidt ganske ung så litt usikker på hva forskjellen mellom nominell rente og effektiv rente er? Hva vil det si for lånet? :)

Leier privat, men huseier har allerede satt ned depositumet betraktelig, så var ikke villig til å gjøre noe endringer der :(

Anonymous poster hash: 1f885...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, jeg er jo forsåvidt ganske ung så litt usikker på hva forskjellen mellom nominell rente og effektiv rente er? Hva vil det si for lånet? :)

Den effektive renten beregnes på en standardisert måte og inkluderer gebyrer etc. Det er denne du bruker når du sammenligner ulike alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...